Constructorul autostrazii Comarnic - Brasov va fi desemnat in decembrie, lucrarile estimate la 1,2-1,3 miliarde euro ar putea incepe in aprilie, iar de finantarea proiectului s-au aratat interesate Banca Europeana de Investitii (BEI), Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD) si Banca Mondiala (BM), informeaza Medafax citand o declaratie a ministrului delegat pentru Proiecte de Infrastructura, Dan Sova, facuta in emisiunea "Dupa 20 de ani", difuzata duminica de ProTV. In cadrul emisiunii, ministrul a mai afirmat, printre altele, ca nu stie deocamdata cat va genera acciza de 7 eurocenti la litrul de carburant, dar spune ca si-ar dori ca din suma colectata sa fie finantate doar autostrazile, nu si drumurile nationale.

HotNews.roFoto: Hotnews

"La precedentele doua incercari s-a facut o greseala foarte mare, anume s-a negociat contractul cu toti, cu constructorii - asta e negocierea competitiva, negociezi contractul cu constructorii - si repartizarea riscurilor fara sa cheme la masa potentialii finantatori. Noi am chemat la masa toate bancile finantatoare care si-au manifestat interesul (...) inclusiv institutiile financiare internationale BEI, BERD, Banca Mondiala, care si-au manifestat interesul de a finanta, partial, normal, aceasta autostrada, deci de a face parte din creditul sindicalizat care va finanta autostrada", a afirmat Sova.

Intrebat despre celelalte banci, el a afirmat doar ca acestea sunt din Uniunea Europeana.

Pentru tronsonul de autostrada Comarnic - Brasov, ofertele pentru preselectie la dialog competitiv au fost depuse in februarie, pe lista fiind inscrise compania China Communications Construction si asocierile Spedition UMB-Tehnostrade, Vinci - Strabag - Aktor si Impregilo - Salini. La inceperea etapei dialogului competitiv, in perioada mai-iunie, China Communications Construction a anuntat ca se retrage.

Constructorii autostrazii vor fi desemnati la 9 decembrie, ulterior fiind posibile si contestatii, a spus Sova.

Costul de constructie al autostrazii este in jur de 1,2 - 1,3 miliarde euro, iar lucrarile vor incepe in luna aprilie a anului viitor si ar putea fi incheiat in 2016 sau 2017.

"Depinde de doua lucruri: de problemele geologice pe care le gasesc pe parcurs, pentru ca sunt vreo trei tuneluri de facut si nu va fi foarte usor, si depinde si de vreme. Daca ii ajuta vremea, termina pana la sfarsitul lui 2016, daca nu-i ajuta vremea termina probabil in vara lui 2017", a spus ministrul.

Limita de viteza va fi de 130 kilometri/ ora, iar taxarea autostrazii, in lungime de 58 de kilometri, ar putea fi facuta la tariful de 3 euro/ suta de kilometri.

Statul a mai incercat de doua ori sa construiasca autostrada Comarnic-Brasov, ultima tentativa avand loc in 2010, cand castigatorul licitatiei, asocierea Vinci (Franta)-Aktor (Grecia), a renuntat la contract. Grupul elen Ellaktor, din care face parte compania Aktor, a anuntat ca a anulat contractul de constructie pentru ca statul roman nu a acceptat anumite clauze, situatie care a facut imposibila asigurarea finantarii.

Pe de alta parte, Sova a afirmat ca la sfarsitul lui 2014 ar putea incepe constructia autostrazii Sibiu - Brasov, iar un an mai tarziu si lucrarile pentru Sibiu - Pitesti, proiectele avand nevoie de actualizarea studiilor si a indicatorilor. Constructia ar putea dura 3 ani - 3 ani si jumatate in cazul primei, respectiv 2 ani si jumatate pentru cealalta.

"Cele doua autostrazi nu se intersecteaza din punctul de vedere al sursei de finantare. Neexistand o varianta prioritara inseamna ca amandoua sunt la fel de importante, si Sibiu - Pitesti, si Sibiu - Brasov. Diferenta intre cele doua este ca Sibiu - Pitesti se afla pe reteaua principala din reteaua trans-europeana de transport, iar Sibiu-Brasov se afla pe reteaua extinsa. Autostrazile din reteaua principala se finanteaza intotdeauna din fonduri de coeziune, si avem 3 miliarde euro fonduri de coeziune pentru perioada 2014 - 2020, si o parte dintre ele vor fi folosite pentru finantarea autostrazii Sibiu - Pitesti, iar Sibiu - Brasov se finanteaza din fonduri de dezvoltare regionala", a spus Sova.

Legat de autostrada Craiova - Pitesti, ministrul a afirmat ca procedura este prelungita, iar rezultatul ar putea fi dat in februarie sau in martie.

"Se face Suplacu de Barcau - Bors pana in 2016, se face Sebes - Turda pana in 2016, se face Campia Turzii - Ogra - Targu Mures pana in 2016, ramane o portiune de 101 kilometri intre Suplacu de Barcau si Gilau, pentru care am anuntat la Comisia de Buget - Finante, vom incerca sa gasim o solutie si sa o facem publica pana in aprilie-mai", a spus Sova, raspunzand unei intrebari legate de autostrada Transilvania.

In luna iunie a acestui an a fost deschis tronsonul Deva-Orastie, iar in decembrie vor fi inaugurate lotul 1 Lugoj - Deva si Orastie - Sibiu, loturile 1,2 si 4, potrivit sursei citate. "Anul acesta, in decembrie se dau in total 115,5 kilometri", a mai spus Sova.

  • Sova: Nu stiu ce suma va genera acciza de 7 eurocenti la carburanti. Eu as vrea sa finanteze numai autostrazi

Ministrul Sova a mai afirmat ca nu stie deocamdata cat va genera acciza de 7 eurocenti la litrul de carburant, dar spune ca si-ar dori ca din suma colectata sa fie finantate doar autostrazile, nu si drumurile nationale, informeaza Mediafax.

"Nu stiu eu cel putin, nu am idee la acest moment, care va fi suma colectata din acesti 7 eurocenti. Sunt mai multe discutii (...). Dorinta este sa se finanteze fie autostrazi, altii sustin sa se finanteze autostrazi si drumuri nationale. Daca ma intrebati, ca opinie personala, eu as vrea sa finanteze numai autostrazi", a spus Sova la ProTV.

El a aratat ca taxa va intra in buget, iar intentia politica este ca din ea sa fie finantate integral autostrazi sau autostrazi si drumuri nationale, discutiile legate de acest aspect fiind tehnice.

"In Legea Finantelor Publice functioneaza doua principii foarte clare: primul este acela al neafectarii veniturilor bugetare, deci nu ai voie sa afectezi, sa spui ᅡVenitul X va finanta cheltuiala Yᅡ si principiul anualitatii, in sensul ca toate le raportezi la cheltuielile totale anuale. Daca respecti aceste doua principii este imposibil din punct de vedere tehnic sa spui ᅡAcesti bani se duc acoloᅡ", a spus Sova.

Sova a precizat, raspunzand unei intrebari, ca nu este in masura sa ofere garantii legate de utilizarea banilor.

Acciza va fi introdusa la litrul de benzina sau motorina, banii astfel colectati urmand sa fie varsati intr-un fond special destinat investitiilor in infrastructura rutiera.