Ministrul Transporturilor, Ramona Manescu, a declarat duminica, la Realitatea TV, ca prima linie de mare viteza pe care ministerul sau o are in vedere pentru dezvoltarea CFR Calatori este Bucuresti-Constanta, care, potrivit ministrului, "se va uni cu tronsonul de la granita cu Ungaria spre Constanta".

Ramona ManescuFoto: Captura Realitatea TV

Intrebata daca Romania va avea linii potrivite pentru trenuri de mare viteva (TGV), ministrul a raspuns: "Sigura ca da. Prima linie de mare viteza pe care o avem in program este cea spre Constanta - Bucuresti - Constanta - care sigur ca se va uni cu tronsonul de la granita cu Ungaria spre Constanta."

Ministrul a precizat, la observatia ca in cazul asta nu va mai dura 6 ore un drum cu trenul de la Bucuresti la Constanta, ca in realitatea nu se fac 6 ore ci, dupa reabilitatea liniei de cale ferata pe tronsonul in discutie, distanta este parcursa in 2 ore jumatate.

Manescu, despre privatizarea CFR Marfa, despre capusarea de la companiile de stat si despre managementul privat

In ceea ce priveste privatizarea esuata de la CFR Marfa, Ramona Manescu a aratat ca Guvernul a agreat o noua procedura de privatizare care " trebuie sa fie una de succes, ca atare trebuie sa facem lucrurile temeinic, sa ne uitam unde am gresit, sa nu mai gresim, sa fie o procedura transparenta, sa fie o procedura prin care trebuie sa avem suficient de mult timp sa realizam portofoliul, mapa de prezentare a companiei."

Ministrul a aratat ca, in prima etapa, este obligatorie viabilizarea economica a CFR Marfa pentru ca "este putin probabil ca, privatizand o companie pe pierdere sau privatizand o companie a carei valoare scade, statul sa castige ceva".

"Eu personal as prefera intai sa viabilam aceasta companie, sa nu mai aiba pierderi, sa inceapa sa mearga pe profit, sa isi recapete pozitia pe care a avut-o pe piata si abia dupa aceea vedem care este cea mai buna metoda de privatizare, ce ne ajuta cel mai mult si din ce castigam mai bine", a declarat Ramona Manescu.

Intrebata despre capusarea de la companiile de stat, ministrul si-a manifestat speranta ca acest fenomen poate fi oprit, o actiune ce necesita cooperare din partea managementului privat al companiilor. "Imi doresc ca managerii privati sa se concentreze cu precadere, si le-am cerut asta foarte clar, sa se concentreze pe eficientizarea companiilor, sa gasesca solutii concrete prin care aceste companii pot redeveni performante, competitive din punct de vedere economic. Sa nu mai vina cu solutii de disponibilizari, de vanzari de vagoane, de vanzari la fier vechi", a declarat ministrul Transporturilor.

Ministrul Manescu a subliniat ca nu este de acord cu propunerea de disponibiliza oameni de la CFR Marfa - companie care ar urma sa renunte la 2.500 de angajati in 2014 - aratand ca, "in momentul acesta, un management privat performant, si nu vobesc numai de CFR Marfa, ci de toate companiile, ar trebui in primul rand sa se concentreze pe a creea pentru compania respectiva o balanta intre cheltuieli si venituri si asta sa o faca prin reducerea cheltuielilor operationale, pentru ca sunt cheltuieli operationale care sunt reduse fara sa fie disponibilizari."

"Sindicatele, pe buna drepate, mi-au spus: 'dna ministru, acum multi ani, cand era o singura companie, functiona cu 2 directori si toate lucrurile functionau. S-au spart lucurile. Bine, s-au spart, dar de ce la fiecare companie avem acum cate 10 directori, 7 mii de sefi de serviciu, tot felul de sefi de birou, si tot tehnicul trebuie dat afara? Adica tot oamenii care muncesc trebuie dati afara.' Si oamenii au dreptate", a afirmat ministrul Transporturilor.

Manescu a precizat ca managementul privat are datoria de a a gasi solutii, "sa gaseasca contracte, sa nu mai dea contracte preferential, sa dea contracte care sa avantajeze compania, nu companiile competitoare de pe piata, sunt foarte multe lucruri pe care le pot face. Eu asa inteleg managementul privat. De aceea am adus managementul privat, ca sa putem sa performama, nu ca sa putem sa ingropam defintiv companiile de stat".

Intrebata daca este multumita de managementul actual de la CFR Marfa, Ramona Manescu a raspuns: "Nu, nu sunt multumita. Nu sunt multumita de managementul privat in general, la nicio companie, dar sper sa se imbunatateasca situatia."