Privatizarea CFR Marfa: ce conditii contractuale si-au asumat, dar nu au indeplinit institutiile statului. Lipsa unei pozitii clare de la Consiliul Concurentei, intarzierea conversiei in actiuni detinute de stat asupra CFR Marfa si lipsa avizului pe care Ministerul Transporturilor trebuia sa-l obtina de la finantatorii societatii pentru schimbarea structurii actionariatului sunt principalele piedici in calea privatizarii transportatorului feroviar. Piedici puse de stat, nu de investitorul desemnat castigator al licitatiei de privatizare. Privatizarea CFR Marfa trebuia incheiata pana in luna iulie a acestui an, nu atat pentru ca Guvernul si-a asumat acest lucru fata de FMI, ci pentru ca strategia de privatizare a fost gata in februarie si, de atunci, mai trebuiau indeplinite doar cateva formalitati. Iata ca am ajuns in octombrie, aproape de un nou termen-limita, si procesul de privatizare este inca incert, dar nu din cauza investitorului desemnat castigator prin licitatie, ci tot din cauza formalitatilor. Mai exact, din cauza unor institutii care chiar prin statutele si regulamentele proprii de functionare nu au cum sa indeplineasca in timp util acele angajamente, noteaza Adevarul.

Business reportFoto: Colaj foto

Bank of Cyprus a inregistrat, anul trecut, pierderi de 2,3 miliarde euro. Creditorul cipriot Bank of Cyprus (BoC) a inregistrat, anul trecut, o pierdere neta de 2,3 miliarde de euro (3,1 miliarde de dolari), in crestere fata de cea din 2011, care a atins valoarea de 1,35 miliarde de euro, se arata intr-un raport financiar publicat ieri de banca, conform Reuters. Raportul financiar al bancii a fost anuntat, ieri, cu o intarziere de mai multe luni, din cauza dificultatilor aparute dupa ce Cipru a cerut ajutorul international in luna martie. Cipru a incheiat, la sfarsitul lunii martie, un acord de asistenta cu Banca Centrala Europeana, Comisia Europeana si Fondul Monetar International, in urma caruia Laiki Bank, a doua banca din punct de vedere al dimensiunii, fiind divizata in doua parti, scrie Bursa.ro

Cum arata orasul cu zgarie-nori din cea mai saraca tara, care importa 80% din hrana. Cu secole inainte ca americanii din New York si Chicago sa ridice primii zgarie-nori, Orientul Mijlociu avea deja cladiri care sfidau norii. Shibam a fost supranumit orasul primilor zgarie-nori ai lumii sau Manhattan-ul desertului, iar ceea ce face cladirile sale speciale este faptul ca sunt ridicate din chirpici - caramizi traditionale compuse din pamant si paie, imbinate cu mortar din argila. Acest oras se afla in Yemen, una dintre cele mai sarace tari din luma araba, care importa 80 - 90% din hrana. Orasul exista din secolul 3, insa majoritatea cladirilor au fost ridicate in secoul 16. In anul 1532 inundatiile au distrus majoritate cladirilor insa anumite constructii care datau din 904 sau 1220 au rezistat. Casele turn ale Shibam-ului se ridica la inaltimi de peste 30 de metri si au, cele mai inalte dintre ele, chiar si 11 etaje, informeaza Capital.

Rusii, nervosi ca o mare companie din Marea Britanie a ales sa cumpere teren agricol in Romania. Riscurile randamentelor in agricultura din Rusia sunt mai mici decat cele din Romania, sustine compania SovEcon, pe fondul unei dezbateri la scara larga a meritelor celor doua tari, cauzata de o companie britanica. Cei de la Velcourt spun despre agricultura din Rusia ca este "lipsita de onestitate", iar climatul este volatil, informeaza Agrimoney.com. Compania cu capital privat Velcourt din Marea Britanie, cel mai mare administrator de ferme din insula, a starnit o reactie in sectorul agricultural din Rusia, dupa declaratiile oficialilor care spuneau ca "cea mai mare problema" din aceasta industrie este lipsa de onestitate endemica. Velcourt, care administreaza peste 50.000 de hectare de teren in Marea Britanie, a optat pentru Romania pentru patrunderea pe piata agricola de Europa de Est, numind-o "una dintre cele mai bune oportunitati de investitie", noteaza economica.net

China a depasit SUA si a devenit cel mai mare importator de titei din lume. China a devenit in luna septembrie cel mai mare importator mondial de petrol, datorita cresterii economice si a vanzarilor puternice din sectorul auto, potrivit unui raport al Energy Information Administration din SUA. Consumul chinez de petrol a depasit productia cu 6,3 milioane de barili pe zi. "Cresterea constanta in cererea de petrol din China a dus statul pe prima pozitie ca importator net de titei, depasind SUA in luna septembrie 2013. EIA estimeaza ca acest trend va continua si in anul 2014", se arata in document, potrivit Huffington Post. Boom-ul economic chinez a dus la cresterea veniturilor si a influentei sale la nivel mondial. Dar a adus si o cerere mare de petrol si gaze naturale, care este vazuta de catre liderii de la Beijing drept un punct slab, informeaza Adevarul.

De ce se extind agresiv supermarketurile, in ciuda crizei. Marii retaileri continua expansiunea si atrag clientii prin oferta diversifi cata, dar si prin preturi cat mai mici. In aceste conditii, vechile alimentare si micii buticari sunt maturati de pe piata. Extinderea accelerata a lanturilor straine de magazine pare ciudata, daca ne uitam la datele statistice, care indica un consum al populatiei inca redus. Si totusi, criza este cea care le asigura succesul: dezvoltarea retelei e mai ieftina acum, iar o retea mai mare inseamna costuri mai bune de aprovizionare, deci preturi mai mici pentru consumatori. Asa ca vanzarile continua sa le creasca. Strategia marilor retaileri in ultimul timp este mai ales aceea de a fi cat mai aproape de consumatori, inlocuid buticurile si alimentarele de cartier, scrie EVZ.

Cat cheltuieste statul pentru subventia la motorina. Miercuri, 9 octombrie 2013, Guvernul a aprobat "Hotararea de Guvern pentru aprobarea normelor metodologice privind acordarea unui ajutor de stat pentru motorina utilizata in agricultura". Potrivit actului normativ, subventia va fi de 1,399 lei/litru si se va acorda pentru 90 de milioane de litri-cantitaea estimata a se consuma in ultimul trimestru al anului 2013 si pentru 320 de milioane de litri-cantitatea estimata a se consuma in primele trei trimestre din anul 2014. Acordarea acestei subventii se face prin rambursarea catre agricultori a 93,64 % din acciza la motorina folosita la lucrarile agricole. Cum, pentru anul 2013, nivelul standard al accizei este 330,395 euro/1000 litri, acciza redusa este de 21 euro/1000 litri, iar sustinerea accizei este de 309,395 euro/1000 litri, rezulta o subventie de 1,399 lei/litru, informeaza Capital.