Secretarul de stat in Ministerul de Interne Raed Arafat a vorbit marti seara, in emisiunea Sinteza zilei de la Antena 3, despre modul in care au actionat autoritatile in operatiunea de salvare a echipajului din elicopterul SMURD prabusit luni dupa-amiaza in lacul Siutghiol din judetul Constanta. Arafat a declarat ca elicopterul a fost preluat de catre SMURD de la firma care il opera fara flotoare montate pe el.

Raed Arafat la Sinteza zileiFoto: Captura Antena 3

Declaratii Raed Arafat:

  • La ora 16.11 a fost apelul la 112. Eu eram intr-o sedinta la minister si pe la 16.14 am aflat ce s-a intamplat. Atunci deja stiam ca au fost alertate toate fortele de interventie, adica Ambulanta, ISU. L-am informat pe dl ministru si am ramas sa urmaresc absolut tot ce se intampla, prin raportarile pe care le primeam de la IGSU
  • Din informatiile pe care le avem, primele ambulante au sosit la ora 16.17, 16.18. Pompierii au venit la 16.25
  • Intr-adevar, la prima barca nu s-a reusit pornirea motorului, pompierii au plecat improvizat, cum ati vazut, dar au fost chemate si alte resurse dupa
  • Corect, o barca de pescari a adus prima victima. E un lucru firesc, nu e o anomalie ca cel mai apropiat sa vina sa salveze
  • Colega noastra a fost adusa la mal cu o barca de pescar, dar dovada ca pescarii si pompierii erau in fata acolo si au lucrat impreuna este ca in barca pescarului care a adus colega era un pompier care resuscita si care facea masaj cardiac
  • Deci, din acest punct de vedere, trebuie sa recunoastem ca pompierii au ajuns acolo, au ajuns si alte ambarcatiuni, dupa care colega noastra a fost pusa in barca pescarului, a carui motor functiona, a urcat un pompier care a inceput resuscitarea, au dus-o la mal si au predat-o colegilor de la ambulanta, restul pompierilor ramanand acolo sa continue cautarile
  • Am discutat cu colegii de la Aviatie, cand au preluat elicopterul spre operare de la firma care il avea, colegii nostri afirma ca oricum nu avea flotoarele montate pe el
  • In mod normal, montezi flotoarele daca vei lucra in larg, daca vei iesi pe mare cu el. Acest elicopter nu putea sa iasa pe mare din lipsa unor echipamente de zbor, nu era dotat sa iasa pe mare, deci nu avea rost sa aiba flotoare montate pe el
  • Flotoare inseamna, din cate inteleg de la colegii din Aviatie, o mai mare greutate pe elicopter, 90 de kg din cate am inteles, care e mult, daca e adevarata aceasta cifra, pentru un elicopter care face misiuni pe uscat, in tara. Si doi, reduce viteza elicopterului cu un numar de noduri important
  • Totusi, am vorbit si cu niste colegi din Elvetia. Ei au multe lacuri si i-am intrebat daca ei cand zboara in Elvetia, peste lacuri, daca este obligatoriu sa aiba flotoare pe elicoptere si raspunsul a fost "nu". Niciun elicopter de la Rega, care este un serviciu ultraperformant in Elvetia si cu care colaboram, nu e cu flotoare pentru ca zboara deasupra lacurilor. Si astea sunt reglementarile europene
  • La fel si aspectul privind vestele de salvare. Nu e ca la avion, elicopterul cand cade cade brusc, nu ai timp sa pui vesta de salvare pe tine
  • In cazul elicopterelor care lucreaza pe larg, urci in el deja cu vesta de salvare pe tine. Deci asa se intampla in celelalte tari, vesta de salvare se pune daca lucrezi in larg
  • Acest elicopter, cand a fost receptionat, nu avea inregistrator de zbor. Acest inregistrator este optional
  • Noi nu avem un echipaj de salvare care sa fie permanent acolo, pentru o interventie rapida. Va trebui sa avem, este sistem in evolutie, cream aceste lucruri
  • Pompierii au plecat dintr-un loc, ambulanta a plecat din alt loc, nu sunt toti in aceeasi statie. Masinile pompierilor nu sunt ca masinile ambulantei, ambulanta are o masina care merge mult mai repede decat o masina de pompieri de nu stiu cate tone, o masina care trage barca, iarasi, nu vine cu aceeasi viteza cu care vine ambulanta
  • (S-au dus pompierii in alt loc?) Asta nu pot sa afirm, nu am primit astfel de informatie, aici nu pot afla decat cei care fac verificarile amanuntite
  • Ambarcatiunea Jupiter (a Agentiei de Salvare pe Mare) functioneaza permanent doar pana la finalul sezonului estival, din 1 octombrie este pastrata in conservare. Acum, in perioada asta, Jupiter era in conservare, deci la pompieri nu figureaza ca resursa de interventie. Totusi, ambarcatiunea era pe apa, motiv pentru care s-au sesizat, au chemat pilotul, care a venit de acasa si a participat la operatiune, dar la momentul intamplarii incidentului pilotul nu era acolo

Presedintele Consiliului Judetean (CJ) Constanta, Nicusor Constantinescu, a acuzat marti ca destinatia si dotarile elicopterului, achizitionat de CJ in cadrul unui proiect finantat din bani europeni, au fost schimbate cat timp el a fost suspendat de la conducerea institutiei. Potrivit lui Constantinescu, elicopterul a avut flotoare pentru a pluti. "Acest elicopter a facut 180 de ore de interventie, pentru ca destinatia lui nu este numai de a transporta pacienti, este de a survola teritoriul Constantei si teritoriului Dobrici, teritoriul Marii Negre, teritoriul lacului, de-aia v-am spus ca are o destinatie speciala. Aceasta destinatie, din pacate, a fost schimbata cat timp eu am fost in SUA, in noiembrie anul acesta. De cine a fost schimbata? De dl Arafat, care l-a preluat, i-a schimbat destinatia contractului si s-a intamplat nenorocirea pe care ati vazut-o ieri (...) Intrebati-l pe dl Arafat unde sunt flotoarele", a spus Constantinescu.