Insolventele si falimentele provoaca haos in sistemul energetic. Spectrul falimentului strabate multe companii din sectorul energetic, procesele de reorganizare judiciara nefiind suficiente pentru companiile detinute de stat care nu se mai pot eficientiza si retehnologiza. Hidroelectrica, una dintre cele mai importante companii din tara noastra, a iesit din insolventa in urma cu o luna, dupa un proces care a durat mai mult de patru ani (cu o pauza de aproximativ un an). Privita ca parte a unui intreg, respectiv sistemul energetic national, procesul de insolventa al Hidroelectrica (finalizat in mod fericit, prin evitarea falimentului) este reprezentativ pentru companiile cu capital de stat din domeniu, dintre care multe sunt la un pas de inchidere. Inconsecventa administrativa si capusarea societatilor de stat sunt principalele cauze ale situatiei in care se afla multe companii, la care se adauga lipsa banilor pentru investitii in retehnologizare si eficientizare, ca si absenta unei strategii nationale echilibrate si echitabile, scrieCapital.ro.

BUSINESS REPORTFoto: Colaj foto

Autostrada Sibiu-Pitesti: Statul ar putea plati inca 3 milioane de euro pentru actualizarea studiului de fezabilitate. Compania de Drumuri ar putea aproba o suplimentare de 2-3 milioane de euro pentru actualizarea studiului de fezabilitate al autostrazii Sibiu-Pitesti, potrivit unui reprezentant al CNADNR. Astfel, costul total al studiului de care depinde construirea celei mai asteptate autostrazi din Romania ar putea urca la aproape 10 milioane de euro. Contractul pentru actualizarea studiului de fezabilitate al autostrazii Sibiu-Pitesti a fost atribuit anul trecut asocierii Spea Ingineria Europea (Italia) - Tecnic Consulting Engineering Romania, pentru suma de 29 milioane de lei (6,5 milioane de euro). Pretul oferit de asocierea castigatoare este insa cu aproape o treime mai mic decat cel estimat de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania, de 43,4 milioane de lei (aproape 10 milioane de euro) si de peste patru ori mai mic fata de pretul de 30 de milioane de euro, estimat de JASPERS, organism de consultanta al Comisiei Europene si Bancii Europene de Investitii, potrivit lui Alin Goga, consilier juridic in cadrul companiei si membru al grupului de initiativa pentru restructurarea si reprofesionalizarea CNADNR, anuntaEconomica.net.

Nivelul de trai din Romania - la 57% din media UE. Cheia cresterii - in Romania si in celelalte state din est. Nivelul de trai din Romania a crescut in ultimii zece ani cu 50% fata de nivelul de plecare in raport cu media europeana, ceea ce ne plaseaza pe primul loc la acest capitol in cadrul UE. Potrivit datelor publicate de Eurostat, de la 38% din media UE in anul 2006, am urcat la 57% in 2015, exprimat in PIB/locuitor ajustat cu nivelul preturilor (paritatea puterilor de cumparare standard PPPs) conform standardizarii ESA 2010. Un rol important in aceasta evolutie l-a jucat reducerea nivelului inflatiei si stabilizarea preturilor in preajma unei jumatati din media europeana, dupa ce in anul 2008 urcasem rapid la peste 55% din aceasta medie. De retinut, in urma austeritatii induse de criza, cu reduceri de salarii si inghetarea pensiilor, nivelul preturilor coborase in 2012 la doar 46,5% din media europeana, informeazaCursdeguvernare.ro.

Suzuki S-Cross facelift - Primele poze oficiale. Suzuki a publicat un set de fotografii cu viitorul S-Cross facelift. Modelul a fost prezentat intr-un eveniment special in Ungaria, dar pana la debutul oficial, Suzuki s-a gandit la toti fanii. Suzuki S-Cross facelift are acum o zona frontala noua. Vedem o grila a radiatorului ceva mai generoasa, multe elemente cromate, blocuri optice cu LED si o capota cu un look diferit. De asemenea, spoilerul a fost remodelat. In zona posterioara admiram stopuri noi cu LED, plus cateva modificari in dreptul spoilerului. Conform oficialilor Suzuki, interiorul va beneficia de materiale ceva mai bune, iar zona centrala a fost preluata si adaptata de pe Vitara. Si pentru ca am adus in discutie SUV-ul Vitara, trebuie sa va spunem ca unitatea Boosterjet de 1,4 litri de 140 CP va fi disponibila si pe S-Cross. Totodata, exista sanse ca S-Cross sa primeasca si motorul de 1,0 litri turbo prezentat in urma cu cateva luni pe Baleno, scrieAuto-Bild.ro.

Ce se intampla cu facturile la gaze si electricitate ale romanilor dupa liberalizarea pietelor. Pietele de electricitate si gaze pentru consumatorii casnici sunt in plin proces de liberalizare, adica de renuntare la preturile reglementate de catre stat in favoarea celor dictate strict de piata. Piata de electricitate este deja in proportie de 70% liberalizata, urmand sa fie liberalizata complet pana la sfarsitul lui 2017, in timp ce la gaze, liberalizarea totala ar putea deveni realitate inca din 1 martie 2017, daca situatia din piete o va impune. Liberalizarea pietei de energie este convenita prin acorduri cu UE si FMI. Practic, peste doi ani, piata de energie a gospodariilor din Romania ar putea fi in totalitate libera. Acest lucru presupune ca furnizorii, fie ei de gaze ori curent, sa cumpere materia prima din piata, la preturi de piata, fara ca statul sa mai impuna pretul final din factura. De exemplu, un furnizor de electricitate, sa zicem Enel, va cumpara ce fel de energie va dori, pentru a o impacheta intr-un cos pe care sa il vanda clientului. In momentul de fata, Enel achizitioneaza din piata doar 70% din cosul de energie pe care ni-l tarifeaza lunar, anuntaCapital.ro.

Magazinele care vand cel mai bine pe metrul patrat.Benzinariile sunt pe primul loc. Un metru patrat de spatiu comercial aduce unui comerciant care opereaza in Romania, in medie, peste 3.500 de euro pe an. Cele mai profitabile sunt magazinele din benzinarii si magazinele de proximitate. Cel mai putin incaseaza magazinele specializate. Magazinele din cadrul retelelor de benzinarii vor avea anul acesta cele mai mari vanzari pe metrul patrat, arata calculeleEconomica.netrealizate pe baza unui studiu al companiei de cercetare Euromonitor. Cu vanzari estimate pentru anul acesta la 228,7 milioane de euro si o suprafata totala de peste 46.200 de metri patrati, acestea vand, in medie, de aproximativ 5.000 de euro pe metrul patrat pe an. De altfel, benzinarii au devenit extrem de agresivi pe piata de retail din Romania, astfel ca expertii Euromonitor prognozeaza pentru ei o crestere de 37,8% in urmatorii patru ani, cea mai mare intre categoriile de comercianti.