In lipsa declaratiilor oficiale, explicatia falimentului Cosmo-Teknosa poate fi facuta doar pe baza informatiilor disponibile in piata. Inainte de toate, o evidenta: in mod surprinzator, vorbim de falimentul singurului investitor strategic care a intrat in electroretailul romanesc.

Teknosa intrase pe piata cumparand, in octombrie 2006, pachetul de control al retelei Cosmo de la fondatorul acesteia, Gyorgy Baba. De precizat ca turcii de la Teknosa – cel mai mare electroretailer al Turciei – au ajuns la Baba dupa ce esuasera in incercarea de a prelua companii mai mari, precum Domo sau Flanco.

In esenta, la declansarea procedurii de faliment a afacerii fondate de Gyorgy Baba au concurat trei categorii de factori. In primul rand, se pare ca relatiile dintre Baba si partenerii sai turci intrasera intr-un blocaj in ultima vreme – situatie cunoscuta in industrie – iar recenta inlocuire a lui Baba, care era CEO, cu fostul sef al Media Galaxy ar putea fi o consecinta a unor relatii nu tocmai armonioase intre parteneri.

Doua surse diferite de pe piata cred ca diveregentele ar fi pornit de la diferenta de viziune dintre Baba si reprezentantii Teknosa privind metodele de capitalizare ale companiei. Turcii vroiau sa faca o majorare de capital cu care Baba nu ar fi fost de acord, sustin aceleasi surse, pentru ca nu mai era dispus sa investeasca din resursele proprii. Or, neparticiparea la majorarea de capital ar fi dus la diminuarea ponderii sale, care dupa tranzactie ramasese la aproape 49%.

Usor de banuit motivul pentru care turcii doreau capitalizarea companiei: o politica agresiva de extindere. Baba a vorbit de-a lungul intregului an 2007 – fara sa dea un termen, e adevarat – despre investitii de 100 mil. de euro planificate de Teknosa, care ar fi urmat sa propulseze aceasta afacere pe primul loc, inaintea Altex, Domo sau Flamingo. Un plan extrem de ambitios care va ramane, insa, nematerializat.

Si, fata in fata cu declaratiile optimiste, o certitudine: investitiile facute dupa intrarea Teknosa in actionariat s-au cifrat la circa 5-6 mil. dolari, fiind directionate in principal catre cele sapte magazine nou deschise sub brandul Teknosa. Evident, compania a avut o problema de finantare care nu a tinut nici de disponibilitatea turcilor de a investi, nici de capacitatea lor de a obtine credite bancare.

O sursa bine informata, dar care a preferat sa-si pastreze anonimatul, a explicat MONEY EXPRESS ca din cauza viziunilor diferite ale partenerilor s-a ajuns la un blocaj in interiorul companiei, pentru rezolvarea caruia Baba a luat in calcul exitul total, propunandu-le turcilor sa le vanda si pachetul de 49% care ii mai ramasese.

Ar fi cerut, spune aceeasi sursa, 10 milioane de euro, un pret pe care turcii l-au considerat prea mare. In opinia lor, acest pachet ar fi valorat doar 5 milioane de euro – la cat evaluasera initial si pachetul de 51% cumparat in octombrie 2006. (In realitate – estimeaza observatori ai pietei – Baba ar fi primit atunci doar 3 milioane de euro). Baba a refuzat oferta. Acela a fost – foarte probabil – momentul fracturii totale. Turcii au declansat procedurile de faliment a companiei, iar Baba nu s-a mai putut impotrivi, desi acum era dispus sa se multumeasca cu oferta turcilor.

Money Express