Noul ministru al Culturii, Corina Suteu, a declarat in emisiunea "Dupa 20 de ani" difuzata de Pro Tv, ca incearca sa reangajeze dialogul cu toate partile implicate "in acest santier enorm" reprezentat de Opera Nationala din Bucuresti, aratand ca incearca sa foloseasca momentul de la Opera ca o posibilitatea de reforma.

HotNews.roFoto: Hotnews

Principalele declaratii ale Corinei Suteu:

Despre situatia de la Opera

  • E o situatie grava care dezvaluie o serie de lucruri, si anume ca institutia de spectacol din Romania nu a fost adaptata cu instrumente care sa o faca performanta in favoarea creativitatii.
  • Una dintre prioritatile mandatului lui Alexandrescu si al meu este de a veni cu masuri.
  • Si salraizarea slaba e o problema, dar exista un decalaj o posibilitatea de a gasi solutii
  • Dl Vasile Dincu a anuntat deja posibilitatea de a numi pe Beatrice Rancea ca director interimar si despartirea operei de opereta
  • Incerc sa reangajez dialogul cu toate partile implicate in acest santier enorm, dar sa folosesc momentul de la Opera ca pe o oportunitate sa reformez si sa aduc ameliorari modului in care institutiile de repertoriu exista in Romania.
  • Sper ca Alina Cojocaru sa mai danseze la Opera Bucuresti dar intre-un context administatriv favorabil.
  • (Cand vom avea un nou manager la Opera?) Nu inainte de 20 mai.
  • (Despre popunerea lui V. Dincu - Beatrice Rancea) Cred ca este o propunere buna
  • Si acest tip de energie, acest tip de dedicatie e foarte necesar ca sa rezolvi probleme delicate. De altfel, va fi literalmente responsabilitatea ei sa regleze o serie din problemele importante. Eu, ca ministru, nu intentionez sa ma mai amestec in asta"
  • Eu cred ca problema este ca noi sa acompaniem un proces de reforma al Operei care sa raspunda solicitarilor si nevoilor care au aparut in acest moment.
  • POrioritatea numarul unu a mea in acest scurt mandat este sa ajungem sa crestem salariile in Ministerul Culturii astfel incat in viitor si institutiile din subordine sa aiba salarii mai mari.
  • Trebuie sa vedem si in ce conditii contractualizezi eforturile cuiva care face un act artistic de valoare.

Despre achizitionarea lucrarii Cumintenia Pamantului prin subcriptie publica

  • Cumintenia Pamatului a fost o initiativa aministrului Alexandrescu de care se ocupa in Guvern secretarul Mihai Ghica.
  • Mai avem o sansa sa strangem banii in acest timp scurt iar daca asta nus e va intampla trebuie sa ne gandim la cum anume sa pastram proportiile faptului ca Cumintenia Pamantului trebuie sa ramana un simbol al ministeriuatului lui Vlad Alexandrescu.
  • (Ce va face Guvernul daca banii nu se strang?) Deocamdata nu stiu. Sunt convinsa ca va exista o modalitate in care va ramane acest gest simbolic de participare populara ca achizitionarea unei opere de arta.

Despre situatia cinematografiei romanesti

  • Am ameliorat regulamentul de concurs pentru obtinerea fondurilor de catre producatori.
  • Nivelul instrumentelor noastre institutionale si legale asupra cinematografiei este mult sub nivelul reusitelor.
  • As vrea sa creez un sistem precum SOFICA din Franta si anume fonduri de investitii, prin intermediul bancilor, sa se poata investi bani in filme ca si cum ai cumpara actiuni.
  • In legatura cu salile de cinema, vrem sa creem o serie de orase pilot, in afara de cele declarate capitale culturale europene, care ar urma sa aiba in continuare patronajul Ministerului culturii pentru a derula proiexte europene: Arad , Braila, Craiova, Iasi Timisoara, sunt canteva dintre cele 10 orase. Li se vor adauga cele 3 care nu vor ajunge sa ia titlul de capitala culturala europeana.
  • Vom incerca sa incurajam prin CNC si prin alte programe din acestea o programare de difuzari de productii cinematografice de arta.
  • Intentionez pe fiecare dintre subiectele delicate si complexe ale Ministerului Culturii sa organizez cateo conferinta de presa cu dedicatie pe subiect. Saptamana viitoare voi organiza o conferinta pe tema patrimoniului.
  • Avem un program dedicat si arhivei cinematografice. Am aflat cu surprindere ca in afara de echipa dl Caramitru nicio alta echipa nu a fost la arhiva. Noi am fost deja de 2 ori.
  • (In ce stare sunt filmele vechi romanesti?) O parte intr-o stare proasta, altele intr-o stare buna. Se lucreaza la restaurarea lor. Exista o echipa buna acolo.
  • Trebuie gandita o strategie de conservare mult mai buna.

Despre starea patrimoniului

  • Sunt santiere (de patrimoniu) si la propriu.
  • Domeniul Patrimoniului reprezinta un domeniu prioritar in politicile publice din alte tari
  • Avem 600 de monumente in colaps si nu avem o recenzare decat de 30% dintre ele.
  • Si recenzarea presupune resurse, oameni, si capacitatea de ainterveni ulterior
  • Viteza cu care patrimoniul se degradeaza este mai mare decat viteza cu care se intervine.
  • Dinamica lansata in lunile trecuta a fost o adunare a acestor organizatii care sesizeaza probleme la cladirile de patrimoniu in jurul ministerului si INP-ului ca sa aflam care sunt aceste monumente.
  • (In cat timp se va ajunge la 100%?) In doua trei mandate de ministri.
  • Vlad Alexandrescu a avut interventii directe in anumite situri ca sa de acest semnal coi nu putem ca Minister al Culturii sa lasam aceste cladiri de patrimoniu sa se darame.
  • Exista cateva initiative legislative pe care le avansam pentru ca statul sa poata interveni eficient sa nu lasam aceste cladiri de patrimoniu sa se darame.
  • ne propunem sa putem interveni ca un asemenea tip de degradare sa nu se mai poata produce.
  • Trebuie insa sa intervenim atunci ca acolo unde s-a realizat aceasta degradare sa ii ajutam pe poprietarii privati sa isi reconditioneze cladirile.
  • Trebuie sa regandim configuratia directiilor judetene de cultura, care se afla in apropiere de astfel de cladiri si care ar  putea deveni un protector.

Despre acuzatiile de plagiat in cazul ministrului de Interne Petre Toba

  • Sunt de parere ca plagiatul este inadmisibil, este o decredibilizare profunda. Nu vreau sa vorbesc despre cazul domnului Toba, dar cred ca masurile care sa permita - si inteleg de la colegul meu, ministrul Educatiei, ca aceasta chestiune se va intampla - masurile legate de comisia care sa judece tezele plagiate si sa le anuleze sunt fundamentale pentru ca sa ne recredibilizam la toate nivelurile in acest moment.
  • Daca activitatea academica, activitatea de cercetare, activitatea de specializare o decredibilizam atat de flagrant prin plagiat, nu putem avea pretentia ca vom face ceva serios in nimic, in niciun domeniu, nu numai in domeniul Culturii, dar in nici un alt domeniu de specialitate.
  • S-a vorbit foarte mult despre Guvern ca fiind un guvern de tehnocrati. Eu, personal, cred ca, in foarte mare masura, acest Guvern este, de fapt, unul de profesionisti. Profesionistii si specialistii sunt o categorie care exista tocmai pentru ca titlurile lor sunt bazate pe ceva legitim. Ori, in cazul doctoratelor, doctoratele trebuie sa fie legitime