Previziunile controversate din 2011 conform Saxo Bank: Apple cumpara Facebook, aurul ajunge la 1.800 dolari, iar S&P500 la un maxim istoric. Banca daneza specializata in investitii si tranzactionari online a facut publice "Previziunile controversate pentru anul 2011". Demersul este un "Exercitiu al Lebedei Negre", inspirat de eseistul libanez, Nassim Nicholas Taleb si realizat an de an de Echipa de Strategie a Saxo Bank, destinat clientilor bancii. Un eveniment de tipul "Lebada Neagra" este unul putin probabil sa aiba loc si are urmatoarele caracteristici: este imprevizibil, are un impact urias si, odata realizat, se inventeaza o explicatie care il face sa para mai putin intamplator si mult mai previzibil decat a fost initial. Trebuie tinut cont de faptul ca acesta nu este un exercitiu totalmente stiintific, iar previziunile nu sunt concepute in acest sens. De-a lungul anilor, patru din cele zece previziuni Saxo Bank s-au adeverit. (Redam in continuare textul integral propus de Saxo Bank.), scrie Business Cover.

Business ReportFoto: Colaj foto

Constructorii: Statul ne-a omorat, statul sa ne invie. Guvernul Romaniei a prins, in bugetul aferent anului viitor, investitii de 7 miliarde de euro, din care constructorii se asteapta ca mare parte sa fie atrasa de sectorul pe care il reprezinta. Ironia trista e ca s-ar putea ca, din cauza datoriilor acumulate, multi dintre ei sa nu se mai poata califica pentru participarea la licitatii. Pana la concretizarea investitiilor propuse de stat, constructiile continua sa fie o piatra de gatul PIB-ului Romaniei, cu o scadere masiva de 14,9% in trimestrul trei al acestui an. Facturile neincasate de constructori sunt indosariate luna de luna, iar bilantul lunii noiembrie indica, la capitolul creante de recuperat, suma de 1,3 miliarde de euro. "In noiembrie, la vizita FMI in Romania, statisticile noastre indicau un nivel al creantelor de 1,3 miliarde de euro. Acestea sunt datorii adunate din 2008, 2009 si primul semestru din 2010. Am salutat intentia Guvernului de a aloca 7 miliarde de euro pentru investitii in primul semestru din 2011, din care mare parte vor merge catre constructii, insa s-ar putea ca in aceste conditii sectorul sa nu poata cupla la aceste investitii", afirma Laurentiu Plosceanu, presedintele Asociatiei Romane a Antreprenorilor de Constructii (ARACO), anunta Capital.ro.

Dezvoltatorii de malluri reincep ofensiva: doi sibieni anunta al 4-lea mall din Oradea. Dezvoltatorii de centre comerciale par sa fi uitat de criza din consum si reincep sa anunte proiect dupa proiect, cea mai recenta tinta fiind Oradea, oras in care oamenii de afaceri Klaus Reisenauer si Kurt Wagner vor sa ridice al patrulea proiect de mari dimensiuni. Investitorii, care controleaza firma Oasis Development, spun ca vor incepe in primavara anului viitor lucrarile la proiectul Prima Shopping Center pentru care au semnat antecontracte cu retaileri care vor ocupa mai mult de jumatate din spatiile centrului comercial de 24.000 mp. Printre viitorii chiriasi se numara Kaufland, Lidl, C&A si Drogerie Markt. Investitia in acest proiect, situat pe amplasamentul fostei fabrici Infratirea din Oradea, este de 50 mil. euro. In Oradea sunt operationale in prezent proiectele Lotus Center si ERA Shopping Park, in timp ce mallul Tiago a dat faliment dupa ce dezvoltatorii proiectului nu au reusit sa atraga suficienti chiriasi in vederea inaugurarii. Mallul a fost scos la licitatie, iar anul viitor omul de afaceri Gabriel Popoviciu intentioneaza sa il redeschida, sub denumirea Oradea Shopping City, informeaza ZF.ro.

Bancile, obligate la solidaritate prin lege. Institutiile de credit si cele financiare ar putea plati, timp de trei ani, o taxa de solidaritate de 2,5% din profit. Initiativa legislativa apartine PDL si urmeaza sa fie votata, in regim de urgenta, in 2011. Institutiile de credit si cele financiare ar putea plati, timp de trei ani, o taxa de solidaritate de 2,5% din profitul realizat anul anterior. Senatorii PDL au pregatit un proiect de lege in acest sens care urmeaza sa fie dezbatut in procedura de urgenta in primavara lui 2011 (urmatoa-rea sesiune parlamentara). Fondurile obtinute din taxa de solidaritate vor fi virate la bugetul de stat si la bugetul asigurarilor sociale, unul dintre principalele obiective ale masurii fiind sprijinirea populatiei defavorizate, potrivit proiectului de act normativ, scrie Bursa.ro.

Dacia in Europa: ce marci a batut masina romaneasca. Dupa primele 11 luni ale anului, vanzarile Dacia in Europa au crescut cu peste 10%, pana la 238.000 de masini. O cifra cu care surclaseaza marci mult mai mari. Cu cele 238.000 de masini vandute in Europa, Dacia a surclasat multi dintre producatorii asiatici: Kia a vandut 237.000 de masini, Suzuki 172.000, Honda 164.000, Mazda 161.000, Mitsubishi 88.800. De asemenea, Dacia a vandut, pe pietele din Uniunea Europeana, mai multe masini decat Volvo (192.000 de masini), Chevrolet (160.000), Alfa Romeo (97.000) sau Jaguar Land Rover (85.000 de masini pentru ambele marci). La sfarsitul lunii noiembrie, marca romaneasca aveo o cota de 1,2% din toata piata europeana, fata de 1,7% in aceeasi perioada a anului trecut. Intregul grup Renault si-a crescut cota de piata cu 1,1 puncte procentuale, pana la 10,4%, anunta Money.ro.

Licitatia pentru fonduri europene, reluata in 2011. Autoritatea de Management pentru Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane (AMPOSDRU) nu a stabilit inca data la care se va relua procedura de inscriere online a proiectelor pentru linia de finantare 112. Licitatia a fost anulata, luni, la doar trei ore dupa ce s-a dat startul, deoarece sistemul informatic s-a blocat. Deocamdata, nu exista concluzii finale referitoare la cauza "intrarii in colaps a sistemului informatic", cum au numit organizatiile neguvernamentale incidentul de luni. Asociatiile nonguvernamentale care au incercat luni sa inscrie in concurs proiecte sunt convinse ca problema nu a fost creata intentionat: "Au existat tot felul de suspiciuni din partea aplicantilor. Eu, personal, nu cred ca cineva a incercat sa "masluiasca" procedura. Probleme tehnice au mai fost si la alte lansari de proiecte", spune Flavia Preda, de la Coalitia ONG-uri pentru Fonduri Structurale, informeaza Adevarul.

Mercedes-Benz nu mai face fata cererii crescute, onoreaza comenzile cu intarziere. Producatorul premium german Mercedes-Benz sustine ca o avalansa neasteptata de achizitii - mai ales pe pietele din Statele Unite ale Amercii si China - a generat o problema logistica pentru fabricile marcii, care nu mai pot satisface in timp util cererile contabilizate de dealeri. Fericitii viitori proprietari ai unui autoturism Mercedes-Benz au, in aceasta perioada, un motiv serios care sa le strice Sarbatorile si chiar inceputul de an. Producatorul premium german a anuntat ca o crestere sustinuta a cererilor - mai ales pe pietele din Statele Unite ale Amercii si China - a generat o problema logistica pentru fabricile marcii, care nu mai pot satisface in timp rezonabil cererile contabilizate de dealeri. Dieter Zetsche, CEO Daimler - concernul care detine afacerea cu autoturisme Mercedes-Benz - i-a pus in garda pe clientii de masini cu stea pe capota ca ar trebui sa se inarmeze cu multa rabdare - informeaza "Automotive News", citand "Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung". Zetsche a nominalizat gama Clasa C: "livrarea unei masini achizitionate in aceasta perioada ar putea intarzia chiar si trei luni", scrie EVZ.

Cel mai mare ajutor financiar din ultimii ani: 40 de miliarde de dolari trimise in tara de "capsunari". In perioada 2005-2010 romanii care lucreaza peste granita au trimis in tara 38 de miliarde de dolari, cat PIB-ul Romaniei in 2001. In ultimii sase ani, romanii plecati la munca peste granita au trimis in Romania nu mai putin de 38,82 miliarde de dolari, conform unui raport al Bancii Mondiale. Astfel, in perioada 2005-2010, "stranierii" au adus in tara echivalentul PIB-ului Romaniei in 2001, respectiv cat valoarea totala a economiei locale in acel an sau cat doua acorduri cu FMI la o valoare similara cu cel care se deruleaza in prezent. Valoarea uriasa a remiterilor insa, desi a ajutat substantial economia locala, reflecta si incapacitatea mediului politic de a crea conditii bune de munca in Romania, ceea ce i-a determinat pe multi sa incerce sa isi castige banii peste granita, anunta Gandul.

Creditele in franci, o bomba cu ceas. Valoarea restantelor la imprumuturile in franci elvetieni a crescut de cinci ori de la inceputul acestui an din cauza scumpirii semnificative a monedei exotice. Francul elvetian a atins ieri un noi maxim istoric in raport cu leul, Banca Nationala cotand valuta la 3,3955 lei. Romanii cu credite in franci sunt cei afectati. Mii de romani s-au lasat "sedusi" in urma cu doi-trei ani de dobanzile mici practicate de banci pentru creditele in franci elvetieni. Ei au ignorat la momentul respectiv riscul valutar, iar acum sunt direct afectati de aprecierea monedei exotice fata de euro si, implicit, fata de leu, informeaza Adevarul.

MINI Paceman Concept, in premiera mondiala la Detroit. Cu zece ani in urma, vizitatorii Salonului de la Detroit (NAIAS) au fost martorii relansarii marcii MINI in America de Nord. Acum, marca se pregateste sa sarbatoreasca aceasta aniversare de referinta la NAIAS 2011, cu premiera mondiala a conceptului MINI Paceman. Acest studiu spectaculos pune bazele unei categorii complet noi de automobile, cu potential pentru oferirea unei si mai mari placeri a condusului si o versatilitate si mai mare pentru utilizarea zilnica. MINI Paceman Concept are potentialul de a deveni un alt pilon de baza in dezvoltarea continua a marcii si a portofoliului sau de produse. Prototipul combina aparitia sportiva si masculina, versatilitatea si aspectul de coupe cu dimensiunile modelului MINI Countryman, cu patru usi. De asemenea, reuneste conceptul clasic MINI, particularitatile definitorii pentru Countryman si stilul unui coupe intr-o maniera armonioasa. Rezultatul este un automobil care inspira forta si isi arata aptitudinile dinamice din toate unghiurile. MINI Paceman Concept, al carui design de crossover il face sa fie primul Sports Activity Coupe (SAC) din segmentul modelelor mici, imbina elementele lifestyle cu calitatea premium. Este automobilul ideal pentru persoanele tinere, moderne si extrovertite, cu stil de viata urban, scrie 24auto.ro.