"Big brother" pe sosele, sau cum te verifica seful cand esti la volan. Tot mai multe companii de transport investesc in echipamente de monitorizare a angajatilor, cu scopul de a diminua sau a preveni frauda. Cea mai noua gaselnita sunt device-urile de tip "big brother", montate la bordul masinilor. Dumitru Becsenescu (44 de ani), proprietarul companiei de transport public de persoane Antares, din Ramnicu-Valcea, spune ca in domeniul sau de activitate soferii tind sa traiasca mai degraba din spaga decat din salariu. "Soferii si-au stabilit si un target. Astfel, un sofer nu are voie sa vina acasa cu mai putin de 150 de lei in buzunar. Din frauda, bineinteles", afirma amuzat omul de afaceri. Da si o cifra concreta in acest sens: castigul maxim depistat la o cursa a fost de 600 de lei. "Metodele prin care conducatorii auto reusesc sa-si insuseasca sume importante sunt atat de diverse si inventive, incat controlul s-a dovedit ineficient sau, in cazul fericit, a mai diminuat un pic fenomenul", adauga acesta, informeaza Capital.

business reportFoto: Colaj foto

Raiffeisen vinde lunar credite de retail de 30 mil. euro, la fel ca in 2006. Raiffeisen, a saptea banca locala dupa active, cu actionariat austriac, vinde credite pentru persoane fizice cu o valoare de 30-35 mil. euro in fiecare luna, similar cu nivelul consemnat in 2006, iar reprezentantii sai spun ca volumul finantarilor acordate pe acest segment de clientela in 2010 va fi de peste 300 mil. euro la finalul anului. Vanzarile au crescut in ultimele luni datorita refinantarilor. "Volumele au crescut semnificativ din momentul in care am inceput sa promovam ideea de refinantare. Sunt putini clienti care cer o refinantare doar pentru a se muta de la o banca la alta, cei mai multi vor bani in plus", a declarat Razvan Munteanu, vicepresedintele Raiffeisen responsabil cu retailul. El a precizat ca pe partea de credite ipotecare, refinantarile reprezinta un sfert din imprumuturile noi, informeaza Ziarul Financiar.

De ce au Becali si Tiriac pasuni intre pistele de pe Otopeni. Alaturi de localnicii Tunariului vor fi expropriati si oamenii de afaceri Ion Tiriac, Fathi Taher sau Gigi Becali, ajunsi latifundiari intre caile de rulare a aeronavelor. Ministerul Transporturilor vrea sa dezvolte Aeroportul Henri Coanda din Otopeni si sa dubleze suprafata de teren ocupata de aceasta unitate, operatiune care necesita exproprierea a 600 hectare de teren in zona de est a aerogarii. "Urmeaza sa facem exproprieri pentru extinderea Aeroportului Otopeni in zona de est, unde vom dubla suprafata actuala de 650 hectare", a declarat recent directorul general al companiei Aeroporturi Bucuresti, Tudor Jidav. Terenurile aflate in vecinatatea aeroportului si situate pe directia de extindere a acestuia spre est, pana in viitoarea autostrada A3 Bucuresti-Moara Vlasiei, au atras atentia multor investitori care s-au grabit sa le cumpere de la localnici la preturi de nimic. Aceasta, cu toate ca se stia inca din 1999 ca pe ele va fi derulat proiectul de extindere a aeroportului. Unul dintre investitorii importanti este omul de afaceri Ion Tiriac. El a cumparat in 2003 un teren de peste 48,3 hectare exact in zona dintre cele doua piste ale aeroportului, unde nu se poate construi absolut nimic, potrivit Romania libera.

Cum a ajuns Paval de la Dedeman cel mai puternic antreprenor din comert: Ne-am comportat ca si cum ar fi criza tot timpul. Bacauanul Dragos Paval, fondatorul Dedeman, va duce reteaua de bricolaj pe primul loc pe piata de profil, unde va rula in acest an, cel mai probabil, peste 300 de milioane de euro, venituri cu care isi consolideaza pozitia de cel mai mare antreprenor local din comert. La distanta de peste 100 de milioane de euro, ca incasari, este un alt om de afaceri din Moldova, Dan Ostahie de la Altex, singurii antreprenori care mai tin piept retelelor straine de comert, care au luat Romania cu asalt in ultimii zece ani. Dedeman a investit doar in ultimii doi ani, in plina criza, aproximativ 100 de milioane de euro pentru deschiderea a noua magazine noi. Reteaua a ajuns la 21 de magazine, iar anul viitor numarul unitatilor va ajunge la cel putin 24, anunta Ziarul Financiar.

Ce fac agentii imobiliari inainte de vacanta? Pregatesc Patronatul Industriei Imobiliare. Saptamana trecuta cinci dintre cei mai influenti sefi de agentii imobiliare, si anume Valentin Ilie (Coldwell Banker), Adrian Sischin (RE/MAX), Cornel Istode (Century 21), Dragos Vilceanu si Claudiu Hategan (ABI) s-au intalnit pentru a crea, dupa cum suna un anunt de pe site-ul Asociatiei Brokerilor Imobiliari (ABI), o echipa care sa reprezinte vocea unica a pietei imobiliare din Romania. Astfel s-au pus bazele unui "Patronat al Industriei Imobiliare", organizatie ce va fi formata din entitati de tip patronal, cu membri persoane juridice. Promotorii patronatului solicita membrilor pietei sa se alature demersului si sa devina si ei membri fondatori, urmand ca patronatul sa se implice in legiferarea meseriei de agent imobiliar, ABI punand pe piata si un Cod Etic al brokerului imobiliar, scrie Business Cover.

Ce blocuri s-au construit in Bucuresti dupa cutremurul din 1977. La nivelul Bucurestiului, inainte sau dupa cutremurul din 1977 reprezinta o intrebare de cateva mii de euro in momentul tranzactionarii unei locuinte, scrie revista Business Construct in numarul din luna decembrie, care va aparea in aceasta saptamana alaturi de Ziarul Financiar. Astfel, un apartament cu doua camere construit inainte de 1977 la o apropiere de circa 10 minute de o statie de metrou este scos la vanzare - fara imbunatatiri majore - cu cel mult 50.000 de euro, in timp ce pentru o locuinta similara construita dupa anul cutremurului proprietarii cer in jur de 60.000 de euro, conform anunturilor postate pe site-urile de specialitate, informeaza Ziarul Financiar.

Statul nu mai plateste indemnizatii somerilor care refuza joburile gasite de Forta de Munca: "Nu va putem oferi serviciul ideal". Decizia, publicata de Guvern in Monitorul Oficial sub forma unei ordonante de urgenta, va intra in vigoare de la 1 ianuarie 2011. De la 1 ianuarie somerii care refuza un loc de munca oferit de Agentiile pentru Forta de Munca, indiferent de distanta pana la acesta, nu vor mai primi indemnizatia, conform unei ordonante de urgenta care a fost publicata vineri in Monitorul Oficial. Pana in momentul de fata, conform legii 76 din 2002, indemnizatia era anulata daca persoana respectiva refuza un loc de munca situat la mai putin de 50 de kilometri de domiciliu. Un alt motiv pentru intreruperea acordarii indemnizatiei de somaj este si neparticiparea la programele de formare profesionala organizate de catre agentiile locale de ocupare a fortei de munca, relateaza Gandul.

Economia Romaniei: profetii pentru 2011. Recesiunea se va incheia, insa cresterea va fi firava si va depinde de iesirea din criza a statelor UE. Somajul nu va scadea si nu vom scapa de deficite. Chiar daca exporturile dau semne bune pentru anul care vine, iesirea Romaniei din recesiune nu se poate baza doar pe acest sector. Potrivit analistilor economici, exporturile au dat tot ce au avut mai bun in acest an, insa nu au putut acoperi minusurile din multe alte domenii, in frunte cu deficitul bugetar.Cel mai important aspect, insa care ramane necunoscut, este cum vor evolua economiile din Uniunea Europeana, care "inghit" peste 70% din exporturile noastre. Daca vestile din UE vor fi mai proaste decat ne asteptam, exporturile vor inceta sa mai urce, scrie EVZ.

Cat de buna a fost spargerea CFR-ului facuta la sfatul Bancii Mondiale avand in vedere starea dezastruoasa de astazi a cailor ferate? In 1990, un tren rapid ajungea de la Bucuresti la Iasi in cinci ore si 40 de minute. In prezent, acelasi tren parcurge distanta de 406 kilometri in sapte ore si 16 minute. Aceeasi situatie este spre Petrosani, Brasov sau Suceava, destinatii spre care timpul de calatorie a stagnat in cel mai bun caz, dar nu a cunoscut niciun fel de imbunatatire. Nu se mai iau in calcul destinatiile Constanta sau Tulcea, unde sub justificarea unor lucrari pentru modernizare timpul de deplasare este dublu in ultimii trei ani. In 20 de ani, reforme peste reforme s-au abatut asupra cailor ferate romane. Dintre acestea, cea mai drastica a fost spargerea cailor ferate in 1998, la sfaturile Bancii Mondiale, care a conditionat astfel finantarea deficitului bugetar al Romaniei. Avand aceste rezultate dezastruoase, se ridica insa intrebarea: a fost corecta aceasta decizie dar aplicarea sa a fost gresita sau, mai grav, insasi spargerea cailor ferate in calatori, marfa, infrastructura management si active a fost o eroare strategica, informeaza Ziarul Financiar.

Tabara vrea doua preturi pe etichetele produselor. Ministrul Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, Valeriu Tabara, a declarat la Realitatea TV ca vrea sa propuna Uniunii Europene adoptarea unei decizii care sa impuna doua preturi pe etichetele produselor alimentare, cel de intrare in magazin si cel final, cu adaosurile comerciantilor, potrivit NewsIn. Potrivit ministrului, ideea eliminarii unor taxe impuse de retaileri furnizorilor este impartasita si de state precum Ungaria, Italia sau Germania. "De exemplu, eu nu gasesc normala taxa de dezvoltare. De ce trebuie sa dezvolte o retea pe seama unei taxe suplimentare? Ar mai trebui eliminate taxa de raft, taxa de deschidere a magazinului, sunt mai multe", a spus Tabara, citat de Gandul.

Wolfgang Schauble: Germania nu este responsabila de actuala criza din zona euro. Germania nu este responsabila de actuala criza din zona euro, asa cum vor unii sa se creada, a declarat ministrul german de Finante, Wolfgang Schauble, intr-un interviu publicat in cotidianul 'Bild am Sonntag'. Schauble a afirmat ca recentul premiu pe care l-a primit de la 'Financial Times', care l-a desemnat cel mai bun ministru de Finante european, ii da o mare satisfactie, deoarece 'demonstreaza ca restul tarilor europene judeca in mod pozitiv politica financiara germana'. Ministrul neaga faptul ca euro 'merge prost' si reaminteste ca inflatia medie in Germania este inferioara fata de cea de pe vremea marcii germane si ca actualul curs euro-dolar SUA este sensibil inferior comparativ cu cel initial, relateaza Capital.

In 2015, Dacia va produce, anual, circa 550.000 de autovehicule. In 2015, uzina Dacia de la Mioveni ar putea produce circa 550.000 de unitati, respectiv 350.000 de automobile asamblate si 200.000 de kituri complete de asamblare, care sunt trimise in uzinele din alte state. Anul acesta, productia ar putea ajunge la 450.000 de unitati, dintre care 330.000 reprezinta masinile asamblate si 120.000 kiturile de asamblare, dupa cum a anuntat vineri Constantin Stroe, vicepresedinte Dacia. El a precizat ca in martie anul viitor Dacia va atinge pragul de patru milioane de automobile produse de la deschiderea fabricii. Cresterea de ritm a productiei a fost posibila atat in urma investitiilor masive, circa 1,7 miliarde de euro de la preluarea Dacia de catre Renault, dar si cu sprijinul angajatilor. Stroe a explicat ca nu stie exact data in care se va produce Dacia cu numarul patru milioane pentru ca nu stie exact calendarul cu zile libere. El a adaugat ca anul acesta, de exemplu, 80% dintre sambete au fost zile de lucru la uzina de la Mioveni si ca ar fi nevoie ca fabrica sa functioneze inclusiv duminicile pentru a putea face fata comenzilor de Duster, anunta Gandul.

Fiscul pune PFA-urile in mare incurcatura. Persoanele fizice autorizate (PFA) vor fi nevoite, din 2011, sa-si calculeze singure impozitul pe venitul net anual, in locul angajatilor ANAF. De anul viitor, persoanele care au venituri din activitati independente, insemnand activitati comerciale, profesii libere, drepturi de proprietate intelectuala, chirii, arenda, transferul titlurilor de valoare sau activitati agricole, vor fi obligate sa-si calculeze singure impozitul pe venitul net anual. Pana in 2010 inclusiv, calculele au fost facute de angajatii Agentiei de Administrare Fiscala in baza declaratiilor anuale de venit, informeaza EVZ.