Finantarea pentru supravietuire - deasupra finantarii pentru dezvoltare: IMM-urile romanesti fata in fata cu sistemul bancar. Desi s-a comprimat de la circa zece procente la doua procente in ultimii cinci ani, decalajul dintre dobanzile la creditele noi acordate societatilor nefinanciare in lei si cele in euro ramane destul de ridicat, spre deosebire de situatia din domeniul imobiliar pentru populatie, unde s-a ajuns la egalitate. Efectul este cu atat mai consistent cu cat inflatia este mai scazuta iar marja de profitabilitate ramane afectata de cererea interna inca destul de anemica. La creditele cu valoarea sub 1 milion de euro sau echivalent se poate observa o stagnare peste pragul psihologic de 10% a dobanzilor practicate de banci la creditele in lei luate de firme in intervalul 2010 - 2012, scriecursdeguvernare.ro

BUSINESS REPORTFoto: Colaj foto

Romanii si-au facut stocuri de benzina. Cresterea preturilor benzinei si motorinei cu 41 de bani de la 1 aprilie 2014, ca urmare a introducerii accizei de 7 eurocenti/litru de carburant, i-a impins pe romani sa-si faca stocuri de carburanti la finele lunii martie, cu cateva zile inainte de marea scumpire. Initial, introducerea accizei suplimentare era programata sa intre in vigoare la 1 ianuarie 2014, data de la care preturile urmau sa se majoreze cu inca 9 bani/litru din cauza modificarii modulului de calcul al accizei si al cursului de schimb valutar la care sunt calculate accizele, scrieCapital.ro

Politica de preturi a lantului Auchan in Romania: la fel cu cele din China si Rusia.Retailerul francez Auchan explica in raportul sau privind responsabilitatea sociala modul in care isi atrage clientii prin tactici de marketing de competenta unui "discounter generalizat", dupa cum se autodefineste. Conceptele aduse de francezi in Romania sunt cele din Rusia si China, unde compania opera la finele anului tercut 78 si respectiv 323 de magazine. "In 2013 toate companiile care fac parte din Grupul Auchan au lucrat pentru a putea creste puterea de cumparare a clientilor sai. (...) In China, Rusia si Romania se comercializeaza o serie de produse la vrac, dar si produse unitare sau ambalate in pachete de mici dimensiuni", se arata in raport, potrivitEconomica.net

Dumitru Costin suspecteaza interese olandeze sau rusesti in Portul Constanta. Suspiciuni privind interese externe revin in discutie, odata cu propunerea trecerii unui pachet de 13% din actiuni din Portul Constanta de la Ministerul Transporturilor la Consiliul Local, subiect ce a starnit un scandal imens pe plan local si a scos, in strada, sute de angajati din port. Dumitru Costin, presedintele Blocului National Sindical (BNS), repune pe tapet subiectul intereselor Olandei, care ar dori ca Portul Constanta sa nu se dezvolte, pentru a nu afecta portul Rotterdam. Despre acest subiect s-a mai discutat in 2012, cand senatorul PSD Marius Bota declara ca "Olanda santajeaza Romania cu intrarea in Schengen, pentru a obtine mai repede si in conditii foarte avantajoase managementul privat asupra Portului Constanta", scrieBursa.

Cel mai avantajos/dezavantajos curs valutar oferit de primele 10 banci din Romania. Cel mai bun curs leu-euro al bancilor din top 10 este oferit de CEC Bank, atat pentru vanzare cat si pentru cumparare, urmand bancile Piraues si Banca Transilvania. Cel mai dezavantajos curs este oferit de bancile ale caror valori au fost indicate cu rosu. Acestea sunt: BRD, BCR si UniCredit Tiriac Bank. Pentru cursul de cumparare se adauga in lista bancilor cu cele mai dezavantajoase rate de schimb si Raiffeisen Bank, potrivitEconomistul.ro

Guvernul vrea sa transfere Aeroportul Timisoara la CJ Timis dupa patentul folosit cu Portul Constanta. E invocata o strategie care blocheaza transferul actiunilor Portului. Ministerul Transporturilor a lansat in dezbatere publica, vineri, un proiect de Hotarare privind transferul celor 80% din actiuni pe care statul le detine la Societatea Nationala Aeroportul International Timisoara catre Consiliul Judetean Timis. In Nota de Fundamentare, ministerul trimite la Strategia sectoriala privind descentralizarea in cadrul Ministerului Transporturilor, adoptata in 2008, prin Hotarare emisa de Guvernul Tariceanu. Din aceasta strategie, adusa ca argument in cazul Aeroportului Timisoara, lipseste orice referire la un potential transfer gratuit de actiuni pe care statul le detine la Portul Constanta, potrivitcursdeguvernare.ro

In timp ce Rusia cauta noi piete de desfacere pentru gazele naturale, Europa se scarpina dupa ureche. Zilele acestea Rusia si China ar putea semna un acord pentru livrarea de gaze naturale pe o perioada de 30 de ani, in urma caruia Gazprom si-a putea acoperi parte din pagubele suferite in eventualitatea sistarii livrarilor de gaze catre Europa. Miscarea lui Putin lasa Europa intr-o pozitie de "no comment", cu toate ca Gazprom joaca in realitate la doua capete. Negocierile ruso-chineze pe marginea acestui acord nu au aparut, cum fals se poate interpreta, odata cu criza din Ucraina. Dimpotriva, rusii pandesc de multa vreme piata asiatica si numai chestiuni de natura politica i-au determinat sa nu se grabeasca pentru a accede la aceasta piata. Iata ca, atunci cand interesele se schimba, afacerile pot depasi reminiscentele politicii, potrivitEnergy-center.ro

De ce televiziunea digitala terestra nu este o alternativa viabila pentru firmele de cablu si satelit.Televiziunea digitala terestra, anuntata ca fiind o alternativa viabila pentru televiziunea digitala prin cablu, IPTV sau satelit, nu va aduce mari modificari pe piata romaneasca de retransmitere a canalelor din cauza limitarilor tehnice pe care le are. Potrivit reprezentantilor ANCOM in standard DVB-T2, care este impus prin strategie, se pot transmite cu circa 30% mai multe programe decat in standard DVB-T. Numarul de programe depinde de varianta de sistem aleasa. De exemplu, se pot transmite 6 programe HD sau o combinatie de programe HD si SD cum ar fi 4 HD si 6 SD. Cunoscand apetitul crescut al romanilor, care sunt unii dintre cei mai mari consumatori de programe TV din Europa, expertii din piata sunt de parere ca televiziunea digitala terestra nu va prinde, iar costurile pentru schimbarea receptoarelor pentru DVB-T2 nu sunt tocmai de neglijat, scrieEconomica.net

Marea renovare a mallurilor vechi. Circa 40%-50% din centrele comerciale care necesita renovare sunt in Bucuresti, zona care grupeaza mai bine de jumatate din suprafata de spatii comerciale moderne a tarii, estimata la 1,7 milioane de metri patrati. Romania are deja trei generatii de malluri, potrivit CBRE. Proiectele de prima generatie au fost deschise in perioada 2000 - 2006 si reprezinta 32% din stocul total de centre comerciale; acestea sunt dominate, de regula, de un hipermarket de mari dimensiuni. Mallurile de generatia a doua au fost dezvoltate incepand cu anul 2000 si au o pondere de 30% in stocul de spatii comerciale, avand o varietate mai mare de retaileri si servicii. Proiectele de generatia a treia reprezinta 38% din stocul actual si sunt concentrate asupra facilitatilor de divertisment, scrieCapital.ro