Cale libera pentru listarea Hidroelectrica. Guvernul o ia de la capat cu procedurile necesare pentru listarea Hidroelectrica SA. Cum Executivul intentioneaza sa deruleze operatiunea anul viitor, a decis sa renunte la procesul prin care face recurs impotriva sentintei Curtii de Apel Bucuresti, care a anulat vechea Hotarare de Guvern privind listarea Hidroelectrica, ne-au spus surse apropiate situatiei. Sindicatul Hidrosind a atacat in instanta Hotararea pe motiv ca a fost adoptata ilegal, iar Curtea de Apel Bucuresti a anulat-o in decembrie 2012. La scurt timp dupa, Guvernul si Hidroelectrica au facut recurs la decizie. Sursele noastre afirma ca, renuntarea la recursuri permite adoptarea, in mod corect, a unei Hotarari de Guvern privind listarea Hidroelectrica SA. Astfel, un pachet de 10-15% din actiunile producatorului de energie ar putea fi vandut pe Bursa de Valori Bucuresti in prima jumatate a anului viitor, operatiunea presupunand o majorare de capital, mai spun sursele citate, scrieBursa.ro.

BUSINESS REPORTFoto: Colaj foto

Exploatarea resurselor minerale, cu ochii la preturile viitoare. Resursele naturale ar trebui sa fie o rampa de lansare pentru viitor, nu o supapa de supravietuire pentru prezent. Iar exploatarea trebuie facuta atunci cand este profitabila. Resursele minerale ale unei tari sunt cele mai importante rezerve pe care le detine. Evident, fiind epuizabile, cel mai important lucru este sa le utilizeze in mod coerent, sa le investeasca in domenii care ar putea acoperi in viitor gaurile din buget create de disparitia acestora. Putem lua exemplul Rusiei, care isi foloseste resursele imense de minerale, in special gaze naturale, pentru a-si dezvolta economia, dar, la fel de bine, il putem lua si pe cel al Statelor Unite ale Americii (SUA), care ramane si astazi unul dintre principalii producatori mondiali de petrol, gaze naturale, carbuni etc, anuntaCapital.ro.

Vantul platit de noi in factura de electricitate aprinde becul strainilor. Romania exporta masiv energie, in special din cea mai ieftina, cea eoliana, care este subventionata de noi toti prin sistemul certificatelor verzi. Circa 5% din toata energia produsa in Romania de la inceputul anului a fost exportata, "vinovatii" fiind traderii de energie. In tot acest an, dar cu precadere in ultimele doua luni, Romania a fost un exportator net de energie, inversand situatia de anul trecut cand am fost net importatori, pe fondul secetei cumplite ce a afectat tara. Potrivit datelor de la Dispeceratul Energetic National, o cantitate de 660 GWh a fost vanduta in afara, de la inceputul anului, cea mai prolifica luna fiind septembrie, cu o medie de 316 MWh vanduti zilnic, informeazaEconomica.net.

Marimea pietei si stabilitatea macroeconomica imbunatatesc cota de tara, dar economia depinde prea mult de exterior. Marimea pietei si stabilitatea macroeconomica sunt indicatorii de competitivitate la care Romania ocupa cele mai bune locuri in clasamentul mondial dintre toate cele 12 criterii luate in calcul pentru evaluarea de tara. Oarecum paradoxal totusi, economia noastra reprezinta aproape exact o sutime din cea a Uniunii Europene, potrivit ultimelor date publicate de Eurostat pentru anul 2012. Romania incheie plutonul celor sapte state care au o pondere intre 1% si 2% in economia UE, ceea ce ne plaseaza pe locul 17 in Europa, desi suntem a saptea natiune ca marime a populatiei si dupa intinderea teritoriala. Explicatia rezida in nivelul relativ redus al PIB/locuitor, situat la doar ceva mai mult de 24% din media europeana, scrieCursdeguvernare.ro.

Cum au supravietuit romanii in cinci ani de criza. Criza economica din ultimii cinci ani si-a pus amprenta asupra comportamentului de consum al romanilor. Nu am redus cheltuielile cu mancarea, care au pastrat aceeasi pondere in consumul unei gospodarii, de 43%. In plus, viciile au continuat sa ocupe un loc important in bugetul unei familii, ba chiar cheltuielile cu tutunul si alcoolul au crescut fata de 2008, pana la 8%. Practic, pe mancare, bautura si tigari se duce jumatate din bugetul unei familii. Asa reiese comparand datele Institutului National de Statistica (INS) privind veniturile si cheltuielile gospodariilor din trimestrul doi al acestui an cu cele din perioada similara a lui 2008. In intervalul analizat, veniturile totale medii lunare pe gospodarie au crescut cu 25%, la 2.563 lei, in timp ce cheltuielile s-au majorat cu 26%, pana la 2.296 lei, din care 71,5% au mers in consum, anuntaEVZ.

Privatizarea CFR Marfa intra in prelungiri. Guvernul a decis sa prelungeasca termenul pentru privatizarea companiei feroviare CFR Marfa pana la mijlocul lunii decembrie, potrivit unei Hotarari de Guvern publicata pe site-ul Ministerului Transporturilor. "Avand in vedere obligatia cumparatorului de a notifica prompt, dupa semnarea contractului de vanzare - cumparare de actiuni, Consiliul Concurentei si/sau alte autoritati de concurenta competente cu privire la tranzactie, conform prevederilor Legii nr. 21/1996, daca finalizarea nu a avut loc pana la data de 20 decembrie 2013, contractul se desfiinteaza de plin drept, fara a mai fi necesara punerea in intarziere, fara orice alta formalitate prealabila si fara interventia instantei", se arata in textul proiectului, informeazaBursa.ro.

Cel mai slab an din istoria pietei auto romanesti. Faptul ca vanzarile de autoturisme noi scad incontinuu din 2007 pana astazi nu mai este un secret pentru nimeni. Mai greu de acceptat, dar destul de vizibil este faptul ca anul 2013 ar putea fi cel mai slab din istoria recenta a pietei auto romanesti. Desigur, daca nu cumulam vanzarile de masini noi cu cele de ocazie, care cresc substantial. Conform statisticilor Directiei Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), in perioada ianuarie - august din acest an au fost inmatriculate cu 17,59% mai putine autoturisme noi decat in perioada similara din 2012. Acest recul corespunde intrarii in circulatie a doar 36.582 de masini noi. Ei bine, pornind de la acest rezultat, o simpla proiectie ne arata ca, pana la finalul lui 2013, numarul inmatricularilor ar putea ajunge la cel mult 58.000 de unitati. Aceasta valoare este sensibil mai mica decat cea pe care Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) o raporta la finalul lui 2000, adica 66.000 de unitati. Pe atunci, APIA considera rezultatul drept cel mai slab de cand asociatia realizeaza statistici ale vanzarilor, scrieCapital.ro.