Premierul Victor Ponta a anuntat ca a contrasemnat marti Hotararea de Guvern privind aprobarea privatizarii CFR Marfa si ca aceasta se va publica probabil miercuri in Monitorul Oficial. "De azi sunt 60 de zile pana cand trebuie sa plateasca pretul", a precizat premierul. Hotararea fusese aprobata de Guvern in sedinta din 24 iulie.

"Azi am contrasemnat hotararea, probabil ca se va publica maine in Monitor. De azi sunt 60 de zile pana cand trebuie sa plateasca pretul", a declarat Ponta, marti seara, intr-o emisiune la Romania TV.

Context:

Presedintele Traian Basescu a declarat in 5 august ca Guvernul ar trebui sa desfasoare toate demersurile pentru a nu bloca privatizarea CFR Marfa, respectiv sa publice in Monitorul Oficial Hotararea de Guvern privind compania feroviara si sa nu puna statul in situatia de a plati despagubiri.

"Ce este important acum e ca Guvernul sa nu blocheze procedurile, pentru ca statul roman va plati daca el blocheaza procedurile. Daca este sa se rateze privatizarea, ca reprezentant al statului, as vrea sa se rateze din cauza partenerului si nu din cauza lipsei de curaj pe care eu, statul, o am la un moment dat in a continua procesul. Pentru ca blocarea procesului de privatizare din cauza Guvernului Romaniei nu va face decat sa aduca daune de milioane in procese care vor dura ani, dar vor fi extrem de costisitoare la final", a afirmat Basescu, citat de Mediafax.

El a mentionat ca "modul cum s-a desfasurat procesul de licitatie prefigura un esec" in cazul CFR Marfa, iar in privinta castigatorului licitatiei a ramas la fel de sceptic in ceea ce priveste posibilitatea acestuia de a asigura banii pentru cumpararea pachetului majoritar de actiuni.

"Si acum sunt sceptic ca (GFR, n.r.) va gasi banii. Insa blocarea procesului de catre Guvern ii va da domnului Stoica toate motivele sa spuna ᅡPai, fratilor, daca imi semnati contractul in cele 60 de zile care mi-ar fi ramas...ᅡ, ca avea 30 de zile sa mai depuna 10,2 milioane si inca 30 de zile ca sa depuna diferenta de 181 de milioane. Omul, oricat ar cauta, daca nu are contractul in mana, semnat, nu-l ia in seama nicio banca in mod serios. Dincolo de faptul cunoscut ca ar avea probleme, dar Guvernul ii creeaza conditii sa arate ca nu avea cum sa faca rost de bani pentru ca nu are contractul. Deci aici e eroarea pe care, din punctul meu de vedere, o face Guvernul", a precizat presedintele.

CSAT nu a emis, in urma sedintei din 2 august, nicio noua decizie privind privatizarea CFR Marfa, a informat Presedintia, mentionand ca strategia de privatizare a companiei a fost avizata de catre Consiliu prin hotararea din 5 februarie.

Potrivit unui comunicat de presa transmis de Administratia Prezidentiala dupa incheierea sedintei, discutiile din cadrul CSAT privind privatizarea CFR Marfa au fost "constructive".

"Membrii CSAT au avut o discutie constructiva legata de acest proces de privatizare avand ca obiect continuarea procedurilor legale privind finalizarea procesului de privatizare a Societatii Nationale de Transport Feroviar de Marfa "C.F.R. Marfa" - S.A. Consiliul Suprem de Aparare a Tarii a avizat strategia de privatizare a CFR Marfa prin Hotararea CSAT nr. 23/5.02.2013. Nu s-a emis o alta decizie CSAT", se afirma in comunicatul mentionat.

In comunicat se mentiona ca sedinta de vineri a fost convocata de presedintele Traian Basescu in urma solicitarii Guvernului transmisa joi de a introduce pe ordinea de zi a unei viitoare sedinte a Consiliului subiectul HG din 24 iulie referitoare la aprobarea contractului de privatizare a CFR Marfa cu Societatea Comerciala Grup Feroviar Roman S.A., in calitate de cumparator.

GFR, parte a grupului Grampet, controlat de omul de afaceri Gruia Stoica, a fost declarat la 20 iunie castigator in procesul de privatizare a CFR Marfa, oferind un pret de 202 milioane euro pentru pachetul de 51% din actiuni si asumandu-si investitii de 900 milioane lei plus 1,5 milioane euro investitii de mediu.

Presedintele si premierul au avut o disputa privind privatizarea CFR Marfa, Traian Basescu cerand ca Victor Ponta sa isi asume responsabilitatea privatizarii, iar primul-ministru solicitand avizul CSAT.

Guvernul a aprobat contractul cu GFR, in 24 iulie, sustinand insa ca tranzactia trebuie aprobata de CSAT. Presedintia a comunicat ca CSAT nu a avizat niciodata un contract de privatizare dupa incheierea licitatiei.

Potrivit Executivului, neformularea unei pozitii a CSAT in cazul contractului se va finaliza prin blocarea privatizarii, instituirea unui management privat si restructurarea companiei.

Miercuri a fost publicata pe site-ul Presedintiei, la sectiunea CSAT - hotarari emise de Consiliu, hotararea Consiliului din 5 februarie privind avizarea privatizarii CFR Marfa, in document afirmandu-se ca "modalitatea concreta si procedura de privatizare se afla in responsabilitatea Ministerului Transporturilor si a Guvernului Romaniei".

Potrivit hotararii mentionate, CSAT avizeaza proiectul de HG pentru aprobarea strategiei de privatizare a CFR Marfa si a mandatului Ministerului Transporturilor pentru implementarea acesteia.

In articolul 2 al hotararii se arata ca "modalitatea concreta si procedura de privatizare se afla in responsabilitatea Ministerului Transporturilor si a Guvernului Romaniei".

Hotararea CSAT mai cuprinde si solicitarea catre Ministerul Transporturilor de a include in contractul de privatizare clauze potrivit carora cumparatorul se obliga, sub sanctiunea rezolutiunii contractului si plata unor daune interese, sa mentina obiectul de activitate al CFR Marfa si sa intreprinda toate masurile necesare pentru indeplinirea de catre companie, pe toata durata sa de existenta, a obligatiilor de natura strategica ce ii revin potrivit legislatiei in vigoare, protocoalelor si acordurilor nationale si internationale.

Aceste obligatii mentionate in hotarare sunt nevoile de aparare a tarii, transportul trupelor si materialelor militare, neintrerupt pe timp de pace, in caz de calamitati naturale, situatii de criza si de razboi sau alte situatii deosebite, angajamentele asumate de Romania prin Tratatul NATO si conventiile incheiate cu SUA.