Investigatia asupra manipularii ROBOR, rezultate promise pentru inceputul anului. Reporter: Stimate domnule presedinte, va rog sa ne spuneti, punctual, care ar fi investigatiile pe care intentioneaza Consiliul Concurentei sa le finalizeze in acest an? Bogdan Chiritoiu: Am speranta ca, in prima parte din 2013, vom duce la capat investigatiile privind manipularea dobanzilor ROBOR, pretul petrolului, retail-ul alimentar si poate cea pe gestionarea deseurilor electronice, aceasta din urma depinde de deblocarea de catre instanta. Investigatia din domeniul retail-ului alimentar este finalizata la nivelul directiei si urmeaza procedurile specifice: audieri, deliberari. De asemenea, pentru prima parte a anului 2013 ne propunem finalizarea investigatiilor utile - anchetele sectoriale privind energia electrica si cardurile bancare (comisioanele percepute de banci comerciantilor care au instalat POS-uri). Pentru partea a doua a anului avem in vedere investigatiile asupra traderilor de energie care au incheiat contracte bilaterale cu Hidroelectrica si cele privind asfaltarile. Integral in Bursa.ro.

BUSINESS REPORTFoto: Colaj foto

Cea mai lunga autostrada suspendata din tara, amanata din cauza alunecarilor de teren. Soferii care asteptau sa circule din primavara pe viaductul de la Aciliu, parte a tronsonului de autostrada Sibiu - Orastie, vor trebui sa mai astepte pana in toamna, deoarece inaugurarea celei mai lungi autostrazi suspendate din tara a fost amanata din cauza unor alunecari de teren. Echipele de constructori care au subcontractat lucrarile de la Impregilo, carora li s-a atribuit lotul trei din acest tronson de autostrda, nu au oprit santierul nici pe timpul sarbatorilor si continua in ciuda gerului din aceste zile. Acum se lucreaza la fundatia unui pasaj peste calea ferata, la viaductul de la Aciliu, dar si la taluzari, scrie ziarul sibian Tribuna. Chiar daca ritmul de munca este alert, constructorii estimeaza ca inaugurarea tronsonului Sibiu - Orastie va putea fi facuta abia spre finalul anului, in principal din cauza aparitiei unor alunecari de teren in zona Apoldu de Sus, parte din lotul trei, dar si pe raza lotului patru de autostrada. "Intarzierile sunt cauzate de alunecarile de teren. Inca nu avem solutia aprobata", a declarat Dan Grozav, managerul de proiect raspunzator de lotul trei, anunta Capital.ro.

Oportunităţile lui 2013. Mizăm pe Energie, pe bursă, poate pe agricultură, turism sau retail Pesimismul pare cuvântul de ordine al prognozelor economice pentru 2013. Cu toate acestea, viitorul nu este atât de negru precum pare pentru cei care caută oportunităţi cu orice preţ. Jurnaliştii Income Magazine au identificat zonele de investiţii cele mai profitabile în domeniile de referinţă ale activităţii economice. Cu un leu care se poate deprecia până în apropierea nivelului de 4,75/euro, o creştere economică de maximum 2% şi cu o inflaţie care va continua să evolueze în afara intervalului ţintit de Banca Naţională, estimările analiştilor nu „creditează” o revenire sustenabilă a economiei româneşti în acest an, scrie Income Magazine

Bulgaria vrea 100 de milioane de euro pe transportatorul feroviar de marfa. Grup Feroviar Roman se bate cu rusii de la RZD pentru compania bulgara. Privatizarea BDZ Cargo, divizia de transport de marfa a companie feroviare stat din Bulgaria, ar fi considerata un succes daca guvernul de la Sofia ar obtine 200 de milioane de leva (102 milioane de euro), a declarat ministrul Transporturilor, Ivailo Moskovski. Noua companii au cumparat documentele pentru procedura de privatizare a BDZ Cargo, inclusiv Grup Feroviar Roman (GFR). Printre companiile interesate de transportatorul feroviar de marfa se numara si grupul rus de stat RZD. Fondurile pe care Bulgaria spera sa le obtina sunt necesare urgent pentru plata unei parti a datoriilor de 750 de milioane de leva (peste 380 de milioane de euro) ale holdingului care opereaza transportul pe caile ferate, a afirmat ministrul pentru canalul TV7, preluat de agentia de presa Novinite. Holdingul BDZ ar inceta sa existe daca nu este platita o parte a datoriei, a spus el, informeaza Adevarul.

De ce nu vrea nimeni sa cumpere actiuni la companiile de stat. Din cele 640 de companii unde Autoritatea mai detine participatii (in principal minoritare), mai bine de 300 sunt in lichidare, insolventa sau dizolvare. Nu va ganditi doar la efectele crizei-acum cinci ani, numarul societatilor cu probleme se apropia de 500. Iar daca la scheletele din dulap stam bine, numarul firmelor viabile, privatizabile din portofoliul AVAS a scazut cu putin peste 100, dovada ca oferta de "retail" din economia romaneasca nu prea atrage. In 2007 AVAS avea actiuni la 1.025 de societati, din care 454 erau privatizabile, iar aproape 500 in lichidare judiciara, lichidare voluntara sau in insolventa. La sfarsitul lui 2008, din rapoartele institutiei rezulta ca numarul societatilor privatizabile scazuse la 418, in lichidare sau dizolvare, fiind 448. In 2009, din cele 743 de companii unde AVAS detinea participatii gasim 369 societati privatizabile si 373 in lichidare sau dizolvare iar in 2011, din cele 689 ramase, 338 erau in lichidare sau dizolvare si 351 privatizabile. Per total, in ultimii cinci ani numarul societatilor oferite investitorilor este cu numai 100 mai mic decat in 2007, iar cel al "fantomelor" unde AVAS pastreaza participatii a scazut cu doar 200, scrie Romania Libera.

Compania Nationala a Huilei, datoare cu peste un miliard de euro. Compania Nationala a Huilei (CNH) a realizat, anul trecut, o cifra de afaceri estimata la 443,6 milioane lei si o pierdere de circa 156 milioane lei. Conducerea societatii ne-a declarat ca datoriile totale ale CNH sunt de aproximativ 5 miliarde lei (in jur de 1,1 miliarde euro), iar creantele totale de la finele anului trecut se cifreaza la 118,9 milioane lei. Oficialii CNH ne-au precizat: "Cifra de afaceri este mai mare decat suma bugetata cu 14,2 milioane lei in principal datorita realizarii unor venituri din vanzarea produselor reziduale. Previzionam ca pierderea este cu 6,7% mai mica decat cea bugetata. Valoarea totala a investitiilor realizate anul trecut este de 12 milioane lei, fondurile constituite fiind din surse proprii ale societatii", anunta Bursa.ro.

Sperantele investitorilor vin din sectorul privat. In timp ce la nivel macro economia este asteptata sa ramana la aproximativ acelasi nivel ca anul trecut, investitiile de pe piata de capital ar putea oferi castiguri peste cele sigure ale depozitelor bancare. Economia zonei euro a reintrat in recesiune anul trecut si va creste extrem de modest in 2013, cu doar 0,1%, potrivit prognozei de toamna a Comisiei Europene. In timp ce previziunile de crestere economica in 2012 pentru Romania par a fi nimerit departe de tinta: de la estimari de 2%-2,5% s-a ajuns la numai 0,2% pe primele noua luni, ceea ce ar putea insemna ca anul s-a incheiat cu o evolutie mult sub asteptari (cei mai pesimisti vorbesc chiar de stagnare in comparatie cu 2011). Cu toate acestea, din Palatul Victoria 2013 se vede in culori destul de vesele, prognozele oficiale luand in calcul o crestere economica de circa doua procente pentru acest an. "Nu are rost sa fim mai optimisti decat e cazul. Mai bine sa fim pesimisti si sa fie mai bine. Cresterea va fi in jur de 2%", spunea recent premierul Victor Ponta, informeaza Capital.ro.

Gruia Bădescu, arhitectul care îşi doreşte să redeseneze România A studiat geografia în America, (Middlebury College), designul urban şi ştiinţele sociale în Marea Britanie (London School of Economics), ştiinţe politice în Franţa (Sciences Po, Paris) şi istorie în Germania (Johannes Guttenberg Universitaet, Mainz).

La capătul întregii aventuri, Gruia Bădescu a rămas cu o imensă pasiune pentru urbanism şi forma urbană, o temă care i-a şi inspirit lucrarea de licenţă. Gruia Bădescu s-a oprit, în cele din urmă, la un domeniu pentru care a făcut o mare pasiune: arhitectură şi urbanism. Doctorand la Cambridge, astăzi Gruia ne-a vorbit despre cum ar redesena, la propriu, România, scrie Income Magazine

Skoda Polar, un posibil SUV mini. In presa auto europeana au aparut informatii conform carora in gama Skoda ar urma sa-si faca loc, pana in 2015, un SUV de dimensiuni reduse. Mai ieftin si ceva mai mic decat Yeti, noul model ar urma sa se numeasca Polar. Ar putea fi construit pe platforma lui Citigo, urmand sa aiba vesiuni similare la 'marcile surori" din grup, Volkswagen si SEAT. De altfel, VW a prezentat deja, la Salonul de la Sao Paulo, conceptul Taigun (foto), dezvoltat pe mecanica de la Up!. Tot asa de bine, insa, Polar ar putea folosi noua platforma MQB, care poate primi si transmisie integrala, scrie 24auto.ro.