Mircea Marian: "Precum in Evul Mediu, Iliescu vrea ca statul sa decida ce este arta oficiala, iar Inchizitia sa-i pedepseasca pe cei care promoveaza obscenitatea".

Pe la mijlocul secolului al XVl-lea, cand Michelangelo lucra la altarul Capelei Sixtine, mai multi oficiali ai vremii au protestat vehement fata de nudurile pictate de acesta in „Judecata de Apoi“. Imediat dupa ce Consiliul de la Trent a condamnat nuditatea in arta religioasa, a fost chemat un pictor, Daniele da Volterra, care sa acopere partile rusinoase ale personajelor din „Judecata de Apoi“. Pentru aceasta realizare, Volterra a ramas in istoria artei sub denumirea de „Il Braghettone“, adica, intr-o traducere libera, desenatorul de izmene.

Acum, cu aproape 500 de ani mai tarziu, Ion Iliescu si Nicolae Vacaroiu sunt decisi sa repete isprava lui da Volterra. Ei au decretat ca prezenta unui falus intr-o expozitie organizata de o institutie a statului roman inseamna un afront adus culturii nationale. „Exponate scabroase, cu svastici, falusuri, injuraturi de lucruri sfinte, sunt girate de Institutul Cultural Roman, institutie patronata cu dezonoare de H.-R. Patapievici, secondat de Mircea Mihaies - doi insi infatuati si plini de venin“, scrie Ion Iliescu pe blogul sau. Potrivit lui Iliescu, expozitia organizata de ICR la New York reprezinta „un pericol pentru imaginea si cultura Romaniei“. Imediat, presedintele Senatului, Nicolae Vacaroiu, s-a autosesizat si i-a cerut lui Adrian Paunescu, cel care conduce Comisia de cultura a Senatului, sa demareze o ancheta.

Nu le contest nici lui Vacaroiu si nici lui Iliescu dreptul de a avea opinii despre absolut orice, inclusiv despre arta. Este dreptul lor, chiar daca presedintele Senatului nu este decat un contopist incult, iar Iliescu a ramas cu mentalitatea activistului PMR care - asa cum povesteste Preda in „Cel mai iubit dintre pamanteni“ - cere daramarea cariatidelor pentru ca au sanii goi. Ce e ingrozitor in aceasta poveste este ca, intr-o Romanie care se pretinde democratica, institutiile statului sunt chemate sa decida ce inseamna arta oficiala si sa-i pedepseasca pe cei care, chipurile, promoveaza obscenitatea, atentand astfel la valorile traditionale ale neamului. O astfel de interventie a autoritatilor era posibila in Spania anului 1815, cand inchizitia l-a persecutat pe Francisco Goya pentru „La maja desnuda“ - in arta europeana aceasta fiind prima pictura in care parul pubian era reprezentat in mod explicit. Goya a ramas atunci fara titlul de pictor oficial al Casei Regale.

Daca Iliescu si Vacaroiu vor sa actioneze in calitate de persoane private, nu au decat sa cumpere operele expuse la New York si apoi sa le dea foc in curtea propriului partid. In fond, pe un rationament asemanator, si nazistii au distrus in public picturile celor din gruparea „Der Blaue Reiter“. Sau cei doi lideri PSD pot sa-l copieze pe premierul italian Berlusconi - care, recent, a ordonat sa se acopere un san gol dintr-o pictura de Tiepolo - si sa puna chiloti papusilor din expozitia „Freedom for Lazy People“.

Apoi, lui Vacaroiu si Iliescu nu le mai ramane decat sa ne spuna in ce directie vor sa duca Romania, daca vor mai ajunge la putere: in comunism, in nazism sau direct in Evul Mediu?

Evenimentul Zilei