Corneliu Dobritoiu: Exista bani pentru achizitia de avioane F-16, s-au identificat resurse in buget

de V.M.     HotNews.ro
Joi, 27 septembrie 2012, 20:26 Revista Presei | Radio TV

Corneliu Dobritoiu la TVR
Foto: Captura TVR1
Ministrul Apararii, Corneliu Dobritoiu, a declarat joi seara, la TVR 1, ca s-au identificat resurse in buget pentru achizitia celor 12 avioane F-16 la mana a doua din Portugalia si "vom incepe sa platim de anul viitor, pana in 2016, cand vom beneficia de ele". Ministrul a explicat ca pretul propriu-zis al aparatelor se ridica la maximum 120 de milioane de dolari, dar ca diferenta de costuri (pana la 600 de milioane de dolari) o reprezinta suportul logistic.

"Da, exista bani pentru aceasta achizitie de avioane F-16, s-au identficat resurse in buget. Da, incepem sa platim de anul viitor, pana in 2016, cand vom beneficia de ele. (...) Efortul bugetar este mai mic avand in vedere faptul ca putem sa platim suma in transe anuale, timp de cinci ani, efortul situandu-se undeva in jurul a 100 de milioane de euro pe an. Aceasta nu inseamna ca avioanele costa peste 600 de milioane de dolari cum ati spus dvs. Costul unui avion este de 10 milioane de dolari, maxim. Sunt 12 avioane... 120 de milioane de dolari pe avioane. Diferenta - suport logistic. Chiar daca operam avioane noi, lucru care pe care l-am fi dorit daca realitatile economice ar fi fost altele, costurile pentru suportul logistic ar fi fost aceleasi", a declarat Dobritoiu.

Ce intra in acesti bani?
- "Intra trainingul pilotilor, care se va face in doua etape: intr-o prima etapa in Portugalia, unde costurile sunt mult mai mici, si a doua etapa in Statele Unite.
- "Intra programul de pregatire pentru mecanici..."
- "Nu intra si modernizarea pistelor, acestea reprezinta un efort suplimentar in valoare de vreo 50 de milioane de lei".
- "Nu intra programul de inarmare, acesta e un program separat".
- "Pachetul de inarmare costa in jur de maxim 100 de milioane de dolari".

- "Oricum pentru operarea acestor avioane, care mai au peste 4.500 de ore de zbor, sunt la jumatatea vietii, trebuie asigurate stocuri de piese de schimb".
- "La nivelul populatiei, sintagma aceasta 'avioane la mana a doua' este un peiorativa. Avioanele in serviciu reprezinta cu totul altceva; in momentul in care se fac lucrarile, un avion este desfacut pana la ultima piesa; si, in functie de catalogul si programul de mentenanta, se pun piese noi; cu alte cuvinte, avem de-a face cu o masina care poate sa indeplineasca toate misiunile pentru minim 20 de ani".
- "Sa dea Dumnezeu sa zburam 200 de ore pe an, pentru ca, spre deosebire de alte state membre NATO, noi platim TVA la combustibilul de aviatie, si spre deosebire de companiile private, care isi deduc costurile de TVA".
- "Ele sunt modernizate la nivelul penultimei generatii de avioane F-16, si raman asa".

Cat castiga americanii si cat castiga portughezii din aceasta achizitie?
- "Lockheed Martin nu castiga nimic in povestea asta, pentru ca este un acord interguvernamental la nivelul UE, noi vom beneficia de avion in asa fel incat sa nu necesite perioada urmatoare modernizari succesive, deci il vom folosi 20 de ani".
- "Americanii au proprietatea intelectuala asupra produsului. Probabil ca din suma totala guvernul portughez livreaza ceva americanilor".
- "Trainingul intr-o prima etapa il platim portughezilor si este inclus in program, intr-o etapa ulterioara il vom plati americanilor, dupa ce se va face evaluarea nevoilor de training de catre echipele americane".

Dobritoiu: Varianta cumpararii de avioane noi, absolut exclusa

Despre posibilitatea achizitionarii unor produse noi, asa cum a facut Polonia, de exemplu, ministrul a spus ca aceasta varianta era "absolut exclusa".

"Din punctul meu de vedere, este cea mai viabila alternativa (achizitia de avioane second-hand, n.r.). Pentru ca Romania este eligibila ca la orizontul anului 2030 sa aiba acces, cum a fost notificata de atfel, formal, de catre guvernul american, la avion de generatia a V-a. Si, atunci, tranzitia de la o platforma de generatia II+, chiar daca ea a fost modernizata, catre un avion de generatia V se face printr-un avion de generatia IV, cu costuri minimale. E adevarat ca polonezii au avut de castigat in urma programului de offset, care se aplica numai produselor noi, de catre producator, nu de catre guvernul american", a spus Dobritoiu.

Ministrul Apararii a sustinut ca nu au existat rezerve in cadrul sedintei CSAT atunci cand s-a propus achizitia acestor avioane second-hand. "Nu au existat rezerve pentru ca ar fi trebuit sa fi avut alte optiuni financiare. Decizia a fost luata avand in vedere capacitatea Romaniei de a sustine financiar un program strategic de inzestrare", a aratat el.

Totodata, intrebat cum se explica consensul asupra acestui subiect in conditiile in care premierul a plecat dupa jumatate de ora de la inceperea sedintei si cine a votat pentru el, Dobritoiu a precizat ca "premierul a aprobat memorandumul inaintat CSAT, deci era in cunostinta de cauza vizavi de subiect".

"Subiectul acesta a fost discutat dupa analiza starii Armatei si vine sa intregeasca anumite deficiente de capabilitati pe care le avem, intr-un exercitiu bugetar foarte strans, dictat de realitatile economice. Concluziile sedintei CSAT au fost ca subfinantarea cronica a MApN, in special in ultimii patru ani, cand am pierdut 1% din PIB din buget, a inrautatit cu mult conditiile de operabilitate, starea tehnica a mijloacelor pe care le avem, avand in vedere faptul ca ele au o anumita varsta, si cum este bine stiut ca tehnica noua implica costuri mai mici de intretinere, aceasta mai veche, prin subfinantare, cedeaza foarte repede", a spus Dobritoiu.

Alte declaratii ale ministrului Corneliu Dobritoiu:

- "Aceasta trazactie interguvernamentala se face in stricta conformitate cu legislatia UE. Nu era nevoie de licitatie. In cazul produselor vechi, in uz, in serviciu, guvernele se pot intelege direct".

- "Daca ne gandim la obiective strategice cu o mare durata in timp, de peste 50 de ani, eu cred ca este o afacere buna".
 
- "Romania nu-si putea permise sa investeasca in aparate noi, de generatia a IV-a, in momentul in care ea a fost notificata asupra accesului la urmatoarea generatie de avioane, pentru ca am fi ramas cu un aparat nou de generatie IV minim 30 de ani. Or, la momentul respectiv, cand s-au facut analize in Ministerul Apararii, optiunea a fost catre aparatele de generatie a V-a, avand in vedere si pozitionarea noastra geografica la granita de est, comonalitatea echipamentelor de inarmare intre F-16 si F-35, costurile acceptabile ale F-35 si comonalitatea echipamentelor de aerodrom".

- "Cu alte cuvinte, noi facem o investitie acum in aparat, in toata infrastructura de aerodrom necesara aparatului respectiv, dar care va sustine si avionul de generatie a V-a, pe un orizont de inca 30 de ani".
 
- "Noi ne-am obligat la NATO, cand am aderat, ca Romania isi asigura misiunile de lupta de politie aeriana. In situatia in care nu mai poti sa faci treaba asta, costurile sunt mult mai mari (am fi obligati sa-i platim pe altii sa faca politie aeriana in tara noastra)".

- "Etapele acestea de realizare a capacitatii operationale pentru misiunile de lupta, politie aeriana se vor desfasura in trei faze. Aceasta este prima etapa, in care noi achizitionam o escadrila de 12 aparate, urmand ca pentru alta perioada sa operam in comun MIG-21 Lancer, ce mai putem salva din ele, si F-16 in asa fel incat sa ne putem satisface misiunile conform angajamentelor asumate, urmand ca intr-o a treia etapa, pana in 2030, sa trecem la achizitia unui aparat de generatia a V-a si in final sa ne inchidem cu aceasta generatie".
 
- "Si eu, ca orice roman, mi-as fi dorit un aparat nou. Problema de fond este ca daca nu luam o decizie astazi, piata aparatelor de generatia a IV-a se inchidea. Puteam avea acces la aparatele europene fara doar si poate, care sunt bune, dar ar fi insemnat costuri mult mai mari daca am fi trecut la aparatele de generatia a V-a: munitie, infrastructura pentru aerodrom… pe care nu ni le puteam permite".






















2531 vizualizari

  • +12 (12 voturi)    
    bani de la buget (Joi, 27 septembrie 2012, 21:06)

    tolok [anonim]

    12 avioane, 600 de milioane de dolari cu care se puteau mai bine
    - renova vreo 300 de şcoli;
    - cumpăra multe microbuze şcolare; sau
    - renova vreo 1000 de secţii spitaliceşti; sau
    - salva Institutul Cantacuzino;
    etc.
    Dar, vai, pentru educaţia şi sănătatea noastră nu sunt bani la buget. Nu e aprobare de la FMI, CE, Banca Mondială, Licurici şi tot neamul lor!
    • +7 (7 voturi)    
      Intreaba-l pe Ponta (Joi, 27 septembrie 2012, 23:07)

      nano2k [utilizator] i-a raspuns lui tolok

      Ponta e mega-anti-FMI, UE, CE, BM, tot ce vrei tu. Mi se sopteste din public: A FOST, pana a ajuns la putere.

      Acuma as vrea sa explice Ponta, ca si lider al grupului infractional organizat , electoratului propriu si nu numai cum de pentru avioane sunt bani (nu ca nu ar fi necesare, asta cu siguranta e o alta discutie), dar pentru redeschiderea spitalelor inchise de pedelisti nu.

      Sa ne spuna Ponta daca a redeschis vreun spital inchis de Boc. Ca era mare guraliv pana a ajuns la putere. Sa ne explice Ponta ce a indreptat pana acuma din bineintelesa "grea mostenire". Dar fapte, nu vorbe!
      • +2 (2 voturi)    
        alegere proasta (Vineri, 28 septembrie 2012, 9:52)

        jescu [utilizator] i-a raspuns lui nano2k

        Training pentru piloti si mecanici care costa 480 de milioane de euro ? Antreneaza toata Romania sa fie pilot, ce naiba ? Si armele costa mai mult decat avionul. Ma intreb daca intentionat submineaza USL-ul statul, doar ca sa aiba bani de alegeri.
    • +2 (2 voturi)    
      F16 reloaded (Vineri, 28 septembrie 2012, 2:39)

      Clop [utilizator] i-a raspuns lui tolok

      Asa se "deturneaza" topologia politica in zone minore pentru boul cu stampila, dar de moft inalt.
      Guvernul se (pre)face ca lucreaza.
    • 0 (2 voturi)    
      Avioanele sunt o conditie, pomenile nu (Vineri, 28 septembrie 2012, 5:45)

      Petran [utilizator] i-a raspuns lui tolok

      Cam asa e cu NATO, vrei sa intri la scoala X iti trebuie uniforma scolii X, adica si tu trebuie sa protejezi spatiul pe care il detii in numele scolii X la care te-ai inscris.
      Eu as lua-o si altfel: avioane multirol 500 milioane euro - datorii sterse ale Radet de dragul electoral al lui Sorin Oprescu 550 milioane de euro. Sau pune in balanta celelalte pomeni electorale si e si mai grav. Sau compromiterea privatizarii Oltchim, astfel incat urmatorii cumparatori, cel mai sigur de la est, sa il ia pe nimic si sa il inchida apoi. Calculeaza pierderile daca totul ar fi fost facut normal. Si o sa vezi ca la pachet pierdem la buget muuult mai mult decat avioanele.
    • -2 (2 voturi)    
      intrebare (Vineri, 28 septembrie 2012, 9:41)

      Arl [utilizator] i-a raspuns lui tolok

      Ai dreptate, dar imi permit o intrebare: Ce va deranjeaza mai mult: cheltuirea a 600 milioane pt aceste avioane sau cheltuirea catorva miliarde ANUAL pentru tot felul de ajutoare sociale ( pomeni mai bine zis) ?
  • +8 (10 voturi)    
    deodata avem nevoie de avioane (Joi, 27 septembrie 2012, 21:30)

    jackalphonse [utilizator]

    s-au identificat si resursele financiare. pentru infrastructura, industrie etc. e greu cu resursele, ca e criza. acum deodata, peste noapte musai, dar musai trebuie cumparate avioane. adica....iata un plus de credibilitate..:))) nu pot comenta serios, evident ca suntem luati de prosti
    • -3 (3 voturi)    
      nu este deodata (Vineri, 28 septembrie 2012, 8:28)

      Lucian* [utilizator] i-a raspuns lui jackalphonse

      se vorbeste de avioanele alea din 2008.
      Dar pe atunci avioanele care existau mai aveau ceva resursa in ele.
      Acum pilotii nu prea mai au incredere sa urce in ele si in plus NATO ne atrage atentia ca intrarea in alianta nu inseamna ca ne apara ei fara ca noi sa nu avem nimic.
  • +6 (8 voturi)    
    Haide pa (Joi, 27 septembrie 2012, 22:02)

    Zummm [utilizator]

    Sa zbori tu cu primul F-16 adus in tara si ala sa se prabuseasca
  • +3 (5 voturi)    
    stupid (Vineri, 28 septembrie 2012, 1:22)

    Lucian* [utilizator]

    adica second-handurile costa cat avioanele noi dar achizitia acestora din urma este exclusa!

    Fara suparare, dar chiar ne iei de prosti!

    Faza cu avionul de generatia a V-a nu o cred nici copiii!
    De unde o sa avem noi atat de multi bani pt ala????

    Simplu: NU O SA AVEM!
  • +3 (3 voturi)    
    Normal ca sunt bani de avioane... (Vineri, 28 septembrie 2012, 9:00)

    BPM [utilizator]

    CAS-ul la PFA-uri a fost crescut la 30%, la care se adauga contributia de 5.5% pentru CASS si la care inca se adauga 16% impozit pr profit...
    deci platim aprox 51% impozit pe venit la stat. La acestea se adauga taxele si impozitele locale, sa nu uitam de taxa de prima inmatriculare la masini, accizele la combustibili in conditiile in care fiscul incadreaza rapid cheltuielile cu combustibilul la nedeductibile.
    De ce va mirati, nu stiati ca ratiunea voastra de a exista, in viziunea statului este de a plati impozite si taxe? Acesti banisori urmeaza sa fie cheltuiti cu mare chibzuinta pe viitoarele lucrari de de (re)asfaltari, borduri, avioane, pe un sistem de sanatate caruia trebuie sa ii dai co-plata cand te loveste boala si de unde mai pleci si cu alte boli (nu mai vorbim de incendieri de bebelusi, pansamente uitate prin pacienti etc.), pe un sistem de invatamant cu promovabilitate la BAC de 30% si in care profesorii fac sex cu eleve si lista poate continua cu nenumarate exemple minunate...
  • 0 (0 voturi)    
    Avioane (Vineri, 28 septembrie 2012, 9:06)

    dana1970 [utilizator]

    Domnule ministru intelegem necesitatea, dar banii de chirie a militarilor cand ii reintregiti?Dar echipament cand se poate procura? Dar cu salariile mai mici decat soferii RATB cum ramane?
  • +1 (1 vot)    
    metroul si centura (Vineri, 28 septembrie 2012, 9:08)

    Alex S [utilizator]

    ati oprit dezvoltarea metroului si centurii Bucuresti, in schimb luati avioane. Stiam ca asa e PDSR...da aparent oamenii au memoria scurta.
  • +1 (1 vot)    
    miroase a Bechtel (Vineri, 28 septembrie 2012, 9:30)

    subcultura [utilizator]

    Argumentul suprem in achizitia gioarselor la mana a doua este ca trecerea la avionul de generatia V ar presupune costuri de modernizare aerodrom si infrastructura mai mici.
    1. De unde stie de acum dl Dobritoiu ca F35 va castiga licitatia viitoare? Reglementarile europene spun ca trebuie organizata licitatie. Nu constituie chiar si aceasta achizitie bazata pe acest argument o favorizare a unuia dintre participanti?
    2. Aflam acum ca marea cheltuiala cu modernizarea aerodromului costa 50 de milioane de lei, adica undeva putin sub 10 milioane de Euro, bani care nici macar nu intra in astia 600 de milioane. Adica vom economisi in viitor vreo zece milioane de Euro si pt asta cheltuim 600 de milioane acum plus miliarde la sfantu asteapta pe F35.
    • +1 (1 vot)    
      basca rupta pentru palton nou (Vineri, 28 septembrie 2012, 10:59)

      maxi lopez [utilizator] i-a raspuns lui subcultura

      asta e din ciclul - imi iau o basca rupta acum, dar e de culoarea paltonului pe care cred ca il voi lua peste 20 de ani.
  • +1 (1 vot)    
    plata pentru revenirea la guvernare (Vineri, 28 septembrie 2012, 10:36)

    maxi lopez [utilizator]

    Ponta vrea sa isi asigure revenirea la putere - in capul lui e ca daca ii mituieste pe americani acum si pe portughezi, Gitenstein si Barroso il forteaza pe Basescu sa-l puna din nou prim ministru.

    Nu se stie daca chiar asa va fi, dar asta e planul.
  • 0 (0 voturi)    
    ADEVARATII CIOCOI (Vineri, 28 septembrie 2012, 21:40)

    hahahaha [utilizator]

    CICOCOII DRACULUI ! Am votat ultimii ani cu PSD si PNL dar daca cumpara si un singur avion voi vota cu Dan Diaconescu. Adica din salariul meu amputat sa ia ei cateva cutii de conserve zburatoare ? Pai cu PDL nu am votat si nu voi vota tot din cauza asta . In tmp ce mie i-mi taiau salariul ei cheltuiau banii pe prostii.
    Ce resurse au identificat ei, alea taiate din banii profesorilor si medicilor ?
    Sunt profesor , i-mi fac cu brio datoria, nu iau spaga, nu fac meditatii platite cu elevii mei, muncesc in plus foarte mult si Basescu mi-a taiat 45% din venituri Am sperat ca altii vor reconsidera modul in care se cheltuieste banul statului dar vad ca si astia sunt la fel de rai. Ce mare folos ar fi de la cateva sicrie zburatoare?
    Cu ce ne apara cateva avioane pe care statul ar irosi si ultimile resurse?
    Crede cineva ca suntem mai in siguranta cu cateva avioane? Pai cu banii astia puteau reporni fabrica de avioane del a Craiova si mai construiau inca vreo cateva sute de avioane.
    Pana aici cu bataia de joc.
    Siguranta nationala este efectata de numarul mare de someri, de disparitia industriei romanesti nu de ipotetice atacuri esterioare.
    In urma cu cateva zeci de ani , Japonia si Costa Rica s-au dezvoltat atunsi cand au renuntat la armata si inarmare . Credeti ca este vre-un stat vecin care sa doresca sa ne atace si sa se sperie de cateva avioane invechite ? Eu nu cred asta. Cred ca sunt "tunuri" pe care unii doresc sa le traga si sunt comisioane de incasat.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri