UniCredit Tiriac Bank a decis introducerea unui comision lunar de administrare de 0,5% pentru toti clientii bancii. Reclamatiile au inceput sa curga si banca a explicat ca masura nu se va aplica tututor clientilor, ci doar acelora ale caror contracte prevad aceasta posibilitate. Conso.ro a aflat cui i se va aplica noul comision si cine scapa de el.

Poveste de iarna

Craciunul anului 2007. Oamenii celebreaza Sarbatorile de Iarna, alaturi de familii. Se primesc cadouri, mai mici sau mai mari, dupa darea de mana a fiecaruia. Unii primesc insa un “cadou” si de la UniCredit Tiriac Bank. Un cadou “otravit”. O notificare in care toti clientii bancii sunt informati ca incepand cu data de 21 ianuarie, banca a decis sa alinieze comisioanele portofoliului de credite in urma fuziunii celor trei banci (UniCredit, HVB Bank si Banca Tiriac) si, in consecinta, li se va aplica un comision lunar, la soldul creditului, in valoare de 0,5%.

Si ca noile conditii implica recalcularea ratei lunare a creditului si intocmirea unui nou grafic de rambursare. Grafic care putea fi obtinut de la sediul sucursalei bancii unde au deschis contul. Cu sarmalele in gat, multi incep sa-si puna intrebari, mai ales ca nivelul lunar al comisionului nu este deloc unul de neglijat. Un client al bancii care a incheiat contractul in 2006 la un DAE de 12,69% va avea, conform noilor conditii, un DAE de peste 15%.

Mai mult, clientul sustine ca functionarul bancar contactat nu numai ca n-a oferit explicatii, ci s-a purtat urat, cu vadita superioritate. Un altul, care a dorit sa ramana anonim, pretinde ca in data de 24 ianuarie, cand a fost la banca, nu a reusit sa obtina un grafic de rambursare, ci numai un numar de telefon la care sa mai sune dupa 15 februarie. Sunt si clienti ai bancii, fosti clienti ai Bancii Tiriac, care si-au pus problema legalitatii.

Care au citit cu atentie prevederile contractuale. Si care ne-au sesizat, trimitandu-ne si contractele, ca in cuprinsul acestora nu exista nici un fel de prevedere care sa dea dreptul bancii sa introduca un nou comision in timpul derularii creditului.

O “eroare” care a pus gaz pe foc

Banca a adus modificarile la cunostinta marelui public intr-un comunicat emis pe 28 ianuarie, la o luna si o saptamana din ziua in care au fost trimise clientilor notificarile, la o saptamana dupa intrarea lor in vigoare si la cateva zile dupa ce Conso.ro a trimis semnale catre banca referitoare la nemultumiri ale mai multor clienti cu privire la noile prevederi contractuale.

In cadrul comunicatului, in al doilea paragraf se mentioneaza ca “dintr-o eroare, modificarea a fost transmisa si catre o serie de clienti care nu erau vizati de amendamentele efectuate”. Comunicatul mentioneaza insa ca modificarile au fost operate in sistemul informatic al bancii pentru intreaga baza de date si da asigurari ca in termen de 10 zile se vor efectua stornari pentru cei care au primit notificarea “din eroare”.

Desigur, este foarte greu de stabilit daca a fost cu adevarat o “eroare” in sensul adevarat al cuvantului sau daca nu cumva a fost vorba de o decizie adoptata de banca in urma reactiei dure a multor clienti, pe filosofia “mintea romanului cea de pe urma”. Pana la urma, insa, nici nu este foarte important. Ceea ce conteaza pana la urma este ca cei vizati au reactionat, asumandu-si greseala facuta.

Din pacate, insa, comunicatul a lasat destule probleme importante nelamurite. Care sunt contractele care permit, cel putin in viziunea bancii, introducerea noului comision si care nu? De ce s-a recurs la aceasta armonizare a comisioanelor care urca, asa cum si banca recunoaste implicit, costul creditelor? De ce nu s-a trimis noul scadentar la domiciliul clientilor o data cu notificarea, asa cum au procedat alte banci care au schimbat substantial costurile de creditare? Si ce solutii exista pentru cei care vor sa denunte contractul?

Integral in Conso.ro