Jale mare trebuie sa fie in tabara lui Blaga. Cu abia doua treimi, conform sondajului Realitatii TV, din voturile partidului care-l sustine, candidatul PD-L e pe buza esecului. Si vorbim de Bucuresti, unde dreapta a castigat mereu in ultimii 18 ani, fie ca merita, fie ca nu.

Sigur, suntem abia la jumatatea campaniei, dar cate se mai pot schimba? Paralela cu campania din 2000, cand Basescu a recuperat in turul doi, fata de acelasi Oprescu, o diferenta de peste 20 de procente, nu prea tine. Una, ca asa cum iarna nu-i ca vara, nici Blaga nu-i Basescu, doi, ca in 2000 in Bucuresti inca mai puteai respira si spera. Sondajul Realitatii TV confirma alte doua, realizate de un alt institut, CCSB, pentru Antena 3, in ultimele zece zile.

In unul, Sorin Oprescu are 41 la suta, Vasile Blaga 21, in celalalt, la 3 zile distanta, dar facut, ca si al Realitatii, prin telefon, Doctorul apare cu 38, Buldogul cu 26.

Prin urmare, am putine motive sa ma indoiesc ca asta-i “fotografia” reala a momentului. Cum s-a ajuns aici? Strategia echipei lui Blaga fata de Oprescu a fost sa incurajeze asocierea in continuare a acestuia cu PSD si, mai concret, cu aripa Iliescu.

Se pare ca n-a functionat cum si-au imaginat-o, ba mai rau, ideea a prins in sens invers. Asociat cu PSD, Oprescu a saltat si partidul. Dupa ce cu cateva luni in urma, la europarlamentare, PSD n-a depasit la Bucuresti 20 de procente, acum are, conform sondajului Realitatii, 27%.

Ca Oprescu a tras partidul pe care l-a parasit inainte de campanie se vede si din diferenta enorma, de 16 la suta, dintre optiunile pentru Cristian Diaconescu si cele pentru partidul pe care-l reprezinta. Strategia PD-L avea sa fie de altfel incurajata chiar de catre pesedisti, care si-au sabotat efectiv propriul candidat, lasand astfel sa se inteleaga ca merg de fapt pe mana lui Oprescu.

Si multi dintre ei chiar asta fac. A doua eroare a echipei lui Blaga. In loc sa faca din Blaga ceea ce chiar este, un politician dur, chiar agresiv (imaginea de “buldog” ramane cea mai potrivita, chiar si fizionomic), l-au prezentat drept un oarecare continuator al lui Videanu, usor mai hotarat.

Dar ceea ce frapeaza in cea mai mare masura nu e ceea ce au facut oamenii lui Blaga, ci ceea ce nu au facut. Concret, nu au facut campanie. In afara de afise, bannere si alte materiale publicitare, lucruri pe care le fac in ziua de azi pana si candidatii din Cucuieti, Vasile Blaga s-a multumit cu cateva aparitii tv, altfel oricum programate de televiziuni. S-au gandit strategii candidatului PD-L ca le este de-ajuns asa-numitul vot politic? Nu stim, vom afla, poate.

De partea cealalta, e clar ca Sorin Oprescu a fructificat din plin, prin victimizare, episodul cu listele de semnaturi, ceea ce i-a asigurat un start foarte bun. Dar mai important decat startul e atmosfera. In Bucuresti adie vantul schimbarii, iar un atipic, precum Oprescu, e cel mai potrivit pentru astfel de vremuri. Mai sunt totusi aproape doua saptamani. Si un inevitabil tur doi.

Cotidianul