Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a efectuat mai multe plati in contul cresterilor de accize la carburanti efectuate la finele anului trecut, chiar daca firma de consultanta Scetauroute, angajata de statul roman sa ii apere interesele, a informat Compania de Autostazi ca pretentiile ridicate de Bechtel nu sunt justificate.

Mecanismul prin care firma Bechtel stoarce de bani statul roman fara sa presteze lucrari pe masura este descris in amanunt si intr-un raport intocmit de Corpul de Control al Ministerului Transporturilor. Autostrada Transilvania a ajuns sa coste statul roman mai mult decat dublu fata de contractul initial, de 2,5 miliarde de euro, din cauza proastei gestionari a proiectului de catre Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania. Plati nejustificate, de zeci de milioane de euro, legi incalcate, prime de succes cu sase zerouri pentru anumite cabinete de avocatura, proasta gestionare a banului public, acestea sunt cateva dintre concluziile raportului pe care Cotidianul il prezinta in exclusivitate.

In 2004, cand firma J.V. Scetauroute inca nu fusese angajata de CNADNR drept consultant de proiect, lucrarile Bechtel ar fi trebuit sa fie confirmate de un diriginte de santier, autorizat de Inspectoratul de Stat in Constructii. Nu s-a procedat insa asa, iar CNADNR a achitat 65 de milioane de euro in contul Bechtel fara ca insa cineva sa fi supervizat lucrarile executate de americani pentru acesti bani.

Situatia s-a mentinut chiar si dupa ce CNADNR a angajat consultantul. De exemplu, in perioada iulie 2005 - mai 2006, cand pe autostrada Transilvania au fost intrerupte lucrarile, CNADNR a platit companiei Bechtel - fara a avea acordul consultantului - 11 milioane de euro drept „costuri indirecte de capital“. Alte aproape 10 milioane de euro au fost achitati de compania de stat, cu lejeritate, drept „penalitati de intarziere“. Corpul de Control din Ministerul Transporturilor sustine in raport ca „justificarea aplicarii acestor penalitati nu s-a putut realiza, in unele cazuri intarzierile fiind provocate de Bechtel International Inc.“.

Un alt punct „fierbinte“ din raport se refera la modul in care CNADNR achita taxele vamale pentru toate utilajele importate de Bechtel, inclusiv pentru automobilele de serviciu ale americanilor. „De la inceperea lucrarilor si pana pe 14 iunie 2007, Bechtel a facturat catre CNADNR suma de 28.551.628 de lei (peste 8 milioane de euro - n.red.) drept «taxe vamale» fara a avea anexate documentele vamale care sa ateste importul de utilaje, fara a avea anexa din care sa rezulte ce utilaje au fost importate, fara a avea documentele din care sa rezulte daca sunt aduse pentru «import definitiv» sau pentru «import temporar»“, se mentioneaza in raport. In opinia membrilor comisiei de control, plata respectivelor taxe vamale putea fi evitata deoarece multe dintre utilajele stabilite initial ca sunt necesare Bechtel puteau fi achizitionate de pe piata Uniunii Europene.

Dupa studierea intregii documentatii detinute de CNADNR privind relatia contractuala cu Bechtel, membrii Corpului de Control din Ministerul Transporturilor au ajuns la concluzia ca mare parte dintre responsabilitatile asumate de statul roman in relatia cu compania americana sunt cauzate de unele… greseli de traducere. Prin traducerea eronata a unor termeni din engleza in romana, statul roman a fost plasat in inferioritate in fata Bechtel. „Versiunea in limba engleza a contractului (care in mod normal trebuia sa prevaleze) nu este tradusa de un traducator autorizat de Ministerul Justitiei. Contine notiuni straine si nereglementate de dreptul roman…

Cotidianul