Pentru a nu știu câta oară, acest monstru cu milioane de chipuri, profile, sloganuri, numit facebook, zădărnicește efortul puternicilor zilei de a manipula românii în direcția dorită. Nu e prima oară, nici nu va fi ultima.

Rămâne totuși un paradox credința liderilor politici din România că televiziunile de știri te aduc la Putere și te pot și menține. Pe asta se bazează influența unor oameni care lucrează în aceste televiziuni, a patronilor lor în mediile politice și financiare.

Convingerea politicienilor că trebui să fii prieten cu trusturile nișate pe știri și informație ca să supraviețuiești în politică aduce mulți bani în curtea posturilor amintite. În schimbul acestor bani, o întreagă echipă de zgomote, care nu mai face de mult jurnalism, se angajează ca, în situații critice, cum a fost tragedia de la Colectiv, să modifice mai subtil sau mai grosolan realitatea.

În cazul tristului eveniment, care tocmai a avut loc la sfârșitul săptămânii trecute, ordinul pe unitate a fost de a îndrepta emoția publicului către vinovați derizorii: patronii clubului, pirotehniștii, chiar spectatorii ”inconștienți” care merg la asemenea evenimente. Mai subtil, unele posturi au insistat excesiv pe compasiune, pe eroismul medicilor și pompierilor, pe nevoia de ajutorare a victimelor rănite în incendiu.

În mod diversionist, profitând de unele declarații neinspirate ale unor preoți sau înalți ierarhi din BOR, dezbaterea a fost mutată ticălos spre subiecte marginale precum satanismul, Halloween, biserici versus spitale etc. etc. Religia prinde la publicul din România. Biserica e tot mai contesată ca instituție, în multe cazuri justificat, așa că era un ”cârlig” bun pentru fraieri.

Ce au evitat cele mai multe posturi de televiziune să discute în studiouri (și pentru asta invitații sunt aleși cu grijă) era responsabilitatea politică pentru această tragedie de proporții. De fapt, asta făcea parte din trocul între posturile tv și mai marii zilei, care se simțeau cu musca pe căciulă, dar refuzau să fac gestul atât de așteptat de asumare a responsabilității.

Manipulări de acest fel au fost cu ghiotura în timp. La prezidențialele de anul trecut unele televiziuni prezentau secții de vot din diaspora fără cozi, sugerând că toată tevatura cu împiedicarea dreptului la vot este doar o iluzie a privitorului. Se pot da zeci de exemple de acest fel. De fiecare dată televiziunile au eșuat și asta pentru că în paralel există un mediu virtual liber în care informația circulă mult mai rapid și este mult mai credibilă. Facebook reușește mai mult de atât: generează relații de încredere între oameni și dă libertatea participanților să renunțe la o sursă și să o aleagă pe alta.

Citeste tot articolul pe PoliticScan.ro