Cum a devenit Banca Nationala o institutie subprime. Notiunea "subprime" a intrat in vocabularul financiar autohton dupa ce efectele crizei financiare internationale nu au mai putut fi ignorate de autoritatile noastre. Conform definitiei din Investopedia, subprime reprezinta o categorie de clasificare a debitorilor pentru care exista incertitudini serioase privind capacitatea de rambursare a creditelor. In presa internationala au aparut, initial, stiri despre creditele subprime din Statele Unite si despre derivatele financiare construite pe baza lor. Autoritatile noastre, in special Banca Nationala a Romaniei, cautau atunci sa ne linisteasca: criza nu va afecta Romania, deoarece produsele financiare exotice lipsesc din sistemul nostru bancar. In 2009, guvernatorul Mugur Isarescu declara ca "o buna parte din criza economica actuala are un caracter virtual" din cauza unei "importante componente mediatice", scrieBursa.ro.

BUSINESS REPORTFoto: Colaj foto

Cine este si ce avere are noul director de la Drumuri si Autostrazi. Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) are un nou director general de aproape o saptamana. Acesta a preluat functia de la Mircea Pop, care dupa demisia intervenita in urma scandalului de la Balea Lac, din iarna acestui an, a ramas pana la acesta schimbare pe postul de director general cu preluare de atributii. Pe aceeasi functie a fost numit acum si noul director - Narcis Stefan Neaga, care a acumulat o experinta de peste 10 ani in Compania de Drumuri si Autostrazi, fiind directorul care a negociat si a condus negiocierile pentru proiectele in parteneriat-public privat, anuntaCapital.ro.

Fenechiu: Cred ca am gasit solutia fezabila pentru construirea a 4000 de kilometri de autostrada. Deputatul PNL Relu Fenechiu a declarat, joi, dupa Biroul Permanent National reunit la Mamaia, ca a gasit o solutie fezabila pentru construirea a 4000 de kilometri de autostrada in Romania pana in 2027. "De 20 de ani ne plangem ca Romania nu are autostrazi. De 12 ani eu studiez cum s-ar putea face autostrazi in Romania. Cred ca am gasit o solutie fezabila, o solutie care are si o programare eficienta, dar si surse financiare - e vorba de construirea unei retele de 4000 de km de autostrada pana in 2027 printr-un parteneriat public-privat la care Guvernul asigura platile de disponibilitate", a spus Fenechiu, informeazaGandul.

Ucraina si Rusia, pregatite sa produca impreuna unul dintre cele mai mari avioane din lume. Ucraina si Rusia au finalizat un acord preeliminar pentru a relua productia in masa de aeronave An-123 "Ruslan", a anuntat vicepremierul ucrainean Yuri Boiko in cadrul unui mare eveniment dedicat aeronauticii. Semnarea acordului este programata pentru perioada septembrie- octombrie 2013, desfasurata in timpul unei sesiuni a comitetului economic de cooperare din cadrul Comisiei Interguvernamentale Ucraineana-Rusa. Vicepremierul a subliniat importanta reluarii productiei de An-124, una dintre cele mai mari aeronave din lume. "Vom avea o piata uriasa si oportunitatea de a produce suficiente aeronave Ruslan astfel incat sa fie si atractiv din punct de vedere economic. Va da un impuls nu numai companiei producatoare, dar si altor companii implicate in acest proiect", a declarat Boiko, scrieAdevarul.

Actionarii straini isi retrag banii, deponentii romani acopera pierderile.Seful supravegherii din BNR, Nicolae Cinteza, a anuntat ca 25% din banii cu care bancile-mama au finantat bula creditului din Romania (5 miliarde euro) au fost scosi in ultimele 18 luni. Miscarea se suprapune cu o nesperata intrare pe profit a multor banci locale. BNR se teme ca resursele atrase din piata interna pe viitor ar urma sa acopere mai mult provizioanele pentru creditele neperformante decat finantarea economiei. Nu faptul ca 5 miliarde euro au luat drumul actionariatului strain surprinde cel mai tare-"dezintermedierea, reducerea expunerii, este caracteristica momentului pentru toate pietele emergente, nu doar a Romaniei" este de parere analistul Florin Catu-ci constatarea ca nivelul provizioanelor este, oarecum, negociabil, anuntaRomania Libera.

Conpet si Gazprom planuiesc sa construiasca oleoductul Pitesti - Pancevo. Transportatorul national de titei Conpet Ploiesti si Gazprom au in plan construirea unui oleoduct de la Pitesti la rafinaria de la Pancevo, detinuta de grupul rus prin intermediul NIS. Liviu Ilasi, directorul general al Conpet, a declarat, ieri, intr-o intalnire cu presa, ca Oil Terminal Constanta si transportatorul de titei din Serbia (Transnafta) sunt, de asemenea, implicati in proiect: "Conducta Pitesti - Pancevo este o oportunitate de afaceri pentru toate cele patru companii. Compania rusa Gazprom este interesata sa transporte titeiul la rafinaria sarba pe o ruta sigura si mult mai competitiva decat cea actuala. Am avut mai multe intalniri cu partea rusa in acest an, ultima chiar in luna iulie, si vom face un studiu de fezabilitate care va scoate in evidenta costurile si beneficiile proiectului, dupa care cele patru companii vor lua deciziile de investitii". Domnia sa a precizat ca, in prezent, sistemul national de transport al titeiului nu este conectat la retelele similare din tarile vecine, informeazaBursa.ro.

"Prima Casa" pentru chiriasii ANL. Plafonul de garantare: 500 mil. lei. Veste buna pentru cei care locuiesc cu chirie in apartamente ANL: a fost lansata procedura de cumparare a acestor locuinte prin programul "Prima Casa". In ultima luna, Guvernul a adoptat masuri care sa faciliteze achizitia locuintei pe care o detin chiriasii din blocurile ANL, inclusiv prin facilitarea contractarii de credite garantate de stat, prin programul "Prima Casa". Acestia beneficiaza, in anul 2013, de un plafon de garantare in valoare de 500 milioane de lei pentru contractarea de credite prin acest program si de o valoare de inlocuire de 326 de euro/mp. Potrivit datelor Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice (MDRAP), locuintele pentru tineri pot fi achizitionate si prin credite ipotecare obtinute de la alte banci. Partenerii MDRAP si ai Agentiei Nationale pentru Locuinte, in aceasta procedura, sunt institutiile bancare si Fondul National de Garantare a Creditelor pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, scrieCapital.ro.

Ford S-Max Concept. Viitoarea generatie a monovolumului de mari dimensiuni Ford S-Max este prefigurata de acest concept, care va fi prezentat peste putin timp, in cadrul Salonului Auto de la Frankfurt. Ford a anuntat ca designul dezvoltat pentru S-Max Concept se va regasi, pe viitor, si la celelalte modele din gama, asa cum s-a intamplat cu un alt concept, Iosis, la vremea respectiva (2005). Daca stilul noului S-Max nu aduce mari surprize, in schimb tehnologia integrata in acest concept este in masursa sa impresioneze! Este vorba de sisteme de ultima generatie, precum Ford Active Park Assist (parcheaza masina fara nicio interventie din partea soferului) sau Ford Intelligent Protection System cu Pre-Collision Assist (detecteaza prezenta pietonilor si franeaza automat), anunta24auto.ro.