Criza economica intra instant in Romania. Spre deosebire de criza financiara care a atins Romania cu o oarecare intarziere, cea economica se manifesta la noi in tara deodata cu cea mondiala. Mai mult, ii este prezisa adancirea. Economist Intelligence Unit (EIU) anticipeaza ca avansul economic al Romaniei, oarecum solid in 2008, se va reduce in mod considerabil in 2009 si in 2010. „Incetinirea economica va reflecta deteriorarea performantelor exporturilor si efectele nefavorabile ale inaspririi politicii monetare asupra cererii de pe piata locala“, noteaza EIU intr-un raport care mai arata ca Romania este una dintre cele mai vulnerabile tari din regiune la turbulentele internationale, scrie Cotidianul.

Dividendul, motivul de a cumpara acum actiuni. Investitia la bursa aduce venituri inves­ti­to­ri­lor din doua surse: din cresterea actiunilor si din di­vidende, iar aceasta ultima sursa devine din ce in ce mai importanta acum. La preturile actuale din piata, dividendul acor­dat in 2009 de SIF-uri (daca ar fi la fel ca in 2008) ar pu­tea ajunge in unele cazuri chiar la 14%. „La SIF Mun­tenia, dividendul brut a fost in 2008 de 0,07 lei pe ac­tiune, ne­sem­nificativ fata de pre­tul din acel mo­ment al actiunii“, sustine Pe­­­tre Szel, pre­­sedintele SAI Mun­te­nia Invest, fir­ma ca­re adminis­treaza ac­tivele SIF Mun­tenia, informeaza Cotidianul.

ANRE pune furnizorii la zid. Reglementatorul obliga societatile de utilitati sa-si informeze consumatorii ca pot renunta la serviciile lor. Autoritatea Nationala de Reglementare in domeniul Energiei (ANRE) ii obliga pe furnizorii de gaze si electricitate sa-si informeze consumatorii despre dreptul de a-si alege alte companii de utilitati si de a negocia direct pretul, in conditiile in care ANRE intentioneaza sa elimine, din 2010, tarifele reglementate. Desi piata de energie electrica si gaze a fost liberalizata in totalitate la 1 iulie 2007, nici un consumator casnic nu si-a schimbat pana acum furnizorul, iar gradul de deschidere a pietei este de circa 50%, afirma EvZ.

Intretinerea drumurilor, numai cu firme „scumpe“. Regionala de Drumuri si Poduri Iasi nu acorda contracte pentru mentenanta soselelor firmelor care lucreaza pe bani putini. Contestatii peste contestatii, castigatori anulati, zeci de milioane de euro platite in plus. Acestea sunt rezultatele licitatiilor de intretinere multianuala acordate saptamana trecuta de mai multe directii regionale ale companiei de autostrazi. Principalul beneficiar: firma Pa&Co International, detinuta de omul de afaceri Costel Casuneanu, care isi rotunjeste averea in urmatorii patru ani cu peste 200 de milioane de euro, scrie EvZ.

Criza financiara schimba meniul romanului. Romanii se vor gandi de doua ori cand isi vor face aprovizionarea cu alimente si bauturi si vor alege mai degraba produsele mai ieftine din raft, cat de curand. Producatorii din industria alimentara se asteapta ca de anul viitor, cantitatile de produse comercializate sa scada cu 2-3%, pe fondul scumpirii mancarii. „Multe tari din Europa se confrunta deja cu asemenea situatii. Vom fi afectati si noi, intr-o oarecare masura, dupa ce ultimii ani am avut numai cresteri pe toata linia”, a declarat pentru Gandul Mihai Visan, directorul executiv al Federatiei Patronale Romane din Industria Alimentara - Romalimenta. Din cauza inaspririi conditiilor de creditare si implicit a scumpirii banilor, firmele din domeniu vor avea costuri mai mari. Toate acestea se vor resimti intr-o majorare de preturi la consumatorul final, si el afectat de criza financiara. Visan crede ca schimbarea obiceiurilor de consum ale romanilor si cumpararea de produse ieftine se va reflecta intr-o scadere a vanzarilor cu 5%, din punct de vedere valoric, relateaza Gandul.

Guvernul se pregateste sa aprobe inca 520 milioane de euro pentru Bechtel. Chiar daca singurii 9 km realizati din autostrada Brasov–Bors sunt pe cale sa fie decopertati, Guvernul se pregateste sa aprobe un buget de minimum 520 milioane de euro pentru lucrarile de anul viitor. In acest caz, Compania de Autostrazi este obligata, conform contractului, sa plateasca avansul de peste 150 de milioane de euro pana in 15 ianuarie 2009. Oficialii Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) ne-au declarat ca „alocarea banilor la timp pentru autostrada Brasov-Bors ar reduce costurile cu circa un miliard de euro”. „Conform clauzei 19 din contract, in situatia in care nu platim facturile la timp, compania Bechtel poate inceta activitatea fara sa anunte Ministerul Transporturilor. Anul acesta am platit avansul in luna martie. Compania Bechtel nu are obligatia de a conserva lucrarile pe timp de iarna si le poate abandona in orice moment. Ei sunt protejati foarte bine de contract si nu ii forteaza nimeni”, ne-au explicat oficialii CNADNR, afirma Gardianul.

Rusii vor un terminal GPL de mare capacitate la Tulcea. Investitori din Rusia vor sa construiasca in Romania un terminal de gaz petrolier lichefiat (GPL) cu o capacitate de un milion de tone pe an. Valoarea investitiei este estimata la peste un miliard de dolari (780 milioane euro). Unul dintre posibilele amplasamente ale acestui terminal este portul industrial Tulcea. Pentru constructia viitorului terminal GPL va fi necesara incheierea unui parteneriat bilateral, potrivit presedintelui Camerei de Comert si Industrie Romano-Ruse (CCIRR), Mihai Macsim. Terminalul din Romania urmeaza sa fie construit ca urmare a unei alte investitii in derulare, "o capacitate de distributie GPL intr-un port rusesc de la Marea Neagra", scrie Romania libera.

Primul dezvoltator care a cedat: apartamente mai ieftine cu 20%. Pana acum, din cauza vanzarilor scazute, unii dezvoltatori au „mascat” unele reduceri de pret prin promotii. Astfel, fie cumparatorii primeau locul de parcare si boxa gratuite, fie primeau o masina. In unele cazuri, era inclus si mobilierul. Saptamana trecuta, dezvoltatorul Gigant Construct, care realizeaza ansamblul Pallady Residence din zona Titan, cu 134 de apartamente, a anuntat ca va vinde urmatoarele zece locuinte la un pret de 1.000 de euro pe metru patrat construit plus TVA, de la 1.400 de euro. La o saptamana de la lansarea acestei promotii, dezvoltatorul a hotarat ca e mai bine sa continue pana la epuizarea stocului cu acest pret. „Am vandut opt apartamente, iar pentru alte doua, oamenii sunt in stadiul de obtinere a unui credit. Pe langa acestia avem un numar mare de cereri si am hotarat ca toate locuintele sa le vindem la pretul de 1.000 de euro pe metru patrat construit cu TVA, relateaza Gandul.

„Nu e sfarsitul, este alta faza a capitalismului”. Todd Benjamin, analist financiar si fost editor financiar al CNN, explica intr-un interviu acordat ziarului “Adevarul” efectele pe termen lung ale crizei financiare internationale si greselile care au provocat-o. Va trebui sa treaca mult timp pana sa se restabileasca increderea in sistemul financiar, afirma reputatul jurnalist american.

Cum si cat sa investesc la bursa? Sumele mai mici de 5.000 de euro e bine sa fie investite in fonduri de investitii pe actiuni, dar si in cele monetare care ofera randamente bune. Pentru sume de peste 10.000 de euro sunt recomandate investitiile direct pe bursa, iar pentru sume mai mari de 50.000 de euro trebuie ales un portofoliu variat. De la 100.000 de euro sunt recomandate investitii pe bursa (50%) si plasamente in imobiliare (50%) – “Ouale nu trebuie puse in acelasi cos, acest principiu functioneaza la sumele mai mari de bani”, a explicat Silviu Enache pentru Capital.

Asa a facut Ungaria si nu si-a revenit”, spun privatii. Cresteri salariale in mediul privat de pana la 15%, suprimarea a 300.000 de posturi in companiile private, majorarea de taxe si impozite, amanarea unor proiecte de infrastructura, precum si plecarea unor investitori straini sunt efectele pe care le-ar putea antrena majorarea salariilor profesorilor, potrivit unui sondaj realizat de Business Standard in randul mediului de afaceri, al analistilor si al reprezentantilor MEF.

Ironia crizei: moneda statului care a declansat colapsul economic ar putea fi considerata un refugiu. Turbulentele semnificative de pe piata inregistrate in 2008 au diminuat cu 45% valoarea activelor globale, afectand imprumuturile bancare si influentand cresterea preturilor. Acum, in mod paradoxal, ajuta la aprecierea dolarului. Iar liderii globali, care se vor intruni pe 15 noiembrie in Washington pentru a dezbate criza mondiala, se vor confrunta cu situatia ironica legata de faptul ca moneda statului care a declansat colapsul economic ar putea fi considerata un refugiu, scrie Ziarul Financiar.

Tabloul sumbru al industriei auto mondiale. Efectele crizei globale se regasesc si in industria auto, de unde vin tot mai multe stiri negative. In cele ce urmeaza trecem in revista cele mai noi stiri de rau augur din domeniu. Volkswagen - concedieri si productie redusa. Presa germana anunta ca cel mai mare producator de automobile din Europa urmeaza sa concedieze pana la 25.000 de angajati cu contracte de munca pe perioada determinata si ca Volkswagen isi va reduce productia. Al doilea constructor european ca marime, PSA (Peugeot-Citroen) a anuntat reduceri masive ale productiei si reduceri de costuri, in incercarea de a diminua efectele crizei cu care se confrunta. Situatia de pe piata auto europeana a fost caracterizata de CEO-ul Christian Streiff ca fiind de "colaps". Al treilea gigant al indistriei auto americane va disponibiliza anul acesta 5.000 de salariati din administrativ, adica aproape un sfert din efectivele care lucreaza in acest sector. Skoda - productie oprita. Constructorul ceh de automobile, care a inregistrat cresteri constante in ultimii ani, este nevoit sa-si opreasca productia, intre 26 si 31 octombrie, ceea ce va duce la o scadere cu 13.000 de unitati a productiei planificate initial, scrie AutoNews.