Traian Basescu: Exista o tendinta a conducerii maghiare din Harghita si Covasna de a-i elimina pe romani din administratie (VIDEO)

de Ionut Baias     HotNews.ro
Luni, 18 februarie 2008, 22:49 Revista Presei | Radio TV

Traian Basescu la "100%"
Foto: Realitatea TV
Prin recunoasterea independetei Kosovo, Carta ONU si acordul final de la Helsinki au fost facute tandari, a declarat presedintele Traian Basescu in cadrul emisiunii "100%" de pe Realitatea TV. Presedintele a comparat gestul Romaniei de azi de a nu recunoaste independenta Kosovo cu gestul facut de Romania in '68 cand a criticat invazia Cehoslovaciei de catre rusi.

Traian Basescu spune ca nu este in mentalitatea lui de presedinte de a trimite trupe militare si ca, de cand este presedinte, nu a facut niciun angajament militar suplimentar fata de ceea ce a gasit, dar avertizeaza ca nu trebuie totusi sa ramanem pasivi mai ales la granitele noastre sau acolo unde exista un mandat ONU sau NATO.

Desi a lasat sa se inteleaga ca nu a fost de acord cu bombardarea Serbiei sau cu trimiterea de trupe in Irak, presedintele spune ca tara noastra trebuie sa-si respecte cu strictete toate angajamentele luate.

Romania este un model in UE in privinta minoritatilor

Traian Basescu a declarat ca exista o tendinta a conducerii judetelor Harghita si Covasna, care este aprope 100% maghiara, de a elimina romanii din administratie, iar UDMR-ul actioneaza ca nimeni sa nu se bage in cele doua judete considerandu-le teritoriul lor. Acest monopol pe care UDMR-ul vrea sa-l aiba in informarea cetatenilor romani de etnie maghiara nu este normal.

Presedintele spune insa ca mai sunt unele probleme de rezolvat privind etnicii maghiari din Transilvania si a reluat tema predarii limbii romane etnicilor maghiari din zonele amintite. "Daca as fi tanar maghiar as fi nemultumit de faptul ca statul roman nu ma ajuta sa invat limba romana. Fara limba romana ei nu au sanse sa se angajeze si sa evolueze decat in Harghita si Covasna", declara Traian Basescu.

Seful statului spune ca situatia din Kosovo nu poate fi comparata cu cea din Romania deoarece acolo Milosovici a pus tunurile pe kosovari in timp ce Romania este un model in UE in privinta minoritatilor si ca niciun stat serios din Europa nu ar putea reprosa vreodata tarii noastre ca nu acorda drepturi minoritatilor.

Chiar minoritatea maghiara din Romania s-a exprimat in nenumarate randuri ca vor sa-si rezolve problemele intr-un cadru organizat, institutionalizat si nu in strada, spune presedintele care afirma ca despre autonomie discuta politicienii UDMR in timp ce maghiarii din Harghiata si Covasna au mainile batatorite de munca.

Kosovarii trebuie sa colaboreze cu Belgradul. Romanii nu au de ce sa se teama

Seful statului spune ca locuitorii Kosovo trebuie sa inteleaga ca fara o colaborare cu Belgradul sansele lor de evolutie sunt minime si ca Romania va actiona in directia dialogului dintre cele doua parti.

"Romanii nu trebuie sa se teama ca o bucatica din teritoriul tarii va putea fi smulsa deoarece noi nu avem un statut incert. Trebuie sa renuntam la temerile istorice (intemeiate candva). Romanii trebuie sa gandeasca permanent ca un stat membru UE si NATO", a incheiat presedintele argumentatia.
articol in lucru

Traian Basescu despre problemele din Harghita si Covasna

























3751 vizualizari

  • +1 (1 vot)    
    Foarte buna pozitia lui Basescu (Marţi, 19 februarie 2008, 0:15)

    george [anonim]

    Argumentatie fara cusur si cea mai clara prezentare a realitatii
    • 0 (0 voturi)    
      nu sunt asa de sigur (Marţi, 19 februarie 2008, 12:09)

      Alex [anonim] i-a raspuns lui george

      Parerea mea e ca pozitia nu e asa de buna...
      cred ca Kosovo va fi independent in cele din urma si ca toate tarile vor lua act si vor recunoaste statul nou. Cu cat mai devreme cu atat mai bine pentru cei ce recunosc si din punct de vedere politic si economic. Pe de alta parte sarbii, vorba lui Basescu, au pus tunurile pe albanezi, au fost masacre acolo, si nu mi se pare deloc nedrept ca Serbia sa-si plateasca atrocitatile.
      Cred deci ca e inevitabil ca Romania sa nu accepte si ea in cele din urma independenta Kosovo. Basescu joaca acum pe o carte pierduta cred. Daca in schimb accepta din start independenta Kosovo avea de castigat urmatoarele:
      1. Delimitarea clara si implicita intre situatia Kosovo si Harghita si Covasna fara a mai fi nevoie de explicatii de ce Harghita si Covasna nu sunt la fel (care venite in contextul acesta s-ar putea sa aiba efect contrar).
      2. Plus in relatiile cu SUA, Franta, Marea Britanie, etc.
      3. Posibilitati de profit pentru investitorii romani care ar fi putut intra pe o piata inca virgina
    • 0 (0 voturi)    
      Mandatul Tariceanu (Marţi, 19 februarie 2008, 16:41)

      ina eyre [utilizator] i-a raspuns lui george

      Presedintele a fost foarte echilibrat. El a pus, astfel capat nebuniei ce cuprinsese mai toata lumea internautica.
      Nu trebuie insa, sa neglijam dublul standard al UDMR, statul la guvernare, dar politica proprie in ceea ce priveste politica externa. Cred ca Tariceanu ar trebui sa-si depuna mandatul, daca pozitia partenerilor de guvernare nu se nuanteaza.
  • +1 (1 vot)    
    normal (Marţi, 19 februarie 2008, 7:24)

    Cetatean [anonim]

    Normal ca e fara cusur argumentatia!
    Doar e Presedintele Romaniei!
  • +1 (1 vot)    
    Bravo domnule presedinte (Marţi, 19 februarie 2008, 7:41)

    timisoreanul [anonim]

    Pentru prima data in ultimii ani sunt mandru ca sunt Roman!
    Bravo domnule Presedinte!
    Sper sa ne mentinem verticalitatea asupra acestei decizii pentru totdeauna.
    • 0 (0 voturi)    
      pacat (Marţi, 19 februarie 2008, 8:18)

      teo [anonim] i-a raspuns lui timisoreanul

      Am fost si sunt un fan al lui Basescu si asta o stiu toti care acceseaza acest site.Dar nu poti sa compari situatia din1968 cu situatia prvind Kosovo.Atunci Romania a fost de partea buna a istoriei,a dreptati si a adevarului.Tinind acum partea sarbilor,Romania sustine nedreptatea si minciuna.Si tot asta o face de dragul sarbilor care asupresc pe romanii din Serbia.
  • 0 (0 voturi)    
    Romania '68 (Marţi, 19 februarie 2008, 8:11)

    cetatean [anonim]

    In '68 am semnalat ca schimbam tabara, de la Est la Vest. Comparatia cu '68 sa insemne ca si acum facem acelasi lucru, dar in sens invers? Ca n-ar fi prima data!
  • 0 (0 voturi)    
    Este foarte bun Basescu (Marţi, 19 februarie 2008, 8:26)

    Razvan007 [utilizator]

    Unul dintre cei mai buni politicieni romani, si singurul politician care se exprima clar si logic in aproape toate imprejurarile.

    De la Revolutie incoace este singurul politician de calibru care a avut curajul sa vorbeasca in mod rational despre problemele din Covasna si Harghita. (spre exemplu, problema eliminarii romanilor din administratie, sau problema invatatii limbii romane in acea zona)
    • 0 (0 voturi)    
      foarte bun!!!???? (Marţi, 19 februarie 2008, 10:37)

      bombo [anonim] i-a raspuns lui Razvan007

      Spune orice de Basescu, numai nu pomenii cuvantul "rational". E mai degraba un om conflictual. Fereasca Dumnezeu sa fi fost el presedinte in martie 90 cand tara era de izbeliste, fra institutii, fara parlament . CE sa mai vorbim de accea axa care a fost facuta praf.
  • 0 (0 voturi)    
    Limba maghiara (Marţi, 19 februarie 2008, 8:41)

    gaspy [utilizator]

    Si eu am spus de multe ori ca politica UDMR-ului (si nu numai) nu are in vedere cu adevarat binele etnicilor maghiari. Am de cateva ori drum prin Harghita si am avut si de rezolvat niste afaceri prin zona.

    Sincer, ii compatimesc. 99% nu cunosc decat limba maghiara - habar nu au de romana sau de o limba straina (engleza, germana, orice). Chiar si cei care au o firma cat de cat, se zbat in a lega o fraza in romana.

    E inadmisibil - nu pentru ca m-ar ofensa pe mine - ci pentru ca isi fac ei rau. Asa cum zicea Basescu, ei sunt pierduti in momentul in care ies din granitele judetului. Poate ca mentalitatea este de a avea legaturi exclusiv cu Ungaria, dar e aberant si contraproductiv sa te inchizi intr-o enclava.
    • 0 (0 voturi)    
      Logica maghiara (Marţi, 19 februarie 2008, 9:32)

      Razvan007 [utilizator] i-a raspuns lui gaspy

      Cel mai probabil le este frica ca prin invatarea limbii romane, vor fi asimilati in timp de populatia majoritara. Acest lucru se intampla in mod natural in toate tarile daca se scurge suficient de mult timp.

      In acest moment, formarea de familii mixte (romani si unguri) este mult ingreunata din cauza barierei limbii.
    • 0 (0 voturi)    
      limba maghiara nu e maghiara (Marţi, 19 februarie 2008, 10:36)

      q [anonim] i-a raspuns lui gaspy

      Referitor la limba pe care o vorbesc "ungurii" din Romania.... Un ungur din Ungaria ar avea dificultati majore in a comunica cu "ungurii" de la noi. Stiu asta pt. ca am un prieten ungur care mi-a spus asta: aproape ca nu intelegea o boaba din ce vorbea "ungurul roman". Cursul istoriei si-a spus cuvantul: cele doua limbi au evoluat separat, in conditii diferite si rezultatele se vad. Bajetii astia nu mai sunt unguri, sunt ceva ce n-ar mai fi. Nu le plang de mila si nu ma ingrijoreaza vocalizele lor. Pt. ca doar astea sunt: vocalize. Vor muri acolo crezandu-se ceea ce nu sunt, izolati si la fel de saraci. Asta in timp ce la 30 de km de ei Brasovul va dudui cu motoarele din plin. Pana la urma or sa inteleaga si ei care e drumul pe care tb. sa-l urmeze... E buna si incapatanarea cateodata, dar daca dureaza prea mult e semn clar de prostie.
      • 0 (0 voturi)    
        nu e chiar asa (Marţi, 19 februarie 2008, 13:52)

        dan_ [anonim] i-a raspuns lui q

        Intr-adevar, unii dintre ungurii de la noi, mai ales cei de prin satele din apropierea granitei au dificultati in a se intelege cu ungurii din Ungaria. Am patit si eu chestia asta. Pe de alta parte, un alt prieten ungur, cu care in Budapesta, a vorbit cu cineva, si ala l-a intrebat "Tu esti din Ardeal, nu-i asa ?" "Da, dar de unde stiti ?" "Pentru ca vorbesti o limba prea literara".
  • 0 (0 voturi)    
    mda (Marţi, 19 februarie 2008, 9:07)

    liviu [anonim]

    am fost de acord cu 2 decizii a lu basescu asta si cainii :D
    bravo lui
  • 0 (0 voturi)    
    Astia stiu macar pe ce lume traiesc ? (Marţi, 19 februarie 2008, 9:17)

    mareamuta [anonim]

    De acord cu observatie d-lui Presedinte Basescu fata de situatia micutilor de etnie maghiara la intrarea in clasa a I-a,
    dar am si eu cateva intrebari:
    acesti micuti stiu macar in ce tara s-au nascut si traiesc ?
    stiu ei in ce tara s-au nascut si au trait o viata parintii lor ? cum de nu cunosc ei limba tarii in care traiesc de o viata ?
    Nu ca as avea ceva cu acesti oameni, altfel onesti, dar totusi .....
  • 0 (0 voturi)    
    Unguri (Marţi, 19 februarie 2008, 9:31)

    Sinoda [anonim]

    Vina principala in faptul ca ungurii vor sa se enclavizeze apartine romanilor. Noi romanii suntem vinovati ca nu avem programe speciale de invatare a limbii romane pentru ei, noi romanii suntem vinovati ca am permis unui partid (uniune) ca UDMR sa detina monopolul in poliitica etnicilor maghiari si nu avem in fiecare partid 2 -3 specialisti maghiari care sa le vorbeasca maghiarilor si din alte puncte de vedere decat cele de la Budapesta, asa cum face UDMR sau CNS. Daca nu spargem acest monopol si oamenilor li se vorbeasca dintr-un singur punct de vedere ajung ca albanezii sa li se para normal sa se separe (de Romania).
    Sper ca partidele sa se trezeasca si sa nu lase atata electorat doar pe mana UDMR sau CNS.
  • 0 (0 voturi)    
    romanii sprijina UDMR (Marţi, 19 februarie 2008, 9:32)

    Dan [anonim]

    Cand nu va prezentati la vot, facilitati accesul ungurilor in Parlament! Daca ar vota macar jumatate din romani, ungurii nu ar mai trece pragul de 5% !!!
    • 0 (0 voturi)    
      de ce sa nu avem unguri in parlament?? (Marţi, 19 februarie 2008, 11:57)

      Clau [anonim] i-a raspuns lui Dan

      Nu vad la ce ne-ar folosi sa nu avem unguri in parlament. raul nu e la ei, ptr. ca eu alea 6% sau 5% si stiu a le foloseasca bine. Raul e in noi ca suntem prosti si dezbinati si le dam ocazia UDMR sa foloseasca forta lor de 5% in detrimentul ungurilor din Transilvania, in detrimentul romanilor, si in folosul personal al unora de teapa lui Bela Mako, Nagy si altii, plus in incurajarea unor romani ptr. a vota himere gen WC Tudor si corala lui de debili.
      • 0 (0 voturi)    
        pentru ca ... (Marţi, 19 februarie 2008, 14:10)

        dan_ [anonim] i-a raspuns lui Clau

        Pentru ca cele 5 - 7 procente ale lor sunt folosite mereu pentru a santaja pe cei de la putere. Tactica UDMR-ului a fost una simpla: Ca sa-i orbeasca pe ai lor unguri, si sa nu observe acestia ca de fapt ei sunt niste mafioti si borfasi ordinari la fel ca parlamentarii romani, bat toba nationalismului, pentru ca e o tema care prinde bine (ca si printre romani de altfel). Obtin tot felul de "drepturi". Placute bilingve, scoli, invatamant, cultura, legitimatia de maghiar, etc. Sub aceasta acoperire, cativa fruntasi UDMR-sti isi umfla conturile, cumpara judete intregi la pret de nimic, exporta padurile, etc. In schimbul imbuibarii lor, ii ametesc pe ungurii de rand si le incing imaginatia cu sloganuri iredentiste si nationaliste. Si te trezesti intr-o zi ca ungurul cu care ai crescut impreuna de la gradinita si pana dupa facultate, te priveste ca pe dusmanul lui de moarte, pentru ca asa zic Bela, Verestoy, si altii ca ei. Daca ar fi scosi in afara Parlamentului ei ca minoritate n-ar pierde nimic. Nu le-ar inchide nimeni scolile, nu i-ar da nimeni afara din tara. Doar fruntasii UDMR-isti sau UCM-isti si-ar pierde publicul, si n-ar mai putea face ceea ce fac.
  • 0 (0 voturi)    
    Tot despre limba maghiara (Marţi, 19 februarie 2008, 9:33)

    Mihai [anonim]

    Foarte buna precizarea ca nu se invata limba romana. Se creeaza astfel cateva generatii de autisti cu care nu se mai poate comunica. Pur si simplu nu te poti intelege si asta este o sursa sigura de violenta.

    Este clar ca UDMR-ul duce intentionat aceasta politica segregationista iar faptul ca nu se invata limba romana nu este deloc intamplator.

    Singura solutie este ca sa traim pasnic si sa ne respectam reciproc traditiile, valorile, credinta si sa avem relatii de colaborare in tot ce facem.

    Extremismul este periculor si ar trebui reprimat cu maxima severitate de ambele parti astfel incat sa existe respect pentru lege ... dar si legile astea sa fie bune ...
    • 0 (0 voturi)    
      Aversiunea scolarilor pentru Limba Romana (Marţi, 19 februarie 2008, 14:42)

      Sebastian [anonim] i-a raspuns lui Mihai

      Aceasta aversiune a scolarilor unguri pentru limba romana, despre care vorbeste dl Presedinte la al doilea punct, este indusa de catre cei din jurul lor (familia, relatiile sociale etc.) si nu apare in mod subit prin faptul ca ei invata dupa Abecedarul romanesc. Hai sa fim putin seriosi: da, ei vorbesc acasa in limba maghiara (ceea ce e perfect logic, etic si normal) dar cand vin la scoala si incep alfabetul, incep sa scrie ca orice copil primele bastonase si umbrelute, urmate de CUVINTE. Ori faptul ca invata sa scrie cuvinte in limba romana imediat dupa invatarea desenarii literelor NU are cum sa produca o aversiune pentru limba romana, doar asa, pur si simplu. Copilul la varsta respectiva este foarte influentabil si maleabil din pct de vedere al personalitatii, nu are cum sa judece lucrurile foarte clar, dar daca el traieste intr-un mediu in care i se spune ca el e ungur si ca trebuie sa lupte pentru drepturile sale de ungur, ca romanii il persecuta si-l asupresc de mii de ani... si alte asemenea tampenii, evident ca in acest fel el va capata o aversiune nu doar pentru limba romana, dar pentru tot ce este romanesc.
      Sunt de acord ca ar trebui revizuit modul in care invata limba romana, in sensul ca invatatorii sa le explice eventual bilingv copiilor sensurile cuvintelor invatate, fiind astfel mai aproape de ceea ce copilul intelege de acasa.
      Precizez ca sunt din Targu Mures si cunosc pe pielea mea realitatea lucrurilor, care nu e asa de extrema cum vor unii sa o faca sa para, dar adevarul neplacut este ca, tot mai mult, comunitatea maghiara se lasa influentata de catre anumite elemente extremiste care nu fac deloc bine mediului in care trebuie educati copiii. Sunt de acord ca ei au dreptul la identitate culturala, la limba si manifestarea spirituala libera. Dar au deja acest drept! Au enorm de multe drepturi chiar fata de multe alte nationalitati din Occident (traiesc de cativa ani in Franta si am vazut cum stau lucrurile si aici).
    • 0 (0 voturi)    
      LImba maghiara (Miercuri, 20 februarie 2008, 8:34)

      Istvan [anonim] i-a raspuns lui Mihai

      Eu sunt un maghiar care nu vorbesc bine romana . Noi credem ca in vom gasi locuri de munca in Ungaria si apoi ne intoarcem. Daca facem facultate in Tirgu Mures sau la Cluj in limba maghiara. Romanii ne dau drepturii si nu se poate compara situatia cu Kosovo. Dar cind e vorba de a avansa la locurile de muna intro firma de marketing sau o banca , spital ect. la Bucuresti avem sanse mai mici. Asa ceva se intimpla si chiar in America daca esti o minoritate. Noi uibim Ardealul si suntem obisnuitii de 1000 de ani sa traim impreuna cu romanii de aici, si daca rolurile sau schimbat si romani fac legea acum. Noi Intelegem care e realitatea noastra si sacrificam ca sa ne mentinem idetitatea de Ardeleni Maghiari, cum au facut si Romani sa mentine idetitatea lor in secolele trecute.
  • 0 (0 voturi)    
    basescu un pres. aproape model (Marţi, 19 februarie 2008, 10:01)

    directia 5 [anonim]

    avem in fata unde ne ar fi dus o politica nationalista ,extremista inceputa in martie la Tg.Mures,din fericire pentru Romania liderii nostrii de extrema dreapta au maimutarit si aceasta ideologie,iar cei maghiari nu au scapat prilejul de a etala si ei tot felul de 'tigri de hartie'. De fapt asa cum sustine d.Basescu ei nu au facut decat sa se alimenteze reciproc ,sper ca atat romanii cat si maghiarii sa avem maturitatea si sa i trimitem la lada de gunoi a istoriei
  • 0 (0 voturi)    
    Ca asa-i bine pentru noi (Marţi, 19 februarie 2008, 11:45)

    ion roata [anonim]

    Bravo domnule Presedinte!
    Lui "Teo" si "anonim":Se vede ca sunteti cusurgii si stat foarte slab cu tinerea de minte.Pai mai minti infirbantate sa stiti si voi ca Romania si Serbia au fost apropiate istoric iar unele disfunctionalitati sunt inerente in cursul unei istorii sbuciumate.Nu avem nici-un motiv sa nu fim apropiati de ei si sa aparam adevarul.Cosovo a fost pamant sarb,parte a serbiei istorice.Expansiunea turceasca a adus pe acest teritoriu musulmanii albanezi ca sa-i aibe drept pavaza in partea de vest.Kosovo este pentru Serbia ceace este Basarabia si bucovina pentru Romania si chiar Ardealul.
    Se vede ca sunteti niste lichele !
  • 0 (0 voturi)    
    suuuper (Marţi, 19 februarie 2008, 19:46)

    sec [anonim]

    Da, dupa ce s-a dat cu UDMR cand a avut nevoie acum ii critica in scop mediatic. Avem un presedinte care, in loc sa ia masuri, sa faca ceva, iese cu declaratii pentru vreo doua voturi. Hai ca mi-e sila.
  • 0 (0 voturi)    
    nem tudom (Marţi, 19 februarie 2008, 23:22)

    KILO [anonim]

    Diferenta intre romani si sarbi este ca acel popor are credinta si curaj! Ar trebui si noi sa luam examplu de la fratii nostri sarbi. Despre invatarea limbii romane, cred ca Presedintele greseste, stiu majoritatea peste 18 ani limba Romana, insa nu vor s-o vorbeasca pt ca au o mandrie prea mare. Oricum e dor gura de ei, iar limba noastra e mult mai frumoasa. Daca vor razboi, sa fie! Nu mai vrem "analisti" rasuflati, vrem oameni cu suflet si coloana vertebrala. Turcitu e un prost!
    PS: filmul se reia de la jumate.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version