Finantarea insuficienta a companiilor - marea problema a anului. Interviu cu Sebastian Vladescu, fost ministru de finante Reporter: Stimate domnule Sebastian Vladescu, care este opinia dvs. cu privire la pierderile enorme suferite de sistemul bancar in 2012 si ce repercusiuni credeti ca vor avea acestea asupra economiei romanesti? Sebastian Vladescu: Cred ca avem o mare problema in legatura cu pierderile inregistrate de sistemul bancar in 2012. De aceea, cred ca acesta ar trebui sa fie primul capitol citit din proiectul scrisorii de intentie catre Fondul Monetar International (FMI) din luna februarie. Dupa ce au rostogolit credite neperformante timp de trei-patru ani, acum, institutiile de credit isi recunosc pierderile, care se reflecta, in modul cel mai direct, in reducerea creditarii. Inclusiv in scrisoarea de intentie apare recomandarea Fondului ca bancile sa nu mai faca acest lucru. Consider ca este un fenomen grav si cred ca aceasta va fi marea problema a anului 2013. Integral in Bursa.

BUSINESS REPORTFoto: Colaj foto

Dacia schimba infatisarea Loganului MCV si revigoreaza SUV-ul Duster. Ca de fiecare data inaintea unei expozitii auto importante, zvonurile privind noutatile prezentate de marca romaneasca Dacia circula mai ceva ca metroul bucurestean la ore de varf. De aceasta data, cu doar cateva zile inainte de debutul salonului auto de la Geneva, cateva fraze "scapate" de reprezentantii Renault din Germania, directioneaza atentia catre premiera mondiala a unui nou Logan MCV si prezentarea unui Duster mai atractiv. In prima zi dedicata presei prezente la Geneva Motor Show, 5 martie, Dacia va prezenta - conform zvonurilor mentionate, aparute in presa germana si franceza - o noua interpretare a break-ului sau care a facut furori in special in vestul continentului. Conform bursei zvonurilor, noul Logan MCV va primi o parte frontala asemanatoare cu cea a recent lansatelor modele Logan si Sandero, iar zona in spate va fi usor redesenata. Spatiul din habitaclu se pare ca a fost si el optimizat astfel incat exista ceva mai mult loc atat pentru pasageri cat si pentru bagaje. Si asta fara sa se renunte la posibilitatea de a transporta sapte persoane, anunta Capital.ro.

Provocarea pentru economia Romaniei: cresterea productivitatii peste jumatatea mediei din UE. Calea de urmat. De patru ani incoace, Romania bate pasul pe loc in incercarea de a trece pragul de 50% din media UE la productivitatea muncii masurata prin PIB pe persoana angajata (la paritatea puterilor de cumparare standard pentru a putea face comparatia corect, eliminand diferentele date de nivelurile diferite ale preturilor). Cu toate acestea, ar trebui sa retinem ca tara noastra a inregistrat, de departe, cel mai inalt ritm de ameliorare a productivitatii din intreaga Uniune Europeana. Indicatorul prezentat in raport cu tinta miscatoare constituita de media UE, s-a majorat cu 108%, de peste patru ori mai mult decat in Ungaria sau Polonia si mai mult decat dublu in raport cu tarile baltice, informeaza Cursdeguvernare.ro.

Cine se bate pentru controlul unei piete cat o cincime din PIB-ul Romaniei. Negocierile partidelor pentru sefia Autoritatii de Supraveghere Financiara. Dupa ce deputatii au votat ordonanta de infiintare a Autoritatii de Supraveghere Financiara, partidele politice lupta pentru a-si numi favoritii la sefia institutiei care va controla o piata de peste 24 de miliarde de euro, cat o cincime din PIB-ul Romaniei. Pana la jumatatea lunii martie urmeaza sa fie infiintata Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF), institutie care va reuni sub aceeasi umbrela controlul asigurarilor, al pensiilor private si al pietei de capital. Totul prin desfiintarea celor trei actuale autoritati de control - Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA), Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP) si Comisia Nationala de Valori Mobiliare (CNVM). Ordonanta de urgenta privind infiintarea, organizarea si functionarea ASF a fost adoptata marti de Camera Deputatilor, prima camera sesizata, si urmeaza sa fie dezbatuta si la Senat, scrie Adevarul.

Epidemie de insolvente si falimente in constructii. Sectorul constructiilor se va confrunta, in acest an, cu o epidemie de insolvente si falimente, a declarat, ieri, Laurentiu Plosceanu, presedintele Asociatiei Romane a Antreprenorilor de Constructii (ARACO). Constructorii au facut aceste previziuni sumbre pentru ca au de recuperat de la institutiile publice circa 1,8 miliarde de euro in urma lucrarilor contractate in anii trecuti si pentru ca platile pe programele din fondurile europene au fost suspendate pentru foarte multe proiecte in 2012. Anul trecut, desi am avut alegeri locale si parlamentare, multe investitii publice au fost stopate, sustine presedintele ARACO. Bugetul de stat pentru anul in curs nu cuprinde elemente care sa sustina investitiile, iar investitiile straine directe au ajuns la cota de avarie, anunta Bursa.ro.

Taxa care va creste si mai mult costul autostrazilor romanesti. Taxa speciala de 0,5% din venituri impusa incepand cu aceasta luna companiilor cu activitati in exploatarea si extractia resurselor minerale va exercita o presiune suplimentara asupra producatorilor de ciment. Dupa scaderea pretului la ciment cu 1,9%, consemnata in 2011 - an in care pretul electricitatii crescuse cu 7%-10%, iar motorina se scumpise cu 20%, constructorii se asteptau sa vada o noua crestere pe parcursul lui 2012, mai ales ca pretul energiei si al materiilor prime si-a continuat trendul ascendent. Totusi, concurenta acerba dintre cei trei producatori locali si consumul slab din ultimii ani au tinut preturile sub control si pe parcursul lui 2012, cand pretul mediu la producator a fost de 0,42 lei/kg. Chiar si in aceste conditii, marjele de profit operational ale celor trei giganti: Holcim, Carpatcement si Lafarge au ramas cuprinse intre 20% si 25%, informeaza Capital.ro.

Noul Volkswagen Golf GTI, in doua versiuni. Editia din acest an a Salonului de la Geneva va fi un regal pentru clasicul Volkswagen Golf. A saptea editie a compactei germane va fi prezentata intr-o multitudine de noi versiuni: Variant (break), e-Golf (electric), GTD (sportiva diesel) si GTI (sportiva pe benzina). In cele ce urmeaza, ne vom referi la aceasta din urma, o figura legendara in segmentul sportivelor compacte. Spre deosebire de precedentele generatii, noul GTI va avea doua versiuni - o premiera in cei 37 de ani de "cariera"! Astfel, versiunea "clasica", de 220 CP (cu 10 CP in plus fata de precedentul GTI) va fi secondata de noul GTI Performance, de 230 CP. La ambele, cuplul este de 350 Nm, iar viteza maxima este de 246 km/ora. In materie de performante, noul GTI atinge 100 km/ora in 6,5 secunde, scrie 24auto.ro.