Gruia Stoica, catigatorul CFR Marfa, la TVR 1: Marea parte a sumei licitate va fi din credite. Daca nu voi plati, pot pierde 28 mil. euro; nu cred ca as fi putut sa risc acesti bani de dragul de a lua un trofeu

de V.M.     HotNews.ro
Joi, 20 iunie 2013, 22:39 Revista Presei | Radio TV

Gruia Stoica la TVR
Foto: Captura TVR1
Omul de afaceri Gruia Stoica, proprietarul companiei Grupul Feroviar Roman (GFR), care a castigat licitatia pentru privatizarea CFR Marfa, a fost invitat joi seara in cadrul emisiunii "Prim Plan" de pe TVR 1, moderata de Mihai Radulescu. Acesta a declarat ca are o parte din suma licitata pentru CFR Marfa, dar ca marea majoritate a banilor vor veni din credite. El a explicat ca daca nu va plati acesti bani, risca sa piarda 28 de milioane de euro, banii ceruti drept garantie de catre comisia de privatizare.

Declaratii Gruia Stoica:

  • GFR a avut rezultate destul de bune, atat in tara cat si in afara.
  • (Veti putea plati cei 200 de milioane de euro in maximum 2 luni?) Forbes confirma o avere de 400 de milioane de euro, eu va spun ca avem active de peste 400 de milioane; GFR este bancabil, am vorbit cu institutii financiare externe, nu neaparat din tara, si exista acesti bani.
  • Daca eu nu voi plati acesti bani, riscul este sa pierd 28 de milioane de euro - 10 milioane din scrisoarea de garantie pe care am depus-o la Ministerul Transporturilor si urmeaza sa facem un cont escrow de 18 milioane de euro. Nu cred ca as fi putut sa risc 28 de milioane de euro de dragul de a lua un trofeu.  
  • (Ce sunt cei 18 milioane de euro?) Comisia de privatizare, tocmai din acest motiv, sa nu ajung in situatia de a nu plati, a cerut inca o garantie, sa demonstram ca avem acesti bani. (Pana cand?) In 30 de zile.
  • (Din cei 200 de milioane, cati sunt ai dvs si cati sunt din surse bancare?) Traiam in Romania, nu cred ca cineva are 200 de milioane euro cash in acest moment. Am o parte din bani, pentru ca nicio banca institutie financiara externa sau fond nu poate sa-ti dea toti acesti bani. Avem o parte din bani, dar marea majoritate vor fi din creditari.
  • (Daca aveti banii, de ce ati mai facut solicitarea de esalonare a platii?) N-am cerut rate ca si cum iti platesti masina, acolo este o clauza - si am auzit in ultima perioada ca ar fi o problema cu CE - am vrut sa ne asiguram ca vom face aceasta plata pe masura asigurarii de catre comisie ca vom duce pana la capat acea stergere a datoriilor prin conversie de actiuni.
  • (Ati simtit ca autoritatile sunt sub presiune, pentru ca se apropia scadenta impusa de FMI, si ati vrut sa scoateti maximum din aceasta situatie?) Si eu sunt cetatean al acestei tari si am fost foarte atent la acest element, am luat in calcul si acest element privind negocierile cu FMI si cu Banca Mondiala.
  • (Despre conversia datoriilor in actiuni. Stiati de ea inainte, erati informat?) Toata lumea stia de aceasta conversie, s-a vorbit si in presa, s-a vorbit si in timpul negocierilor. Da, am stiut. Am semnat un contract de confidentialitate si a trebuit sa ma incadrez in acest contract.
  • (Ce spuneti de acuzele celorlalti participanti la licitatie?) Am evitat sa ascult acuzele celorlalti pentru ca n-am vrut sa-mi creez o stare negativa. (Au spus ca n-a fost transparent si ca dvs ati avut informatii din interior, cumva o pozitie privilegiata) Cu siguranta nu am avut aceste informatii, altfel astazi n-as fi negociat 9 ore, probabil ca oferta mea ar fi fost cu totul alta daca aveam informatii.
  • (In ce stare de spirit sunteti acum, ati alergat dupa o miza importanta, stiti ce ati luat?) Exista un sentiment de satisfactie, dar in acelasi timp combinat cu teama, pentru ca CFR Marfa nu este o societate usor de adus la un nivel de profitabilitate, urmeaza sa luam niste decizii destul de grele. Stim ce am luat si ne-am asumat aceasta responsabilitate.
  • (E nevoie de restructurare acolo?) Cu siguranta in anumite puncte e nevoie de restructurare. Dar eu nu ma gandesc strict la restructurare, eu as vrea sa gasim solutii impreuna cu Ministerul Muncii si cu sindincatele, sa vedem ce putem face sa nu dam oamenii afara. Nu este intentia mea primordiala de a da oamenii afara, nu vrem sa cream probleme sociale si m-as bucura enorm sa gasim impreuna cu Ministerul Muncii o solutie prin care sa le dam de lucru altceva.
  • (Cati oameni sunt la CFR Marfa?) 10.800. Si 9.000 in grupul Grampet, in total sunt 20.000 de oameni.
  • (Cota de piata a CFR Marfa in momentul de fata?) 45-46%. Eu am o cota de piata 34-35%. Aproape 80%. (N-aveti probleme cu legislatia anti-monopol avand 80%?) Dar nu ne raportam strict numai pe calea ferata. Pe auto se transporta in acest moment 240 milioane de tone, iar pe calea ferata doar vreo 50 milioane de tone. De asemenea, ar trebui sa ne raportam la coridoarele europene si nu neaparat strict loco pe calea ferata. Mai mult, exista in Romania si DB Schenker, are filiala, exista si Rail Cargo, de curand am inteles ca au intrat si cei din Polonia de la PKP.
  • Deci nu cred ca se poate refuza acest lucru, dar cred ca va fi o aprobare conditionata de anumite lucruri. Chiar si in timpul negocierilor s-a pus problema depourilor si avem un timp pentru a vinde sau a gasi o solutie prin care sa beneficieze toti concurentii din Romania de acele depouri. 
  • (Care sunt planurile de rentabilizare a companiei?) Eu cred ca numai prin sinergiile cu Grupul Feroviar putem s-o aducem la un grad de profitabilitate de cel putin 5% si, daca tot s-a reusit sa se stearga aceste datorii, nu mai are o presiune de a-i creste mai ales dobanzile si penalitatile.
  • Exista o supradimensionare de personal, dar nu atat de mare cum se vehiculeaza. O prima masura am vazut ca a luat-o deja mnistrul Transporturilor, un program de salarii compensatorii pentru 1.000 de oameni. Posibil inca 500 cred ca mai e necesar dupa aceasta restructurare.
  • (Ceilalti 200 mil. euro angajamente de investitii, despre ce investitii este vorba?) Vagoane. Sunt vagoane foarte vechi si vom cumpara noi, unele le vom moderniza; din cele 38.000 de vagoane inteleg ca numai 25.000 pot fi functionale. Noi avem fabricile de vagoane, la Simeria, Electroputere, de asemenea avem Reloc Craiova unde reparam si modernizam locomotive. Va spun in premiera, in toamna avem de gand sa scoatem prima locomotiva romaneasca de dupa anii '90, la Reloc Viitor Electroputere Craiova.
  • Toate societatile pe care le-am cumparat de 13 ani le-am adus la profit. N-am nicio datorie. In perioada de criza am platit peste 200 de mililoane de euro la bugetul de stat.
  • In Bulgaria suntem al doilea operator feroviar, in Ungaria la fel, iar in Austria avem licenta de transport. Croatia ramane un obiectiv pentru GFR, dar in Croatia nu ni se cer bani, ci trebuie sa ne asumam o datorie. Am iesit din tara pentru ca am vrut sa aratam ca se poate poate opera si in afara Romaniei.
























4286 vizualizari

  • +3 (7 voturi)    
    un alt dan diaconescu (Joi, 20 iunie 2013, 23:30)

    un dac [utilizator]

    dar de data asta unul agreat de USL.
    este halucinant.
    citez:"Traiam in Romania, nu cred ca cineva are 200 de milioane euro cash in acest moment"...pai cine zice ca trebuia sa castige un roman?
    • +3 (11 voturi)    
      Alt DD? (Vineri, 21 iunie 2013, 1:11)

      Prostu' satului [utilizator] i-a raspuns lui un dac

      O fi... sau poate nu. Deocamdata nu cred ca avem argumente sa sustinem o teza sau alta.
      Personal, nu gasesc nimic halucinant in replicile de mai sus (imi pare rau ca am ratat emisiunea, poate la TV s-a vazut altfel); dimpotriva, imi par echilibrate si de bun simt. Cam asa m-as astepta sa vorbeasca unul care stie ce face, cuvinte putine si cumpatate, nu sa indruge tot felul de aberatii si sa promita cai verzi pe pereti, sau sa ma adoarma cu corporate newspeak.
      Imi place si discretia lui - nu tu razboinicul luminii, nu tu club de fotbal, nici macar un pluton de gagici siliconate... aud in schimb ca sponsorizeaza nu stiu cate zeci sau sute de burse pentru elevi si studenti... OK, mai e si galatean, chestie care ma face profund subiectiv... cine stie, om fi fost si colegi de liceu :-)
      Iar daca e intr-adevar si tigan, cu atat mai mult m-as bucura sa fie un om de calitate, sa mai taie din comentariile etnocentriste stupide.
      Altfel, dacule, interpretarea pe care o dai citatului este tendentioasa. Citatul vine ca raspuns la intrebarea "Din cei 200 de milioane, cati sunt ai dvs si cati sunt din surse bancare?" E o intrebare care se refera direct la el, la banii lui, iar omul raspunde scurt si la obiect. Zice ca are active de 400 de milioane, da' n-are 200 de milioane cash. Ce-i de mirare aici? Eu cred ca n-are nici 50, ba poate nici 30. Un om de afaceri veritabil, spre deosebire de un rentier, n-are de ce sa tina atata cash; daca stai pe un munte de cash si nu stii ce sa faci cu el altceva decat sa iei dobanda de la banca, nu te poti numi om de afaceri.
      In fine; sa speram ca de data asta o sa iasa bine. Ar fi important pentru prapadita asta de tara, mai ales pe termen mediu si lung, sa-si conserve macar capacitatea feroviara de care mai dispune.
      Ca ultima observatie, asta n-ar trebui sa insemne ca n-or sa fie dati oameni afara si n-or sa fie taiate vagoane. Ce conteaza e volumul afacerii combinate, CFR+GFR.
      • +5 (7 voturi)    
        ce cred eu ca e halucinant (Vineri, 21 iunie 2013, 2:34)

        un dac [utilizator] i-a raspuns lui Prostu' satului

        la o licitatie corecta ar trebui sa faci dovada potentei financiare. nu vorbim aici de cash, ci de cat valorezi. gfr a avut profit de 4,5 milioane de euro pe ultimul an. inmultim cu 40 (PATRUZECI) de ani si abia ne rezulta suma ceruta initial de statul roman. Suma finala este cu inca 5 (CINCI) ani mai mare decat profitul companiei, plus cele 900 de milioane promise ca investitie.
        si eu ma bucur ca e din galati, m-as bucura sa fie tigan/rom, dar nu suport faptul ca e un rapt ordinar.
        cat despre banci si cash, daca esti un capitalist adevarat, faci rost de bani inainte, nu dupa.
        daca esti capitalist adevarat nu accepti un transfer de proprietati in timpul licitatiei.
        PS: iar minciuna maxima este ca daca stia despre ceilalti nu negocia 9 ore. pai azi dimineata toata lumea stia ca e singur. a stat 9 ore la cafele si la impartit spagi.
    • +1 (1 vot)    
      Asta ai inteles tu?!? (Vineri, 21 iunie 2013, 11:26)

      bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui un dac

      DandiaconescuInDinrect avea vro 2-3 firme pe care-si rula teveurile ingropate-n datorii. Nenea asta invirte afaceri de sute de milioane de euro anual. Ete aici citeva cifre:
      http://doingbusiness.ro/financiar/raport/1159978/

      Deci in nici un caz nu se pot compara astia doi, decit in mintea ta neteda.
      • 0 (0 voturi)    
        putina atentie, inainte sa te arunci in gol (Vineri, 21 iunie 2013, 13:27)

        un dac [utilizator] i-a raspuns lui bogdan1477

        nu ma intereseaza ca e roman, strain sau dumnezeu himself.
        ma intereseaza ca doua companii mult mai credibile decat gfr-ul acuza statul roman de lipsa de transparenta si de lipsa unui raspuns clar la solicitarile lor legitime.
        ma intereseaza faptul ca in timpul privatizarii s-au petrecut doua fapte romanesti: convertirea datoriilor in actiuni si transferul unor bunuri. trebuia facut inainte, nu in timpul privatizarii.

        comparatia cu dan diaconescu era doar pentru fasptul ca nici el nu are deocamdata banii, nu ca ar fi vreo echivalenta intre banii lui dd si banii reali ai lui stoica. doar ca statul roman nu si-a luat suficiente garantii (18 milioane in 30 de zile, si restul pana la 202 milioane de la banci, nimic sigur).
        e frumos afara, ia-o agale, lasa jignirile fara acoperire.
        • 0 (0 voturi)    
          Pai in primul comentariu ai spus asta? (Vineri, 21 iunie 2013, 15:21)

          bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui un dac

          neregulile sunt vizibile de pe luna, iar conversia datoriilor si mai ales transferul de bunuri sunt acceptabile doar in democratia romaneasca uselista, ghidata dupa revolutia bunului simt antonescian. Si dupa aia ne miram ca ne considera toti smenari si neseriosi.

          Dar de aici pina la a-l compara pe nenea asta cu DD e cale lunga. DD nu risca nimic, asta daca nu plateste in 30 de zile aia 18 mil pierde 10 mil depusi deja. Si daca nu plateste in 60 de zile toata suma pierde cei 28 de mil. Deci e nitel diferit.
          acu, ca n-are el banii cach, asta eperfect rezonabil. Probabil si ceilalti competitori aveau tot bani de la banci. Vom vedea cum se va finaliza privatizarea (eu cred ca va avea succes). Oricum, chiar si daca e cacealma, statul tot cistiga minim 10 mil de euro.
  • +3 (11 voturi)    
    Fenechiu la PUSCARIE (Vineri, 21 iunie 2013, 3:24)

    Gryphus [utilizator]

    cand s-a vorbit de privatizarea CFR Marfa s-a dorit un investitor STRATEGIC gen Deutsche Bahn, NU un colector de fier vechi care sa ia credite ipotecare de la banci cu vagoanele CFR Marfa drept garantie pt ca cumpara CFR marfa
    • +1 (3 voturi)    
      Nu înțeleg (Vineri, 21 iunie 2013, 10:05)

      Tescovin [utilizator] i-a raspuns lui Gryphus

      Dacă venea DB (dar uite că nici măcar n-a venit !) și câștiga licitația, ne plângeam după aia că am dat căile ferate la străini, fie ei nemți strategici, așa cum ne lamentăm că am dat petrolul la austrieci. Dacă a câștigat un investitor român (și ăsta măcar, de bine de rău, e chiar om de afaceri, nu o vedetă TV), iar nu-i bine, că e un coate-goale agreat de USL. Mă întreb ce nație ar trebui să fie un potențial cumpărător de companii de stat românești ca să fie mulțumit și nea Gică-contra. Cred că extratereștrii ar fi singura variantă acceptabilă.
      • +2 (2 voturi)    
        Nici macar extraterestrii (Vineri, 21 iunie 2013, 11:38)

        bogdan1477 [utilizator] i-a raspuns lui Tescovin

        Si daca vine Dumnezeu sa cumpere o firma de stat, se vor gasi suficienti spargatori de seminte care sa circoteasca pe margine. Ca asha-i romanul, priceput la toate.

        De fapt ala de mai sus ar fi vrut probail ca cfr marfa sa fi ramas de stat, s-o mulga in continuare toate rudele fenechiilor, cum faceau si cu Petrom, cu bancile acu 10 ani sau cu orice alta firma controlata de stat. Daca vine un strain (sau roman) si face profit intr-o firma romaneasca, e privit ca dusmanul poporului, daca are pierderi e nepriceput. Asha-i romanul lenes. Ca sa nu se simta inferior celor care reusesc in viata ii catalogheaza pe toti ori hoti, ori pilosi. In nici un caz merituosi, ca pe merit nu se poate trai bine.
  • +1 (3 voturi)    
    Alta privatizare patent Adrian Nastase (Vineri, 21 iunie 2013, 10:32)

    shuly [utilizator]

    Ati uitat mai oameni buni cum se faceau privatizarile pe timpurile lui Bombo?Eu, fost director, la intreprinderea pe care vreau sa o privatizez(pe care intre timp am devalizat-o de clienti si de personal pentru ca i-am trimis catre firma mea)cumpar societatea ca sa raman si cu terenurile si cladirile companiei.Asa si aici.Vine neica nimeni asta, care culmea are o afacere cu vagoane si locomotive pe care le-a cumparat dupa ce a vandut fier vechi(ma intreb de unde a achizitionat el fierul vechi in cantitati industriale ca sa poata face 4 mil de euro in asa scurt timp)si cumpara (ma rog promite ca o cumpara caci banii ceruti de RELU nu ii are)CFR Marfa.De ce cumpara CFR Marfa un om care are deja o firma de impins vagoane?Ca sa o puna pe picioare???Ca sa bage banii pe care nu ii are intr-o gaura neagra??Ca sa bage in faliment si firmulita lui(care a avut un profitel de 4,5 mil euro fata de 200 mil ceruti de Relu)??Nu domnilor a promis ca o cumpara pentru a o falimenta si a avea el monopol in transportul de marfa pe calea ferata din Romania lui Copy Paste si a lui Relu Transformator.Este simplu.Este ca in povestile nemuritoare din popor in care regina furnica ii promite lui Fat Frumos ca daca o ajuta ii va fi si ea de folos candva.Nici macar nu au capacitatea de a inventa ceva nou in materie de furat si stiti de ce?Pentru ca romanii pun botul la prosteala,cardeala,mangleala si ridica in slavi orice bisnitar facand-ul om de afaceri.
    • +1 (1 vot)    
      Buuuun... (Vineri, 21 iunie 2013, 13:16)

      taticutu [utilizator] i-a raspuns lui shuly

      Bun,si cum trebuia facut ? Da,te rog,si o solutie !
      • 0 (0 voturi)    
        Sa aduci firme adevarate la licitatie (Vineri, 21 iunie 2013, 14:54)

        shuly [utilizator] i-a raspuns lui taticutu

        Sa ai cerinte clare si sa fii total transparent.Nu sa incepi procesul de privatizare cu niste conditii apoi sa le schimbi in mers ca sa poti alunga de la negocieri pe ceilalti.S-a vazut clar ca a fost aranjat totul.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi