Cristian Sima: Cine e cumparator ar putea sa aiba de castigat enorm in scaderile de azi

de Ionut Baias     HotNews.ro
Vineri, 11 iulie 2008, 21:33 Revista Presei | Radio TV

Cristian Sima si Petru Prunea
Foto: The Money Channel
Invitatii lui Sorin Freciu in emisiunea "Ringul" (The Money Channel), Cristian Sima, directorul WBS si presedinte al WBS Holding si Petru Prunea, profesor universitar si presedinte SSIF Broker Cluj, au dezbatut scaderile de la SSIF Broker Cluj si problemele principale ale pietei bursiere din Romania.

Cristian Sima spune ca problema de la Broker Cluj a crescut din cauza faptului ca cei de la Cluj au detinut un portofoliu de actiuni foarte mare la BVB, iar portofoliul lor a fost foarte bun atata timp cat bursa a crescut, insa comisioanele erau mari, volumul de tranzactionare mic si nu puteau sa acopere cheltuielile.

"Am crescut foarte mult fara sa avem fundamente, iar acum am scazut foarte mult tot fara fundament. S-ar putea spune ca cine e cumparator sa aiba de castigat enorm in scaderile de azi, pentru ca adevarul nu era nici atunci cat BET era 96 de mii cum nu e nici acum cand e 40 de mii. Capitalul se afla in maini putine, dar in cantitati mari", spune Cristian Sima.

Petre Prunea a incercat sa linisteasca zvonurile din piata argumentand ca sunt cei mai mari actionari ai BVB, ca au peste 200 de miliarde lei vechi credite pentru operatiuni in marja, iar daca firma ar merge rau nu ar avea bani sa le dea oamenilor pentru a face  operatiuni in marja. "Zvonurile sunt lansate de neprieteni si nu am de gand sa le raspund", spune Prunea.

Cristian Sima sustine ca s-ar putea pune simplu capat acestor speculatii daca cei  de Broker Cluj ar publica tot portofoliul, cate actiuni au si la ce preturi medii au  cumparat. "Transparenta ajuta enorm", spune Sima.

Prunea spune insa ca nu poate face acest lucru fiindca lumea nu ar cumpara cand ar vrea sa iasa de pe o firma sau pretul ar scadea la actiuni. Presedintele WBS Holding sustine insa ca oricum toata lumea va afla daca Broker Cluj detine 5% din actiuni undeva fiindca vor face public acest lucru.

"Pentru actionarii Broker Cluj conteaza insa faptul ca stiu exact unde au lichiditatea pusa si daca au o problema de lichiditate sa stie de unde sa o stranga", spune Sima.

Nici in ceea ce priveste cea mai mare problema actuala a pietei bursiere din Romania cei doi invitati nu au cazut de acord. Astfel, daca Prunea crede ca increderea e marea problema, Cristian Sima spune ca inca nu avem suficienta transparenta.


Cea mai  grava  constatare  din emisiune, lansata de Cristian Sima se  refera la  modul in care BVB  isi trateaza  investitorii:  "Sunt banci care sunt reprezentate în Consiliul Bursei, care fac niste tranzactii dimineata pe numele clientilor si dacă acţiunea n-a crescut vin frumos la domnul Farmache (n.r. - directorul  BVB) si zic: Anulam tranzactia initială si le punem pe numele lui X si Bursa accepta. Astea sunt probleme care trebuiesc discutate. Asta strica imaginea Bursei. Clientul acela care este strain si foarte mare il pacalesti o dată. Sa ii pacalesti pe toti mereu nu se poate" ...




















3614 vizualizari

  • +2 (2 voturi)    
    si, si (Vineri, 11 iulie 2008, 22:44)

    Razvan_M [utilizator]

    Bursa inseamna joc de noroc sau investitie? Daca vrem ca Bursa sa poata fi considerata investitie, trebuie sa avem mai multe companii care joaca cu cartile cat mai pe fata. Altfel, Bursa va fi considerata accesibila doar unor insideri, deci va fi chestiune de noroc pentru restul lumii. Poate insa ca este mai bine asa, pentru ca ma indoiesc ca un scandal de proportii ar fi rezolvat elegant in momentul de fata, iar asta ar aminti de Caritas, Bancorex, FNI.
    Exista, de asemenea, probleme de comunicare din partea conducerii BVB. Am comunicat acum cativa ani cu cineva care deservea o adresa de email de la sectiunea "contact", iar acea domnisoara-doamna a fost foarte aroganta in dialogul cu o persoana pe care nu o cunostea.
  • +1 (1 vot)    
    Iata-i si pe falitii nostri... (Sâmbătă, 12 iulie 2008, 14:21)

    Gmarga [anonim]

    "Am crescut foarte mult fara sa avem fundamente, iar acum am scazut foarte mult tot fara fundament..."

    Incercati sa gasiti logica. Ca de obicei, romanului ii place sa se auda vorbind. Mai ales cand deraiaza la un pahar de vorba. Mai bine ar fi fost unul de palinca...
    Imbogatiti-va tovarasi. Secu vegheaza...
    • 0 (0 voturi)    
      Cand raspunzi la un articol... (Sâmbătă, 12 iulie 2008, 16:03)

      tudor [anonim] i-a raspuns lui Gmarga

      Cand raspunzi la un articol, asigura-te ca esti in tema. Altfel, sunt sanse mari sa gresesti.
    • -1 (1 vot)    
      Intrebare (Sâmbătă, 12 iulie 2008, 18:39)

      Handrews [utilizator] i-a raspuns lui Gmarga

      Daca nu intelegi, de ce mai comentezi? Dar ai o scuza: chiar tu ai spus - "Ca de obicei, romanului ii place sa se auda vorbind".
      • +1 (1 vot)    
        Logica (Sâmbătă, 12 iulie 2008, 22:23)

        Dan [anonim] i-a raspuns lui Handrews

        @ tudor & Handrews,
        Cu ce va deranjeaza faptul ca Gmarga demasca lipsa de logica a afirmatiei cu cresterea si scaderea fara fundamente?!
        Hai sa va explic cat se poate de simplu, logic: O crestere fara fundament duce, de cele mai multe ori, la o scadere fundamantata. Fundamantul scaderii e tocmai cresterea fara fundament.
        Daca tot nu intelegeti si ma veti acuza si pe mine de lipsa de intelegere, luati un creion si o hartie si faceti voi insiva exercitiul logic.
        Have fun!
        • -1 (1 vot)    
          Geme tara de prosti pe langa faptul de incompeta (Duminică, 13 iulie 2008, 12:15)

          mardare [anonim] i-a raspuns lui Dan

          Cam asa vorbesti si tu: “Basmul studiat de noi este Harap Alb si este un basm cult pentru ca este scris de un om cult, Eminescu. Atunci cand cel care scrie basmul este incult si basmul este incult, adica opus basmului cult, dar amandoua basmele sunt frumoase, numai ca unul este scris intr-un fel si celalalt in alt fel”.
          Si care-i fundamentul?

          In afara de trei posturi restul habar nu au pe ce lume traiesc!
    • -1 (1 vot)    
      Habarnistule (Sâmbătă, 12 iulie 2008, 22:06)

      un roman [anonim] i-a raspuns lui Gmarga

      Daca nu stii ce vorbesti mai bine taci.
  • +1 (1 vot)    
    scaderea "nefundamentata" (Duminică, 13 iulie 2008, 11:26)

    R [anonim]

    Sunt total de acord cu Gmarga si Dan, scaderea e singurul lucru de bun simt dupa o crestere nefundamentata.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă