Reglementatorul pietei de energie - ANRE - doreste sa finalizeze, pana la sfarsitul anului, proiectul de realizare a unei piete spot si al pietei de echilibrare pentru gaze naturale. Oficialii ANRE ne-au declarat ca, in acest scop, "Transgaz" va trebui sa implementeze un sistem de masurare pentru reteaua de transport, pentru care a fost adjudecata, recent, licitatia de contractare. Acest sis­tem este vital in realizarea decontarilor intre actorii pietei. Tot "Transgaz" trebuie sa creeze operatorul bursei gazelor si operatorul de masurare, pe modelul realizat deja de "Transelectrica" pentru piata electricitatii, scrie Bursa.

Cele mai scumpe ceasuri care se comercializeaza in Romania. Daniel Roth Ellipsocurvex Quantième Perpétuel Equation du Temps 79.300 euro. Este realizat din aur roz si este decorat cu 158 de diamante. Mecanismul sau are calendar perpetuu cu afisarea fazelor lunii si a ecuatiei timpului, este automatic, realizat manual, cu un rotor din aur si o rezerva de functionare de 44 de ore. Rolex Rolex Datejust Royal Black 74.730 euro. Oyster Perpetual Datejust Royal Black, dupa denumirea completa, este fabricat in editie limitata, din aur masiv alb de 18 K. Dispune de o luneta batuta cu safire negre, curea din piele de pisica de mare cu bordura din cauciuc, pentru protectia celor zece diamante montate pe curea, si un cadran batut cu diamante, rezistent la 100 m adancime, afirma Capital.

Efectul reducerii numerice a taxelor: sume de plata de 4 ori mai mari. Taxele pentru eliberarea actelor de identitate, precum si cele pentru examinarea persoanelor care doresc permis de conducere auto vor fi comasate in taxe unice, dar la suma cea mai mare perceputa in prezent, in unele cazuri cresterea rezultata fiind de 4 ori mai mare comparativ cu valorile actuale. Noile taxe sunt incluse intr-o ordonanta de urgenta care nu a fost inca publicata in Monitorul Oficial, dar este avizata de Ministerul Finantelor. Documentul stabileste ca la eliberarea sau preschimbarea actelor de identitate pentru cetatenii romani, eliberarea sau prelungirea valabilitatii actelor de identitate pentru cetatenii straini si persoanele fara cetatenie va fi perceputa o taxa unica de 4 lei. In prezent, pentru eliberarea actului de identitate este platit un timbru fiscal in valoare de 1 leu, in timp ce suma maxima de 4 lei este achitata doar in cazul pierderii, furtului, deteriorarii sau distrugerii actului, informeaza Ziarul Financiar.

Daca ar iesi azi pe piata externa, Finantele s-ar imprumuta cu peste un punct procentual mai scump decat la inceputul lunii. Agravarea perspectivelor de recesiune si instabilitatea coalitiei de guvernare PDL - PSD care nu este capabila sa sustina o strategie anticriza au inceput sa se reflecte intr-o noua crestere rapida a costului riscului de tara pentru Romania. Daca la inceputul lunii cotatiile CDS-urilor (credit default swap) - care indica pretul asigurarii impotriva unei eventuale incetari de plati, coborasera sub pragul de 3% pe fondul asimilarii de catre pietele externe a semnalului de stabilitate dat de acordul cu FMI, in numai doua saptamani CDS-urile au sarit cu circa 1,25 puncte procentuale, pana la aproape 4%, scrie Ziarul Financiar.

Vanzarile de autovehicule noi pe piata romaneasca au scazut cu 60% in primul semestru din acest an, fata de nivelul de 176.429 de unitati raportat in acelasi interval al anului trecut, ca urmare a intarzierii reluarii creditarii, au declarat pentru Business Standard reprezentantii importatorilor. In ceea ce priveste vehiculele comerciale, in primele sase luni din 2009, s-a diminuat cu peste 70%, fata de nivelul de aproape 30.000 de unitati raportat in perioada similara a anului trecut. “Piata de masini noi a scazut cu 60% in primele sase luni. Mai rau decat segmentul autoturismelor se prezinta cel al vehiculelor comerciale, unde scaderea a fost de 70%, acesta fiind efectul logic, deloc placut, al scadereii activitatii economice. In plus, companiile finantatoare au rezerve in ceea ce priveste finantarea autovehiculelor comerciale, fiindca exista un risc mare de neplata, si acestea sunt dificil de revalorificat, iar la revanzare, se pierd foarte multi bani”, a aratat Radu Cristian, director comercial al Trust Motors, importatorul general al marcii Peugeot. Datele de piata sunt confirmate de reprezentantii Augusta Motors, importatorul general al marcii Saab.

Inceperea sezonului turistic a insemnat mana cereasca pentru unii dezvoltatori imobiliari de la malul marii, care nu mai aveau bani sa-si continue proiectele si care, acum, scot la inchiriat apartamentele destinate initial vanzarii. Asa se intampla cu cateva din blocurile construite chiar dupa barierele de la nordul statiunii Mamaia, in noua statiune care se intinde catre Navodari, ne-a declarat Ioan Ududec, presedintele filialei Constanta a Uniunii Nationale Imobiliare (UNIM). „Din banii obtinuti din inchiriere, investitorii reusesc sa-si mai asigure lichiditati pentru continuarea altor proiecte imobiliare“, explica Ududec. In general, asemenea apartamente se inchiriaza cu cel putin 1.000 de euro pe luna, in timp ce, pentru o vila cu cinci camere din nordul statiunii, tariful ajunge la 1.500 de euro/luna. Cazuri similare sunt prezente si in alte statiuni si orase de pe litoral, cum ar fi Costinesti, in zona epavei, sau la periferia Mangaliei, scrie Gandul.

Oltchim trimite in somaj tehnic salariatii de la instalatiile oprite. Actionarii combinatului chimic Oltchim Ramnicu-Valcea au decis trimiterea in somaj tehnic a salariatilor care lucreaza in cadrul instalatiilor oprite din cauza lipsei de materie prima, in conditiile in care productia a fost redusa la 40% din capacitate. „Consiliul de Administratie a hotarat ca una din masurile oportune pentru eficientizarea activitatii o reprezinta diminuarea cheltuielilor cu personalul prin trimiterea in somaj tehnic a salariatilor din instalatiile oprite sau partial oprite si din cadrul serviciilor functionale proportional cu restrangerea activitatii de productie, incepand cu 22 iunie. In functie de conditiile economico-financiare, lunar, se va analiza posibilitatea incetarii sau prelungirii acestei masuri, precum si numarul angajatilor carora li se va suspenda contractul de munca“, se arata intr-un raport al combinatului, citat de Mediafax. In raport nu se precizeaza numarul angajatilor care vor fi trimisi in somaj tehnic, scrie Gardianul.

Dupa ce ani buni economia a inregistrat rate impresionante de crestere, in special datorita intrarilor masive de capital strain, care au alimentat traiul pe datorie al populatiei si firmelor peste potentialul acestora, de la inceputul crizei, statul se imprumuta disperat pe termen scurt pentru a suplini scaderea veniturilor bugetare. Astfel, serviciul datoriei guvernamentale pentru 2009 a crescut de aproape cinci ori de la inceputul crizei, ajungand la 57,3 miliarde lei (13,5 miliarde euro) la sfarsitul lunii aprilie, potrivit datelor Ministerului de Finante. De asemenea, pentru anul viitor, serviciul datoriei guvernamentale a ajuns la 40,6 miliarde lei (9,6 miliarde euro). si toate acestea, fara a se pune la socoteala acordul de imprumut de la FMI-UE, scrie Romania Libera.

O data cu accentuarea crizei pe plan intern, blocajul financiar din economie a atins cote alarmante, intr-o buna masura, din cauza statului, desi acesta ar fi trebuit sa sprijine firmele. "Blocajul financiar este in crestere, intr-o buna masura din cauza statului. Lucrarile sunt platite cu intarziere, TVA se ramburseaza cu intarziere si, in plus, Ministerul de Finante absoarbe toate lichiditatile din piata. In contextul crizei, blocarea de catre stat a 500 milioane euro, care reprezinta TVA restant catre firme, are efecte grave asupra economiei", spune expertul in fiscalitate Gabriel Biris. Acesta sustine ca statul ar fi trebuit sa dea drumul mai serios la investitii, pentru a suplini, intr-o anumita masura, caderea cererii pe segmentul firmelor private. De asemenea, in domeniul fiscal nu s-a facut nimic, sustine Biris. "Sarcina fiscala nu s-a redus, din contra, au crescut CAS-urile. Nu s-a facut nimic nici pentru aducerea in sfera fiscalizarii a cat mai multor venituri, scrie Romania Libera.

Videanu pune carul inaintea boilor. Ministrul economiei reorganizeaza sectorul energetic fara a actualiza strategia in domeniu, care nu mai corespunde realitatii. Planul de restructurare a sectorului energetic local, care prevede crearea a doua companii nationale integrate in domeniu, a fost gandit de Ministerul Economiei, condus de Adriean Videanu, fara a avea la baza o strategie energetica actualizata. Cea aprobata in 2007 de fostul guvern nu mai este de actualitate, pe fondul crizei si nu numai. Secretarul de stat pe energie din minister, Tudor Serban, ne-a declarat ca un grup de specialisti lucreaza la completarea strategiei energetice pe termen lung a Romaniei (2007-2020), elaborata in timpul fostului ministru de resort, Varujan Vosganian. „Lucram acum la completarea strategiei cu lucruri care nu s-au zis, legate, de exemplu, de energia neconventionala. In mod normal, ar trebui ca strategia sa fie adoptata inainte sau in acelasi timp (cu proiectul de restructurare - n.r.), probabil va fi in acelasi timp. Am lansat intai public proiectul de restructurare, pentru ca lumea a fost mai interesata de companiile integrate”, a spus Tudor Serban, scrie EvZ.