Noii "regi ai asfaltului" si firme aflate in insolventa vor construi o parte din autostrada Transilvania. Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a desemnat companiile care au castigat licitatiile organizate pentru constructia a 56,5 kilometri din Autostrada Transilvania, anunta Ministerul Transporturilor, intr-un comunicat de presa. Pe trei din cele cinci loturi, CNADNR a desemnat castigatoare compania Straco Grup, detinuta de fratii Horpos si Ionel Vlad Vamesu, supranumiti "noi regi ai asfaltului". In cazul a doua contracte, Straco a depus oferte in asociere cu compania Strabag, iar in cazul celui de-al treilea lot compania detinuta de fratii Horpos a depus oferta impreuna cu firmele Specialist Consulting si Total Road SRL. Practic, din cei 56,5 kilometri de autostrada, scosi la licitatie in urma cu cateva luni, Straco, impreuna cu cele trei companii mentionate, vor construi circa 77%. Adica Straco-Strabag, Specialist Consulting si Total Road vor realiza 43,7 kilometri din cei 56,5 kilometri, scrie Capital.ro.

BUSINESS REPORTFoto: Colaj foto

Cum arata primele prognoze ale anului agricol 2015. Gerul din decembrie a afectat culturile. Culturile de cereale de iarna au suferit de pe urma zilelor extrem de friguroase de la inceputul acestei ierni. Productia agricola ar putea fi afectata in sud-vestul Romaniei. Exista insa premisele unui an agricol normal. Primul raport privind conditiile climatice si efectele lor asupra culturilor agricole de toamna realizat de catre Comisia Europeana arata descurajator pentru multe dintre statele membre. Graul de toamna nu a parcurs intreg fenomenul de calire (care pregateste plantele pentru perioada geroasa) in tari precum Germania, Cehia, Slovacia si in peninsula Balcanica, astfel ca au devenit sensibile la temperaturi scazute. In Romania, cu unele exceptii in partea de sud est a tarii, graul a parcus procesul de calire si, teoretic, nu ar fi probleme in cazul unor perioade cu temperaturi extrem de scazute ulterior. Mai precis, din datele Comisie Europene, reiese ca in judetul Constanta exista un procent de pana la 10% de plante distruse de inghetul din ultimele zile ale lunii decembre si inceputul lunii ianuarie, anunta Economica.net.

Castigatori si perdanti ai relaxarii cantitative: Modele, problemele europene, consecinte. Masura intreprinsa de Banca Centrala Europeana necesita cateva precizari pentru cetatenii afectati de consecintele relaxarii cantitative (QE). De aceea va prezentam, de o maniera simplificata, modelul dupa care s-a luat BCE dar si deosebirile in raport cu acesta, scopul urmarit si consecintele posibile in context european. Modelul american: Activele neperformante generate in perioadele de boom economic sunt acoperite prin emiterea unor titluri de valoare preluate in bilant de catre bancile comerciale. Valoarea reala a acestor titluri este mult sub cea nominala. Banca Centrala preia o parte din aceste titluri in schimbul unor sume de bani ce capitalizeaza bancile comerciale si permit reluarea ciclului de imprumuturi pentru crestere economica, informeaza Cursdeguvernare.ro.

Capcana in care au cazut consumatorii de gaze, dupa liberalizarea pietei, nu poate lasa indiferenta ANRE. Deschiderea pietelor de gaze si energie electrica continua sa faca victime in randul consumatorilor si sa aduca avanteje anumitor furnizori, acestia din urma fiind mult mai bine adaptati la schimbarile legislative. In plin scandal al aprecierii francului elevetian pe piata bancara, in urma caruia clientii bancilor se vad in imposibilitatea de a-si achita ratele lunare, trece neobservat un fenomen mult mai grav, care afecteaza nu 50 sau 70 de mii de familii, ci peste 150 de mii de firme mici si mijlocii, considerate pana acum un motor al cresterii economice. Daca pretul petrolului scade de mai bine de un an de zile, pretul gazelor naturale bate pasul pe loc, ba hiar creste pe un loc situat oricum destul de sus prin comparatie cu resursele noastre. Pe baza unor artificii ce tin de necunoasterea legislatiei, mii de firme consumatoare raman condamnate sa joace dupa cum le canta un furnizor sau altul si sa plateasca pentru consumul de gaze facturi inca impovaratoare, scrie Energy-Center.ro.

Cum alege Fiscul bobul de neghina: Firmele, supuse unor verificari foarte dure la TVA. Firmele care vor cere Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) sa fie inregistrate in scopuri de TVA vor fi supuse, de la 1 februarie, unei analize care implica documente si informatii complexe, interviu cu inpectorii si control antifrauda, daca apar suspiciuni de activitati evazioniste. De luna viitoare, procedura de inregistrare in scopuri de TVA (primirea unui cod pentru operatiuni impozabile) devine mult mai stricta. Asa cum declara pentru Capital, in decembrie, presedintele ANAF, Gelu Stefan Diaconu, noile prevederi au ca scop combaterea evaziunii la TVA care a atins un nivel ingrijorator, anunta Capital.ro.

Elcen face credit ca sa plateasca datoriile la gaze. Are de luat de la RADET-ul lui Oprescu 700 de milioane de euro. Cele mai mari datorii sunt la Romgaz, dar creditorul care trebuie "indestulat" cu prioritate este GDF Suez, fiind furnizorul cu cele mai vechi facturi neonorate. Elcen are datorii curente de 220 de milioane de lei pentru gazul livrat de Gdf Suez Energy Romania, Romgaz si Petrom, dintre care cele mai vechi sunt la furnizorul francez. Nu exista somatii de plata din partea niciunei firme, astfel incat nu exista, cel putin pe termen scurt, riscul unei noi sincope in aprovizionarea cu gaze a Elcen, care ar duce, ca in octombrie 2014, la sistarea furnizarii de agent termic catre bucuresteni de catre RADET, informeaza Economica.net.

Primele imagini teaser cu viitorul concept misterios pregatit de Mitsubishi. Mitsubishi va expune un nou concept in cadrul Salonului Auto de la Geneva. Pentru moment, oficialii niponi nu au oferit numele acestuia, insa au publicat 2 imagini teaser care vin sa tradeze liniile de design. Conform Mitsubishi, viitorul concept vine sa prefigureze o noua generatie de vehicule plug-in hybrid electrice (PHEV). Prototipul reprezinta o simbioza inteligenta intre inginerie, fluiditate si atuuri eco. Amintim aici un motor electric puternic, un impact asupra mediului redus si un design atletic si agil. Conform zvonurilor aparute in presa, viitorul concept misterios pregatit de Mitsubishi reprezinta o versiune imbunatatita a prototipului XR-PHEV, scrie Auto-bild.ro.