Construirea unei autostrazi dureaza in Romania intre cinci si opt ani, perioada indelungata, cauzata de dificultatile cu care sunt facute exproprierile, de pretentiile exagerate ale administratiilor locale, de schimbarile mult prea dese de la nivelul conducerii Companiei de Autostrazi si de lipsa banilor.

Proiectele sunt incepute, apoi lasate deoparte, ca urmare a inconsecventei Guvernului si a Companiei de Autostrazi, au apreciat ieri mai multi specialisti, participanti la un seminar dedicat dezvoltarii infrastructurii.

Ministrul transporturilor, Ludovic Orban, este deranjat de greutatea cu care se fac exproprierile si se obtin avize. „Sunt obstacole reale, cum ar fi problema exproprierilor. La Parlament este un proiect de lege pentru simplificarea acestor proceduri.

Daca acesta va fi aprobat nu vom mai avea teama, dupa adoptarea hotararii de guvern privitoare la o expropriere, sa putem preda amplasamentul, fara a fi opriti ca suntem chemati in judecata“, spune Orban. Potrivit oficialilor de la firma de proiectare si consultanta in domeniul drumurilor Search Corporation, aceasta etapa a unui proiect dureaza intre 6 si 24 de luni.

Derularea integrala a unui proiect este de cinci-opt ani, mai spun acestia. Cornel Martincu, director general al companiei de proiectare drumuri IPTANA, opineaza ca, cel putin in cazul centurii ocolitoare a Capitalei, valoarea lucrarilor va fi depasita de cea a terenurilor care trebuie expropriate. „Acest proces este dificil in conditiile in care majoritatea loturilor in Romania sunt inguste la sosea si lungi, ceea ce duce la un numar mare de loturi de expropriat“, spune acesta. In plus, o situatie cadastrala la nivelul intregii tari lipseste. Ministrul Orban are de infruntat si problema avizelor necesare eliberarii terenurilor de sarcini. „Exista monopolul descarcarilor arheologice, detinut in general de institutele de istorie. Ne creeaza probleme, au proceduri prea complicate care dureaza luni intregi“, spune ministrul.

Cotidianul