Cresterea numarului de centre comerciale va pune presiune pe preturile hainelor de firma.

Bucurestenii vor avea la dispozitie, la sfarsitul acestui an, inca 350.000 de metri patrati de spatii pentru cumparaturi, concentrate in sase noi centre comerciale, daca vor fi finalizate in timp util toate proiectele anuntate. In conditiile in care anul trecut a adus pe piata doar extinderea de la Bucuresti Mall, 2008 va fi primul an in care retailerii deja consacrati vor simti presiunea concurentei. Aceasta se va accentua si mai mult in 2009. Inmultirea spatiilor comerciale va duce si la ieftinirea produselor si diversificarea ofertei. „Noile centre nu vor duce la ieftinirea chiriilor sau la disparitia vreunuia dintre concurenti“, spune Catalin Seca- reanu, manager departamentul comercial Coldwell Banker.

Mallul si cartierul

Capitala poate absorbi fara probleme toate mallurile aflate acum in faza de dezvoltare, spun specialistii. „Doar ca, pentru a avea succes, proprietarii vor trebui sa creeze un mix de chiriasi potrivit zonei in care se afla“, spune Cristina Dumitrache, senior negociator departamentul shopping center Cushmann & Wakefield. Daca pana acum spatiile comerciale primeau vizitatori din toate colturile orasului, noul val va schimba atitudinea consumatorului, care se va orienta in special spre mallul cel mai apropiat. Astfel, pentru a-si pastra clientela, managerii vor lansa diferite campanii si vor utiliza drept „carlig“ facilitati de agrement. Specialistii spun ca de mai mult succes se vor bucura magazinele mari. „Romanilor le plac centrele spatioase, cu o varietate larga de produse“, explica Andrei Vacaru, senior consultant departamentul retail John Lang LaSalle. Potrivit acestuia, un rol important il va juca amplasamentul: vor fi preferate zonele de langa metrou si alte mijloace de transport, din cartierele mari.

Produse mai ieftine

Concurenta in crestere ar putea duce si la alinierea preturilor din mallurile romanesti - de multe ori, umflate de intermediari - la cele practicate in magazine similare din Occident, prin prezenta in tara a companiilor-mama. In plus, prin deschiderea mai multor puncte de desfacere, marile nume din retail vor avea costuri de operare mai reduse, care se vor reflecta si in pretul final al produselor.

Integral in Evenimentul Zilei