Companiile romanesti sunt cu gandul la expansiune si cu ochii pe bursa. Firmele din Romania au primit lectii dure despre criza in ultimii ani. Si nici nu si-au revenit in totalitate ca deja apar alte ingrijorari cu privire la o noua prabusire economica globala. Mare parte din companiile din piata auto, imobiliare, turism si retail stau in asteptare si isi conversa capitalul pana cand lucrurile se vor clarifica. Economia globala va fi afectata de multe provocari insa efectele pot fi diferite de la tara la tara. Pentru criza din 2008 este cert ca nu am fost pregatiti. Inclusiv guvernatorul BNR Mugur Isarescu, anunta, cu cateva luni inainte ca potopul sa inceapa si la noi, ca de fapt vom fi beneficiarii crizei din Vest. Nu a fost nici pe departe asa. Astazi, dupa mii de falimente in economie, concedieri, maxim istoric la cursul valutar euro/leu, nivel ridicat de credite neperformante, deficit bugetar urias, economia romaneasca s-a stabilizat. Cel putin cand vine vorba de indicatori. In cazul declansarii unei noi crize, efectele vor fi indirecte fata de tara noastra, spune Ionut Dumitru, presedintele Consiliului Fiscal, scrieCapital.ro.

BUSINESS REPORTFoto: Colaj foto

Romania importa curent: turbinele de la Portile de Fier se strica tot timpul, dupa cheltuieli de un miliard de euro. Exact din 1 februarie, de cand patru agregate de la Portile de Fier s-au stricat si au fost scoase din functiune pentru reparatii, Romania a inceput, zilnic, pe anumite intervale orare, sa fie net importatoare de electricitate. Doar cand bate puternic vantul revenim la statutul de exportatori, gratie centralelor eoliene. Importurile de energie pot reprezenta si un avantaj, daca ne gandim ca pietele de unde o aducem au preturi mai mici decat locale. Aceasta situatie va mai dura macar o luna. Deficitul de energie din piata provocat de defectarea a patru agregate de la Portile de Fier a inceput sa fie acoperit cu importuri. In zilele cu vant puternic, precum ieri, importurile nu sunt necesare, pentru ca 2.000 ￯ 2.500 de MWh adusi de eoliene sunt mai mult decat suficienti sa acopere deficitul de 450 de MWh de la Hidroelectrica. Cand vantul nu bate, asa cum a fost saptamana trecuta, apar importurile. Or, pana acum o saptamana, importurile nu apareau nici in cazul in care productia de energie eoliana era 0, pentru ca Portile de Fier mergeau la intreaga capacitate, anuntaEconomica.net.

De ce ignora Comisia Europeana adevaratele riscuri macroeconomice din Romania? Comisia Europeana a redus estimarile de crestere ale principalelor economii europene din urmatorii doi ani in raportul de prognoza publicat saptamana trecuta (n.a. integral la adresa ec.europa.eu. "Perspectivele economice continua sa fie marcate de incertitudini majore, pe fondul unei cresteri a riscurilor", se arata in comunicatul de presa de pe site-ul CE. In timp ce manifesta un optimism moderat pentru zona euro, CE apreciaza ca perspectivele economiei noastre s-au imbunatatit, deoarece "consumul privat creste, stimulat de venitul disponibil mai ridicat si de redresarea creditului in moneda locala". Inainte de a deschide sampania, trebuie sa nu uitam ca este vorba despre aceeasi Comisie care "a gestionat criza financiara in mod slab si inconsistent", dupa cum scrie Curtea Europeana de Conturi intr-un raport publicat recent. In timp ce Comisia Europeana a subliniat doar legea darii in plata drept risc major pentru perspectiva macroeconomica, alte elemente fundamentale au fost amintite doar in trecere sau deloc, informeazaBursa.ro.

Dacia Duster, editia 2017, arata mai bine decat te-ai astepta. Dacia lucreaza la un nou model de Duster pentru 2017. Dupa ce a fost cel mai bine vandut model Dacia din lume in 2015, francezii au decis sa-i aplice un facelift. Conform informatiei exclusive din partea revistei AutoExpert, dar neconfirmat oficial de Dacia, noul design al SUV-ului Duster este parte dintr-un program special de dezvoltare a viitoarei generatii de SUV-uri entry-level marca Dacia. Noul Duster se va construi pe aceeasi platforma a noilor Renault Megane si Talisman. In acest fel, platformele Renault Clio care au stat la baza Logan, Sandero si Duster au fost abandonate, miscarea simbolizand o noua era pentru concernul Dacia, scriePlayTech.ro.

Georgia va investi 2,2 miliarde de euro intr-un port la Marea Neagra. Georgia a anuntat luni ca a atribuit unui consortiu americano-georgian un contract pentru constructia unui nou port cu ape adanci pe malul Marii Negre, pentru o suma de 2,5 miliarde de dolari (2,2 miliarde de euro), informeaza AFP. Noul port va fi construit in apropiere de orasul Anaklia, vestul Georgiei, care este amplasat strategic pe cea mai scurta ruta de tranzit din China in Europa. Gratie acestui proiect, Georgia spera sa poata concura cu porturile turcesti si sa devina o etapa obligatorie pentru cargourile comerciale chineze in drum spre Europa. Premierul georgian Giorgi Kvirikashvili a precizat ca o societate mixta, denumita Anaklia Development Consortium, compusa din firma georgiana TBC Holding si cea americana Conti International, a fost cea careia i-a fost atribuit acest contract. Georgia va participa cu 100 milioane de dolari, restul costurilor urmand sa fie suportate de consortiu, anuntaCapital.ro.

Top 10 cei mai mari consumatori de gaz din România. Miliardarul Niculae nu mai contează, intră în top Rompetrol şi Petrom. Topul celor mai mari consumatori de gaze din România s-a schimbat radical în ultimii cinci ani. Dintre primii 10 consumatori, au dispărut combinatele chimice din grupul InterAgro, deţinut de omul de afaceri Ioan Niculae, cu singura excepţie Chemgas Slobozia. Prezenţe nou-intrate în top sunt Petrom şi Rompetrol, cu termocentrala Brazi, respectiv Rompetrol Rafinare. Alte firme cu o prezenţă în top, în 2015, care nu apăreau în 2010, sunt Alum Tulcea, producător de alumină, Congaz Constanţa şi Electrocentrale Constanţa. Potrivit datelor Transgaz furnizateEconomica.net, Top 10 cei mai mari consumatori de gaze, în 2015, este: ELCEN Bucureşti, Azomureş(producător de îngrăşăminte), CET Luduş, CECC Brazi(termocentrala Petrom), Arcelor Mittal Galaţi, Rompetrol Rafinare (care alimentează cu gaze platformele industriale Midia Navodari si Vega Ploieşti), Alum Tulcea, Congaz Constanţa, Chemgas Slobozia şi Electrocentrale Constanţa.

Ferrari FF devine GTC4 Lusso – Poze și detalii oficiale. Ferrari a publicat primele imagini și informații oficiale cu versiunea restilizată a lui FF. Deși vechiul model oferea un nume ușor de reținut, divizia de marketing a decis că este momentul și pentru o schimbare de titlu. Astfel, Ferrari FF devine GTC4 Lusso (Gran Tourer Car). Din punct de vedere estetic, Ferrari GTC4 Lusso merge pe liniile clasice, însă observăm lejer o serie de retușuri în zona blocurilor optice, a grilei și a capotei. Prizele de aer au fost și ele redesenate, iar spoilerele oferă un look nou. La interior, Ferrari a optat pentru un sistem de infotainment care folosește un ecran de 10,25 de inchi. De asemenea, observăm un volan ceva mai mic, butoane fizice noi, dar și o versiune restilizată a clsicului Manettino, scrieAuto-Bild.ro.