Premierul Victor Ponta a discutat la RTV despre motivele plecarii din toiul sedintei CSAT de astazi: "Am avut o neconcordanta in ceea ce priveste ordinea de zi. Conform legii, presedintele trebuie sa se consulte cu vicepresedintele CSAT, adica cu mine (...) Nu ne-am inteles asupra unor probleme si din acest motiv am considerat ca trebuie sa plec. Discutia risca sa degenereze si astfel a ramas dl Georgescu alaturi de ceilalti ministri".

Victor PontaFoto: Captura RomaniaTV

Motivele plecarii premierului Ponta din sedinta CSAT

  • Am plecat de la sedinta CSAT pentru ca trebuie sa colaborez cu presedintele, in niciun caz nu sunt subordonatul presedintelui. Ce aveam de discutat trebuia sa ramana intre noi si nu trebuia transata problema intre ministri. Nu ne-am inteles asupra unor probleme si din acest motiv am considerat ca trebuie sa plec. Discutia risca sa degenereze si astfel a ramas domnul Georgescu alaturi de ceilalti ministri
  • Am avut o neconcordanta cu presedintele Traian Basescu legata de ordinea de zi a sedintei CSAT. Conform legii, ordinea de zi se stabileste de catre presedinte, dl Basescu, in consultare cu vicepresedintele CSAT, adica cu mine.
  • Au aparut pe ordinea de zi niste puncte; materialele nu au fost trimise cu 10 zile inainte, ci au fost trimise doar ieri de-abia, iar eu i-am transmis in scris presedintelui ca nu sunt de acord nici cu forma, nici cu fondul unor dintre aceste materiale
  • In primul rand era ceva privind "strategia pentru refacerea credibilitatii Romaniei". A mai fost o problema legata de modul in care se dorea interpretarea noii legi a Concurentei. Si am avut chiar de la inceput, chiar de la primul punct, o disputa legata de modul de inzestrare al Armatei Romane
  • Pe scurt sigur, atunci cand te contrazici, pare o disputa personala, dar a fost o problema de pricipiu. Presedintele tarii, in cadrul CSAT, nu poate sa ia la CSAT atributii care sunt ale Guvernului sau ale Parlamentului. I-am explicat acest lucru dlui presedinte; sigur, n-a fost de acord in totalitate cu mine si, la un moment dat, riscand ca situatia sa degenereze, am considerat, l-am si intrebat de altfel pe dl presedinte daca nu e mai bine sa ma retrag si sa discutam aceste probleme intre patru ochi, sa nu ne certam de fata cu ministrii si cu consilierii prezidentiali
  • I-am cerut dlui Florin Georgescu si celorlalti ministri sa ramana la sedinta, au ramas toti, si am constatat dupa aceea, dupa ce s-a terminat sedinta CSAT, ca opiniile mele si ale guvernului - pentru ca le discutasem cu colegii mei ministri ieri - au fost luate in considerare si nu s-a aprobat niciuna dintre hotararile pe care dl presedinte le-a pus, din punctul meu de vedere, gresit pe ordinea de zi
  • Nu s-a blocat in niciun fel functionarea CSAT-ului, in primul rand pentru ca ministrii au ramas acolo la solicitarea mea; daca ar fi plecat si ministrii, nu erau doua treimi si se bloca CSAT-ul. Or, nu am dorit acest lucru
  • O sa va spun atat cat am voie sa va spun pentru ca lucrarile in cadrul CSAT au un anumit regim de confidentialitate.

Cele trei probleme care au dus la divergentele dintre premier si presedinte

  • In ceea ce figura la primul punct - strategia pentru refacerea credibilitatii Romaniei - se propunea ca in cadrul Administratiei Prezidentiale sa se formeze un oficiu separat pentru diplomatie, relatii consulare, diplomatice, care intr-un fel sa controleze Ministerul de Externe, Ministerul Afacerilor Europene, ba chiar Radioul, TVR-ul. O chestiune care nu exista in Constitutie, nu intra in atributiile Administratiei Prezidentiale si care ar fi dublat, in mod clar, atributiile MAE. Lucru cu care nu am fost de acord, de la inceput, iar presedintele nici nu a mai disuctat acest subiect, ca sa fiu foarte corect
  • Traian Basescu propunea un supra-minister de Externe, care sa coordoneze toate aceste activitati. Radioul si Televiziunea publice sunt in subordinea Parlamentului, MAE e al Guvernului. Se dorea un fel de mega-minister care sa gestioneze tot ceea ce se intampla in afara tarii. Nu puteam fi de acord cu asa ceva. Acest mega-minister ar fi urmat sa refaca imaginea Romaniei pe care, in opinia mea, tot domnul Basescu a stricat-o. Nu putem avea un Guvern la Palatul Victoria si un Guvern la CSAT
  • Era la un moment dat si RAPPS-ul acolo, care trebuie sa primeasca oaspetii straini. Eu nu cred ca presedintele a vazut acel material, pentru ca erau multe lucruri care erau absolut ciudate
  • Presedintele dorea sa dea bani la Armata in 2013. Timp de patru ani nu s-au virat cati bani trebuiau catre armata. CSAT vrea sa se substituie Parlamentului. Nu decidem domnul Basescu si cu mine cati bani va da Parlamentul. Basescu voia o decizie in CSAT. I-am spus ca e mai bine sa lase viitorul Parlament sa decida. Nu poate CSAT sa hotarasca, asa cum nu poate lua nici Ministerul de Externe la el. Nu putem stabili noi doi ce va face Parlamentul. CSAT poate propune Parlamentului, asupra acestui lucru am fost de acord. Solutia a fost ca vom discuta in decembrie. A fost un dialog mai dificil pentru ca eu incerc sa-l fac pe domnul Basescu sa inteleaga ca nu e seful meu, e o relatie de colaborare, nu de subordonare. N-a fost o intalnire reusita
  • Al treilea punct a fost o discutie privind Legea Concurentei. Propunerea era ca CSAT sa se implice in toate privatizarile si numirile de manageri. Nu toate privatizarile si numirile de manageri trebuie facute de CSAT. Dau un exemplu exagerat, dar daca ar fi in cazul Centralei de la Cernavoda sigur se poate, dar nu toate privatizarile. Nu mai vreau sa fac comentarii pana luni

Despre privatizarea Oltchim

  • Daca luni se prezinta cumparatorul cu banii, se incheie contractul si incep restul procedurilor. Administratorul special va veni in cateva zile cu ceea ce inseamna strategia pentru repornirea combinatului si plata salariilor si de pregatire a unei noi proceduri de privatizare pentru 2013 in care sa aratam ca am invatat din aceasta procedura. Adica, trebuie rezolvata problema celor 250 de milioane datorie catre AVAS si trebuie purtate discutii preliminare cu acel investitot care poate sa asigure repornirea combinatului. Domnul Diaconescu nu a depus inca nicio garantie ca are banii. Nu exista nicio hartie care sa demonstreze ca exista cele 45 de milioane de dolari. Luni asteptam banii, nu hartii fara valoare
  • Datoriile totale ale Oltchim se ridica acum la 700 de milioane de euro
  • Fostul Guvern stia de jafuriile de la Oltchim
  • Trebuie sa gasim o solutie pentru a rezolva datoria Oltchim catre AVAS. Nu cred ca exista acum un investitor serios care sa fie interesat sa cumpere stiind ca trebuie sa plateasca aceasta datorie de 250 de milioane de euro

Alte declaratii ale premierului

  • S-a aprobat achizitia unor avioane multirol. Nu ne permitem sa cumparam avioane noi si am decis sa luam avioane la mana a doua care vor avea o garantie de viata de 20 de ani
  • PDL nu exista in acest moment. Partidul de opozitie va fi un partid populist. De sase luni spun chestia aceasta. Nu ma mira cresterea PPDD
  • O sa spun care este cea mai mare magarie comisa impotriva Romaniei in acest an. A fost propus intr-o structura europeana Leonard Orban, consilier prezidential al presedintelui Basescu, fost comisar european, ministru in Guvernele Ungureanu, Boc si Ponta. Regula spune ca europarlamentarii acelei tari se duc, il sprijina, pe domnul Ciolos, propus de Basescu si de PDL, europarlamentarii social-democrati l-au votat ca e comisarul Romaniei. Ieri, pentru prima data in istoria Parlamentului European, parlamentarii PDL, spunand ca au ordin de la partid, Elena Basescu, doamna Macovei, domnul Bodu, s-au dus si au votat impotriva propunerii Romaniei. Suntem singura tara care nu o sa aiba reprezentant in Curtea de Audit. L-am compromis pe un om care nu e nici al PSD, nici al PDL, e unul din tehnocratii tari. Domnul Orban nu merita sa fie umilit din atata prostie
  • Saptamana viitoare vom avea de facut doua propuneri: pentru DNA si pentru Parchetul General. Din cate stiu eu pana pe 2 sau pe 3 octombrie se pot depune dosarele de candidatura, conform procedurii stabilite cu Comisia Europeana. Legea spune foarte clar: ministrul Justitiei propune. Nu exista nicio conditie pentru ministru. Ministrul propune, dupa care CSM-ul da aviz pozitiv sau negativ - de exemplu, doamna Kovesi a avut aviz negativ de la CSM - dupa care presedintele numeste. Asta e toata procedura. Decizia de a face propunerile ii va apartine doamei Pivniceru. Eu i-am cerut sa se consulte si cu presedintele Traian Basescu, astfel incat propunerea sa si treaca. Nu am nicio teama ca domnul Basescu o va influenta pe doamna Pivniceru