Business Report: Deficit de 10%; Cele mai frumoase trasee auto din Romania; Statul pierde 600 de milioane de euro pe luna; Femeile sunt administratori slabi; Investitorii ocolesc Romania si Bulgaria; Costul crizei: 3.000 de dolari pe fiecare locuitor al planetei

de Codrin Taut     HotNews.ro
Luni, 10 august 2009, 2:35 Revista Presei | Business

Business Report
Seful ING Bank, Misu Negritoiu, avanseaza cea mai pesimista prognoza cu privire la deficitul bugetar, care ar putea ajunge la 10% din Produsul Intern Brut (PIB) pana la finele acestui an, scrie Business Standard.

Strainii continua sa injecteze capital: 220 de milioane de euro in iunie. Retailerii, bancile si companiile de credite de consum si de asigurari au primit cele mai mari injectii de capital in luna iunie, arata cele mai recente date publicate de Oficiul National al Registrului Comertului. Potrivit acestora, aporturile de capital ale grupurilor straine la subsidiarele locale au fost de 221,5 mil. euro in iunie, fata de doar 140 mil. euro in luna anterioara. Cel mai mare aport de capital de la un actionar strain a fost inregistrat de retailerul Selgros, care a primit 30,9 mil. euro, relateaza Ziarul Financiar.

Ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, spune ca locuitorii din Fetesti care circula pe autostrada zilnic pentru a ajunge la serviciu nu au motive sa fie nemultumiti de introducerea taxei de trecere a podului, sustinand ca autostrada nu e pentru navetisti, iar acestia au la dispozitie si trenuri. "Nicaieri in lume autostrazile nu sunt pentru naveta, nu se face naveta pe autostrazi. Cine vrea sa faca naveta pe autostrada, n-are decat. Sunt vreo patru trenuri intr-un sens, vreo patru in alt sens, sunt autobuze, microbuze. Deci, daca vor sa se duca cu masina, platesc taxa. Daca nu, se duc cu autobuzele, cu trenul", a declarat Berceanu, duminica, la Constanta. El a spus ca printre nemultumiti sunt si angajatii de la Centrala Nuclear-Electrica de la Cernavoda, desi acestia au salarii mari. "De exemplu, cei care lucreaza la Centrala de la Cernavoda, daca cumva o sa mai aiba probleme, eu o sa dau publicitatii salariile de la Cernavoda", a avertizat ministrul Transporturilor, afirma Ziarul Financiar.

Cele mai frumoase trasee auto din Romania. Exista in Romania zeci de rute care reusesc sa stranga laolalta peisaje naturale cu nimic mai prejos decat cele din Austria sau Elvetia, monumente istorice de pe lista UNESCO, asfalt bun si trafic redus. Iata cele mai interesante trasee turistice de parcurs cu masina. Drumul Manastirilor Bistrita – Vatra Dornei – Campulung Moldovenesc (DN 17) – Moldovita – Marginea (DN 17A) – Gura Humorului (DN 2E). Circa 230 km de serpentine ce leaga Ardealul de Bucovina prin pasul Tihuta (zona ce l-ar fi inspirat pe Bram Stoker cand a scris „Dracula“) si apoi fac legatura intre cele mai celebre manastiri din Romania: Moldovita, Sucevita, Arbore, Voronet si Humor, patru dintre ele aflate, din 1993, pe lista Patrimoniului Cultural Mondial al UNESCO. Spre inima Transilvaniei Ploiesti – Cheia – Brasov (DN 1A) – Sighisoara – Targu Mures (DN 13). 280 km de asfalt ca-n palma, serpentine mai mult sau mai putin stranse, zeci de urcusuri si coborasuri. Un drum pentru cei cu adevarat pasionati de condus (in zilele de lucru, portiunea de pana in Brasov poate fi aglomerata cu vehicule grele). Crestele Ciucasului, cetatile din Feldioara, Rupea, Saschiz si Sighisoara ori numeroasele biserici medievale sunt „premii“ pentru cei care se incumeta la acest traseu, scrie Capital.

Criza financiara l-a costat cam 3.000 de dolari pe fiecare locuitor al planetei pana acum. Costurile crizei financiare mondiale au ajuns la 11.900 miliarde de dolari, reprezentand 2.967 de dolari pentru fiecare locuitor al planetei, potrivit estimarilor emise de FMI. Suma uriasa reprezinta echivalentul a 20% din Produsul Intern Brut (PIB) al intregii lumi si include infuziile de capital realizate pentru salvarea bancilor de la faliment, costurile legate de „spalarea” asa-numitelor active toxice cu bani publici, garantiile pentru datorii si masurile de majorare a lichiditatii din piete derulate de bancile centrale. Desi o mare parte din suma ar putea sa nu fie cheltuita practic niciodata, cel mai pesimist scenariu eclipseaza orice alta „nota de plata” suportata vreodata de economia lumii, noteaza Gardianul.

Birocratia „Primei Case“: pana la trei luni pentru aprobarea dosarului. Obtinerea unui credit „Prima Casa” poate dura pana la trei luni, procesul de aprobare semanand cu un labirint birocratic. Din cauza duratei mare de asteptare, unii doritori ar putea pierde miile de euro lasate ca garantie proprietarilor de la care vor sa cumpere casa, pentru ca data din precontract are toate sansele sa fie depasita. Proprietarii care accepta sa-si vanda locuinta prin credit ipotecar ”clasic”, au de asteptat aproximativ o luna, in functie de banca, pana le intra banii in cont si asta pentru ca se semneaza un precontract si se plateste un avans de 10, 15 sau 20% din valoarea apartamentului. De asemenea, este stipulata si o data la care se va face plata integrala catre vanzator. Daca se depaseste acest termen, clientul pierde banii. „Avem foarte multe cereri din partea proprietarilor de a le gasi clienti cu banii jos, chiar daca au semnat un precontract cu cei care doresc sa cumpere prin «Prima Casa», pentru ca nu vor sa astepte asa de mult, pana la doua luni, pana va fi aprobat creditul, sau chiar respins”, ne-a declarat Mihai Macrea, agent imobiliar la Coldwell Banker, scrie Gandul.

Statul pierde 600 de milioane de euro pe luna. In timp ce in vistieria statului ajung, lunar, din incasari, circa trei miliarde de euro, in medie, statul cheltuieste circa 3,6 miliarde de euro. Astfel, din raportul venituri-cheltuieli din primele sase luni ale acestui an rezulta ca statul, in cel mai bun caz, are nevoie anul acesta de cel putin 7,2 miliarde de euro in plus pentru a sustine cheltuilile la care s-a angajat anul trecut in campania electorala. Lovitura de gratie data incasarilor nu a venit din partea mediului de afaceri, ci din partea populatiei, care si-a redus drastic consumul de bunuri si servicii. Astfel, in timp ce incasarile din impozitul pe profit, salarii, venit si castiguri din capital, au scazut cu numai 56 de milioane de euro in primul semestru fata de perioada similara din 2008, banii veniti din taxa pe valoare adaugata (TVA) au fost cu 754 de milioane de euro mai putini decat in perioada precizata. O scadere importanta, de circa 300 de milioane de euro, s-a inregistrat si la capitolul venituri nefiscale, cum ar fi sumele incasate de stat in contul amenzilor si penalitatilor aplicate sau valorificarea bunurilor confiscate, afirma Gandul.

Conceptul, dezvoltat suta la suta in Romania, se numeste Grifon si inglobeaza cele mai inalte tehnologii ale momentului. De altfel, diversele echipamente sunt furnizate de firme de top din intreaga lume. Acesta este motivul pentru care Grifon este perfect interoperabil cu sistemele NATO. Ideea realizarii sistemului Grifon ii apartine lui Romeo Oita, patronul S.C. Global Private Security Solutions SRL. „M-am gandit la necesitatea unui sistem multifunctional de intelligence, cu posibilitati de extindere catre domeniile security si defence (aparare). Am discutat cu experti din diferite domenii de activitate, am inchegat un grup de lucru si apoi o echipa de proiect, scrie Adevarul.

Femeile pot influenta negativ performantele financiare ale companiilor, potrivit unui studiu al Facultatii de Economie si Stiinte Politice din Londra. Cu toate ca oamenii de stiinta sustin ca firmele in care exista mai multe femei in pozitii de conducere au un sistem de management mai bun, ele sunt, totusi, mai putin profitabile decat cele unde barbatii tin fraiele. "Este un fapt complicat. Cercetarile noastre arata ca femeile sunt extrem de bune la management. Insa, un consiliu director mai dur, care monitorizeaza mai atent situatia, nu este intotdeauna un avantaj. Am observat ca monitorizarea sporita poate fi contraproductiva", spune dr. Daniel Ferreira, unul din autorii studiului, relateaza Romania Libera.

Falimente majore in economie, in semestrul al doilea. Criza financiara, care va genera falimente majore in economie in a doua parte a anului si va epuiza resursele financiare ale companiilor, va pune presiune  pe sistemul bancar prin cresterea volumului creditelor neperformante, au anticipat specialistii. "Cred ca la nivelul sistemului bancar va fi o presiune mai mare in semestrul al doilea in ceea ce priveste creditele neperformante, din cauza ca multe societati si-au consumat rezervele si deja incep sa aiba probleme. De asemenea, daca ne uitam in prima jumatate a anului, nu au existat falimente majore, ceea ce inseamna ca, pe masura ce inaintam in criza, acestea trebuie sa apara", a afirmat  Rasvan Radu, presedintele UniCredit Tiriac Bank. In acest context, provizioanele pentru intreg sistemul bancar vor creste in semestrul al doilea, chiar mai accelerat decat in prima jumatate din 2009, estimeaza Radu, scrie Romania Libera.

Fondurile de pensii private, mai rentabile decat depozitele bancare. Cea mai mare crestere in 2009 a fost obtinuta de fondul AZT Viitorul Tau de 9,78%. Randamentul fondurilor de pensii private obligatorii in primele sapte luni din 2009 calculat ca medie ponderata a fost de 8,61%, respectiv de 7,61% daca a fost calculat ca medie aritmetica. Practic, la sapte luni, randamentul fondurilor private de pensii a fost mai mare decat al depozitelor bancare, reiese din datele statistice ale Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP). In primele sapte luni din 2009, cel mai mare randament, de 9,78%, a fost obtinut de fondul de pensii AZT Viitorul Tau. Urmeaza in ordine ING, cu o crestere de 9,52%, AIG, cu 9,26%, Prima Pensie, cu 8,22%, Vital, cu 7,63%, BRD, cu 7,47%, Aripi, cu 7,27%, BCR, cu 6,90%, Pensia Viva, cu 6,78%, scrie Cotidianul.

Preturile de consum au stagnat in luna iulie pe fondul ieftinirii usoare a produselor alimentare si al unui curs de schimb stabil, astfel ca inflatia anuala a coborat aproape de 5%.  "Nu exclud o rata lunara negativa ca urmare a factorilor sezonieri, reducerii preturilor la gaze si a cursului de schimb relativ stabil. Imi mentin estimarea de inflatie pentru finele anului apropiata de 6%, pentru ca exista in continuare riscuri din partea anului agricol, riscul din preturile combustibililor, o data cu revenirea economiei mondiale, si poate chiar un leu mai slab", a declarat Nicolaie Chidesciuc, senior economist ING Bank, citat de Mediafax. Ieftinirea produselor alimentare a dus, in opinia economistului sef al BRD – Groupe Societe Generale, Florian Libocor, la o reducere de 0,1% a preturilor de consum in luna iulie, in timp ce tarifele la servicii au stagnat, iar preturile la produsele nealimentare ar putea fi in usoara scadere, informeaza Romania Libera.

Investitorii ocolesc Romania si Bulgaria. Un studiu arata ca fondurile internationale sunt atrase de plasamente in Europa Centrala si doar 5% vizeaza cele doua state. Oamenii de afaceri se feresc sa faca investitii in Romania in aceasta perioada, arata un studiu Deloitte. Potrivit acestuia, administratorii fondurilor private in cautare de noi plasamente sunt atrasi de economiile Poloniei, Cehiei, Slovaciei si Ungariei. In schimb, nu prea vor sa auda de Romania, Bulgaria, tarile baltice si cele din zona Marii Adriatice. Specialistii de la Deloitte au constatat ca 79% dintre investitori se concentreaza asupra Europei Centrale, 8% sunt atrasi de tarile fostei Iugoslavii si doar 5% se intereseaza de Romania si de Bulgaria. Alti 3% vizeaza tarile baltice, scrie EvZ.

Politistii ies in strada pentru prima de vacanta. Neplata primelor de vacanta, a compensatiilor de chirie si a orelor suplimentare, dar si o „iminenta” scadere cu 20% a salariilor sunt nemultumirile care ii vor scoate in strada, maine, pe politisti. Potrivit Sindicatului National al Politistilor si Vamesilor „Pro Lex”, mitingurile de protest vor fi organizate in Capitala si in toate marile orase ale tarii, afirma EvZ.

Pentru unele companii, scrisorile trimise in casuta postala de acasa a clientilor nu mai reprezinta o modalitate suficienta de comunicare. Aceste firme cauta sa aiba deschise cat mai multe linii de dialog cu consumatorii si folosesc canale precum telefonul mobil, e-mail-ul, chat-ul, retelele sociale, blogging-ul, microblogging-ul sau instant messaging-ul. “Exista de cativa ani o intreaga ofensiva a companiilor inspre spatiul intim, informal al clientului. Se face un efort constient de a <umaniza> relatia si de a <naturaliza> dialogul. Se incearca inlaturarea oricarui efort din partea clientului si servirea acestuia cu instrumente de dialog din lumea lui”, explica pentru startups.ro Mugur Patrascu, Managing Partner la agentia de interactive iLeo. Specialistii spun ca este bine ca instrumentele de comunicare sa fie folosite atat pentru mesajele de tip publicitar, prin care potentialii clienti sunt informatii despre produs si convinsi sa il incerce, cat si ca sprijin pentru consumatori, fiind in contact cu acestia si oferind solutii la eventualele probeme legate de folosirea produsului, scrie StartUps.


Citeste mai multe despre   






















5260 vizualizari

  • +1 (1 vot)    
    Berceanu si lumea (Luni, 10 august 2009, 12:12)

    Luke [anonim]

    Draga Berceanu,

    Te rog frumos nu mai compara lumea (probabil te-ai referit la cea occidentala) cu Romania.
    Ca o sa dau si eu publicitatii faptul ca transporturile din Romania nu sunt ca in lumea civilizata (asta ca sa parafrazez extraordinarul motiv gasit de tine).
    Cand o sa poti OFERI aceleasi conditii ca in occident o sa ai dreptul de a CERE aceleasi obligatii ca in occident.
    Pana atunci insa ramane nesimtirea.
  • 0 (0 voturi)    
    Berceanu asta (Luni, 10 august 2009, 13:59)

    Ion [anonim]

    Pana la centrala si inapoi din Fetesti sunt vreo 20km, deci 40 dus-intors. asta inseamna la un consum de 7%, cam 3 litri. 4 insi in masina, vine cam 3 lei de persoana, dus-intors.
    Sunt sceptic ca, autobuzele costa doar atat.
    Iar trenurile pe relatia Bucuresti-Constanta sunt sub orice crtica la punctualitate. Plus ca opresc la Cernavoda Pod, care e departe de oras, tre sa iei ceva si de acolo.
    Salariile alea sunt meritate, sa stea d-l ministru in radiatii si sa se teama ca, copii lui o sa iasa cu malformatii.
    By the way, nu lucrez la centrala si nu stau in Fetesti, e doar o opinie de bun simt.
    • +1 (1 vot)    
      hmm, cam sigur Berceanu asta pe el. (Luni, 10 august 2009, 12:08)

      Mowgli [utilizator] i-a raspuns lui Ion

      ...probabil ca la experienta lui stie deja ca corect e orice pana vine cineva si pune piciorul in prag i spune ca nu-i asa suficient de convingator. Parerea mea e ca ar fi bine sa bage un abonament sau ceva care sa avantajeze navetistii si sa nu astepte pana isi pun aia corturile pe sosea caci o sa il coste vre-o 95.000 de euro pe zi.
    • 0 (0 voturi)    
      hai, lasa vrajeala cu radiatiile (Luni, 10 august 2009, 14:19)

      costica [anonim] i-a raspuns lui Ion

      Reactoarele Candu sunt cele mai sigure din lume si nu te plange tu de radiatii ca vorbesti din filme catastrofice sf. Si nu uita ca Hirosima e populata ...varf!
      cat priveste taxa de pod, pana si in NY , la fiecare pod platesti taxa . Asa ca ...lasati plansul, ca nici afara nu e lapte si miere. mai buine v-ati interesa ce se face cu acesti bani !
  • +1 (1 vot)    
    ba fix pentru navetisti (Luni, 10 august 2009, 14:50)

    ana [anonim]

    ca sa vezi domnule berceanu, in restul lumii autostrazile sunt pentru toata lumea, ca de-aia sunt strazi publice, ca sa circule pe ele si turistii si navetistii. noi locuim in Franta, la Nisa, si sotul meu merge zilnic la serviciu exact pe autostrada, pentru a ajunge la parcul tehnologic unde lucreaza. si ca el fac toti colegii lui, nu s-a nascut inca nesimtitul care sa le atraga atentia ca autostrada nu e pentru ei. in curand ministrilor din Romania o sa le vina ideea ca nici oxigenul nu e chiar pentru tot poporul, nu? iti sta mintea-n loc, nu alta.
  • +1 (1 vot)    
    Berceanu (Luni, 10 august 2009, 15:00)

    gica contra [anonim]

    Intru totul de acord cu Ion.
    In plus, ar fi bine ca Don' Ministru sa se mai duca si pe la altii, sa vada daca, "autostrazile nu sunt pentru navetisti". La noi, intr-adevar, nu sunt pentru navetisti, sunt pentru ministri si alti functionari publici de la minister, platiti din banii nostri, sa ia spagi grase la atribuirea contractelor de proiectare, executie si intretinere. De aia un km de autostrada la noi costa cat trei in alte tari.
  • 0 (0 voturi)    
    nesimtire (Marţi, 11 august 2009, 18:29)

    luci [anonim]

    asta este termenul cel mai bun pentru a defini guvernarea pdl, pa care, cu mahnire, i-am votat...
    dar parca trebuie sa votam iar...
    auzi, autostrada nu este pentru navetisti, pai mai cretinule, nu este facuta din bani publici? cine trebuie sa mearga pe ea? ministrii? nu platim taxa de drum, ba a mai fost si inclusa in pretul benzinei!
    rusine si sper ca poporul, turistii si navetistii, sa-i plateasca cu varf si indesat pdl-ului pentru magariile pe care le fac...
    a, si inca ceva bercene, daca salariile sunt monstruoase sau nemeritate, fale publice, ia atitudine, daca nu-i asa, atunci esti un bou...., la fel ca cei care sustin ca fondurile private de pensii au avut un randament mai bun decat depozitele bancare pe semestrul I 2009 (probabil s-au luat dupa dobanzile din 2008, dar chiar si asa, randamentul anual tot este mai mare de 9.75 %)


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version