Presedintele suspendat Traian Basescu a declarat duminica seara, intr-o emisune la Realitatea TV, ca premierul Victor Ponta si presedintele interimar Crin Antonescu au fost "rejectati ca parteneri de Europa, iar o ramanere a lor in functie dupa referendum ar insemna o Romanie izolata". "In zece zile au facut tandari reputatia Romaniei", a spus Basescu. Potrivit presedintelui suspendat "aceasta lovitura data institutiilor statului, aproape militar, este data in numele puscariabililor". Basescu a mai spus ca, din cate stie el, nu are nici un dosar penal.

Traian Basescu la Realitatea TVFoto: Captura Realitatea TV

Declaratiile presedintelui suspendat Traian Basescu:

  • Am crezut mult in coabitare. Dupa ce guvernul Ungureanu a pierdut majoritatea in Parlament si avand experienta utilizarii unor sefi de institutii din opozitie, la SRI si la SIE, am facut si incercarea coabitarii pentru a evita instabilitatea politica. Am avut convingerea ca va merge, pentru ca era o distanta de la 2007 la 2012.
  • V-as aduce aminte ca a fost o campanie electorala locala in care n-am scos un cuvant, desi eram atacat de dimineata pana seara, chiar de cel caruia ii incredintasem mandatul sa faca guvernul. N-am avut reactii impotriva, am tolerat si plecarea la Consiliul European impotriva deciziei CCR... si totusi s-a declansat un proces de suspendare a presedintelui.
  • Nu-mi puteti da un singur exemplu macar... si va dau eu unul, ca sa vedeti pana unde am mers cu toleranta. Ministrul Educatiei, dna Andronescu, a pierdut un proces pe incompatibilitati si am spus ca daca premierul isi asuma sa desemneze un asemenea ministru, fie. In conditii normale, n-as fi acceptat o asemenea nominalizare. Dar am spus fie, pentru ca interesul era stabilitatea, care era deasupra orgoliilor mele.
  • Da, asistam la un proces de erodare a vietii publice in Romania. Aduceti-va aminte ca mai bine de un an Opozitia n-a intrat in Parlament, atacand virulent orice masura; asta era treaba Opozitiei, dar nu era treaba Opozitiei sa nu participe la lucrarile Parlamentului. Nu puteti pune pe seama Puterii deprecierea relatiilor politice.
  • In schimb, in mod categoric, masurile luate in 2010, cu efecte si in 2011 si pana astazi, au afectat populatia, categoric, cu atat mai mult cu cat mesajele, explicatiile Guvernului nu au patruns spre populatie, ele au ramas ca niste lucruri facute impotriva oamenilor. Este nedreapta etichetarea, dar ea este o realitate a momentului, iar eu nu sunt exclus din aceasta eticheta - "presedintele a facut lucruri rele impotriva noastra"; si o buna parte a populatiei crede acest lucru.
  • Stiu ca n-am reusit sa transmitem corect mesajele sau sa le facem sa ajunga la populatie; acum este tarziu.
  • Realitatea este ca aceasta lovitura data institutiilor statului, aproape militar, este data in numele puscariabililor. Nu sunt un copil si nici lipsit de experienta politica. Momentul culminant, decizia de a se trece la suspendarea presedintelui se luase de mult, a anuntat graficul chiar Dan Voiculescu, si ea a fost respectata milimetric. Acest lucru s-a petrecut in numele puscariabililor din politica romaneasca.  
  • Va dau o informatie publica. La votul de suspendare au votat 19 parlamentari cu dosare penale oficiale, plus trei incompatibili, declarati ca atare de Inalta Curte de Casatie si Justitie. Iar langa ei, dl Voiculescu, care a fugit, ca astfel ar fi fost 20 de parlamentari cu dosare penale.
  • Eu n-am spus "puscarias", am spus "puscariabil". Atata timp cat sunt intr-o ancheta penala, declarata oficial si ei instiintati, dati-mi voie (referitor la folosirea termenului, n.r.).
  • (Daca se agata de scaun in intentia de a nu se deschide doua dosare penale impotriva sa) Deci despre ce dosare este vorba? Este una din minciunile puscariabililor, pentru ca am vazut si cine a facut afirmatiile, exact oameni cu dosare penale. Din cate stiu eu, nu am nici un dosar penal. Reclamatii penale am avut, am avut 500 cand eram primar general.
  • Acel dosar ("Casa din Mihailanu", n.r.) a fost inchis pentru ca am dobandit apartamentul - nu-i vila, e un apartament - l-am dobandit legal, dupa ce primisem notificarea sa parasesc apartamentul din str. Maresal Prezan, iar povestea "Flotei" - stiti ca au fost 111 sau 109 oameni inculpati, a existat un procuror PNA, Amarie, care a refuzat sa semneze acel rechizitoriu; dosarul este inchis si ei sunt nevinovati.
  • Sunt abordari propagandistice. Eu am opt ani de mandat; nu ma lupt pentru un scaun, este un scaun tare incomod, mai ales in perioade de criza. Obiectivul meu nu mai poate fi acel scaun in lupta pe care o dau in aceasta campanie; obiectivul meu este Romania europeana, pentru ca aici am ajuns.
  • Va aduceti aminte, erau strigatele "ne incurca presedintele sa guvernam". Nu le-am facut nicio observatie, nici publica, nici pe dedesubt. Au ramas fara presedintele care ii incurca, pe data de 6 iulie seara. In zece zile au facut tandari reputatia Romaniei, asta fara presedintele care ii incurca, dar care avea o reputatie in interiorul UE. Cum se vor descurca cu reputatia si cu credibilitatea Romaniei, ramane de vazut.
  • In momentul de fata, din cauza evolutiilor si pozitiilor europene, si ale pozitiilor statelor din NATO, referendumul nu mai este despre Traian Basescu, este despre Romania capabila sa mentina criteriile democratice sau despre Romania izolata. Astea sunt alternativele noastre.
  • Eu nu cer ca neaparat toti romanii sa inteleaga acest lucru, dar Europa i-a rejectat ca parteneri pe Victor Ponta si pe Crin Antonescu. O ramanere a lor in functiile de presedinte, de premier, dupa acest referendum, inseamna o Romanie izolata; o Romanie care a dat si mesaje nationaliste inacceptabile in interiorul Uniunii Europene - v-as aduce aminte iesirea presedintelui interimar Crin Antonescu, care numai nu batea cu pantoful in pupitrul de la Cotroceni ca lui nu-i da nimeni ordine. Eu sunt de acord, un sef de stat nu primeste ordine de la nimeni, numai ca ce n-a inteles dansul este ca UE este o chestiune despre valori, si atat timp cat respecti valorile democratice ale UE - pentru specialisti, criteriile de la Copenhaga, este vorba de criteriul politic, cu care ne-am mai confruntat la inceputul anilor 2000, pana cand ni le-am pus la punct si nimeni n-ar fi crezut ca institutiile nu vor mai functiona - iar respectarea acestor valori inseamna subventie pentru agricultura, dreptul de a circula liber in UE, bani pentru dezvoltarea infrastructurii, dreptul de a munci in UE; asta inseamna respectarea acestor valori - iti da niste drepturi; cand nu le mai respecti, te izolezi si urmeaza reactiile statelor democratice.
  • Nediscutand despre Romania, aduceti-va aminte despre Austria lui Haider, cat era de Austria, net contributor, deci nu o tara care primea bani de la UE, ci una care dadea bani, a fost izolata fara nicio ezitare, pentru ca in momentul in care nu se mai respecta valorile, atunci tara nu mai este compatibila cu UE si se iau masuri, apar reactii 
  • Nu spun ca un vot impotriva lui Basescu e un vot impotriva Europei, nu; spun ca trebuie gasita solutia resetarii situatiei institutiilor statului roman. Ca aici, intre paranteze, exista un nume - Basescu, Ponta sau Antonescu - nu are relevanta; eu discut despre capacitatea noastra de a reactiona.
  • Eu am avut speranta, gandul ca s-ar putea reseta situatia institutiilor prin Curtea Constitutionala. Din pacate pentru Romania, Guvernul a utilizat Monitorul Oficial ca pe o gazeta de perete si in loc sa pune actele normative in ordinea in care actiunile s-au produs, le-a inversat ordinea. Pentru ca daca era respinsa de catre Curte ordonanta prin care se amputau atributiile Curtii, atunci CCR putea judeca hotararile prin care Vasile Blaga si Avocatul Poporului au fost revocati. Curtea putea judeca inclusiv hotararea de suspendare a presedintelui Romaniei. Aceasta ordonanta nici macar astazi nu este anulata si CCR nu creeaza legi, ea doar amendeaza legi si sunt 45 de zile, conform legii, in care Parlamentul sau Guvernul sa solutioneze problema.
  • Deci a fost un joc de care nimeni nu poate fi pacalit. Toti ambasadorii, toate ambasadele, toate cancelariile din UE stiu pefect ce s-a intamplat. Or, ei spun un lucru simplu: resetati imediat functionarea statului roman; nu avem nicio certitudine ca acesti doi domni, Crin Antonescu si Victor Ponta, nu vor continua in alte domenii in acelasi fel; de asta au fost atentionati preventiv legat de justitie, pentru ca a existat un astfel de avertisment. Iar romanii ar putea avea si ei in vedere un lucru: daca un abuz s-a petrecut cu primii trei oameni in stat, plus Avocatul Poporului, abuzuri se pot produce si impotriva lor.
  • Cuvantul "abuz" e perfect justificat constitutional, nu in ceea ce priveste dreptul Parlamentului de a-l suspenda pe presedinte, acest drept Parlamentul il are si prin prezenta mea in Parlament eu l-am recunoscut. In schimb, cand vorbim de motivele pentru care poti sa-l suspenzi pe presedinte, aici a fost un abuz de putere al Parlamentului si toata lumea a sesizat acest lucru. Pentru ca art. 95 spune foarte clar ca presedintele poate fi suspendat daca incalca grav Constitutia.
  • Dincolo de atacurile la CCR, de ordonante de urgenta in domenii in care este interzisa utilizarea lor, cum e domeniul electoral... eu am inchis subiectul privind suspendarea pentru ca n-am putut sa-l atac; hotararea Parlamentului privind suspendarea nu a putut fi atacata pentru ca este si acum in vigoare OUG care interzice Curtii sa analizeze hotararile Parlamentului; deci nici eu, nici Blaga, nici Avocatul Poporului nu putem ataca aceasta hotarare.
  • Eu acum n-as mai accepta o resetare a situatiei. Cum as arata ca presedinte sa te duci la judecata poporului si, in loc, ai facut un artificiu legislativ si n-ai mai ajuns acolo; acest proces este pornit si el trebuie sa mearga pana la capat si eu ii chem pe romani sa participe la el; pana la urma, exponentul acestui stat, care este presedintele Romaniei, nu poate sa intre intr-un soi de lucruri neclare: a fost trimis de Parlament in fata poporului, trebuie sa se supuna acestei judecati, ii place sau nu-i place.

Traian Basescu: "Sunt destule lucruri pe care mi le pot reprosa. Intotdeauna am vrut sa imping lucrurile mai repede decat s-a putut. Pe 29 sunt la judecata poporului. As vrea sa fie o judecata dreapta. Daca votul va fi impotriva mea, voi actiona conform legii. Categoric ca voi tine cont si de opinia publica"

  • (Daca va castiga la referendum: este posibila coabitarea?) Categoric da. Am stimulat-o, eu l-am desemnat pe Ponta premier, n-am facut nicio alta incercare sa dau guvernul PDL-ului; PDL pierduse majoritatea, n-am stat la discutii, pur si simplu am spus: "voi l-ati desemnat pe Ponta, poftim mandatul, asta-i drumul".
  • N-am avut nicio retinere pentru aceasta coabitare. Ea implica, insa, obligatii; obligatia, chiar daca nu ne iubim, sa functionam institutional.
  • (De ce a anuntat el taierile de salarii?) Consider observatiile Curtii (din avizul consultativ pe suspendare, n.r.) corecte, corecte in masura in care lucrurile sunt cunoscute. Realitatea acestui moment ma obliga la unele dezvaluiri: decizia ca eu sa fac anuntul a fost un complex de analize facute cu Banca Nationala, cu FMI, o serie de consultari si, in ziua declaratiei, intalnire cu partidele politice.  Noi ajunsesem la o concluzie, era clara, nu ne miscam de pe ea in discutiile cu Fondul, pentru ca pe propunerile FMI aveam un alt risc major, solutia lor era cresterea fiscalitatii pe inteprinderi si asta insemna sa distrugem cateva zeci de mii de IMM-uri care abia mai respirau. De ce am facut eu anuntul: in primul rand pentru ca era delicat pentru orice om de partid sa o faca, eu nu eram om de partid. Dar, dupa acea discutie cu FMI trebuia dat un semnal catre piete si toti am concluzionat ca acest semnal trebuie sa vina de la Executiv, presedintele este parte a Executivului si este cel mai credibil pe pietele internationale; trebuia dat semnalul ca Romania ia masuri si putem sa ne reluam finantarea in aceasta baza; asta e toata povestea. De multe ori am fost in situatia de a face declaratii de la Cotroceni care sa fie auzite de piete si as face-o oricand daca asta ar fi interesul tarii.

  • (Ca nu si-a "exercitat cu maxima eficienta si exigenta functia de mediere intre puterile statului") Puteti sa-mi spuneti un esec de negociere intre puterile statului? Cu Parlamentul nu am avut o problema, am avut o majoritate care, cand am avut sa-i adresez un mesaj, a fost in sala; am scris frecvent Parlamentului rugandu-l sa indeplineasca niste angajamente internationale si a existat reactie pozitiva; cu Justitia pana la urma am ajuns la o solutie de a ajuns sa functioneze acceptabil... Deci aici iau nota de observatia Curtii, insa trebuie sa fii si in pielea presedintelui ca sa stii... Sigur, nimeni nu-i perfect, iar eu sunt departe de a fi un om perfect, dar nimeni nu-mi poate reprosa lipsa de stradanie de a rezolva lucrurile.
  • Fractura in societatea romaneasca a aparut in 13-15 iunie 1990. Ea a fost adancita odata cu condamnarea comunismului in Parlament, atunci am simtit o oarecare ruptura intre mine si o parte din societate. 
  • O alta greseala foarte mare pe care am facut-o a fost cea cu Raed Arafat, deci sunt destule lucruri pe care mi le pot reprosa. Ce nu pot sa-mi atribui: rea-credinta; intotdeauna am vrut sa imping lucrurile mai repede decat uneori s-a putut: si cu legea educatiei si cu noul cod al muncii si cu mersul justitiei... cu unele am reusit, cu altele nu, cu legea sanatatii n-a reusit, acolo s-a oprit capacitatea societatii de a mai accepta mersul accelerat.
  • (De ce nu a reactionat la asumarile de legi ale guvernelor PDL) Dimpotriva, uneori le-am sustinut public... si asumarile pe cele patru Coduri pe justitie le-am sustinut, si legea micii reforme in justitie am sustinut-o, si noul cod al muncii l-am sustinut la asumare, si legea educatiei. Dar aduceti-va aminte un lucru: s-a incercat trecerea legii educatiei prin Parlament. Legea Guvernului a fost depusa in Parlament, dar dupa trei luni s-a constat ca amendamentele aduse nu faceau nimic bun si nu generau niciun progres pentru sistemul de educatie. De ce? Pentru ca s-au intalnit in Parlament interesele tuturor universitatilor particulare care inca voiau sa ramana fabrici de diplome, interesele doctorilor in stiinte si a tuturor demnitarilor care predau in universitati, iar legea revenea pas cu pas la forma pe care o avea legea in vigoare. Ce faci cand vrei sa reformezi ceva? Rezultatele acestui sistem de educatie le vedem: generatii intregi care aproape ca isi pierd sansa.
  • (Daca situatia s-ar repeta, ar sustine aceeasi procedura?) Poate ca as fi mai diplomat. Numai ca noi am avut mare ghinion. Si eu l-am avut. Acela ca, in paralel cu criza, noi aveam de modernizat si statul si justitia si piata muncii si educatia, ne-a ramas sanatatea, urmeaza organizarea administrativa...
  • Simultam cu criza economica am trecut societatea prin niste procese extrem de dure pentru care nu era pregatita, acest proces de modernizare. Eh, sigur ca acum platesc costurile, si eu si cei care au fost la guvernare. Dar mi-am asumat acest lucru si pe 29 sunt la judecata poporului. As vrea sa fie o judecata dreapta, nu una generata de intoxicarile de la stiu eu ce trust media, al lui Voiculescu.
  • (Daca rezultatul referendumului ar arata o participare redusa, dar un vot majoritar impotriva sa, cum va reactiona?) Conform legii. Voi tine cont de lege si de interesul national, va asigur. Categoric voi tine cont si de de opinia publica, iar atunci probabil ca o sa readuc in discutie intr-o astfel de situatie propunerea pe care am facut-o partidelor de a-mi intrerupe mandatul in octombrie-noiembrie pentru organizarea simultana a alegerilor prezidentiale si legislative, cu conditia - pentru ca unui presedinte care isi abandoneaza mandatul ii trebuie o justificare temeinica - cu conditia revizuirii Constitutiei si trece la parlament cu 300 de parlamentari, asa cum romanii au votat in noiembrie 2009.
  • (Cum va interpreta o prezenta scazuta la vot?) Nu stiu, ma puneti intr-o situatie dificila. Eu vreau sa se valideze referendumul cu un rezultat, de aceea ii si invit pe toti cei care inteleg momentul in care ne aflam sa vina la vot. Sunt intr-o campanie de explicare, dar nu iresponsabila, nici cand vorbesc de puscariabili. Amintesc faptul ca am sustinut tot timpul ca tina acestei suspendari nu am fost eu, ci a fost punerea sub control a justitiei.
  • O sa va spun foarte sincer un lucru care poate parea aroganta, dar nu este, este credinta mea. Eu stiu ca i-am suparat pe romani, sunt suparati pe mine mare parte dintre ei, dar in acelasi timp este imposbil ca romanii sa nu fi vazut ce se intampla si sa nu realizeze care sunt optiunile. Si acestea sunt: restauratie, adica revenim la un stat ca pe vremea lui Adrian Nastase si Ion Iliescu, cu justitia controlata, presa cu calus la gura, nu-l lauzi nu te distribuie nimeni... ori ne continuam drumul european. Chiar daca romanii sunt suparati pe mine, isi dau seama acum ca ei pot corecta pentru Europa eroarea politicului, se pot ridica deasupra politicului.
  • De aceea nu iau in calcul pierderea referendumului. Cu sau fara validarea lui, eu nu voi avea mai putine voturi Nu destituirii decat Da-urile USL-ului. Foarte putini isi dau seama in ce situatie suntem, dar romanii isi dau seama. Isi dau seama ca suntem in fata alternativei de a fi izolati in Europa si cu toate cele ce decurg. Iar cealalta alternativa este sa continuam. E adevarat ca nimeni nu ne va uita aceasta fractura in democratie si sunt convins ca Romania va fi monitorizata de acum din punct de vedere al functionarii institutiilor statului, lucru care nu s-a mai intamplat de mult.
  • (Dar ati spus acum doua zile ca sunt solutii pentru a remedia rapid aceasta situatie?) Da, eu fac inca o odata un apel public, sunt lucuri pe care as vrea sa le spun, daca ma primeste presedintele interimar impreuna cu prim-ministrul si sefii celor doua Camere, eu le pot propune o solutie. Nu pot s-o fac public, probabil o voi face la un moment dat. Dar inca sper ca pot discuta si ca presedintele interimar isi gaseste timp sa-l primeasca pe presedintele ales.
  • Eu o mai spun o data, ca om experimentat, de 8 ani sunt membru al acestui Consiliu European, stiu cum gandeste fiecare dintre liderii europeni. Si stiu ca avem o solutie. N-o mai reparam, e o vaza care s-a spart, dar o putem lipi; sigur, nu mai arata ca noua si vom ramane monitorizati pe functionarea institutiilor statului.
  • Dincolo de atacurile la CCR si ordonantele de urgenta neconsitutionale, mai e si o chestiune de moralitate. S-au uitat toti si au zis "alo, dle presedinte Basescu, ai mai fost suspendat si in 2007", si ce-au vazut acolo: o citire a unor acuzatii, o comisie de ancheta, au vazut 65 de zile... aici li s-a parut ca o executie fara judecata; sa suspenzi un presedinte in 36 de ore, nu se poate, nimeni nu accepta ca un presedinte ales este executat intr-o executie sumara. Si mai este un lucru pe care il judeca liderii europeni: un presedinte este ales cu 50-51-52%; dupa 8 ani de mandat, este cinstit sa-l impingi pe acest presedinte, care n-a incalcat grav Constitutia, sa faca ce, sa obtina tot 50%. S-ar putea ca romanii sa dea o lectie formidabila, dar eu stiu ce misiune imposibila imi asum ca, dupa 8 ani de presedintie si ultimii 3 de criza economica, sa tind sa sa obtin 50% din cei care vor veni la vot. O consider imposibila misiunea, dar am obligatia sa incerc.

Ce a discutat cu Angela Merkel

  • (I-a transmis Angelei Merkel chestiunile legate de functionarea institutiilor statului?) Niciodata, niciodata. Eu am fost intrebat de doamna Merkel, care era perfect informata de la ambasada, la modul "da" si "nu". Si m-a intrebat "S-au restabilit atributiile CCR?", i-am spus "Nu, ordonanta este inca in vigoare", nu puteam sa mint, avea ambasadorul aici. "S-a retras ordonanta care viza preluarea Monitorul Oficial?"... a fost extrem de interesant ca se interesa de MO... am spus "Nu, inca e in vigoare, inca e la Guvern". Si a mai avut o intrebare legata de cum decurge procedura de suspendare a presedintelui, daca e reglementata in Constitutie. Am spus ca "nu, nu s-a facut o ancheta ca-n 2007", ca eu-s vestit ca am mai fost suspendat o data si ca m-am intors cu 75%. A spus "Bine, multumesc, iti urez succes" si a avut iesirea pe care a avut-o.
  • Sunt lucruri asupra carora nu poti sa minti, iar ei stiu ca eu nu mint niciodata. Si cand am avut situatii foarte dificile acasa, pe care pana in 2005 le ascundea sub pres orice guvern, orice presedinte, eu le-am spus cinstit, deschis. Pentru ca, ce nu intelegem noi, si aici este si marea problema a cuplului Antonescu-Ponta, cand te duci la partenerii tai, daca le spui cinstit unde e problema, te ajuta, daca incerci s-o infofolesti si se constata, dupa ce se verifica prin ambasade si structurile de informatii ale UE, ca ai mintit, atunci te degradezi.
  • Stiti ce-mi pare foarte rau? Eu am construit cu multa migala credibilizarea Romaniei. Chiar si prin exemplul meu: si cand nu mi-a convenit am spus lucruri, exact pentru ca aveam nevoie de ajutor. Ne facusem o pozitie de oameni seriosi, care ce spun respecta. Acum toata munca asta migaloasa s-a facut pulbere.

Campania pentru referendum

  • (La mitingul de la Cluj era numai barbati, unde erau doamnele din PDL?) Au fost cu mine sotia si fiicele. Eu nu am fost implicat in niciun fel in organizarea acestui miting si nu va ascund ca am retineri mari privind organizarea de mitinguri pro si contra; riscam sa tensionam si mai mult situatia. Nu eu am stabilit cine urca pe scena de la miting, deci nu-mi reprosati nimic. Daca ar fi fost dupa mine, umpleam scena cu femei si tineri.
  • Am o ingrijorare legata de mitingul de la Iasi si vreau sa discut cu organizatorii, care sunt aceiasi: fundatia lui MRU, PDL-ul, Mihail Neamtu... Exista doua mitinguri la Iasi, care se desfasoara la foarte mica distanta unul de altul. Mitingul dreptei este la Piata Palatului Culturii, mitingul puterii este la Piata Alexandru Ioan Cuza; distanta este 500-600 de metri. Cred ca nu e bine sa facem asemenea mitinguri cu mase mari de oameni. Pana la urma se poate renunta la un sistem care agraveaza tensiunile.
  • Eu sunt hotarat sa nu am niciun afis electoral. Stiu ca se pregatesc atacuri virale, pe panouri... Cred ca-si consuma banii degeaba, pentru ca pe mine ma cunosc romanii ca pe un cal breaz, si cu bune si cu rele. Iar acum referendumul din 29 iulie nu mai este despre Traian Basescu, este despre restauratie sau mers inainte, sa punem sa lipim ciorburile vazei care s-a spart.

Butonul 3 de pe telefonul negru

  • Telefonul are 12 taste si toate sunt ale adevarului. (De ce este importanta tasta 3?) Imi trebuia si mie o tasta despre care sa spun "Dle, cand apesi pe asta si intrebi cine-s primii vinovati pentru intrarea Romaniei in izolare, cineva iti raspunde Crin Antonescu si Victor Ponta"; imi trebuia o tasta sa dau explicatia asta; eu spuneam asta, o transmiteam in conferinta de presa; da, daca apasa pe tasta 3, s-ar putea sa-i raspund eu.

Tensionarea societatii

  • Nu o sa fac niciodata compromisuri cu hotii, asta vreau sa fim clar. Sunt doua liste in mintea oricarui presedinte: lista cu zonele in care poti sa faci compromisuri si cea unde nu poti sa faci compromisuri. Nu poti sa faci compromisuri cu institutiile statului. Cand vezi ca cineva vrea sa subordoneze institutiile statului partidului si nu le lasa sa functioneze in armonia lor constitutionala, acolo, daca esti un presedinte care faci compromisuri, esti unul care nu si-a facut treaba, care si-a tradat misiunea.
  • Ah, ca faci compromisuri ca sa faci o majoritate, ca tara trebuie guvernata... dar cand vine vorba de institutiile statului - si asa ele nu functioneaza cum trebuie in Romania, desi mie mi se pare ca sunt unele zone care au inceput sa miste, in sens pozitiv - daca si aici incepi sa faci compromisuri, ce ai facut? Misiunea noastra este fara compromisuri aici, pentru ca romanii au nevoie de institutii puternice.

Despre jurnalisti

  • (Le-ati adus caise ultima data...) Acolo sunt niste copii pe care voi ii trimiteti din redactii sa stea acolo, sa vada orice. Nu te poti razboi cu ei. Daca vrei sa te razboiesti, te razboiesti cu Cristoiu, cu Cristian Tudor Popescu. Vorba vine sa te razboiesti... cand ti se pare ca sunt incorecti, pentru ca ai si tu dreptul la replica; adica, daca tot te fac in toate felurile, inainte sa te faca, de ce nu ar pune mana pe un telefon, pentru ca niciodata nu o sa-i resping o legatura telefonica unui analist important. Sa intrebe "Mai, stii sa inoti? Ai fost marinar, dar tu nu stii sa inoti". Cand scrii asa ceva, de ce nu verifici... asta o tin minte toata viata mea (rade).