"Negocierile la Bechtel s-au incheiat. Contractul a fost reziliat in aceasta seara. Suma pe care o datoram, conform contractului pentru reziliere, este de 37,2 milioane euro, cu tot cu TVA", a anuntat ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructura, Dan Sova, miercuri seara, intr-o emisiune la Realitatea TV.

Dan Sova la Realitatea TVFoto: Captura Realitatea TV

Ministrul a precizat ca a inceput negocierile cu compania americana Bechtel la inceputul lunii februarie. "Este o performanta sa reusesti - va poate confirma orice avocat serios din aceasta tara - ca din februarie pana la sfarsitul lunii mai sa reusesti rezilierea unui contract de asemenea proportii, cu asemenea vechime, cu asemenea complicatii. Eu am dat initial termenul de 30 aprilie, am crezut ca se va termina, dar lucrurile pe santier au fost mult mai complicate; inginerul de santier, consultantul in contract ne-a dat procesul verbal final pe acest contract de-abia pe 29 aprilie", a povestit el.

Cu privire la costul rezilierii contractului, de 37,2 milioane euro, ministrul a spus ca acesta reprezinta "sume care sunt datorate pentru lucrari pe care le-au mai facut ei". "Vreau sa va spun ca penalitatile sunt de ordinul a catorva milioane de euro, restul sunt restante din lucrari, paza de santier, conservare de lucrari, deci ce s-a facut acolo. Normal ca ei au cerut initial mult mai mult, dar dupa aceea, impreuna cu consultantul, cu avocatii, cu oamenii de la CNADNR - dl director Mircea Pop a avut o contributie foarte importanta aici - toti oamenii acestia au pus pe masa si datoriile Bechtel catre CNADNR. Si atunci s-a discutat si s-a ajuns la o suma, spun eu, normala si modesta", a declarat Sova.

Tronsonul Bors - Suplacu de Barcau (tronsonul Bechtel)

Autostrada Bors - Suplacu de Barcau (tronsonul Bechtel)

Foto: Hotnews

El a precizat ca desecretizarea contractului se va face "dupa ce se vor termina toate formalitatile". "De altfel trebuie si controlat, concluziile vor fi publice, deci nu-i nimic de ascuns. Sunt bani publici si nu trebuie sa fie nimic de ascuns", a spus el.

"Deci, s-a terminat. Mi-a parut foarte rau de ce s-a intamplat in timpul zilei de luni, acum pot sa reiterez si sa spun ca nu am declarat niciodata ca se va rezilia luni, ci am declarat la o intalnire cu niste oameni de afaceri ca de luni intram in linie dreapta. Fireste ca mi-am dorit sa se intample de mai de mult, dar cei care critica nu se pricep, nu stiu ce inseamna un contract de o asemenea magnitudine si e greu sa-si imagineze cineva ce inseamna sa cureti toate greselile si toate lucrurile la limita legii care au fost facute", a declarat Sova.

"Asta a fost o sansa pe care mi-a dat-o premierul Ponta, si un pariu al lui, sa vedem daca Transporturile pot fi conduse de un avocat", a mai spus el.

"Este o chestiune realmente importanta pentru Romania, ca sa avem un nou inceput pentru aceasta autostrada. In formula pe care o aveam, din nefericire, aceasta autostrada nu putea fi facuta. Acesta este un prim pas spre a o face. Daca ramaneam asa nu se putea face, si istoria celor 11 ani si a celor 52 de km pentru 1,4 miliarde de euro a demonstrat ca nu se putea", a continuat el.

"Ca sa putem ajunge la aceasta reziliere a trebuit sa platim si oalele sparte facute de Anca Boagiu. Dna Boagiu ne-a lasat si 50 de milioane de euro datorie pentru Bechtel. Ca sa putem intra in aceasta reziliere, primul pas, ca sa demonstram buna credinta, profesionalism, normalitate intr-o relatie contractuala, a trebuit sa platim datoria din 2011 a dnei Boagiu, lasata pentru Guvernul Ponta. Am platit noi 50 de milioane de euro in luna aprilie, ca sa putem avea aceste discutii si aceste negocieri", a declarat Sova.

El a mai anuntat ca saptamana viitoare se va intalni cu seful Corpului de Control al primului-ministru si va "stabili cu dansul pasii de control pentru acest contract".

Despre finalizarea Autostrazii Transilvania:

  • Acesta este un drum pe care l-am discutat cu premierul Ponta in trei pasi: primul pas era sa incercam rezilierea; al doilea pas este sa incepem concesiunea autostrazii, iar al treilea pas este realizam finalmente aceasta autostrada. L-am reusit pe primul. In al doilea pas vom incepe discutiile cu toti reprezentantii autoritatilor locale si centrale, sa se implice toata lumea, si vom incepe sa promovam proceduri de dialog competitiv si pentru Autostrada Transilvania.
  • Nu va fi un lucru usor, va fi foarte dificil, nu va dau termene, va spun doar ca tot ce vom face va fi transparent. Si sper sa avem norocul sa convingem, ca si la Comarnic-Brasov, Centura Sud si Craiova-Pitesti, sa reusim sa trezim interesul investitorilor pentru a face aceasta autostrada.
  • Deci Transilvania in niciun caz nu va ramane (nefacuta) si nu poate ramane. Idealul este sa mergem de la Bors la Constanta, dar sa nu ma puneti sa dau termene pentru ca nu vreau sa ingros randurile celorlalti ministri.

Ministrul Dan Sova a facut anuntul privind rezilierea contractului cu Bechtel la finalul emisiunii, pe parcursul acesteia sustinand ca inca "se negociaza cu ei".

"In momentul acesta avem o informatie extraordinara, iar o sa acuze Traian Basescu sau altii ca facem noi nu stiu ce regii, nu e nicio regie… o informatie de ultima ora, o informatie e care unii o asteapta de noua ani… In momentul asta ati primit un mail, n-ati vrut sa mi-l dati de la inceput, nu mi l-ati dat, acum l-ati primit", a exclamat moderatorul Rares Bogdan, invitandu-l pe ministru sa faca anuntul.

Alte declaratii facute anterior de Dan Sova in emisiune:

  • (Ce faceti cu Bechtel?) Negociem cu ei.
  • Cu ce ma lupt in aceste zile, oameni care au facut numai trasnai in legatura cu aceasta autostrada ma critica pe mine care incerc sa scap Romania de un contract care nu ar fi putut sa fie finalizat niciodata.
  • A, daca nu facea modificarile ministrul Gheorghe Dobre in 2005, era altceva. Miron Mitrea a semnat un contract bun, care putea fi finantat cu 5 milioane de euro pe km de autostrada, un pret absolut rezonabil, mic in raport cu pretul pe km de autostrada din Romania, pe care il gireaza pana la urma Comisia Europeana finantand aceste autostrazi. Si era absolut construibila intr-un sistem de finantare corect. Au venit in 2005 au triplat, cvadruplat contractul de s-a ajuns de la 2,2 mld la 8,7 mld euro, daca te apucai si calculai.
  • Toate aceste lucruri eu a trebuit sa le iau, in momentul in care s-a luat decizia economica de a se rezilia acest contract, si sa incerc sa le indrept, sa le pun intr-o matca, pentru a ajunge cu contractul undeva la o concluzie de reziliere. Si inca ne luptam si negociem.
  • (despre cei care au avansat sume privind costul rezilierii) E bine ca toata lumea sa retina aceste cifre si sa si le aduca aminte, ca sa-si dea seama ce fel de catastrofe la Transporturi au putut sa conduca Romania, la momentul la care se va incheia rezilierea. Toata lumea va trebui sa vada sumele pe care le-au spus aceste catastrofe care au condus Transporturile fata in fata cu suma pe care o va plati Romania.
  • (Deci desecretizati tot?) Absolut tot.

***

Joia trecuta, Sova declarase ca luni, 27 mai, va fi reziliat contractul cu compania americana Bechtel privind constructia autostrazii Transilvania, tot atunci urmand sa fie anuntata si suma pe care o mai are de achitat statul catre constructor.

El a aratat atunci ca sunt discutate ultimele detalii privind rezilierea acordului si ca suma despagubirilor catre Bechtel a fost deja stabilita, urmand sa fie comunicata oficial luni.

Luni, acesta a revenit, afirmand ca "rezilierea contractului este o chestiune de zile, mai sunt unele detalii de pus la punct in aceasta perioada".

***

Proiectul de construire a autostrazii Transilvania, pe traseul Brasov - Bors, a inceput in anul 2004, in baza unui contract cu o valoare de 2,2 miliarde de euro acordat companiei americane Bechtel, semnat de guvernul Nastase in anul 2003.

Contractul incheiat in guvernarea Nastase a fost un contract extrem de pagubos pentru statul roman, cu clauze avantajoase pentru firma americana si cu multe deazavantaje pentru partea romana. Practic, mare parte din sumele platitte de statul roman au fost, de fapt, despagubiri si dobanzi pentru intarzierile de plati.

Lucrarile au fost intrerupte la jumatatea anului 2005, cand autoritatile au inceput reanalizarea contractelor incheiate de guvernarea precedenta, insa pe anumite tronsoane au continuat ulterior.

Compania a finalizat pana acum 52 km de autostrada (Turda-Campia Turzii) din totalul de 415 km, iar termenul de finalizare a autostrazii fusese stabilit initial pentru anul 2011 si prelungit cu un an din cauza intreruperilor lucrarilor in 2005.