Eddie Startup, unul dintre cei mai importanti oameni de vanzari in radio din Marea Britanie, fost consultant BBC, a vorbit pentru DailyBusiness.ro despre avantajele si dezavantajele radioului in fata altor media, punctele tari ale advertising-ului pe acest canal, dar si influenta pe care o are internetul asupra consumatorului clasic de media.

Ca profesionist in vanzari radio, Eddie Startup a oferit consultanta in peste 24 de tari, pentru unele dintre cele mai dificile piete din lume, ca Romania, Rusia, Ungaria, Croatia sau Indonezia.

DB: Sunteti familiarizat cu radioul romanesc. Ati venit prima data in Romania in 1992. Ce schimbari majore au avut loc de-atunci?

ES: In 1992 am interactionat prima data cu piata radio din Romania, insa am facut-o constant, venind aici in fiecare luna, timp de 8 ani. Eram unul dintre trainerii BBC pe partea de advertising. Acum sunt in trecere in Romania, am ajuns de cateva ore in Bucuresti, deci nu pot raspunde foarte amplu la aceasta intrebare. Insa ascultand fugitiv cateva posturi, in trafic, pot spune ca programele sunt consistente si dinamice, am auzit foarte multe spoturi publicitare, lucrate profesionist.

DB: Vorbind de reclame, cheltuielile nete in publicitatea radio din Romania au fost de circa 30 milioane euro anul trecut, iar estimarile pe 2008 indica o crestere pana la 39 mil euro. Cum comentati aceste sume?

ES: Cred ca se poate mult mai bine. Sunt de parere ca atat in Romania, dar si pe alte piete, cu economii mult mai dezvoltate, nu s-a descoperit potentialul real al radioului ca mijloc de comunicare si promovare. E nevoie de o implicare mai profunda din partea consumatorilor, insa si de un interes mai ridicat din partea agentiilor de advertising, care considera ca nu fac destui bani cu radioul. Nu au ajuns inca sa inteleaga acest mediu si o mare parte dintre oamenii de publicitate au probleme in a folosi si crea pentru radio.

DB: Cum se repliaza acest mediu in fata celorlalte, traditionalul TV sau online-ul, care inregistreaza o evolutie consistenta in ultimul timp?

ES: Daca ne uitam peste cercetarile realizate pentru piata media, studiile arata ca gradul de memorare al publicului in cazul reclamelor TV este de 87%, in timp ce pentru radio, nivelul este de 84%. In acest caz, radioul este aproape la fel de puternic ca televiziunea.

Interviu integral in DailyBusiness