Malluri construite cu sute de milioane, vandute pe nimic. Numarul proprietatilor vandute la preturi simbolice a inceput sa creasca in ultimii ani de criza. Ca urmare a acestor tranzactii, vanzatorii pierd toti banii investiti, iar bancile isi pun speranta in noii proprietari Vanzarile de active imobiliare realizate la preturi simbolice sunt o consecinta a devalorizarii puternice a proprietatilor, determinata atat de criza financiara globala, cat si de supraestimarea amplasamentelor alese pentru proiectele in cauza. Acest tip de tranzactii a avut loc pana acum doar pe sectorul de retail, unde valoarea multor active a scazut sub nivelul imprumuturilor bancare, declansand incapacitatea de plata a proprietarilor, scrieCapital.ro.

BUSINESS REPORTFoto: Colaj foto

Remus Vulpescu, MFP: "2013, anul reformei pe piata de capital". Pentru piata nostra de capital, anul acesta a fost unul al reformei, ne-a declarat Remus Vulpescu, directorul de cabinet al ministrului Finantelor Publice. Domnia sa a explicat: "Autoritatea de Supraveghere Financiara a inceput in forta, aducand siguranta, eficienta si viziune in supraveghere si reglementare. Guvernul a continuat cu succes reforma structurala prin ofertele publice de actiuni la Transgaz, Nuclearelectrica si Romgaz. Banca Nationala s-a implicat in transpunerea reglementarilor europene privind mecanismele de decontare. BVB si-a ales un director general care poate aduce un suflu nou si un plus de incredere la nivel global. Marile banci de investitii si marii brokeri internationali au devenit atenti la Romania. Pana la sfarsitul anului vom avea si prima emisiune de obligatiuni a unei companii de stat, Transelectrica", anuntaBursa.ro.

Cele mai mici costuri de finantare sunt la bursa. In ce conditii bursa bate banca. Companiile se pot finanta mult mai ieftin la bursa decat la banci, potrivit comparatiei privind costurile atragerii de capital prin emisiune de actiuni sau de obligatiuni corporatiste, respectiv prin credite bancare. Calculele nu iau in consideratie costurile pe termen lung cu dividendele si nici implicatiile fiscale. O companie care are nevoie de o finantare de 5 milioane de lei, ar plati in prezent o dobanda efectiva (toate costurile incluse) de aproape 6,7% /an, pentru un credit la banca pe cinci ani, , potrivit calculelor facute de Andrei Radulescu, analist senior al SSIF Broker Cluj Napoca. In schimb, costurile totale s-ar reduce la 1,2% / an, in cazul obtinerii aceleiasi sume printr-o emisiune de actiuni si vanzarea lor prin bursa, informeazaEconomica.net.

Bugetul - intre guvern si presedintie: Dilema celor sapte centi si solutia utopica. Disputa care risca sa blocheze adoptarea bugetului si suspendarea acordului cu FMI pana la refacerea din alte surse a decalajului dintre venituri si cheltuieli are dimensiunea concreta de 2,28 miliarde lei, ceea ce inseamna cam 0,35% din PIB estimat pe 2014 la 658,6 miliarde lei. Guvernul merge pe varianta aducerii acestor bani prin taxarea suplimentara a carburantilor, iar presedintele prin diminuarea cheltuielilor. Veniturile bugetului consolidat prevazute in bugetul pe 2014 se ridica la circa 216,7 miliarde de lei (32,9% din PIB). Guvernul a estimat un total de incasari din economie de 201,9 miliarde lei la bugetul de stat (30,7% din PIB) si o absorbtie de fonduri europene mai mare decat cea din strategia fiscal-bugetara, respectiv de 14,8 miliarde lei fonduri nerambursabile (2,2% din PIB), scrieCursdeguvernare.ro.

Cine va repara "sagetile albastre"? Contractul poate ajunge la 50 milioane euro. Valer Blidar, Gruia Stoica sau francezii de la Alstom? "Sansele sunt egale", spun surse din industria feroviara. Se refera la castigatorul licitatiei pentru reparatie si mentenanta a trenurilor Sageata Albastra, iesite din garantie. Castigatorul va fi ales joi, 5 decembrie, de catre CFR Calatori. Contractul poate ajung la 50 de milioane de euro si are o durata de trei ani, iar companiile participante sunt Astra Vagoane Calatori Arad, in proprietatea omului de afaceri Valer Blidar, Grupul Grampet detinut de Gruia Stoica si concernul francez Alstom, care are o filiala si in Romania. Trenul Sageata Albastra este construit de concernul german Siemens, la uzinele Astra Vagoane Calatori Arad, si circula de zece ani pe caile ferate romanesti. In total, sunt in exploatare 120 de garnituri de tren, anuntaCapital.ro.

Grzegorz Konieczny, FP: "2013, inca un an fara nicio companie privata listata". Anul acesta a fost inca unul in care nicio companie privata nu s-a listat pe piata locala de capital, antreprenorii din tara noastra nevazand, inca, in Bursa de Valori un mijloc prin intermediul caruia sa isi dezvolte afacerile, arata managerul Fondului Proprietatea (FP) Grzegorz Konieczny. Domnia sa ne-a declarat: "Credem ca in aceasta zona se pot aduce imbunatatiri. Intre aspectele pozitive, in mod evident trebuie sa enumeram cele trei listari ale companiilor de stat care au avut loc anul acesta. Faptul ca IPO-ul Romgaz a fost pregatit la standarde foarte inalte si compania a fost listata si la Londra, prin intermediul GDR-urilor, impreuna cu finalizarea cu succes a SPO-ului Transgaz si a IPO-ului Nuclearelectrica, sunt incurajante pentru dezvoltarea pietei, si speram ca acest impuls va fi exploatat pe viitor. Suntem de asemenea optimisti in privinta planurilor noii echipe de management a BVB, care, daca vor fi implementate cu succes, ar trebui sa ajute la atingerea potentialului pietei", informeazaBursa.ro.

Dacia Duster, la cota 500.000. Marti, 3 decembrie 2013, Uzina Vehicule Dacia de la Mioveni a fabricat automobilul Dacia Duster cu numarul 500.000. Vehiculul, un Laureate 4x4, de culoare gris olive, echipat cu motorul 1.5 dCi de 110 CP, va fi livrat unui client din Franta, principala piata de export pentru acest model. Modelul Duster a fost lansat in martie 2010 la Salonul Auto de la Geneva. Raportul calitate / pret / prestatii i-a adus numeroase premii acordate de profesionisti ai domeniului auto. Dacia Duster a fost aleasa Masina Anului 2011 in Romania si Croatia, a obtinut trofeele SUV-ul Anului 2011 in Romania, Autobest 2011, Cel mai 4x4 al anului 2012 in Franta, Argus (la categoria vehicule de familie) in Franta si titlul de Campion la Valoarea Reziduala 2011 in Germania, scrie24auto.ro.