Legislatia defectuoasa si monitorizarea deficitara a autoturismelor second-hand aduse de romani in tara cauzeaza prejudicii insemnate bugetului de stat

Numai in anul 2007 traficul cu masini de ocazie in randul persoanelor fizice a deturnat de la buget peste 100 milioane euro. Primul an de aderare la Uniunea Europeana a insemnat o avalansa de masini second-hand pe drumurile romanesti, dar si un munte de bani in buzunarele unei noi categorii de „baieti destepti", specializati, de aceasta data, in traficul cu autoturisme.

Scenariul dupa care se deruleaza afacerea autoturismelor de ocazie nu cere prea multa scoala.

Samsarul nu are nevoie decat de banii de „pornire", aproximativ 10.000 de euro. Apoi ia drumul targurilor auto din Germania. Ajuns acolo, pune ochii pe cea mai rentabila masina. Randamentul maxim achizitie-vanzare il dau marcile Volkswagen Passat sau Golf si Opel Vectra sau Astra.

Romanul face un contract de vanzare-cumparare si pleaca spre targul din Romania cu masina achizitionata. Ajuns acasa, el revinde masina cu un adaos de 20-30%. Cheltuielile samsarului care merge doar pentru o masina sunt de maximum 400 de euro, in functie de zona in care se deplaseaza in Germania, iar din castigul sau statul nu vede nimic.

De fapt, statul nici nu „simte" cascada de tranzactii ce urmeaza dupa aducerea in tara a masinii luate la mana a doua din Occident, pana la prima inmatriculare. Acest lucru este posibil datorita unei scapari legislative prin care nu trebuie inmatriculate masinile aduse in tara de persoana care are contractul cu proprietarul strain. Legea permite practic revanzarea unui autovehicul neinmatriculat de mai multe ori. Astfel, profiturile generate de vanzarea autoturismului intra frumos in buzunarul samsarului si ale celorlalti vanzatori.

Europa a blocat de mult aceasta cale de evaziune. In Franta, spre exemplu, acest gen de activitati au fost stopate prin doua masuri: la importul unei masini efectuat de o persoana fizica, prima inmatriculare se face obligatoriu pe numele persoanei inscrise in actul de provenienta extern si nu se permite vanzarea in lant inainte de prima inmatriculare. In acest caz, masina nu este o marfa, se presupune ca a fost cumparata pentru nevoi personale, iar revanzarea in lant inainte de inmatriculare dovedeste ca a fost importata cu intentia de a face comert.

Pe de alta parte, la prima inmatriculare a unei masini importate se solicita un document de autenticitate din partea producatorului, ca masura restrictiva, pentru o persoana fizica importatoare, iar acest act se elibereaza printr-un serviciu al Ministerului Transporturilor, emiterea lui facandu-se in circa doua luni.

Saptamana Financiara