Premierul Victor Ponta a declarat luni seara, la Romania TV, ca viitorul Legislativ, format dintr-un numar mult mai mare de parlamentari, va trebui "sa se gospodareasca" in 2013 cu exact aceiasi bani ca in 2012, pentru ca bugetul va ramane acelasi. El a anuntat ca va face reduceri si la Administratia Prezidentiala, cum ar fi in zona cheltuielilor de protocol, pentru ca "un ditamai avionul sta pe pista trei zile ca sa se plimbe doar presedintele". "Si Guvernul va avea un buget mai mic, si institutiile publice locale, pentru ca e cazul sa mai strangem punga, avem nevoie de bani pentru salarii, pentru pensii", a spus Ponta.

Victor Ponta la RTVFoto: Captura RomaniaTV

Declaratiile lui Victor Ponta:

  • (despre contracandidatul sau Dan Diaconescu) Vreau sa va spun, ca fost procuror, nu ca om politic, nu am vazut niciodata o serie atat de clara de incalcare a tuturor legilor Romaniei nepedepsita: legea CNA, legea care interzice mita electorala si toate celelalte legi. Faptul ca l-am batut si l-am lasat acasa e bine. Asta mai lipsea, parlamentul lui Dan Diaconescu.
  • Despre aceasta crestere absolut uriasa a numarului de parlamentari, vreau sa spun doua lucruri. In primul rand - si o sa spun de fiecare data, pentru ca oamenii sa nu ne considere pe toti vinovati - noi am propus in luna iunie, imediat dupa ce am avut majoritate, o noua lege care reducea numarul de parlamentari, PDL a atacat la Curtea Constitutionala, am ramas cu aceasta lege, iar toti parlamentarii USL care au intrat in Parlament au intrat de pe primul loc, castigatori de coelgii.
  • Al doilea lucru, mai important: ii felicit pe noii parlamentari, dar le dau o veste - bugetul pe 2013 al Parlamentului va ramane identic cu cel din 2012. Adica exact cu aceiasi bani Camera Deputatilor si Senatul trebuie sa se gospodareasca. Asta inseamna ca probabil parlamentarii vor avea salarii sau sume forfetare mai mici sau cheltuieli mai mici. Consider anormal si inacceptabil ca Parlamentul sa aiba un buget mai mare doar pentru ca au un numar mai mare de parlamentari.
  • Deci sunt mai multi parlamentari, nu mai pot fi redusi acum, insa bugetul va ramane acelasi; cu aceiasi bani din 2012 pentru 470 trebuie sa gospodareasca 580. Eu voi prezenta bugetul consolidat, care presupune si bugetul Parlamentului - sigur, Parlamentul il aproba, dar eu merg cu propunerea - si vreau sa ii anunt de pe acum ca bugetul ambelor Camere va ramane identic cu 2012.
  • Si la Administratia Prezidentiala voi face reduceri. Pentru ca am avut ocazia la Bruxelles... eu ma duc cu cursa de linie sau cu un avion mic, iar faptul ca un ditamai avionul sta pe pista trei zile ca sa se plimbe doar presedintele, cred ca cativa ani putem sa dam dovada de austeritate.
  • Exact ce are Parlamentul, ce are Guvernul, are si Presedintia... in sensul in care, cu totii, in 2013, incercam sa fim mai inchisi la buzunar. 
  • Deci Administratia Prezidentiala va avea un buget prevazut pentru 2013 mai mic decat in 2012, asa cum si Guvernul va avea un buget mai mic, pentru cheltuieli de protocol si toate celelalte. Si institutiile publice locale vor avea mai putin, pentru ca e cazul sa mai strangem punga, avem nevoie de bani pentru salarii, pentru pensii. 
  • Calculele le face Ministerul de Finante. (despre bugetul Presedintiei) V-am spus doar ca am constatat eu ca avem un sistem ciudat. La Bruxelles, cand merg sefii de stat sau de guvern, pentru ca in general merg sefii de guvern, cam toate tarile au un avion al Guvernului. La noi se inchiriaza de la Tarom ditamai avionul de 100 si ceva de locuri care sta pe pista, pana la urma, pentru un om si cativa din jurul lui. 
  • (Aveti garantia ca veti mai fi prim-ministru?) Am garantia ca nu va fi alt prim-ministru. Eu imi doresc ca Romania sa aiba rapid, conform votului de ieri, un Guvern investit de Parlament, un Guvern stabil, cu buget, cu tot ce trebuie. Daca, Doamne-fereste, aceste proceduri se prelungesc, si nu din vina mea sau a USL, atunci stiti foarte bine, Constitutia prevede foarte clar, tot eu raman prim-ministru, cu Guvernul actual. Romania nu-i Belgia sa stea un an si jumatate cu guvern interimar, noi trebuie sa avem cat mai repede guvern cu toate puterile, dar alt guvern n-are cum sa treaca. E foarte simplu, la aceasta majoritate...
  • Grupul PSD, care include si parlamentarii UNPR - pentru ca noi de altfel vom si fuziona, cele doua partide - are 221 de parlamentari. Recunosc ca sunt foarte mandru, este cel mai bun rezultat obtinut de PSD, si nu uit ca in urma cu fix trei ani eram cu capul in pamant. Au trecut doar trei ani de atunci si am obtinut cel mai bun rezultat din istoria PSD.
  • Grupul PNL va avea 147 de parlamentari. Dl Antonescu este deocamdata presedintele PNL care a obtinut cel mai bun rezultat din istoria partidului. 
  • PC a anuntat ca isi va face grup parlamentar separat si are 21 de mandate. UDMR are 27. Iar ARD - nu stiu daca raman ca ARD, s-ar putea sa fie mai putini - are cu totul 80 de parlamentari. Si PPDD, din pacate, are 68 de parlamentari, dar din fericire Dan Diaconescu nu face parte dintre ei. Era o rusine ingrozitoare pentru orasul Targu Jiu ca un asemenea personaj sa fie parlamentar de Targu Jiu.
  • (Am inteles ca a aparut astazi o noua strategie, dl Basescu intentioneaza da convoace Parlamentul abia spre finalul lunii, la implinirea celor 20 de zile). Eu nu am nicio confirmare in acest sens. Conform Constitutiei, presedintele are 20 de zile in care poate desemna un premier. Dupa care sunt 10 zile in care cel care primeste mandatul de investitura trebuie sa se prezinte cu Guvernul, n-are voie mai mult de 10 zile. Vechiul Parlament isi incheie mandatul pe 19 decembrie si poate fi convocat noul Parlament pe 20. Parlamentul se convoaca prin decret prezidential, cel mai devreme pe 20, cel mai tarziu pe 29.
  • Dl presedinte poate sa ne cheme la consultari maine, imediat dupa anuntarea datelor oficiale. Ma astept sa ne cheme la consultari zilele acestea. De ce sa traga de timp? Avem nevoie cat mai repede de proiectul de buget pentru ca pe 7-10 ianuarie vine, in mod normal, delegatia FMI la Bucuresti, ori daca nu avem buget nu avem ce sa discutam, nu au de ce sa mai vina. Eu cred ca, prin respectarea prevederilor constitutionale, ca pe 21 pot fi prezentate, si eu sunt pregatit, proiectul de guvernare, structura si membrii noului Guvern pentru a cere votul de investitura Parlamentului.
  • Si ce castiga dl Basescu daca impinge termenul? Eu il pot banui de foarte multe lucruri pe dl presedinte, dar nu cred ca face lucruri inutile. Sau, ma rog, a facut. A iesit in campanie, pe toate cercetarile noastre iesirile in campanie din ultima saptamana a dlui Basescu au adus USL-ului 7%.
  • (Cand incepeti negocierile pentru noul Cabinet in interiorul USL, dat fiind ca doriti ca acesta sa treaca cat mai repede?) La o ora dupa ce primesc decretul de numire in postura de candidat la functia de prim-ministru. La un sfert de ora. Imediat ce am decretul. (Spuneati ca sunteti deja pregatit...) Sigur ca sunt pregatit, in sensul ca nu ma duc acasa si sa incep sa ma gandesc. Dar nu port nicio discutie in cadrul USL atat timp cat n-avem decretul, n-are rost sa vorbesti despre pielea ursului.
  • Am o anumita gandire asupra structurii Cabinetului, dar mai intai trebuie s-o prezint celor care ma sustin, USL-ului. Singura mea dorinta este de a organiza structura Guvernului in asa fel incat sa am cat mai multi ministri cu un corespondent si cu o responsabilitate directa in portofoliile din Comisia Europeana. Eu vreau ca fiecare ministru sa raspunda direct de relatia institutionala, si cea personala pana la urma, cu un comisar european, fie ca vorbim de Agricultura, de Dezvoltare Regionala, Mediu.
  • Lucrurile demagogice din campania electorala nu se mai justifica: face Ponta mai multe ministere sau face mai putine. Ce pot sa va garantez este ca in orice structura o sa vin, cu mai multi sau mai putini ministri, nu va creste nici macar cu un singur om structura aparatului central. Daca fac 30 de ministri - exagerez, evident - tot atatia functionari o sa fie in aparatul central, daca fac cinci, tot atatia o sa fie, eventual mai putini. Efortul bugetar va fi identic sau mai mic.
  • Nu s-a luat nicio decizie cu UDMR. Eu am spus ceea eu cu Crin Antonescu am discutat la nivel informal, deciziile se pot lua doar formal: in cadrul conducerilor, in cadrul grupurilor parlamentare. Nu exista in acest moment nicio decizie de colaborare cu altcineva a USL, exista insa o intentie a mea si a lui Crin Antonescu de a incerca sa aplicam ceea ce am promis in campanie, si anume o politica de reunificare a Romaniei, de reprezentare a tuturor intereselor. Cu aceasta uriasa majoritate eu am vrut sa dau un prim semnal. Noi nu facem o majoritate prin care sa ii cotropim pe ceilalti, sa omoram maghiari, sa omoram PDL-isti. Eu vreau sa folosim aceasta majoritate tocmai pentru a face invers decat a facut Traian Basescu: sa reunific aceasta societate. Nu mai vreau sa-i pun pe doctori contra pacientilor, pe profesori contra elevilor, pe romani contra maghiarilor sau a romilor. Dar decizia nu se iau doar de catre mine si Crin Antonescu.
  • Vom discuta si cu UDMR, si cu PDL, si cu PPDD, cu oricine altcineva, despre cum trebuie sa arate regiunile. Nu se pune problema, este total exclusa ideea de vreo regiune pe un criteriu etnic. Criteriul etnic nu exista in Europa, in Europa criteriile pentru regiuni sunt populatie, suprafata si dezvoltarea economica, PIB-ul pe cap de locuitor. Nu exista criteriul etnic si nimeni nu cauta asa ceva.
  • Eu voi tine foarte mult ca la modificarea Constitutiei, din primavara, sa trecem foarte clar ca parlamentarul care isi schimba partidul, isi pierde mandatul ca si un ales local. Faptul ca acum exista, in Romania, un grup parlamentar consistent, 68 de oameni care si-au cumparat locul de la Dan Diaconescu, denota faptul ca avem un sistem politic si judiciar foarte, foarte problematic, motiv pentru care, din punct de vedere legal si constitutional, trebuie sa luam toate masurile pentru ca acest lucru sa nu se mai poata repeta.