Contractul cu Bechtel din 2003 e de vanzare. Cel mai pagubos contract al statului roman din ultimii zece ani si care a fost reziliat in luna mai este de vanzare. Departamentul pentru Proiecte de Infrastructura si Investitii Straine (DPIIS), condus de ministrul delegat Dan Sova, a desecretizat si publicat mare parte din contractele ulterioare incheiate cu americanii, cu exceptia acordului incheiat in 2003. La doar cateva zile de la publicarea pe site-ul DPIIS a documentelor privind constructia Autostrazii Transilvania, pe adresa de e-mail a redactiei Capital am primit urmatorul mesaj: "Buna ziua, Atasat gasiti 2pag din contractul care nu se "gaseste" daca va intereseaza va rog sa ma contactati. O zi buna!", scrie Capital.

Business reportFoto: Colaj foto

PCC si Fortissimo Capital isi unesc fortele pentru privatizarea Oltchim. PCC SE, actionarul minoritar al Oltchim, si fondul israelian de investitii "Fortissimo Capital" vor forma un consortiu pentru privatizarea combinatului valcean. Wojciech Zaremba, reprezentantul PCC SE in Romania, ne-a declarat: "Suntem implicati in cazul Oltchim de sapte ani, am participat la procesul de privatizare toamna trecuta, iar acum luam parte la a doua incercare de privatizare a companiei. In urma cu o luna am depus scrisoarea noastra de intentie, am spus ca PCC este interesat sa cumpere integral Oltchim, iar astazi (n.r. ieri) ne-am unit fortele cu fondul de investitii "Fortissimo Capital" si am depus impreuna o scrisoare de intentie, prin care ne prezentam dorinta sa cumparam Oltchim", scrie Bursa.

In INCERTRANS, guvernanta corporativa inseamna "lupul paznic la oi". Ce nereguli i-a gasit Camera de Conturi Bucuresti fostului si actualului director. In locul unui manager privat si profesionist, potrivit normelor de guvernanta corporativa, Guvernul a preferat sa-l readuca la INCERTRANS - Institutul de Cercetari din subordinea Ministerului Transporturilor - pe fostul director Daniel Costache, care a mai fost pe acest post si a creat institutiei prejudicii depistate de Camera de Conturi Bucuresti. Institutul de Cercetari in Transporturi - INCERTRANS SA - a fost condus, intre anii 2004 si 2010, de directorul general George Daniel Costache, finul senatorului PSD Serban Nicolae, care este la randul sau finul lui Ion Iliescu, scrie Adevarul.

Inamicul din interior: Companiile de stat au ingenuncheat bugetul statului pentru Sanatate. Si in acest an, companiile de stat sunt cei mai mari debitori la bugetul asigurarilor de Sanatate. Cumulat, companiile de stat cu cele mai mari debite la bugetul asigurarilor de Sanatate datoreaza peste 182 de milioane de lei la Sanatate, la 1 iulie 2013. Insa Fiscul poate recupera mai putin de jumatate din aceasta suma. Raspunsul-scurt: datoriile a sase companii de stat cu debite mari la bugetul asigurarilor de sanatate vor fi sterse, intrucat companiile se afla in administrare speciala, scrie Economica.net.

Cum ne pacalesc marile magazine. Protectia Consumatorului amendeaza periodic marii retaileri pentru promotii mincinoase. Inspectorii au gasit rafturi bio fara produse bio si pachete promotionale false. Campaniile cu alimente "semi-expirate" devin moda. Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC) descopera periodic si constant incalcari ale legii in promotiile desfasurate de marii comercianti din Romania. Din datele furnizate Capital de catre ANPC, rezulta ca fiecare control tematic scoate la iveala nereguli, fie ca e vorba de Cora, Carrefour, Real, Billa, Mega Image, Metro sau Lidl, scrie Capital.

Ce avem si ce-am pierdut. Tehnologii disparute de-a lungul vremurilor. Traim o perioada in care inventiile au devenit si ele un produs, mai degraba, de marketing. De fapt, in ultimele decenii au aparut inovatii si mai putin inventii, dar si cuvintele sunt asemanatoare, de ce nu ar fi prezentate la fel? In fapt, ultima mare inventie - care a schimbat si schimba decisiv lumea si paradigmele sale - este internetul. Avansul tehnologic a permis imbunatatirea, desavarsirea unor produse care deja existau intr-o forma sau alta. In schimb, am pierdut tehnologii si cunostinte, unele pentru totdeauna, altele cu sanse de a fi regasite, scrie BusinessCover.

Moartea pe sosele "arde" 10,6 miliarde de euro din bugetul statului. Cat costa un mort si un ranit grav in Romania. In 2009, 120.000 de persoane si-au pierdut viata in tragedii rutiere la nivel european. In Romania, statisticile Politiei Rutiere arata ca anul trecut 2.042 de oameni au decedat in urma accidentelor, alti 8.860 fiind raniti grav. Costurile suportate de statul roman pentru un mort, respectiv pentru un ranit grav in tragediile rutiere se ridica, in ambele situatii, la 130.000 de dolari (98.000 de euro). "Fiecare viata pierduta in accidente rutiere ne costa, conform unui raport al Bancii Mondiale 130.000 de dolari (N.R.-98.000 de euro), in timp ce pentru un ranit grav pierderile financiare sunt similare", scrie Adevarul.

Cati bani sunt dispusi sa dea romanii pe un telefon. Romanii prefera ofertele la abonament si cheltuie, in medie, 200 de lei pentru achizitia unui telefon, si 1.200 de lei pentru cumpararea unui terminal "la liber", in special cu sistem de operare Android, releva o analiza intocmita de EuroGsm, cel mai mare retailer autohton in domeniul telecom. Potrivit retailerului, bugetul mediu al romanilor pentru achizitia telefoanelor "la liber" se ridica la 1.200 de lei, iar printre criteriile de selectie se afla camera foto, dimensiunea ecranului si spatiul de stocare, scrie Economica.net.