Bucuresti vs Cluj. Se contureaza un rival pentru Capitala? Milano contra Roma, Barcelona contra Madrid, Frankfurt contra Berlin si lista ar putea continua. Cat de mari sunt sansele ca orasul de sub Feleac sa devina un competitor de temut pentru metropola de pe Dambovita? Pana in prezent, Romania face parte din grupul foarte numeros al tarilor in care capitala este de departe cel mai important centru economic. Exceptiile sunt acele state in care sediul guvernului se afla intr-un oras de mai mica importanta (vezi SUA, Canada, Turcia, Brazilia sau Australia) si cele in care capitala, desi in multe cazuri cel mai populat oras, are cel putin un concurent serios la titlul de centru economic, social si/sau cultural: Spania, Italia sau Germania (unde Berlinul are de luptat cu Frankfurt, Munchen si chiar Hamburg), dar si locuri precum Emiratele Arabe Unite (Abu Dhabi contra Dubai), India (Delhi contra Mumbai) sau Pakistan (Islamabad contra Karachi), scrieCapital.ro.

BUSINESS REPORTFoto: Colaj foto

Noua factura unica la energie electrica intra in vigoare de la 1 martie. Cum arata si ce aduce nou. Factura elaborata de catre ANRE are o prima pagina mai simpla, care contine elementele esentiale pe care trebuie sa le cunoasteti: consum, pret kWh, furnizorul, totalul de plata la zi, telefonul de la deranjamente, telefonul de la relatii cu clientii.Economica.netva prezinta noul model de factura unica la energia electrica. Aceasta va fi introdusa, in mod obligatoriu, de catre toti furnizorii ce activeaza in Romania, peste patru zile, de la 1 martie 2016. Potrivit reprezentantilor Autoritatii Nationale de Reglementare in domeniul Energiei (ANRE), noul model de factura a fost adus la cunostinta furnizorilor, carora li s-au lasat la dispozitie cateva luni pentru a-si modifica soft-urile de creare a documentelor.

Ungurii de la MOL dau o lectie usturatoare de business austriecilor de la OMV, inclusiv celor de la Petrom. Cea mai mare companie romaneasca, OMV Petrom, a raportat zilele trecute un bilant financiar negativ pentru 2015, pierderile inregistrate fiind de aproape 700 de milioane de lei. Dupa mai bine de 11 ani de la preluarea Petrom de catre austriectii de la OMV, compania romaneasca intra pe pierderi. Justificarea principala fata de rezultatul negativ este data de scaderea cotatiilor internationale ale titeiului. In consecinta, OMV Petrom si-a propus reducerea investitiilor pentru anul 2016 cu 10-20% pe segmentul de explorare, a anuntat vanzarea unor perimetre petrolifere si chiar reduceri de personal in vederea eficientizarii activitatii. Prin comparatie cu grupul OMV Petrom, grupul MOL din Ungaria anunta rezultate financiare spectaculoase pentru 2015, depasindus-i tinta de profit operational, de la 2,3 miliarde dolari la 2,5 miliarde dolari. Si pentru grupul MOL criza petrolului si-a facut simtite efectele, dar in cu totul alt mod decat pentru grupul OMV Petrom. Grupul MOL, controlat de statul ungar printr-un pachet semnificativ (nu majoritar) de actiuni bate de departe ca valoare si afaceri Petromul nostru. Spre exemplu, daca ungurii opereaza 4 rafinarii, Petrom a ramas cu una (Brazi), cealalta (Arpechim) urmand a intra la taiere, informeazaEnergy-Center.ro.

Zacamintele de titei din Gorj, prima victima din Romania dupa scaderea cotatiilor internationale ale petrolului. Colapsul cotatiilor la titei face prima victima in tara noastra: Petrom si Petrofac au convenit incetarea anticipata a contractului pentru cresterea productiei de titei din zona Ticleni, judetul Gorj. Sunt vizate noua zacaminte din zona Ticleni, aflate in exploatare de peste 60 de ani. Contractul fusese incheiat in anul 2010, cu o durata initiala de 15 ani, si viza revigorarea exploatarii zacamintelor mature de titei, printr-un proiect de redezvoltare a zacamintelor. "Actualul context international, cu preturi mici ale titeiului, ridica foarte multe provocari legate de exploatarea zacamintelor mature, cu productie in declin, cum sunt multe dintre cele din Romania", a declarat, intr-un comunicat, Gabriel Selischi, membru al directoratului Petrom responsabil de activitatea de explorare si productie, scrieAdevarul.

Volvo V40 facelift - Adaptat la noile tendinte. Volvo a pregatit versiunea restilizata a lui V40. Modelul producatorului suedez va fi expus in premiera internationala in cadrul Salonului Auto de la Geneva, eveniment programat sa isi deschida portile pentru presa pe 1 martie. Modificarile operate de suedezi sunt unele minore, insa il aduc pe V40 pe noua linie de design. Astfel, blocurile optice au fost inlocuite cu cele regasite pe XC90, S90 si V90, grila frontala a fost restilizata, iar caroseria poate fi vopsita in cinci nuante noi. Pentru cei mai pretentiosi, Volvo pune la dispozitie si 8 tipuri de jante. Interiorul lui Volvo V40 a primit noi materiale si culori revizuite pentru tapiterie, dar si un update pentru sistemul On Call, anuntaAuto-Bild.ro.

Criza care scumpeste iesirea Romaniei din primitivism. Constructorii ameninta ca lucrari de circa 650 mil. euro la retelele de apa, finantate cu bani europeni, ar putea ramane neterminate din cauza exploziei pretului la polietilena, material folosit in productia tevilor de apa. Primariile si societatile de utilitati din 21 de judete din Romania, plus Bucuresti, au ratat definitivarea unor proiecte majore de retele de apa si canal care aveau ca termen de finalizare sfarsitul lui 2015. Ministerul Fondurilor Europene a inceput anul trecut procesul de negociere a refazarii acestor proiecte care mai necesita investitii de circa 650 mil. euro. Mai exact, pana in iunie 2016, autoritatile romanesti trebuie sa convinga Comisia Europeana sa aloce aceste sume din fondurile destinate exercitiului financiar 2014-2020, scrieCapital.ro.