SMART press: Marketing e-commerce prin publicitate pe bloguri si alte solutii neconventionale

de R.     SMART press
Vineri, 14 martie 2008, 21:33 Revista Presei | Business

Intr-un moment in care consumatorul este invadat de publicitate pe mediile conventionale, advertiserii sunt obligati sa gaseasca tot mai multe metode "altfel". Firesc, si acestea din urma ajung in foarte scurt timp conventionale, iar pentru a surprinde este nevoie mereu de idei noi. Publicitatea in lifturi, publicitatea pe telefonul mobil, publicitatea in toalete, publicitatea pe oglinda tind sa devina tot mai "normale" in mixul necesar pentru a sustine campanii.

  Mediul online aproape ca dubleaza anual veniturile din publicitate, profitandu-se atat de cresterea penetrarii internetului in Romania, cat si de deschiderea companiilor spre metodele speciale de promovare pe care le permite internetul. Website-uri precum HotNews.ro sau SapteSeri.ro sunt preferate de advertiseri, in ciuda faptului ca preturile s-au marit in ultima perioada, in acelasi timp cu cresterea calitatii oferite cititorului.

Un alt segment extrem de solicitat este cel reprezentat de site-urile de business, site-uri de nisa precum Capital.ro, Sfin.ro, SMARTfinancial.ro, Wall-Street.ro, Bloombiz.ro, Standard.ro, Zf.ro, unde vizitatorii cu posibilitati financiare mari atrag de asemenea volume importante de publicitate. In acest context, magazinele online sunt "obligate" sa se promoveze intr-un mediu tot mai aglomerat de publicitate - website-urile "bune" au un grad de ocupare foarte mare, ajungand in anumite perioade sa fie rezervate integral.

Iar preturile cresc.  Pentru un magazin online, bugetul de publicitate este adesea un subiect tabu. Marea majoritate a magazinelor online aproape ca nu au buget de publicitate, lucru care in general se vede foarte usor si prin trafic si  prin vanzari foarte slabe. Putinele magazine cu o politica inteligenta de marketing si publicitate ajung sa-si imparta, in mare parte, piata in e-commerce-ul romanesc.

Domeniul IT&C si cel al cadourilor de toate genurile sunt zonele din e-commerce unde concurenta este cea mai acerba, dar unde exista poate si printre cele mai mari sanse de reusita, in cazul unor investitii bine orientate.  Inscriindu-se in general in capitolul "IMM", magazinele online nu pot avea bugete mari de publicitate tip branding (bannere web), cheltuielile fiind mult mai greu de suportat decat in retailul traditional.

Capacitatea de a decide cum se imparte micul buget si mai ales ideile prin care, cu bani putini, se reusesc lucruri mari sunt direct proportionale cu succesul in e-commerce, se arata intr-o analiza realizata de SMART press si SMARTfinancial.ro.  "Bannerele clasice pe Internet nu mai au eficienta de altadata, advertiserii trebuie sa se indrepte catre alte forme de publicitate, sau alte variatiuni pe aceeasi tema, cum ar fi bannerele interactive, bannerele video.

In peisajul tot mai aglomerat al comertului electronic romanesc se publica tot mai multe bannere si reclame la produse de orice tip. In toata aceasta mare de bannere publicitare, userul a invatat cum sa fenteze mesajele comerciale, sa-si instaleze adblock-ere, sa nu apese pe reclame... Daca nu vii cu un mesaj puternic, atat ca si concept, cat si grafic, sau ca format (video, viral, leapsa pe bloguri etc) ai sanse mari sa te pierzi in zgomotul de fond", explica Liviu Taloi, managerul SiteAudit.

ro si unul dintre cei mai importanti consultanti din comertul electronic din Romania.  "Tarifele de ratecard ale agentiilor sunt extrem de mari. Rata de click e tot mai mica, afisarile se consuma rapid, banii se duc, clientii nu vin (sau vin prea putini). Asadar, unde e solutia? Una din ele este sa ai propria regie de publicitate si sa-ti faci reclama free... evident, e un caz ideal si e o gluma.

:) Solutia este, de fapt, sa stii cum investesti, unde investesti si ce campanie scoti pe piata. Internautii romani sufera deja de banner blindness - efectiv, fug de bannere ca dracul de tamaie. Si nu sunt de condamnat; si eu fac acelasi lucru. De ce? Pentru ca bannerele nu-mi spun nimic. Pentru ca nu vad pic de originalitate nicaieri, pentru ca n-am gasit bannere asa cum sunt in afara care sa ma faca sa dau click.

Toate merg pe aceeasi formula: anuntam ceva in maxim 4 cadre. Si unicitatea unde e?", comenteaza Andrei Radu, director Link 2 eCommerce.  Bannerele web au un rol important in special pentru branding, insa, in cazul magazinelor online utilizarea lor trebuie sa fie bine rationata, in completarea altor forme de promovare care sa accelereze si traficul. Brandingul cel mai puternic este realizat online cu ajutorul bannerelor, dar si al PR-ului si al comunicarii eficiente, inclusiv pe bloguri.

De asemenea, dincolo de publicitatea clasica pe site-uri web cu notorietate ridicata, reprezentantii magazinelor sunt tot mai deschisi spre publicitatea pe bloguri si spre "mixul de advertising si PR", dupa cum subliniaza si Liviu Taloi.  "Bugetele de promovare online depind de obiectivele pe care ti le propui ca si owner de magazin online. Sunt magazine care doresc sa detroneze liderii de piata si atunci ei ar trebui sa cheltuiasca mult, sau putin daca ne comparam cu rezultatele pe care le vor obtine.

Insa, cu cat obiectivele sunt mai ridicate cu atat costurile de productie, costurile de distributie a mesajului cresc. Ca recomandare, un 40% din profitul operational/estimat dupa caz este necesar pentru orice site de comert electronic. Nu am vazut comunicare coerenta pe .ro cu mai putin de 2000-3000 de euro pe luna. Sigur, pentru cei cu pretentii sa detroneze liderii, o cifra de 15.000 de euro pe luna este mica", mai spune acesta.

  Pentru ca, in general nu este recomandat sa te axezi pe o singura metoda de promovare, magazinele online ce ajung sa creasca cel mai mult sunt acelea care impart bugetele cat mai bine, reusind sa se promoveze si prin bannere web pe site-uri importante (insa prin bannere cat mai speciale, care cresc rata de click), si prin mici bannere pe bloguri, si prin publicitate contextuala cu plata pe click (Arbocontext.

ro, Google) si prin comunicare agresiva, in functie de target.  Printre magazinele online cu cea mai mare deschidere spre bloguri si spre neconventional in general se remarca magazine din sfera IT&C, cadouri, flori, servicii web sau chiar... erotic shop. Indiferent de domeniu, exista nise pe care se poate actiona, exista bloguri corelate respectivelor standarde ale magazinului. Targetul unui magazin online este cu siguranta online, astfel ca acolo trebuie cautati clientii, si nu in mediul offline - decat in cazul magazinelor ce cauta branding intens si doresc sa "loveasca" din toate directiile.

  Marketonline.ro, fungift.ro, esal.ro, cel.ro, pcgarage.ro, electrofun.ro, shoperotic.ro, edomenii.ro, imcool.ro, mymovie.ro, florarieinbucuresti.ro, floriiniasi.ro, sundayoutfit.ro, cuponix.ro, geofad.ro, usbmania.ro sunt magazine online ce pot fi intalnite pe bloguri si care au dat dovada de originalitate in promovare in general.  "Pentru ca am pornit cu un obiectiv clar - sa fim Campioni in e-commerce, atat prin calitatea serviciilor, prin atitudine fata de client, dar si prin pozitia pe piata - am fost mereu obligati sa cautam idei noi, sa credem in lucrurile neincercate pana in acel moment.

Am investit si in promovare "clasica" (desi nimic nu este clasic pe internet), dar am directionat sume importante spre multe alte idei "virgine". Asa am ajuns sa fim primul magazin online cu o campanie ampla de publicitate si PR pe bloguri, implicandu-ne anul trecut in proiectul social Blogvertising", a declarat Mugur Frunzetti, Managing partener al Grifon Group, compania care detine MarketOnline.

ro.  Magazinul online MarketOnline.ro s-a remarcat si prin alte demersuri unice - lansarea unui "blogrum" (un blog ce deserveste si nevoilor de forum), desfasurarea unei campanii de bannere web "banflet" (bannere ce ilustrau animat lupta cu concurenta directa, sub forma unui pamflet ilustrat), initierea primei campanii coerente de responsabilitate sociala corporativa (CSR) din comertul electronic din Romania - "1% pentru sute de zambete".

In urma campaniei de CSR, pe baza votului public, MarketOnline a promis sa ofere 1% din vanzarile pe parcursul unei luni, unei fundatii.  "Poate cele mai placute prezente din punct de vedere al promovarii online din e-commerce sunt MarketOnline.ro si FunGift.ro, ce au dovedit mereu originalitate si care au ajuns la un nivel impresionant pe termen relativ scurt. Din fericire, lucrurile evolueaza rapid in ultimele luni.

Am vazut un magazin care s-a lansat printr-o campanie de teasing (Hobic.ro), un magazin care a oferit periute de dinti pe un blog pentru "Cea mai frumoasa declaratie de dragoste" (ElectroFun.ro), un magazin care cauta sa se inoveze in fiecare anotimp si care se promoveaza pe site-uri web importante, promitand tot mai mult (Zaragoo.ro). Deloc de neglijat este insa viteza cu care MarketOnline face ceva  in fiecare moment: campanie de CSR, flori pentru cliente, reduceri pentru cei nascuti pe 29 februarie, implicare ca sponsor al unei echipe din Campionatul National de Raliuri Dunlop 2008, promotii roz de Valentine`s Day, PR continuu, bannere noi pe bloguri.

.. si e greu de tinut sirul", a spus Razvan Iancu, Project Manager SMART press.  Tot mai multe magazine online au bloguri, tot mai multi reprezentanti ai magazinelor online au bloguri personale. In conditiile in care, recent, Dacia (brandul nr. 1 in Romania) a sustinut o campanie online pe bloguri, este de inteles ca, in cadrul unor campanii, componenta online bine speculata poate reprezenta mai mult decat "niste internet", "niste bannere".

Audi este un alt brand care s-a folosit de bloggeri pentru a promova un model de automobil. Daca brandurile din retailul traditional se folosesc tot mai mult de componenta online neconventionala, este usor de inteles ca magazinele online nu au de ales, atat timp cat ele depind direct, exclusiv de internet.  "Nevoia de a comunica mai bine sau macar altfel decat concurenta se manifesta si in cazul magazinelor online.

De fapt exista o tendinta la nivel mondial la care se aliniaza si site-urile romanesti, si as putea spune ca tendinta aceasta se manifesta si pe plan offline. Totul se duce spre o directie neconventionala, atipica. Cat de mult au curaj magazinele online romanesti sa se promoveze prin intermediul unui mediu acid cum este cel al blogurilor? Din ce in ce mai multi, si as enumera aici poate magazinele din umbra liderului de piata, ca MarketOnline, PcFun, PcGarage sau OneStop, FunGift si MagazinulTau.

Daca ne uitam in sidebar-ul lui Zoso, cel mai controversat si iubit in acelasi timp blogger din Romania, vom vedea numai bannere de magazine online in proportie de 90%. Deci exista interes pentru acest tip de reclama, pentru reclama mediatizata in canale media mai putin utilizate", mai spune Liviu Taloi.  "De ce e bine? Pentru ca iesi din tipare si atragi atentia publicului cumparator si pe acel canal.

De ce nu e bine? Este un mediu acid prin definitie, vorbind de bloguri, unde un post scris mai putin bine poate cauza o criza de imagine in cateva ore de la publicare. Este bine sa ai in companie specialisti in comunicare sau persoane cu experienta. Rezultatele insa ca si conversie pentru magazinele online daca e sa vorbim de reclamele pe bloguri nu sunt incurajatoare in acest moment. De ce spun asta? Pentru ca publicul cititor de bloguri este relativ restrans, doar un procent de maxim 5%-8% din internautii romani sunt cititori activi ai blogurilor.

Acestia sunt in general profesionistii din industria online iar atentia unui magazin online ar trebui sa se indrepte catre aducerea in fata cosului virtual de cumparaturi a masei largi de clienti, nu doar a celor deja obisnuiti cu tehnologia si blogging-ul", continua Liviu Taloi.  Acesta subliniaza ca "nu sunt deloc impotriva campaniilor derulate pe bloguri, mai ales a celor declansate de posturi si care au o componenta de viralitate, acestea, sa zicem cele mai populare concursurile si leapsa pe bloguri, sunt un succes si pentru magazinele online si aduc daca nu vanzari extraordinare, creeaza cel putin o imagine vie in mintea consumatorului cu privire la acel magazin online".

  Intr-o piata in care publicitatea online - fie ea si "traditionala" in marea sa majoritate - se numara in milioane de euro inca si nu in zeci sau sute de milioane de euro, oamenii din agentii sunt de multe ori fie nu indeajuns de bine instruiti pentru mediul online, fie dependenti de superiorii deloc generosi cu bugetele pentru online. "Ca evolutie vom vedea tot mai multe campanii virale, sau care se doresc a fi virale, pe bloguri si tot mai multe bannere video sau interactive.

Daca bloggerii au inteles repede nevoile de neconventional ale magazinelor online, nu acelasi lucru pot spune despre agentiile de publicitate online si cele de creatie, care inca nu sunt in stare sa ofere suport tehnic pentru campanii mai deosebite", a mai declarat Liviu Taloi, pentru SMART press si www.SMARTfinancial.ro.  "Am citit acum cateva luni rezultatele unui studiu facut de Nielsen in privinta eficientei publicitatii.

Stii care este cea mai eficienta forma de advertising? Word of mouth. N-as vrea sa fiu inteles gresit - nu am nimic impotriva publicitatii; din contra, fara ea ramanem in neant, fara identitate. Dar am un dinte impotriva reclamei ineficiente, facute prost si taxata scump. Personal, daca as avea un magazin online as alege cele mai nonconformiste forme de advertising. Si nu ma refer la bannere care iti invadeaza tot ecranul - aia se cheama deja nesimtire, nu intruzivitate - culmea e ca sunt companii mari care inca apeleaza la asa ceva.

Iti aduci aminte de ziua rosie de pe Internet? Ziua in care Connex a devenit Vodafone? Cati n-am injurat atunci?", mai spune Andrei Radu. "As merge pe text. Nu pe comunicate de presa, ci pe texte deschise si postate in orice loc: pe bloguri, pe forumuri, pe portaluri, pe comunitati. Acolo pot posta free si ma pot apropia de oameni. Acolo sunt ca ei - nu marele eu, compania X care are bani sa investeasca in campanii de publicitate.

Sunt eu, persoana din spatele site-ului. Eu cred ca deocamdata niciun magazin nu a reusit sa se apropie de clienti asa cum ar putea s-o faca. Toti pastreaza acea granita de tip feudalist... Magazinele online nu prea se promoveaza. De ce? Pentru ca ii costa mult. Dar si pentru ca nu sunt creative. Nu exista un om care sa speculeze lucrurile ieftine si sa iasa in fata. Internetul, in general, iti ofera o paleta larga de optiuni - mai scumpe sau mai ieftine. Depinde de noi ce si cum alegem", concluzioneaza Andrei Radu.























252 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    Bravo (Luni, 7 aprilie 2008, 21:57)

    ionela baciu [anonim]

    dau punctaj maxim acestui articol ca si bogatie a informatiei, coerenta si exprimare.
    il marchez pentru referinte viitoare si a-l shareui cu colegii.


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Vineri