Impossibilities are merely things which we have not yet learned

Circula o gluma in lumea administratorilor de retea: nu merge din cauza RDS. Am un bun prieten care le spune utilizatorilor in momentele de criza ca sunt probleme cu RDS-ul. Partea amuzanta e ca firma la care lucreaza nu foloseste serviciile RDS ;-) Totusi, e o explicatie rezonabila. Oamenii inteleg si asteapta, cu speranta pierduta in fata unui colos inabordabil. Deja a intrat in sange perceptia clientilor ca se repara cand s-o putea si n-ai ce face.

Desi actionarul principal, domnul Zoltan Teszari, este de origine maghiara, eu cred ca RCS&RDS este compania cea mai romaneasca din tara si de peste hotare. Au avut o politica agresiva de extindere. Te cumpara sau te inlocuiesc. Au plecat de la tv/internet si au ajuns sa vanda cu succes tv prin satelit, telefonie fixa si telefonie mobila. Au aproape 5 milioane de clienti cumulati pe diversele servicii si opereaza in Romania, dar si Ungaria, Cehia, Slovacia, Serbia, Croatia.

Tehnologia folosita a fost mereu cea mai ieftina care aproape merge. Multe companii din China au ajuns sa-si desavarseasca echipamentele reparand la nesfarsit defectiuni raportate de RDS. eBay si Alibaba sunt pietele de achiztie pentru tehnica. Ieftin e cuvantul de baza. Cand competitia toarna sute de milioane in buzunarele Cisco, RDS parteneriaza la nivel inalt cu Huawei. E rau? Discutabil. E ieftin si cam merge. In doi ani oricum se schimba tehnologia, diferentele tehnologice nu sunt extrem de mari, asa ca rezulta un TCO foarte bun aplicand aceasta metoda.

Ca vanzator RCS&RDS e bun. Ca si client RCS&RDS este o continua drama. Trebuie sa fi lucrat cu ei sa afli ce inseamna plati amanate la nesfarsit, contracte lasate in aer, bani pierduti, furnizori schimbati des samd. Am auzit povesti in care era o victorie sa-i faci sa plateasca la timp (cu o armata de avocati). Culmea e ca nu sunt mult mai rau fata de Orange sau Vodafone, care prin sistemul de imperiu birocratic omoara dorinta (sau realizarea) de a lucra cu ei.

RDS este scoala pentru multi oameni tehnici. In Bucuresti salariile oferite nu sunt motivante, de unde si lipsa actuala a tehnicilor buni. In provincie nivelul lor este foarte bun comparat cu media locala, astfel ca oamenii tehnici buni (si asa destul de rari) ajung in gradina RDS. In plus, compania este mult mai descentralizata operational fata de concurenta, ceea ce le creste performanta si le asigura resursa umana in caz de nevoie majora.

Toata lumea are nevoie de internet, tv si telefonie. Prezenta sucursalelor administrative in provincie RDS asigura lipirea companiei de oamenii locului, de autoritati, de micii capitani de judet samd. E genul de coeziune pe care o are Electrica si pe care o avea Romtelecom, cand inca aveau mult personal angajat. Asta se traduce prin scaderea costurilor si accelerarea executiei proiectelor se lovesc de birocratia locala.

Romtelecom s-a trezit tarziu, cu vreo 10 ani mai tarziu de cat ar fi trebuit si cu vreo 5 mai tarziu din momentul de extrema urgenta. Au o tactica occidentala: preturi bune, suport bun, echipamente scumpe - asadar costuri foarte mari de acoperire a pietei. E usor ridicol, dar tehnic Romtelecom ofera/vinde internet mai bine ca RDS, iar RDS vinde telefonie mai bine ca Romtelecom.

Cu peste un miliard de euro profit operational Orange si Vodafone incearca sa-si mentina pozitia de oligopol si sa mentina telefonia mobila scumpa, umfland si fabricand nevoia de mobilitate. Zapp intra la capitolul dezamagiri majore. Au avut multe idei bune, au oferit primii date via mobil, abonamente de grup, preturi mici in retea, telefonie gsm fixa. Din nefericire au facut-o prost mereu, fara consistenta si lacom, iar acum culeg roadele unei mase de utilizatori dezmagiti de ei si atrasi de concurenta.

Cosmote a invatat lectia de afara si probabil si de la Zapp. Au lansat oferte bune pentru piata low-end, s-au concentrat pe aducerea de abonati, nu au devenit lacomi si batosi peste noapte. Desigur, pierd bani, multi. E singura metoda de a rupe o bucata din piata. Rezultatul? Telefonie mai ieftina, concurenta reala pentru Orange si Vodafone, un numar mare de abonati.

3G - o idee care a agitat spiritele in ultimii ani. Noul standard de telefonie mobila suporta voce si date (internet ieftin pe/telefon mobil). Toti asteptam asta! Operatorii de GSM au venit cu lectia profiturilor mari invatata. Avem internet, avem date, avem video. Costa o mana si un picior. Desigur, utilizatorii sunt reticienti in a le folosi, pe buna dreptate, judecand costurile asociate. In plus, nu exista inca o aplicatie utila si necesara pe mobil care sa justifice si sa propulseze folosirea internetului. Internetul e painea utilizatorului mobil, iar operatorii il vand la pret de caviar.

Licenta. De asta au nevoie operatorii de telefonie pentru a opera in frecventa 3G, diferita de cea actuala, 2G. 35 de milioane de dolari au scos din buzunar Orange si Vodafone pentru primele doua licente. Urmatoarele doua s-au dus la Zapp si … RDS, nu Cosmote! Zapp iese din discutie deoarece si-a dovedit deja incapabilitatea de a actiona, chiar daca au 25 de ani in care pot sa tot incerce sa vanda servicii 3G. RDS este supriza.

DIGI.mobil este numele surprizei 3G. Cu metoda romaneasca la care exceleaza RCS&RDS a reusit sa lanseze un serviciu de telefonie mobila peste 3G, lipit de cel de telefonie fixa, RDS.tel. Urmeaza serviciul de date (internet) peste acelasi 3G. Fara mare tam-tam DIGI.mobil a debutat in Oradea, Timisoara, Constanta, Craiova samd. Zilele astea va porni oficial si in Bucuresti, unde se distribuie zeci de mii de telefoane mobile.

Citeste integral si dezbate pe blogul lui Dragos Manac