AUDIO Sociologul Dana Diminescu la RFI: Rromii nu trebuie asimilati, ci integrati

de RFI     RFI Romania
Marţi, 24 august 2010, 11:20 Revista Presei | Radio TV

"Nu trebuie sa dorim neaparat asimilarea rromilor", a declarat la RFI Dana Diminescu, sociolog specializat in probleme de migratie, la Maison des Sciences de l'Homme din Paris. Declaratia sa a fost facuta in contextul in care Franta a inceput expulzarea tiganilor care locuiesc in tabere construite ilegal pe teritoriul francez. Oficialii de la Paris sustin ca tiganii, majoritatea provenind din Bulgaria si Romania, parasesc Franta "in mod voluntar", primind cate o compensatie, respectiv 300 de euro pentru adult si 100 de euro pentru copil. Circa 850 de persoane vor parasi Franta pana la sfarsitul lunii august.



Iata principalele declaratii facute de Dana Diminescu:
  • "Trebuie sa le dam conditii ca ei sa functioneze, in masura in care isi pot pastra identitatea culturala, nu trebuie sa le-o punem in cauza. Trebuie negociat, trebuie sa existe respect, iar lucrurile acestea nu se fac de pe o zi pe alta".
  • "Cu siguranta, dialogul poate servi cauzei rromilor, daca el este facut sincer, cu imaginatie, bunavointa si sensibilitate pentru cauza lor".
  • "Au existat mai multe forme de solidaritate locala, dar foarte mult asociativa, mai ales datorita contributiei asociatiei Medecins du Monde, care s-a implicat foarte mult in a ingriji si a aduce un ajutor populatiilor, care locuiau in zone foarte insalubre, dar au existat si cateva initiative foarte interesante. Una la Fontenay-sous-Bois, initiata de un grup de francezi, care s-a ocupat sa formeze o comunitate de rromi in activitati de agricultura, pentru ca au vazut ca ei proveneau din zona rurala, dupa care le-au gasit diverse ferme unde ei au putut sa mearga sa lucreze. Alt model e legat si de legislatia franceza. Fiecare primarie in Franta are obligatia sa organizeze un spatiu pentru itineranti, sa le spunem noi asa. In acest context, unele primarii socialiste au organizat pentru cateva familii rrome - pentru ca nu pot, probabil, nici ei, sa organizeze pentru toata populatia migranta rroma in Franta - astfel de zone. Au scolarizat copii, le-au dat un loc in care sa locuiasca, niste bungalouri, dar care au toate conditiile de igiena si de viata si au incercat sa-i formeze pentru anumite meserii".
Secretarul de stat din Ministerul de Interne, Valentin Fatuloiu si secretarul de stat din Ministerul Muncii, Valentin Mocanu merg la Paris, marti, 24 august. Ei vor fi primiti de oficiali francezi, cu care vor discuta despre situatia tiganilor din Franta.


Citeste mai multe despre   






















1092 vizualizari

  • +1 (5 voturi)    
    conditii (Marţi, 24 august 2010, 11:32)

    mihai [anonim]

    "Trebuie sa le dam conditii ca ei sa functioneze, in masura in care isi pot pastra identitatea culturala, nu trebuie sa le-o punem in cauza. "

    http://www.hotnews.ro/stiri-esential-7645687-sinistratii-cazati-lacu-sarat-facut-gratare-bancile-din-statiune.htm

    Va dorim succes!
  • +3 (5 voturi)    
    aerieni, ca de obicei (Marţi, 24 august 2010, 11:32)

    cet23 [anonim]

    "Pot pastra identitatea culturala, nu trebuie sa le-o punem in cauza", spune acest sociolog.
    Dar aceasta este chintesenta problemei romilor: cultura lor, modul lor de-a fi.
    Exista sute de mii de romi integrati, atat de bine integrati incat nici nu iti mai dai seama ca sunt romi. Fiecare caz e unic in felul lor, dar toate au ceva in comun: au renuntat la cultura traditionala roma. Folosesc termenul de cultura ca definind un set de valori si principii dupa care se conduce o populatie oarecare.
    Cultura roma si modul lor de viata sunt complet antagonice cu integrarea lor in societatea europeana, oricare ar fi ea. Se exclud reciproc. Ori una, ori alta.
    Dar europenii "corecti politic" inca continua pe ideea cu patrarea identitatii culturale si nu doar pastrarea lor, respectarea si punerea lor in valoare! Au esuat in integrarea arabilor, a negrilor si alte popoare "exoctice", dar ei continua cu ideea asta cu un fanatism egalat doar de fanatismul islamic.
  • +4 (6 voturi)    
    integrare cu forta? (Marţi, 24 august 2010, 11:40)

    mem [anonim]

    oamenii ăștia nu înțeleg că romii nu vor să se integreze...
    Integrarea presupune respectarea anumitor legi scrise și nescrise ale societății, legi pe care dânșii nu vor să le respecte...
    • -2 (4 voturi)    
      :) (Marţi, 24 august 2010, 12:35)

      Adrian [anonim] i-a raspuns lui mem

      Termenul stiintific de integrare presupune un proces psiho-social de pastrare a identitatii propii (mai exact identitatea de rom) si acceptare a identitatii noi (mai exact fie cea romana, franceza, etc.). Acest proces nu este impus, nu poate fi impus. Fiecare alege, fie se integreaza, asimileaza, separa sau marginalizeaza.

      Pentru ca doua culturi sa functioneze in armonie aceasta este cea mai buna cale: integrarea. Mecanismele prin care se ajunge la aceasta stare sunt foarte complexe si de lunga durata.

      Rromii trebuisc acceptati. Sunt o etnie, cultura! Daca toti gandim ca rromii trebuiesc eradicati, atunci cu ce suntem mai buni decat Hitler?
      • +2 (2 voturi)    
        Asimilarea tiganilor la civilizatia europeana (Marţi, 24 august 2010, 13:47)

        Ion Budai Deleanu, Tiganiada [anonim] i-a raspuns lui Adrian

        Tiganii (fie ei romi, domi, sinti, manouches, etc., pt ca doar ignorantii cred ca tiganii sunt doar 'romii') sunt nomazi a caror origine se gaseste in India si Pakistanul de astazi.
        Faptul ca provin din clanuri tribale migratoare nu i-a ajutat sa inteleaga valorile culturii si civilizatiei europene.

        Valorile familiale tiganesti par diametral opuse sau rareori in armonie cu cele promovate de societatile europene.
        La tigani nu pare sa existe respect pt munca, pt ceea ce romanii numesc 'gospodarire' sau pt educatia scolara a copiilor.
        Ceea ce produce generatie dupa generatie de ratati si de inutili social. Nu exista nici un fel de castiga pentru societatile europene pt faptul ca accepta milioane de tigani pe teritoriile lor.

        Daca tiganii ar fi fost dificil de 'integrat' sau 'asimilat' doar in Romania sau Ungaria, puteam vorbi de probleme ale acelor state/popoare.
        Dar tiganii s-au dovedit complet refractari la valorile de munca si educatie scolara peste tot in Europa, in orice tara au ajuns.

        Vesticii, care dadeau est-europenilor, cu aroganta, lectii de morala si de 'anti-rasism' in privinta tiganilor, acum nu stiu cum naiba sa-i expulzeze mai rapid si ii considera o etnie criminogena.

        Banii pt 'proiecte de integrare' se duc de fapt in buzunarul a sute de ONG-uri-parazit care traiesc din acest adevarat business 'umanitar anti-rasist'. Fara nici un fel de rezultate valabile, dupa ani si ani de tentative.

        Asa zisa 'cultura' a tiganilor e de fapt principalul obstacol in acceptarea si integrarea lor in spatiul de civilizatie europeana.

        Daca nu renunta la abandonul scolar, activitatile infractionale si dispretul fata de munca si civism, tiganii vor continua sa fie niste non-europeni.

        Integrarea nu e o solutie, e de fapt perpetuarea problemei.
        Asimilarea e necesara, doar prin ea se poate lupta contra stigmatizarii si diferentierii etnice si rasiale.
        Un tigan care refuza europenizarea ramane un corp strain in Europa. Locul sau e in India !
      • +1 (1 vot)    
        integrare???? mai kujeta.... (Marţi, 24 august 2010, 14:29)

        dorinteodor [anonim] i-a raspuns lui Adrian

        lumea in care traim a fost facuta de oameni care au domiciliul stabil, au o meserie stabila, au salariu, multi au casa, platesc impozite, au asigurari pe casa, pe masina, pe propria viata, au construit si sustin un sistem democratic bazat pe legi scrise, au un parlament ales, au guvern votat de parlament si multe.... evident ca lumea in care traim este facuta pentru astfel de oameni.....

        acum avem o problema: ce facem cu cei incompatibili cu aceasta lume? platim din munca noastra pentru ca ei sa traiasca altfel?

        dar mergem si mai departe. cum ar arata lumea pe care "neintegratii" ar construi-o daca ar putea decide numai ei. am fi noi compatibili cu lumea lor? am putea sa traim normal intr-o astfel de lume ipotetica?

        evident ca nici noi n-am fi compatibili cu o lume facuta de ei. de ce n-am fi compatibili? pai n-am avea masini, case moderne dotate cu tot comfortul, n-am avea avioane comerciale sa calatorim in toata lumea, n-am avea internet si atitea mijloace de telecomunicatii, de socializare, de raspindire a informatiilor si culturii.....

        in cazul concret, noi n-am mai putea trai fara cele enumerate mai sus dar EI POT TRAI FARA TOATE ACESTEA....nu este simetrie, lumea lor fata de lumea noastra.....

        solutia este ASIMILAREA fortata pentru ca altfel o sa platim tot mai mult pentru respectarea "culturii" lor nomade.....

        olandezii au incasat-o cel mai rau: le-au creat conditii minoritarilor lor asemanatoare cu cele din tarile de origine. rezultatul a fost catastrofal: cei discriminati pozitiv nu numai ca nu s-au compatibilizat cu lumea civilizata din olanda dar s-au izolat, s-au "baricadat" in lumea lor si acum se intorc contra societatii olandeze. cam asa este in toata europa iar europa este in deruta deoarece solutia este asimilarea fortata care este contra "political correctness"-ului.....

        mai repede sau mai tirziu europa va trebui sa decida: se sinucide cultural (si nu numai) sau asimileaza fortat pe minoritari....
      • +1 (1 vot)    
        @Adrian (Marţi, 24 august 2010, 14:35)

        Consonant [utilizator] i-a raspuns lui Adrian

        Comentariul anterior, la care ai raspuns, spune un lucru foarte clar: "Integrarea presupune respectarea anumitor legi scrise și nescrise ale societății, legi pe care dânșii nu vor să le respecte..." Prin comentariul tau, si mai ales prin ultimul paragraf, eludezi complet afirmatia facuta de mem si aduci in discutie afirmatia cum ca "rromii" trebuie acceptati. Eu chiar nu vad de ce trebuie acceptati atata timp cat normele lor sociale si educatia lor spun: sa furi, sa inseli, sa minti, sa cersesti, sa faci mizerie in jurul tau, sa strici ceea ce au facut altii, sa nu te speli, etc. Atata timp cat "cultura" lor are acest tip de reguli care sunt contradictorii cu normele sociale ale celorlalte etnii, nu vad de ar trebui sa-i acceptam noi pe cei care pun in practica aceasta "cultura". Am auzit tot felul de idei traznite de genul "tiganii sunt diferiti si trebuie acceptati asa cum sunt". Aici este vorba despre lucruri fundamentale, nu despre culoare etnica sau varietate culturala. Nu inteleg de ce trebuie sa pierdem atata timp, energie, si sa ne uzam nervii tot revenind asupra unor probleme care au solutii foarte simple. Ceea ce m-a iritat in comentariul tau este mai ales finalul "Daca toti gandim ca rromii trebuiesc eradicati, atunci cu ce suntem mai buni decat Hitler?" De unde si pana unde asa ceva? Faptul ca doresc ca toti cei printre care traiesc in aceasta tara si pe acest continent sa respecte regulile de baza ale convietuirii civilizate, nu are nimic de-a face cu "eradicarea". Societatea moderna are mijloace simple de coercitie pentru cei care nu respecta legile si regulile de convietuire, trebuie doar consecventa in aplicarea lor.

        Am cunosctu tigani perfect integrati care respecta toate regulile, nu se simt deloc asimilati, si ma bucur sincer pentru ei. Din pacate, marea majoritate a tiganilor continua sa promoveze un mod de viata care ne strica noua viata, atenteaza la valorile si la traditiile noastre, iar cu asta nu pot sa fiu de acord.
    • +1 (1 vot)    
      Europa este pentru MULTICULTURALITATE (Marţi, 24 august 2010, 15:32)

      Cristian Ioan [anonim] i-a raspuns lui mem

      ce spui este corect, dar posnesti de la premize gresite!

      UE nu vrea sa ii asimilam sau integram, ci sa le respectam cultura specifica. Asta insemna ca trebuie sa le acceptam indeletnciriletraditionale, precum cersitul, ciroditul, etc. La ei nu exista tabuu-uri de genul "sa nu furi!", intalnite la mai toate societatile contemporane, si nu numaimla cee occidentale.
  • +2 (4 voturi)    
    de ce sa inversam lucrurile? (Marţi, 24 august 2010, 11:44)

    cititor hotnews [anonim]

    De cand este obligatia unei societati sa integreze idividul ?
    Lucrurile stau exact invers,si cine se pretinde sociolog trebuie sa stie.
    Individul este obligat sa se integreze in societate.
    Si ce este aia identitate culturala in cazul tiganilor ?
    Sa vagabondeze ?sa fie nomad in permanenta?,sa nu se duca la scoala ?sa nu se califice intr-o activitate utila societatatii ? sa cerceasca ?sa traiasca din furat?
    Cine trebuie sa le dea conditii numai lor si nu tuturor cetatenilor?
    Dar si cand au de toate,cand au bani multi,nu li se da o destinatie corecta,civilzata.
    Isi fac case cu sute de turnulete afisand o arhitectura si un stil de viata de prost gust.Asta este identitatea lor culturala.
    Citind istoria tiganilor si istoria evreilor,doua extreme,m-am convins din ce in ce mai mult cata dreptate are BIBLIA.
    Unii care nu vor sa respecte cele 1o porunci,sa asculte CUVANTUL LUI DUMNEZEU-tiganii-care ajung sa traiasca in promiscuitate,scotocind in gunoaie, si fara sens in viata,fug de educatie si scoala,traind la cele mai joase niveluri ale societatii si evreii care asculta CUVANTUL LUI DUMNEZEU,se dedica scolii si studiului de mici (explicabil prin numeroasele premii Nobel),fiind la varful societatii,gasind mereu sensul vietii reale.
  • -1 (1 vot)    
    corect! (Marţi, 24 august 2010, 11:46)

    saabo [anonim]

    si mai departe cum sa se faca!?
    toria este buna ,dar aplicatiile nu dau roade!
  • +2 (4 voturi)    
    dar pe ei (Marţi, 24 august 2010, 11:49)

    sabo [utilizator]

    ..pe tigani..ii intrebati?
    Cam cum sa facem?Ei vor?
    Chestiounea e ca ei nu vor intr-un stat...!!
    eI VOR SA FIE PARIA!
  • +2 (4 voturi)    
    Ce facem cu restul??? (Marţi, 24 august 2010, 11:52)

    Mih [anonim]

    Ii integram pe cei care nu atenteaza la integritatea noastra (fizica, materiala, culturala, sociala etc). Ceilalti formeaza majoritatea. Cu ei ce facem?
  • +3 (5 voturi)    
    care romi - ei sunt TZIGANI (Marţi, 24 august 2010, 13:40)

    dan63 [anonim]

    va rog sa folositzi denumirea corecta, de tzigani, si denumirea pe care si-au arogat-o acestia imediat dupa 1990, pentru ca orice strain intelege prin romania numai tara romilor, si nu a romanilor.
    s-auzim numai de bine!
    • -1 (3 voturi)    
      Poftim ? (Marţi, 24 august 2010, 15:27)

      HP [utilizator] i-a raspuns lui dan63

      Mai informeaza-te. Majoritatea credeti prostia asta, cum ca denumirea de rom ar fi o inventie recenta, sau ca e ceva dinadins ca sa se confunde cu cea de roman. Daca ai sta macar 5 minute pe wikipedia ai observa ca romii se numesc asa de sute de ani. Ironia e ca nici nu exista nici macar Romania sau termenul de roman pe cand romii erau romi.
      • +1 (3 voturi)    
        Am fost intrebat (Marţi, 24 august 2010, 16:20)

        dan63 [anonim] i-a raspuns lui HP

        si la modul cel mai serios, in mai multe randuri, chiar de persoane participante la diferite intalniri internationale, la nivel destul de inalt, despre acest lucru, asa ca sunt in cunostinta de cauza.
        S-auzim numai de bine!
        • -1 (1 vot)    
          Ai fost (Marţi, 24 august 2010, 17:36)

          HP [utilizator] i-a raspuns lui dan63

          Ai fost intrebat prost si ei au intrebat un individ neinformat, in concluzie raspandesti informatii gresite. Nu o mai fa, scoate-ti capul din fund si documenteaza-te. M-am saturat de legendele astea urbane xenofobe.

          Presupun ca stii engleza :

          http://en.wikipedia.org/wiki/Roma_%28Romani_subgroup%29

          Deci roma sunt o subpopulatie a romanilor (tiganii). Iti dai seama, ce tupeu ? :)) de fapt se numesc chiar "romani".

          http://en.wikipedia.org/wiki/Romani_people

          Denumirea lor vine de la cuvantul "rom" care inseamna barbat, nu de la nu stiu ce mofturi pe care le debiteaza romanul prost si incult.

          Denumirea de tigan este folosita doar in anumite zone ale europei si vine de la grecescu "atsiganoi" adica cei de neatins, si se referea initial la o secta obscura.

          Cu alte cuvinte, incult sa fii ca e sinonim cu a fi roman. Vai de steaua voastra, neam de straita.
          • 0 (0 voturi)    
            Multzumesc pentru iexplicatzii (Miercuri, 25 august 2010, 0:28)

            dan63 [utilizator] i-a raspuns lui HP

            Am avut ocazia sa cunosc o familie de ROMANES, inainte de 1989, aveau o fat cultivata, care mi/a explicat clar ca ei, romanes, sau romii, sunt PUTINI, fata de marea masa a TZIGANILOR. Acesta este ADEVARUL, din STRADA, nu de pe WIKIPEDIA, unde cine striga mai tare, are dreptate (?!?).
  • +1 (1 vot)    
    Romi (Marţi, 24 august 2010, 14:12)

    G [anonim]

    Dar sunteti absolut convinsi ca ei sunt de acord sa fie integrati.Sau ei se situeaza pe o pozitie asemanatoare cu a irakienilor fata de beneficiile democratiei aduse de americani pe pamant musulman?
  • 0 (0 voturi)    
    Integra.. ce? (Miercuri, 25 august 2010, 4:39)

    Ciuciumacu [anonim]

    Tigan , Dna sociolog, tigan! Ca numele asta de rom poate sa fie dat numai bauturii alcoolice pe care o cunoastem cu toii! Cu 1 m cu 2m cu 3m ori cu citi vrei matale! Si daca n-ati face atitea studii cu studii si studii , pai din ce ati mai trai? Ca la vorbe se pricep multi! Pai ia sa vedem cit de integrati sint tiganii: in metrou, daca mergi, ti se integreaza tiganu' cu puradeii dupa ai de nu te vezi , imputiti si plini de toate bolile. La stop , daca esti in masina personala ti se integreaza tiganul la parbriz de nu mai poti sa scapi de el in mod civilizat nicicum! Acasa, la bloc sint mai mult decit integrati: urla tiganelile de-ti sparg timpanele , nuntile cu hore cu tot in curtea blocului , la cort , gunoaie lasate imputite in urma lor , ca sa enumar numai citeva din gradele de integrare ale tiganilor in societatea romaneasca. Aaaaaa era sa uit de tiganii care sint in functii cu greutate si la Parlament si la Guvern si la Politie si peste tot. Deci , despre ce integrare vorbesti conita , mincati-as?
  • 0 (0 voturi)    
    Nu exista hot fara pagubas! (Miercuri, 25 august 2010, 6:08)

    iosiP [anonim]

    Atata timp cat "cultura" tiganilor implica furtul si refuzul de a contribui la bunul mers al societatii rezulta implicit ca este necesara existenta unei alte comunitati (noi, ceilalti) de la care sa poata fura - direct sau indirect.
    Prin urmare, daca chiar doresc sa-si pastreze obiceiurile eu sunt de acord sa o faca EI INTRE EI (in circuit inchis, daca doriti) si, vorba basmului, sa traiasca linistiti pana la adanci batraneti!
    Altfel spus, din partea mea sunt liberi sa se fure intre ei (dar doar intre ei), sa se omoare intre ei (dar, din nou, doar intre ei) si sa-si construiasca o economie complet independenta, in regatul lor... si cine stie, poate deschidem ambasada :)


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi