Prevederile legii exproprierii trebuie sa fie extinse de la proiectele de infrastructura de utilitate publica la marile investitii private, pentru ca altfel Romania nu va mai fi atat de atractiva pentru marii investitori straini, din cauza lipsei unor suprafete compacte de teren, adecvate constructiei de noi fabrici, au declarat pentru Business Standard reprezentantii Agentiei Romane pentru Investitii Straine (ARIS).

Ar trebui ca legea exproprierii sa fie extinsa si pentru marile investitii private cu o importanta strategica si cu impact semnificativ. Nu mai putem oferi terenuri investitorilor, asa ca nu vad alta solutie”, au spus reprezentantii ARIS. Semnalul dat de ARIS este sustinut de reprezentantii investitorilor straini din Romania. “O expropriere poate fi luata in calcul pentru proiecte mari de investitii, publice sau private”, a declarat pentru Business Standard Raymond Brenden, directorul Diviziei de Taxe al KPMG Romania si vicepresedinte al Camerei de Comert Romano-Britanice.

“In alte tari exista legi care permit exproprierea, in cazul unor proiecte semnificative, dar oamenii sunt despagubiti la un pret corect si numai in urma unor consultari”, a precizat Brenden. Si fostul ministru de Finante Sebastian Vladescu considera ca “in cazul in care este vorba despre un proiect cu o valoare mare, ar fi pacat ca legea exproprierilor sa nu se aplice, deoarece un astfel de proiect poate contribui la dezvoltarea zonei respective, dar si la cresterea economiei”. Totodata, reprezentantii Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania (ACAROM) sustin ca initiativa ARIS este necesara pentru sustinerea investitiilor anuntate in domeniul auto.

“Este de-a dreptul infernal ce se intampla cu ultima investitie Renault (n.r. - Centrul de proiectare Renault Technologie Roumanie) de la Titu, unde avem 80% din teren si nu putem face rost de restul de 20% din cauza relei vointe a unor speculatori”, a spus Constantin Stroe, care detine functiile de presedinte al ACAROM si de vicepresedinte al Automobile Dacia, unde s-a produs una dintre cele mai mari investitii straine din Romania. El a adaugat ca si o mare investitie privata cu caracter strategic ar putea fi considerata de utilitate publica.

Afluxul mare de investitii in industria de subansambluri auto a fost determinat de preluarea principalului constructor local de masini, Automobile Dacia, de catre Renault, dar si, ulterior, de intrarea pe piata locala a constructorului Ford, care a preluat uzina Daewoo de la Craiova. Totodata, intentia constructorilor Daimler si General Motors de a intra in Romania au impulsionat, de asemenea, acest sector, insa dezvoltarea facilitatilor de productie pentru acest tip de investitii necesita terenuri de zeci de hectare.

“Conform Constitutiei, exproprierea este posibila numai pentru cauze de utilitate publica. Conceptul de utilitate publica este insa unul flexibil, susceptibil sa se modifice in functie de evolutia conditiilor sociale si economice”, a declarat Cornel Popa, partener in cadrul casei de avocatura Tuca, Zbarcea&Asociatii. Astfel, spune acesta, desi Legea nr.33/1994 privind exproprierea prevede la nivel de principiu o lista de lucrari de utilitate publica, nimic nu se opune ca o lege ulterioara sa declare si alte lucrari ca fiind de utilitate publica.

“In cazul investitiilor private, cred ca motivele pentru expropriere trebuie sa fie exceptionale. O companie care ar aduce o imbunatatire a situatiei economice a zonei poate negocia exproprierea, dar numai la un pret corect pentru proprietari”, a tinut sa precizeze Raymond Brenden, directorul Diviziei de Taxe al KPMG Romania.

Business Standard