Romanii au cheltuit anul trecut aproape 6 miliarde de dolari pe mobilier si diverse obiecte de uz caznic, ceea ce pare multumitor daca ne gandim ca suma reprezinta 3,8% din economia tarii, dar ne plaseaza pe ultimul loc in Uniunea Europeana. Comparatia apare intr-un grafic publicat de cotidianul New York Times, numit "Ce cumpara vecinii tai?".

Totusi, cifra totala a cumparaturilor romanilor de mobilier, covoare, vase de bucatarie si alte articole necesare unei locuinte este comparabila cu cea cheltuita de Polonia, Kazakhstan, Turcia, Arabia Saudita sau Brazilia.

A doua cheltuiala importanta a romanilor este cea cu tutunul si alcoolul, potrivit datelor Euromonitor International. In 2007 romanii au cheltuit 5,7 miliarde dolari pe tigari si bauturi, la egalitate cu Portugalia. Insa, consumul pe cap de locuitor in Romania, de 265 dolari, a fost anul trecut jumatate din cel al Portugaliei, tara cu 10,5 milioane de locuitori.

Daca dimensiunile pietei ne apropie de consumul altor tari europene, cheltuiala individuala este sub nivelul acestora. "Nivelul veniturilor este mai mic in Romania, grosul banilor se duce in mod obiectiv pe mancare si nu mai ramane prea mult pentru alte cheltuieli", considera analistul economic Ilie Serbanescu.

O categorie deloc de neglijat este cea a cheltuielilor pentru haine, tinand cont de inclinatia romanilor catre moda, care a totalizat 3,4 miliarde dolari la nivelul anului 2007. In schimb, cheltuielile pentru produse electronice – categorie care nu include telefoanele mobile – s-au situat la nivelul Nigeriei si la jumatatea celor pentru haine, ajungand la 1,5 miliarde dolari, aproximativ egale cu cele din Cehia, tara a carei populatie este jumatate din cea a Romaniei.

Romania Libera