Ce s-a intamplat cu marile lanturi de benzinarii din Romania in 2014 OMV Petrom, Rompetrol, Lukoil si Mol domina piata de distributie a carburantilor din Romania. Cum a evoluat anul trecut reteaua de benzinarii a fiecarei companii petroliere. In conditiile unui an 2014 provocator pentru companiile petroliere, cu o scadere a preturilor la titei de peste 50% in sase luni, numarul de statii de distributie a carburantilor a crescut in Romania. Potrivit unei prezentari a OMV Petrom, cea mai mare companie petroliera de pe piata locala, in 2014, au aparut 52 de noi statii de distributie a carburantilor, in conditiile in care vanzarile de carburanti pe toata piata au fost in scadere, scrie Economica.net.

Business ReportFoto: Colaj foto

Interesele si problemele Romaniei in piata de energie electrica Jean Constantinescu, lordul energeticii romanesti, nu mai este printre noi. Din punct de vedere al opiniilor exprimate de-a lungul vremii, al reformelor pe care le-a initiat, dar mai ales al viziunii pe care o avea asupra viitorului energetic al Romaniei si Europei, domnul Jean Constantinescu va ramane inca multa vreme printre noi. Pentru ca a fost un colaborator al publicatiei noastre si nu de putine ori un adevarat profesor, va propunem cateva materiale scrise si publicate de catre Energy-Center sub semnatura domnului Constantinescu. Cu atat mai mult tinem sa pastram vie memoria acestui adevarat specialist, cu cat analizele sale raman inca de mare actualitate. De la sinteza si analiza sistemului, la evolutiile mondiale si pana la strategia energetica, ideile domnului Jean Constantinescu nu trebuie ignorate, integral pe Energy-Center.ro.

Furturile schimba structura productiei agricole a Romaniei. Care sunt solutiile Furturile de produse agricole reprezinta una dintre cele mai importante probleme ale producatorilor agricoli romani, teama de infractori fiind un factor care contribuie la decizia agricultorilor cu privire la culturile pe care sa le infiinteze, se arata in ultimul raport al Societatii Academice Romane (SAR) care va fi dat publicitatii joi. "In cazul marilor exploatatii agricole, paza are un cost care ajunge deseori la un procent cu doua cifre din total. Aceasta este insa cea mai mica dintre probleme pentru ca macar acest cost este asumat si supracompensat de costurile locale mult mai mici la achizitia terenurilor sau cu forta de munca. Problema mai putin vizibila, dar mult mai grava, este decizia de oportunitate - antreprenorii agricoli sunt obligati sa se orienteze catre culturi cu rentabilitate mica (sau chiar nerentabile pe suprafetele mici disponibile), dar cu rezilienta mai mare la furt. Orice incercare de a infiinta culturi mai rentabile - legume, livezi etc. prezinta un risc urias, intrucat proaspata afacere devine "premium-target" pentru toti hotii din zona", scrie Economica.net.

Aderarea la zona euro: Intre cararea scurta a deciziei politice si drumul greu al convergentei economice. Prezentarile conferintei Teoretic, se poate : lipseste doar decizia in acest an pentru unui set de politici necesare, pentru ca Romania sa porneasca in marsul fortat spre zona euro in orizontul 2019-2020 - deziderat pe care clasa politica si l-a asumat anul trecut in unanimitate. Noua conjunctura geostrategica ar putea pune presiune pe realizarea acestui deziderat. Practic, desi indicatorii de convergenta nominala arata bine, convergenta reala tine Romania departe de clubul monedei unice : atat ca reforme structurale care sa creasca competitivitatea si PIB-ul, cat si ca efecte ulterioare, atunci cand economia romaneasca urmeaza sa joace in liga mare, fara plasa de siguranta a politicilor monetare, scrie Curs de Guvernare.

"Obtinerea statutului de piata emergenta - lupta similara cu cea pentru investitii straine" Presedintele Bursei de Valori Bucuresti, Lucian Anghel, considera ca macar una dintre cele trei agentii de rating (MSCI, FTSE si S&P) ne va acorda statutul de piata emergenta, in urmatoarele 12-18 luni. In aceste conditii, trenul pentru includerea bursei noastre pe lista de monitorizare pentru evaluarea MSCI, la inceputul acestui an, pare pierdut. Lucian Anghel ne-a declarat: "Sunt trei agentii pe care ne concentram, la fel de importante - MSCI, FTSE si S&P. Ca sa putem fim upgradati de MSCI (de la stadiul de piata de frontiera la cel de piata emergenta), proiectul dureaza cel putin trei ani. Dar, cred ca, in urmatoarele 12-18 luni, macar una dintre cele trei agentii ne va upgrada. La MSCI, cred ca maximul pe care il putem obtine este ca in doi ani de zile sa fim inclusi pe lista de monitorizare, dupa care urmeaza procesul de upgradare", scrie Bursa.ro.

Procesele ANPC cu bancile sunt pasate de la un judecator la altul. Cand ar putea veni o solutie La mai bine de un an dupa ce Protectia Consumatorilor a chemat mai multe banci in judecata pentru clauzele din contractele de credit, magistratii de la Tribunal si Curtea de Apel Bucuresti nu se hotarasc cine e exact competent sa judece si paseaza dosarele de la o sectie la alta. Economica.net prezinta situatia acestor litigii si pozitia Tribunalului Bucuresti. In octombrie 2013 au intrat in vigoare mai multe modificari la legea 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele incheiate intre profesionisti si consumatori, dupa mai multe amanari solicitate de Banca Nationala a Romaniei, via Fondul Monetar International. Noile prevederi au provocat frisoane bancherilor, pentru ca un singur proces pierdut le poate forta sa elimine clauze referitoare la dobanzi si comisioane din toate contractele incheiate cu clientii, nu doar din cele supuse judecatii in procese individuale sau de grup.

Proiectul noului Cod Fiscal aduce vesti bune pentru soferi Scaderea accizelor la carburanti si micsorarea cotei TVA fac subiectul proiectului noului Cod Fiscal. Documentul in cauza prevede o scadere a accizei cu 20% la motorina, cu 18.62% la benzina fara plumb si cu 16.28% la benzina cu plumb. De asemenea, proiectul vizeaza si eliminarea din sfera de impozitare atat a titeiului din productia interna, cat si a elementelor din categoria "Alte produse accizabile" in care sunt incluse si autoturismele. Reducerile sunt argumentate de Guvern prin scaderea consumului de carburanti care implica un efect negativ asupra veniturilor bugetare si a indicatorilor macroeconomici. In urma accizei ridicate, a fost doar un pas pana la aparitia fenomenului de alimentare cu combustibil de catre transportatori in alte state membre UE, relateaza Auto-Bild.ro.