Business Report: Tiriac are dreptate: statul a cheltuit imprumutul de la CE pe salarii si pensii, spun analistii; Euribor s-a dublat in sase luni. Vine scumpirea creditelor; Fortune: Top 50 cele mai admirate companii din lume; Cum sa atragem banii arabilor in Romania

de Andra Ciubotaru     HotNews.ro
Marţi, 8 martie 2011, 3:15 Revista Presei | Internaţional

business report
Foto: Colaj foto
Tiriac are dreptate: statul a cheltuit imprumutul de la CE pe salarii si pensii, spun analistii. Presiunea publica si a populismului politic au inclinat balanta spre folosirea banilor de la Comisia Europeana si Banca Mondiala, primiti in baza acordului de finantare care a totalizat aproape 20 mld. euro, pentru salarii, pensii si alte ajutoare sociale in defavoarea investitiilor, considera analistii economici. Omul de afaceri Ion Tiriac a reprosat recent Guvernului ca nu a facut nimic pentru oamenii de afaceri ca sa-i convinga sa-si continue investitiile, imprumuturile luate de Guvern fiind folosite pentru plata pensiilor si a banilor necesari functionarii sistemului public. Desi in economia reala semnele evidente ale unei iesiri din recesiune se lasa asteptate, sefii PDL au inceput campania electorala, sustinand ca Romania a iesit din criza datorita acestui guvern. Analistii au repetat in ultimii doi ani ca investitiile, in special in infrastructura, au fost neglijate, solutia gasita pentru atingerea tintelor de deficit agreate cu FMI fiind reducerea substantiala a cheltuielilor de capital, scrie Ziarul Financiar.

Cum a scazut leasingul cu 85% in doi ani. Afacerile companiilor de leasing nu au depasit 650 milioane de euro in 2010, dupa ce la finele lui 2008 piata sarise de 4 miliarde de euro. Leasingul financiar, altadata infloritor, marcheaza de doi ani minim istoric dupa minim istoric ajungand sa reprezinte, la finele anului trecut, doar 10% din ceea ce era inainte de inceputul crizei financiare. BCR Leasing, de exemplu, a doua companie din Romania ca dimensiuni, a acordat anul trecut finantari de doar 18 milioane de euro, cu 87% mai putin fata de 2009 si cu peste 96% mai putin fata de anul 2008, cand administra un portofoliu de aproximativ 500 de milioane de euro. Potrivit surselor RL, anul trecut intreaga piata a leasingului aduna circa 600 milioane de euro, in scadere cu aproximativ 55% fata de 2009.Prin comparatie, la finele anului 2008 (maximul economiei romanesti, dar si al leasingului), valoarea finantata depasea 4 miliarde de euro. Datele oficiale publicate de Asociatia Societatilor Financiare din Romania (ALB) arata ca, dupa primele noua luni din 2010, piata scazuse cu 27% la 760,2 milioane de euro. Principala cauza a scaderii cifrei de afaceri din zona leasingului este dependenta aproape totala a companiilor de piata auto, care de trei ani se afla in scadere continua, tragand dupa ea si domeniile adiacente cum ar fi leasingul financiar sau asigurarile, scrie Romania Libera.

Fortune: Top 50 cele mai admirate companii din lume. Revista americana a scos pe piata topul anual al celor mai admirate 50 de companii din lume, iar Apple isi adjudeca prima pozitie pentru al patrulea an consecutiv. In urma celei mai mari companii IT din lume dupa valoarea de piata s-au clasat gigantul internetului Google si compania de investitii Berkshire Hathaway a celebrului miliardar american Warren Buffet, omul care a batut criza. Foarte interesant, pe cea de-a patra pozitie se regaseste o companie aeriana, Southwest Airlines, desi companiile de transport, in general, si cele aeriene, in special, nu te-ai astepta sa fie printre cele mai admirate din lume. Primele trei pozitii coincid cu cele de anul trecut, dar Southwest Airlines nu se afla anul trecut in primele zece pozitii. Microsoft isi face si ea intrarea in primele zece companii dar liderul categoriei software este anul acesta Adobe Systems. In domeniul auto s-a detasat BMW (dupa Volkswagen si Daimler), Cisco in cel de echipamente telecom, in domeniul bauturilor Coca-Cola a fost declarata cea mai admirata companie, grupul E.ON conduce in sectorul energetic iar operatorul international cu sediul in Spania, Telefonica ocupa prima pozitie intre operatorii telecom, urmata de Verizon si AT&T (Vodafone se afla pe 5, Deutsche Telekom pe 9 iar France Telecom pe 10), scrie Business Cover.

Cum sa atragem banii arabilor in Romania. La forumul economic care incepe maine, Romania va prezenta tarilor din Golf proiecte mari de investitii in domenii precum agricultura sau transport. Firmele si autoritatile din Romania le vor prezenta, incepand de maine, investitorilor din tarile Golfului proiecte in valoare de peste 8,7 miliarde de euro, in incercarea de a-i convinge sa vina cu banii la noi in tara. Proiectele sunt din domenii precum energie, infrastructura, constructii, turism, IT, comunicatii si sanatate, pentru care arabii si-au aratat interesul. In perioada 8-10 martie, la Bucuresti, va avea loc forumul economic "Consiliul de Cooperare al Golfului - Romania-Bucuresti: Oportunitati de Afaceri in Europa de Sud-Est", organizat de Forum Invest. Astfel, la Bucuresti vor fi prezenti peste 100 de oficiali si reprezentanti ai marilor afaceri din Golf. Este primul din cele patru forumuri care se vor desfasura alternativ la Bucuresti si in tari din zona Golfului in urmatorii doi ani, a declarat Bogdan Popovici, presedintele Forum Invest, intrun interviu pentru EVZ. El spune ca "putem retine din Golf 1 miliard de euro, 5 miliarde de euro, sau poate chiar mai mult, daca vom avea curajul unor proiecte inteligente, cu stralucirea Dubaiului, Abu Dhabiului, Jeddahului, Riadului, a capitalei qatareze Doha si a celorlalte orase importante din zona Golfului care au inventat o viata noua pe nisip", scrie EVZ.

Euribor s-a dublat in sase luni. Vine scumpirea creditelor. Euribor la trei luni, indicatorul de care se leaga costul creditelor pentru clienti, a urcat la 1,17%, de la 0,6% in vara lui 2010, din cauza temerilor ca BCE va majora in curand dobanda-cheie la euro. Creditele in euro, care reprezinta aproape doua treimi din finantarile acordate de banci companiilor si populatiei, se vor scumpi pe masura ce Banca Centrala Europeana (BCE) va majora dobanda-cheie pentru a raspunde presiunilor inflationiste aduse de scumpirea exploziva a petrolului. Pentru un client cu un credit ipotecar de 30.000 de euro, rambursabil in 30 de ani, o crestere a dobanzii cu un punct procentual, pornind de la 5,8% pe an (media pietei in prezent, potrivit datelor BNR) aduce o crestere a ratei lunare cu 20 de euro, la 226 de euro. Doar asteptarile create de comentariile recente ale oficialilor bancii privind majorarea dobanzii-cheie au impins indicatorul Euribor, care reflecta costul la care bancile de top isi imprumuta euro intre ele, la cele mai inalte niveluri inregistrate din vara lui 2009. Dobanda-cheie a BCE a ramas nemiscata din mai 2009 la minimul istoric de 1% pe an. Pretul petrolului aproape s-a dublat din vara trecuta si impreuna cu scumpirea alimentelor au impins inflatia in zona euro la 2,4% in prezent, peste plafonul agreat de BCE, de 2%. In aceste conditii, analistii se asteapta ca anul 2011 sa aduca doua sau chiar trei majorari ale dobanzii-cheie la euro, scrie Ziarul Financiar.

Ford B-Max de Craiova: cat va costa si unde va fi vandut. Patru oficiali Ford au explicat pentru Capital cui se adreseaza si ce trebuie asteptat de la viitorul monovolum B-Max. Productia de serie va demara la inceputul anului viitor. Multi romani se asteptau ca vehiculul produs de Ford la Craiova sa fie unul cu pret redus, destinat in special pietelor emergente. Ei bine, prezentarea facuta la Salonul Auto de la Geneva demonstreaza ca Fordul "made in Romania" nu va fi o masina ieftina, ci una plina de tehnologii noi si destul de costisitoare. Daca luam in calcul doar ranforsarea usilor, unde au fost utilizate materiale de inalta rezistenta, si sistemul care permite glisarea portierelor din spate, este limpede ca B-Max nu poate fi un vehicul low cost. De altfel, conform lui Roelant de Waard, vicepresedinte al Ford Europa pe probleme de marketing si vanzari, "pentru pret ar trebui cautata media dintre Fiesta si C-Max". Si cum Ford Fiesta costa intre 11.950 de euro si 15.750 de euro, iar C-Max intre 17.750 de euro si 24.500 de euro, ar parea ca pretul viitorului monovolum trebuie cautat in jurul sumei de 14.000 de euro, scrie Capital.

Cum ne vindem pamantul strainilor. Fara bani pentru a prelucra pamantul, satenii prefera sa-l vanda oamenilor de afaceri din alte tari, la preturi mici. Anul trecut, numarul de tranzactii catre straini a crescut cu un sfert. Preturile scazute ale terenurilor din Romania atrag tot mai multi oameni de afaceri straini, iar cele mai cautate sunt terenurile arabile si padurile. Cei mai multi straini care se intereseaza de astfel de proprietati in Romania sunt austriecii si italienii sau fondurile de investitii din aceste tari, potrivit lui Florian Ciubota, manager al agentiei In Land Store, companie imobiliara specializata pe astfel de tranzactii. "In 2010, in timp ce zona tranzactiilor pe rezidential si office a raportat descresteri dramatice, cea a terenurilor agricole si a padurilor s-a mentinut la un nivel destul de activ, influentata, in mare parte, de achizitiile strainilor care, potrivit datelor noastre, au crescut cu 25% fata de 2009", ne-a spus Florian Ciubota. Spre exemplu, un investitor german a cumparat, prin asociere cu o companie din Romania, 40 de hectare de padure in judetul Buzau, in zona localitatii Berca, iar in prezent acesta se afla in negocieri cu mai multi locuitori din zona pentru a cumpara aproximativ 100 de hectare de teren agricol pe care doreste sa-l transforme intr-un lot compact, in vederea exploatarii, a precizat managerul In Land Store, scrie EVZ.

Brandurile romanesti din ograda strainilor: cum au adoptat Coca-Cola si Unilever produse ca Dorna sau Dero. Chiar daca numele romanesti de produse care ajung acum in cosurile de cumparaturi sunt numeroase, cele care apartin in continuare firmelor romanesti aproape ca se pot numara pe degete. Marci romanesti de bere, ciocolata, detergenti, apa sau inghetata au ajuns in ograda companiilor straine. Ce au pierdut si ce au castigat aceste marci? Asemenea caselor regale, si marcile au istorii zbuciumate sau glorioase; unele au un traseu scurt, stingandu-se inainte sa straluceasca, iar altele par sa biruie deceniu dupa deceniu, scrie revista Business Magazin. Detergentul Alba, pastele de dinti Clestar sau Cristal, crema Norvea sau parfumul Gazel sunt nume care mai au, poate, o unda de rezonanta in mintea romanilor cu varste peste 50 de ani. Chiar daca au avut clipele lor de glorie, peste numele lor s-a asezat praful, iar locul pe care il ocupau altadata in magazine si in constiinta consumatorilor a fost luat de concurenti mai agresivi. O reteta sablon pentru succesul unei marci nu exista, iar cele mai multe dintre cele care au supravietuit peste ani si in concurenta din piata capitalista au facut-o de sub umbrela unei companii multinationale. De fapt, in cele mai multe cazuri, marcile romanesti au fost un atu important in intrarea pe piata a unor companii multinationale, asa cum a fost Dero (marca preluata de Unilever impreuna cu fabrica de la Ploiesti), scrie Ziarul Financiar.

Parcul auto din Romania a intinerit cu doi ani. Parcul auto Romania a intinerit cu doi ani, la o varsta medie de 11,5 ani fata de 13,5 ani, cat avea inainte de aplicarea programului Rabla, in 2005, estimeaza Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile. Media europeana a parcului auto se situeaza la 8-8,5 ani. Programul Rabla se afla la a sasea editie in 2011, care nu a inceput inca. De la debutul programului au fost casate 300.000 de 'rable', in general cu o vechime mai mare de 20 de ani si au fost cumparate 178.000 de masini noi, care indeplinesc normele de poluare Euro4 si Euro5. 'Programul Rabla trebuie sa continue 4-5 ani pentru a avea un parc auto mult intinerit si mai putin poluant. Acum Romania este in procedura de infringement cu Comisia Europeana pentru emisii de particule, care sunt rezultatul arderii carburantilor la automobilele Diesel', a declarat luni secretarul general al APIA, Marius Tudor. Potrivit APIA, in Romania sunt in prezent peste un milion de autoturisme cu o vechime mai mare de 15 ani, scrie Capital.

Cum sa obtii o reducere cat mai mare la RCA. Formula unei asigurari auto obligatorii cu pana la 30% mai ieftina implica, pe langa un comportament bun in trafic, si achizitia de asigurari la pachet, spun specialistii din piata. Prima medie de RCA este acum de circa 80-90 de euro. Tarifele asiguratorilor difera insa mult, asa incat o simpla analiza comparativa facuta pe site-uri precum compararca.ro, rca-ieftin. ro, rcasuperieftin.ro sau apeland la un broker de asigurari, poate aduce reduceri importante de pret. Spre exemplu, potrivit informatiilor site-urilor, prima de asigurare incheiata pentru un an pentru o masina cu un istoric bun si o capacitate cilindrica de 1.200 cmc la Carpatica Asigurari este de 234 de lei, in timp ce prima Uniqa Asigurari pentru aceeasi masina este de 347 de lei. "Pretul este principalul element care atrage clientii spre o polita sau alta. Companiile lanseaza politici de fidelizare a clientilor, prin cadouri sau discounturi, insa clientii alearga dupa cel mai mic pret", a spus, pentru EVZ, Albin Biro, membru al Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, scrie EVZ.

Bucuresti si Budapesta, cele mai mici costuri de ocupare a birourilor din Europa. Costurile medii de ocupare ale spatiilor de birouri din Europa vor creste cu 2% pe an pana in 2015, conform studiului "Global Occupancy Costs: Offices", publicat saptamana trecuta de DTZ Echinox. Consultantul imobiliar considera ca in Budapesta si Bucuresti vor aparea cresteri peste medie in urmatorii cinci ani (2,4, si, respectiv 2,7% pe an), dar cele doua capitale vor ramane cele mai ieftine piete europene, din perspectiva costurilor de ocupare. Ce va determina cresterea costurilor? Cresterea nivelului chiriei, care deja se simte in Occident, mai ales in Londra, dar si a celorlalte cheltuieli, precum taxele de proprietate si costurile de mentenanta, urmeaza, de asemenea, tendinte ascendente. Asta nu inseamna insa ca majorarile vor aparea imediat si pretutindeni. De altfel, in Europa, scumpirea va fi mai redusa fata de restul lumii, iar pana in 2015, costurile de ocupare vor ramane cu 11,7% mai mici, decat valoarea atinsa in perioada de varf, in 2007, scrie Business Cover.

RCS&RDS cere insolventa Antena TV Group. RCS&RDS, cel mai mare operator de televiziune de pe piata locala, cere insolventa Antena TV Group, dupa ce saptamana trecuta aceasta din urma a cerut insolventa companiei de telecomunicatii. La Tribunalul Bucuresti a fost inregistrat in data de 4 martie un dosar prin care RCS&RDS cere insolventa Antena TV Group. Obiectul cauzei dosarului este "procedura insolventei - societati pe actiuni", iar materia juridica - "faliment". Termenul de judecata este 31 mai. Saptamana trecuta Antena TV Group a cerut insolventa companiei RCS & RDS. Antena TV Group ar avea de incasat o datorie de 2,1 milioane de lei (cu TVA) de la RCS&RDS, suma reprezentand banii pe care RCS&RDS ar fi trebuit sa ii plateasca pentru retransmisia televiziunilor Antena 3 si Euforia TV in perioada ianuarie - iunie 2010. Compania RCS&RDS este controlata de omul de afaceri Zoltan Teszari, 41 ani, unul dintre cei mai discreti oameni de afaceri autohtoni. Acesta are o avere estimata la 500 de milioane de euro, conform Top 300 Capital. Zoltan Teszari  detine 43% din RCS&RDS. Ceilalti actionari ai RCS&RDS sunt fondurile de investitii Epic, Quadrant si cativa oameni de afaceri romani si manageri ai firmei, scrie Capital.

Cea mai ieftina masina din lume ar putea fi vanduta in Europa din 2013. Vezi la ce pret. Constructorul auto indian Tata Motors ar putea comercializa modelul Nano, cea mai ieftina masina din lume, pe piata europeana incepand din 2013, a declarat directorul general al grupului Carl-Peter Forster intr-un interviu publicat sambata in cotidianul german Frankfurter Rundschau, transmite Reuters. Intrebat in legatura cu posibilitatea comercializarii modelului Nano in Europa, Carl-Peter Forster a spus : 'lucram la o versiune pentru Europa, care ar urma sa fie gata de comercializare in doi-trei ani'. Pretul acestui model va fi semnificativ mai mare fata de 2.000 de euro cat costa versiunea de baza comercializata in India. 'Pretul estimativ va fi de 5.000 de euro. Va fi vorba de o masina cu patru locuri, pachet complet de siguranta si un motor diesel cu trei cilindri cu o capacitate de 68 de cai putere', a mai spus Carl-Peter Forster, scrie Money.ro.

Tehnologii pe cale de disparitie. Odata cu evolutia tehnologiei, mai multe dispozitive pe care le utilizam in prezent vor fi inutile in viitor. Citeste mai jos ce aparate sunt pe cale de disparitie. Tehnologia evolueaza intr-un ritm uluitor, noi modele de telefoane mobile fiind lansate la o distanta de cateva luni. Astfel, daca achizitionezi un telefon inteligent care este varf de gama in prezent, in doar cateva luni acesta va fi considerat de nivel mediu. Acelasi lucru este valabil si in cazul televizoarelor si al PC-urilor. Modele noi de smartphone-uri, televizoare si PC-uri vor fi lansate multi ani de acum inainte, insa anumite dispozitive vor fi inlocuite in totalitate si vor fi pastrate sau folosite doar de catre colectionari. Asa cum in prezent nu se mai folosesc aproape deloc modemurile prin dial-up pentru conectarea la Internet, CD playerele pentru a asculta muzica sau floppy disk-urile, asa vor disparea intr-un viitor nu prea indepartat, mouse-ul, aparatele foto digitale (pocket), netbookurile si telefoanele fixe. Mouse-ul, inventat acum patru decenii, va disparea de pe piata, locul sau fiind luat de tehnologii tactile si de recunoastere faciala. Astfel utilizatorii nu vor mai trebui sa apese pe butoane pentru a da o comanda PC-ului, ci va fi suficient un simplu gest al mainii. Tehnologia de recunoastere faciala este folosita in prezent de Microsoft si de Sony la consolele de jocuri Xbox si PlayStation, scrie Capital.

Citeste si:


Citeste mai multe despre   






















3359 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS



ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri