Jeffrey Franks, seful delegatiei FMI la Bucuresti a vorbit intr-un interviu acordat TVR despre investitiile care trebuie facute in domeniul energiei, precizand ca planul de a crea doi campioni energetici nationali exista de vreo doi ani insa pana acum nu s-a intamplat nimic, in parte deoarece sunt contestari juridice avansate de catre Fondul Proprietatea, "care crede ca e o idee gresita". Seful FMI la Bucuresti considera ca in Romania "contributiile sociale sunt mari, pentru ca unii nu platesc impozitele", insa sustine ca Guvernul este dispus sa ia in calcul scaderea taxelor, daca conditiile vor permite acest lucru.

Jeffrey FranksFoto: Agerpres

Declartiile lui Jeffrey Franks

  • Starea economiei a fost dificila, situatia a fost grea si a trebuit sa facem tot ce putem pentru a scoate economia din criza.  Ceea ce se va intampla acum este ca va trebui sa trecem de la starea de stabilizare a economiei la una de crestere a economiei.Si asta urmareste noul nostru program impreuna cu Guvernul Roamniei si Uniunea Europeana.
  • Cred ca sunt cateva semne clare ca economia se stabilizeaza: primele semne sunt ca ratele leului s-au stabilizat; al doilea semnal este acela ca deficitul bugetar este acum sub control; un alt semnal este ca exporturile sunt in expansiune puternica si deficitul de cont curent, diferenta dintere xporturi si importuri se micsoreaza acum.
  • Un alt semn este ca ratele de dobanzi sunt in scadere lenta acum in Romania. 
  • Nu cred ca a fost o problema, ca lucrurile au mers prost in Romania ci ca au mers altfel decat ne asteptam: impactul crizei internationale asupra Romaniei a fost mult mai puternic decat ne-am fi asteptat si a durat mai mult decat credeam noi.
  • In 2010, am inteles ca dimensiunea dezechilibrelor bugetare a depasit asteptarile si au fost necesare mai multe masuri dificile pentru a-l corecta. Guvernul avea nevoie sa decida in loc sa-l reduca gradual, in timp, sa ia o atitudine ferma la mijlocul anului si sa rezolve problema odata pentru totdeauna. A fost o decizie curajoasa si dificila, iar acest lucru a insemnat ca revenirea economiei a fost oarecum intarziata.
  • Ne mentinem estimarea pe care am facut-o in urma cu doua, trei luni, in jur de 1,5%. Se asteapta ca economia sa creasca lent in prima parte a anului si sa se invioreze pe parcurs.
  • Primele efecte pe termen scurt ale ajustarii fiscale ar fi putut sa incetineasca economia. Efcetele pe termen lung ar fi ca readuci increderea in economie, ii readuci pe investitori, cobori ratele de dobanda.
  • De obicei, economia incepe sa creasca inainte sa se faca angajari si pentru ca noi am incercat mai intai sa producem mai mult cu angajatii existenti, poti observa ca in timp asta se traduce prin crearea unor noi locuri de munca. 
  • Decalajul de perceptie nu se intampla doar in Romania: e regretabil, dar normal.
  • Primul obstacol pe care credem ca-l putem transforma intr-un motor al cresterii sunt arieratele. Daca ne vom ocupa de rezolvarea acestei probleme, vor fi mai multi bani pentru invetsitii si crestere a economiei. A doua zona pe care am identificat-o este a absorbtiei fondurilor europene. Sunt aproape 19 miliarde de euro la dispozitia Romaniei. Daca ai putea absorbi in jur de patru, cinci miliarde de euro pe an, acesta va fi un sprijin direct al cresterii economiei, ar echivala cu 2-3% din PIB. 
  • In sectorul energetic e nevoie de investitii majore, la fel si in transporturi.Trebuie sa ne ocupam si de probleme climatului de afaceri. Trebuie sa existe mai putina birocratie, mai multa transparenta, piete ale muncii mai flexibile, un mediu investitional mai bun.
  • Am convenit cu guvernul faptul ca problema reala nu este pretul energiei platit de populatie, este pretul pe care il platesc companiile. Avem nevoie de un sistem transparent unde toata lumea sa plateasca acelasi pret.
  • Exisita o startegie de a crea doi campioni nationali, companii de energie. Planul exista de vreo doi ani si nu se intampla nimic, in parte deoarece sunt contestari juridice avansate de catre Fondul Proprietatea, care cred ca e o idee gresita. Altii cred ca e o idee buna. Insa daca astepti, pierzi. Trebuie sa investesti acum, indiferent daca ai sau nu doi campioni energetici.
  • O alta provocare ai creand o companie nationala este ca trebuie sa investesti sume suplimentare in sectorul energetic. E nevoie totusi de investitii private si nu sunt convins ca investitorii privati vor sa finanteze o companie imensa in care se produc subventii incrucisate sau ar prefera mai degraba sa investeasca in companii din sectoarele pe care le considera avantajoase. 
  • Nu sunt convins ca e o idee buna ca contribuabiliii sa plateasca taxe pentru managementul prost al unor companii.
  • In domeniul punctual al afacerilor cu carbune, as vrea sa fie corect. Sunt probleme in minele de carbuni din toata Europa. Este un aranjament cu UE pentru rezolvarea problemei prin inchiderea graduala a minelor si asigurarea banilor europeni pentru a ajuta oamenii din regiune. A tine minele care functioneaza si pe cele care nu functioneaza impreuna nu este decat un nou exemplu de nava care se scufunda si trage dupa ea o alta care nu avea probleme. Sa folosim mecanismele europene pentru a le inchide pe cele neprofitabile.
  • In domeniul minier, e o tragedie ce s-a intamplat in weekend in mina. Trebuie sa luam o decizie cu privire la care mine vor ramane si care se vor inchide, care sa nu se bazee pe tragedie ci pe viitorul acestui sector.
  • In opinia mea cea mai buna cale de a lupta impotriva coruptiei este sa faci trei lucruri: simplitate, responsabilitate si transparenta. Avem unele recomandari privind imbunatatirea structurii guvernarii, a companiilor de stat.
  • Cred ca daca guvernul nu si-ar fi dorit implicare FMI, nu era niciun motiv sa negocieze un nou acord. Se pare ca au sugerat ca sunt intersati. Cand am intrat in detaliile noului acord ne-am dat seama ca guvernul vrea sa faca aceste reforme. Nu e o impunere a noastra. Putea sa ceara un program de un an. E adevarat ca intr-un program de precautie poti cere oricand incheierea acestuia. 
  • Sunt sigur ca exista practici abuzive in unele banci si acelea trebuie stopate de lege. Vrem insa sa atacam abuzurile fara a distruge sistemul. Bancile din Romania trebuie sa ceara bonus pentru riscul de a plasa banii in Romania si nu in Franta sau Austria.
  • Zona unde exista crestere sunt exporturile, care sunt la nivelurile dinainte de criza.
  • Putem cobori taxele intr-un anumit sector dar daca exista un deficity de 12-15% din PIB, instabilitatea ar fi atat de mare incat ar compromite efectele.
  • Cred ca in Romania contributiile sociale sunt mari, pentru ca unii nu platesc impozitele. Guvernul a sugerat in scrisoare de intentie ca daca conditiile permit, este dispus sa ia in calcul scaderea contributiilor sociale. E o atitudine sanatoasa.
  • Cred ca am facut toate ajustarile de care era nevoie.
  • Romania nu se afla nici macar la jumatatea drumului catre aderarea la zona euro.
  • Este posibil ca Japonia si China sa creada ca este in interesul lumii intregi sa existe o stabilitate in zona euro iar aceste tari o duc bine. Sau poate e o decizie financiara. China nu ofera imprumuturi pentru stabilitatea macro economica.
  • Sper ca peste un an, Romania sa fii indeplinit cu succes prima jumatate a noului program, ca va avea crestere accelerata de 4-5 %, ca vor incepe sa fie create locuri de munca, ca va avea inflatie de sub 4-5%, si ca s-au facut progrese semnificative in ceea ce priveste restructurarea intreprinderilor publice si absorbtia fondurilor europen.