1. Minciuna

Sistemul uninominal adoptat de Parlament pentru alegerea Camerei Deputatilor si Senatului este de fapt un sistem mixt, care combina atat unele virtuti, cat mai ales defectele celor doua variante. Guvernul si apoi celelalte partide care mizeaza pe castiguri electorale de pe urma sintagmei de "vot uninominal" au preluat-o pur si simplu, golind-o de continut in textul legii. Dincolo de demagogia constanta, permanenta si necesara partidelor, denumirea de vot uninominal data unei legi care nu instaureaza acest sistem inseamna minciuna directa, imediata si fara scrupule. Parlamentul Romaniei demonstreaza astfel ca ar putea oricand modifica si redefini orice, de la concepte si sisteme din stiintele politice pana la teorii si legi fizice, la fel ca personajele lui Kipling din nuvela "Satul care a votat ca pamantul este plat".

2. Uninominal ca proportional

Noul sistem de vot care ar putea fi exersat la alegerile din aceasta toamna este original si contradictoriu. Pe de o parte, castigatorul unui colegiu poate rata intrarea in Parlament daca partidul sau nu reuseste un scor general bun, iar pe de alta parte, mandatele ramase dupa votul in colegii uninominale se redistribuie in functie de performantele partidului pe judet si pe tara. Cu alte cuvinte, listele de partid se activeaza, locurile se traficheaza, iar reforma clasei politice autohtone se amana prin pastrarea principiului proportionalitatii care presupune ca numarul de mandate al fiecarui partid sa fie direct proportional cu numarul de voturi primite la nivelul circumscriptiilor judetene.

3. Faramitare

Pragul electoral scade, potrivit noii legi care introduce "votul uninominal", sub 3 la suta daca un partid reuseste sa aiba sase candidati plasati pe primul loc in colegiile pentru Camera Deputatilor si trei pentru Senat. Mai mult, acesti candidati pot avea procente situate sub 50% plus unu din numarul de voturi valabil exprimate intr-un colegiu. De aceasta derogare facuta initial pentru UDMR vor putea beneficia ulterior si alte formatiuni de buzunar precum PC sau PIN, dar si extremistii lui Vadim Tudor, aflati in cadere de libera de mai multa vreme. In acest fel Parlamentul se faramiteaza si mai mult, fara sa castige nimic din punct de vedere calitativ, fiindca aceste partide mici nu doar reproduc viciile celor mari, ci adesea le si amplifica. Multiplicarea partidelor atrage insa si instabilitatea, fiindca Romania nu are traditia guvernarilor de coalitie.

4. Manipulare

Delimitarea colegiilor, lasata in mainile politicienilor, ar putea deforma substantial rezultatele votului. In democratiile consolidate, trasarea hartii electorale este facuta de institutii independente, in vreme ce in Romania Guvernul va avea ultimul cuvant in desenarea acestor colegii in functie de beneficiile pe care le-ar putea obtine partidele aflate la putere.

5. Recrutarea elitelor sau a baronilor

Noua lege a uninominalului va obliga partidele sa-si diversifice oferta electorala, sa gaseasca oameni noi, cu notorietate in comunitatile locale pentru a face fata competitiei si pentru a obtine necesarul scor final care sa propulseze formatiunea pe un loc fruntas. Poate ca in prima faza vor fi preferati baronii, dar pe termen mai lung lucrurile s-ar putea schimba sub presiunea electoratului, dar si a acestei legi care scoate la iveala compromisul si frica de schimbare a actualei clase politice.

Integral in Romania libera.