Michael Schmidt - care controleaza 98% din vanzarile BMW in Romania - a ajuns intr-o intersectie nesemnalizata: concernul german a intrat deja pe piata in nume propriu, marjele de profit scad iar filozofia businessului se schimba. Sunt doar trei dintre motivele care-l fac pe proprietarul Automobile Bavaria sa se gandeasca serios, pentru prima data, la vanzare.

Vestea care avea sa-i schimbe complet lui Michael Schmidt perspectiva despre viitorul afacerii sale a venit in 2006: sosea atunci la Bucuresti, special pentru el - fondator al Automobile Bavaria - un reprezentant al BMW, concernul de la care Schmidt importa masinile pe care le vinde de 14 ani in intreaga Romanie.

Discutia cu trimisul BMW, care a avut loc in showroomul Automobile Bavaria din Baneasa - o cladire in care Schmidt tocmai investise 12 mil. euro si care putea trece cu usurinta drept sediul BMW - a avut un singur scop. Reprezentantul BMW il anunta pe Schmidt ca producatorul german va intra in 2007 in nume propriu in Romania.

O veste buna pentru piata - in general, astfel de stiri sunt interpretate drept un semn Romania e o tara sigura pentru business. Dar o veste proasta pentru Schmidt: venirea BMW era echivalenta cu pierderea importului si, deci, scaderea marjei de profit.

Probabil ca Schmidt - un sas de langa Sibiu in varsta de 48 de ani, care a pornit in 1994 de la un dealership pentru a ajunge in 2006 sa detina practic monopolul pe importul si distributia de BMW - a inteles din prima secunda ca afacerea lui isi schimba directia. Virajul era insa inevitabil: cunoscatorii pietei n-aveau nici o indoiala ca va veni ziua in care marii producatori vor veni in nume propriu - era nevoie doar ca vanzarile de automobile sa atinga o masa critica.

Fondatorul Automobile Bavaria se gandea, totusi, ca exista o varianta in care virajul decisiv putea fi evitat: spera sa faca un joint venture cu BMW, asa cum a facut si Ion }iriac cu DaimlerChrysler in cazul }iriac Auto. Schmidt povesteste ca le-a propus nemtilor o asociere, insa BMW - spune tot el - nu obisnuieste sa incheie aliante sau sa cumpere dealeri din pietele in care isi deschide reprezentante.

Contactati de MONEY EXPRESS, reprezentantiii BMW Group Romania, condus de Carl Theo Fitzau, nu au dorit sa faca nici un comentariu privind politica lor de achizitii pentru acest articol.

Ce variante ii ramaneau lui Schmidt? Una singura: sa se obisnuiasca cu ideea ca isi va continua drumul de unul singur, asa cum a facut-o din 1994 incoace.

Serviceul Bunicului

Gustul afacerii cu masini l-a prins inca de la inceputul anilor ’80, cand a emigrat in RFG, stabilindu-se langa Munchen, unde bunicul sau avusese un service auto. Schmidt a ajuns in Germania dupa ce bunicul sau murise, iar actiunile sale fusesera cumparate de asociatul lui. "Ideea (afaceri cu masini - n.r.) am urmarit-o, desi nu am mostenit nimic", continua directorul Automobile Bavaria.

S-a intamplat sa iasa la suprafata la inceputul anilor ’90, la un bal al sasilor din Munchen, unde un prieten i-a spus lui Schmidt ca un angajat al BMW incercase, fara succes, sa deschida un dealership in Romania.

Schmidt l-a contactat imediat si, in scurt timp, cei doi au pus bazele a ceea ce azi e Automobile Bavaria: Hans Heinrich von Srbik e si acum asociatul lui Schmidt - cu mai putine actiuni decat la inceput, pentru ca managerul companiei si-a consolidat de-a lungul timpului pozitia in Automobile Bavaria, companie in care mai detine participatii, inca de la inceputul afacerii, si Car Trading Autohandelsges MBH.

Money Express